|
نگاهی به مجموعه روایتهای عاشورایی «رستخیز»
بیمرگی عاشورا در بستر روایت
حسام آبنوس: «رستخیز» یا بیستوچهار روایت از روضههایی که زندگی کردهایم. این دومین کتاب از مجموعهای است که سال قبل جلد اول آن با عنوان «کآشوب» به دبیری نفیسه مرشدزاده توسط نشر اطراف منتشر شد. این کتاب قرار است روایتی باشد از نسبت روضه با زندگی تکتک افرادی که روایت کردهاند. در واقع از دریچه «رستخیز» میتوان به زندگی افراد سرک کشید و به تماشای موقعیت افراد و روضههایی که برای عزای سیدالشهدا(ع) خوانده میشود، نشست، البته این ادعایی است که این مجموعه در سر دارد و باید دید چقدر این نسبت محقق میشود. در این 2 جلد ۴۷ روایت در مجموع منتشر شده که جلد اول آن با استقبال خوبی روبهرو شده و در طول یک سال به چاپ هفتم رسیده است و شاید بتوان این عدد را یکی از دلایل موفقیت چنین مجموعهای دانست. هرچند وقتی پای حرف مخاطبان مینشینیم نظرات متفاوتی به گوش میرسد که نشان میدهد موفقیت در فروش نشان خوبی برای موفقیت در طی کردن مسیری که برای یک اثر تعیین شده تا در آن حرکت کند، نیست، زیرا میتوان با یک هدفی اثری را منتشر کرد ولی در عمل اتفاقی که باید، روی ندهد ولی خوانندگان هرکدام رابطه خود را با اثر برقرار کنند و کاری به هدف مولف و ناشر نداشته باشند. پس از این رو میزان فروش را نمیتوان نشان موفقیت دانست بلکه فقط میتوان گفت یک اثر در مواجهه با بازار توانسته اعتماد کسب کند و پرفروش شود. ارسال به دوستان
برندگان جایزه امی 2018 مشخص شدند
دنیا به کام «بازی تاج و تخت»
گروه فرهنگ و هنر: روزهای پایانی هفته گذشته، «جایزه امی» با انتخاب بازی تاج و تخت به عنوان برترین سریال درام در سال گذشته به کار خود پایان داد. به گزارش «وطن امروز»، در هفتادمین دوره اهدای این جایزه، سریال کمدی سریال «خانم مایسل شگفتانگیز» با ۵ جایزه و «ترور جیانی ورساچه» با ۳ جایزه توانستند پیشتاز این دوره از رقابتها شوند. این جوایز شامل «بهترین سریال کمدی» و 2 جایزه برای نویسندگی و کارگردانی «امی شرمن پالادینو» و جایزه «بهترین نقش اصلی در سریال کمدی» برای «ریچل بروزنان» و جایزه «بهترین هنرپیشه نقش مکمل» برای «الکس بارستین» میشد. در همین حال «ترور جیانی ورساچه» از کمپانی فاکس ۳ جایزه را به خود اختصاص داد که شامل جایزه «بهترین سریال کوتاه» و جایزه «بهترین هنرپیشه نقش اصلی در سریال کوتاه» برای «دَرن کریس» و جایزه «بهترین کارگردانی سریال کوتاه» برای «رایان مارفی» میشد. اما سریال معروف «بازی تاج و تخت» به ۲ جایزه «بهترین سریال درام» و جایزه «بهترین هنرپیشه نقش مکمل سریال درام» با بازی «پیتر دینکلیج» اکتفا کرد. در ادامه فهرست کامل برندگان بخشهای مختلف «امی ۲۰۱۸» را میخوانید. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
کدام فیلمها گیشه تابستانی سینمای ایران را داغ کردند
61 میلیارد تومان درآمد گیشه تابستانه
در گرمترین فصل سال وضعیت گیشه سینما تفاوت محسوسی با فصل پیش از خودش داشت، به این معنا که در تابستان حدود ۲۲ فیلم سینمایی روی پرده رفتند و توانستند بیش از ۶۱ میلیارد تومان عایدی وارد چرخه اکران کشور کنند، این درحالی است که حدود نیمی از این مقدار حاصل فروش یک فیلم سینمایی بوده است. به گزارش «وطنامروز»، با به پایان رسیدن فصل تابستان بحث فروش آثار سینمایی در این فصل مورد نقد و بررسی برخی رسانهها قرار گرفت. خبرگزاری ایسنا در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که سینمای ایران در این فصل چه عملکردی در گیشه داشته و استقبال تماشاگران از آثار به روی پرده رفته در این فصل چقدر بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «امسال هم طبق روال چند سال قبل؛ کارگروه اکران فیلمهای سینمایی تصمیم گرفتند برای کم کردن تاثیر افت فروش در زمان جامجهانی، برخی بازیهای فوتبال را روی پرده نقرهای سینماها به نمایش درآورند، این تصمیم باعث شد میلیاردها تومان سود به سینماها وارد شود. این در حالی است که مسؤولان سازمان سینمایی بر این باورند که امسال افزایش مخاطب داشتیم اما این افزایش تعداد مخاطب با افزایش قیمت بلیت سینماهای درجه یک کشور که از ابتدای سال به اجرا درآمد، همراه شد. در بین آثار پرفروش سینمای تابستان ایران، «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی با فروشی بیش از ۳۵ میلیارد تومان در صدر جدول قرار گرفت و با فاصله زیادی، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «دشمن زن» ساخته کریم امینی با حدود 4 میلیارد تومان در رده دوم و سوم قرار گرفتند. با نگاهی سطحی و اجمالی به جدول فروش سینمای ایران باز هم کاملا مشخص است که گیشه پرفروشهای سینما در دست کمدیها است و به گفته پخشکنندگان سینمایی شاید بتوان گفت اگر «هزارپا» اکران نمیشد و جور سینما را نمیکشید، گیشه تابستان به رقم فروش پایینتری تقلیل پیدا میکرد. ارسال به دوستان
مجتبی فرآورده:
اهتمام مدیران به کمدی مبتذل است نه آثار عاشورایی!
مجتبی فرآورده، کارگردان و تهیهکننده سینما با بررسی وضعیت تولید آثار مذهبی در سینمای ایران تاکید کرد از مشکلات فیلمسازی عاشورایی، مدیرانی هستند که نمیخواهند حاشیه امن خود را از دست بدهند. به گزارش «وطنامروز»، مجتبی فرآورده، کارگردان و تهیهکننده سینما از جمله چهرههایی است که طی سالهای گذشته قصد ساخت اثری در ارتباط با واقعه عاشورا و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) داشته ