|
سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با یک اختتامیه پراشتباه به کار خود پایان داد
اختتامیه خندوانه ای!
گروه فرهنگ و هنر: سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که بهرغم کیفیت نسبتا قابل قبول این جشنواره در ایام برگزاری، اختتامیه آن با حواشی و ایرادات بسیاری همراه بود. به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، شخصیتهایی نظیر سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان و سایر سینماگران ایرانی و خارجی نظیر الیور استون حضور داشتند. رامبد جوان که اجرای این برنامه را برعهده داشت در ابتدا با تمجید از بخش دارالفنون بیان داشت که این بخش از جشنواره فوقالعاده است چرا که ۱۵۰ دانشجو از کشورهای مختلف در آن حضور دارند. در طول جشنواره میهمانهای جشنواره به دانشکدههای مختلف میروند و با دانشجویان کشورمان ارتباط برقرار میکنند. رضا میرکریمی، دبیر جشنواره در ادامه روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه اظهار داشت: 3 سال است دبیر جشنواره هستم، ۲ سال گذشته گزارش ندادم و امسال هم این کار را نمیکنم اما از فرصت استفاده میکنم و از تیم مدیران این جشنواره و همه اهالی سینما که به ما کمک کردند تشکر میکنم. از کسانی هم که سعی کردند برای جشنواره ما حاشیه منفی ایجاد کنند تشکر میکنم. در نهایت میخواهم الیور استون را تشویق کنید. ارسال به دوستان
درباره انتصاب مدیر جدید شبکه 3 و پیشینهای که از این شبکه میشناسید
مدیر جوان، شبکه جوان
احسان سالمی: شاید وقتی در آذرماه سال 72 شبکه سوم سیما متولد شد، هیچکس گمان نمیکرد که روزی این شبکه تبدیل به یکی از مهمترین و پرمخاطبترین شبکههای تلویزیون شود؛ شبکهای که از همان ابتدا با رویکرد ورزش و جوانان راهاندازی شد و در طول این سالها به واسطه پخش برنامههای پرطرفدار ورزشی و تولیدات خطشکن نمایشی مورد توجه اقشار مختلف مردم بویژه جوانان قرار داشته است. گذشته از مسابقات مهم ورزشی داخلی و خارجی که در این سالها از شبکه سوم سیما روی آنتن رفته است، این شبکه در حوزه تولید مجموعههای نمایشی و برنامههای ترکیبی نیز همواره جزو برترینهای تلویزیون قرار داشته است. سریالهای پربینندهای همچون «خط قرمز»، «مسافری از هند» و «نرگس» که در سالهای ابتدایی دهه 80 از جمله آثار خطشکن رسانه ملی در حوزه پرداختن به معضلات جوانان و خانوادههای ایرانی محسوب میشد، در کنار مجموعههای پرمخاطبی همچون «شبهای برره» که از جمله موفقترین طنزهای شبانه تاریخ تلویزیون به شماره میرود، تنها مشتی نمونه خروار از موفقیتهای پیاپی این شبکه سیما در جذب طیفهای گستردهای از مخاطبان از جمله جوانان است. پیشتازی شبکه 3 در جذب ایدههای جدید و بها دادن به آنها در حوزه برنامههای گفتوگومحور هم جریان داشت و حتی میتوان گفت نخستین برنامههای اجتماعی- انتقادی تلویزیون در شبکه3 پا گرفت که از نمونههای موفق آن میتوان به «کولهپشتی»، «شوک» و «گلبرگ» اشاره کرد که در زمان پخش خود با بازخوردهای خوبی در سطح جامعه روبهرو شد. هر چند شبکه 3 در چند سال گذشته همچون اغلب شبکههای سیما تا حدودی با ریزش مخاطب روبهرو شده بود ولی با این همه همچنان میتوان این شبکه را در میان چند شبکه برتر رسانه ملی در جذب مخاطبان جای داد و شاید یکی از بهترین مصادیق برای تصدیق این ادعا را بتوان قرار گرفتن شبکه سوم سیما در میان شبکههای پرمخاطب تلویزیون در ایام نوروز امسال دانست. اما انتصاب علی فروغی به عنوان مدیر شبکه سوم سیما را میتوان تصمیمی در راستای استمرار تلاشهای مدیران رسانه ملی برای بازگشت این شبکه به روزهای اوج خود و جذب گستردهتر مخاطبان جوان دانست. هر چند علی فروغی نخستین جوانی نیست که به عنوان مدیر شبکه 3 انتخاب شده و این شبکه پیش از این نیز سابقه حضور مجید زینالعابدین را به عنوان یک مدیر جوان در راس خود تجربه کرده است ولی حضور فروغی پس از علیاصغر پورمحمدی، مدیر باسابقه رسانه ملی در این شبکه و فضایی که پیش از این توسط پورمحمدی برای مدیریت هر چه بهتر این شبکه مهیا شده است، نوید روزهای خوبی را برای شبکه «جوان» رسانه ملی میدهد. سکان شبکه سوم سیما حالا به جوانها سپرده شده است و به نظر میرسد رویکرد این شبکه در آینده بیش از پیش به دغدغهها و خواستههای امروز جوانان نزدیکتر شود، بویژه آنکه فروغی در مدت حضور کوتاه اما موثر خود در راس مدیریت بسیج صداوسیما نشان داده که چه در استفاده از ظرفیتهای نیروهای جوان و چه در پرداختن به موضوعات مورد توجه جوانان، اهتمام ویژهای دارد. ارسال به دوستان
نگاهی به رمان «خورشید مدار 66 درجه» اثر «محمودرضا فرقانی»
هنرمندانه تاریخ بگوییم!
فهیمه اسماعیلی: یکی از راههای آشنا شدن نسلها با تاریخ پیشینیان و گذشتگان رودررو کردن آنها با تاریخ از طریق زبان هنر است؛ زبانی که علاوه بر جذابیت و کشش لازم، میتواند حقایق تاریخ را نیز با استفاده از آن زبان هنرمندانه بازگو کند. به همین خاطر امروز شاهد هستیم در عصری که به «عصر نبرد روایتها» مشهور شده، غرب در معرفی تاریخ خود از زبان هنر سود میبرد و در این بین از شیطنتهای تاریخی نیز ابایی ندارد و گاهی میبینیم یک واقعه تاریخی را در قالب هنری طوری بیان میکنند تا مخاطب آن را وارونه دریافت کند و میتوان برای آن نمونههای بسیاری عنوان کرد و به همین خاطر است که در این عصر آن که روایت خود را بتواند جا بیندازد؛ پیروز نهایی است، زیرا افکار عمومی در مواجهه با یک روایت واکنش نشان میدهد و آن چیزی که باورپذیر باشد را میپذیرد و خیلی توجهی به واقعی یا دروغین بودن آن مساله ندارد. به همین خاطر زبان هنرمندانه برای بیان رویدادهای تاریخی بویژه رویدادهایی که قرنها از آن میگذرد و ریشه در باورهای عقیدتی یک قوم دارد، بشدت پرکاربرد است. واقعه «مباهله» یکی از رویدادهای تاریخی مهم در تاریخ اسلام است. اهمیت این رویداد بدان پایه است که خداوند سبحان در قرآن کریم به آن اشاره کرده زیرا علاوه بر اهمیت دیپلماتیک این حادثه در روند گسترش اسلام در شبهجزیره عربستان، به جایگاه اهل بیت(ع) نیز اشاره دارد. این رویداد تاریخی اما در حد یک روز در تاریخ مانند بسیاری از رویدادهای تاریخی کمتر ذکری از آن میرود و یادآوری آن کمتر مگر در میان خواص به میان میآید. رمان «خورشید مدار 66 درجه» اثر «محمودرضا فرقانی» که نشر نارگل آن را منتشر کرده، در واقع اثری است که به منظور بازنمایی این واقعه تاریخی [مباهله] به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این اثر توانسته تصویری جذاب در کنار روایت تاریخ ارائه کند و همین سبب میشود خواننده ارتباط قابل توجهی با این اثر دینی برقرار کند. نویسنده در این اثر با هدف روایتی مستقل از تاریخ به دور از افراط و تفریطها دست به نگارش این اثر زده و مخاطب خود را با روایتی نسبتا جامع از رویداد روبهرو کرده است؛ روایتی که در فرم زبانی قابل قبولی خواننده را تا پایان با خود همراه و او را برای رسیدن به انتهای مسیری که از آن آگاه است، ترغیب میکند. این مهمترین ویژگی «خورشید مدار 66 درجه» محمودرضا فرقانی است که در نخستین تجربه نویسندگی، دست به کاری مهم و خطیر زده است. نثر فاخر اثر در نزدیک شدن خواننده به فضا و زمان داستان بسیار موثر است و این مقوله کمک بسیاری در نزدیکی ذهن خواننده به شخصیتهای داستان کرده است. البته انس گرفتن خواننده با نثر کتاب، اندکی زمان میبرد که این نیز طبیعی است. روایت تاریخ بویژه تاریخی که معصومین(ع) نقش مستقیمی در آن دارند، در سالهای اخیر همواره یکی از مناقشهبرانگیزترین بحثها در میان جوامع ادبی بوده و موافقان و مخالفان بسیاری درباره نحوه روایت تاریخ معصومین(ع) در این موضوع سخن گفتهاند اما همچنان مشی درست و دقیقی در این زمینه به وجود نیامده و اغلب نویسندگانی که در این زمینه قلم میزنند، با اجتهاد شخصی وارد میشوند و البته جانب احتیاط را نیز رعایت میکنند. فرقانی نیز در این اثر سعی کرده به خطوط قرمز نزدیک نشود و در این امر موفق بوده؛ علاوه بر اینکه توانسته داستانی خواندنی از یک واقعه تاریخی با ریشههای مستند را به خواننده عرضه کند. نویسنده در نوشتن داستانهایی که معصومین نقش پررنگی در آن دارند، محدودیتهای بسیاری دارد از جمله اینکه دستش در تخیل بسته است و غیر از مطالب مستند منتسب به این ذوات نورانی، مطلبی نمیتواند عنوان کند. از آنجا که این داستان نگاهی به زندگی مسیحیان نجران دارد باید نویسنده را به خاطر حل نشدن در ماجرای یک واقعه تاریخی ستود که توانسته گوشهای- هر چند گاهی ناقص و شاید غیرمستند- از زندگی و رفتار مسیحیان نجران بویژه بزرگان آن قوم را بازگو کند. این کتاب در واقع توانسته در بازگو کردن روایتی از یک واقعه مهم تاریخی در صدر اسلام- که جایگاه رفیعی در اثبات حقانیت دعوت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت ایشان دارد- موفق ظاهر شود و خواننده را ولو به قدر یک تلنگر با مساله بااهمیتی به نام مباهله روبهرو کند. البته در این مقال در مقام نادیده گرفتن برخی ضعفهای جزئی از قبیل شخصیتپردازی یا بیتوجهی به عناصر فضاسازی نیستیم ولی قبل از آن باید یادآوری کرد این اثر نخستین اثر یک نویسنده جوان و تازهکار است. محمودرضا فرقانی، نویسنده جوان این اثر را باید به خاطر خلق چنین اثری که بیشک دامنه مطالعاتی گستردهای نیاز داشته، ستایش کرد که با توجه به اهمیت موضوعات مهم تاریخ اسلام دست روی آنها گذاشته و اثری تا این پایه قوی- آن هم به عنوان نخستین اثر- خلق کرده است. این کتاب 136 صفحهای از سوی نشر نارگل با قیمت 7 هزار و 500 تومان روانه کتابفروشیها شده است. ارسال به دوستان
اخبار
حیف فرصتی مثل الیور استون! ارسال به دوستان
اخبار
تجدید چاپ 4 اثر بایرامی در نمایشگاه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|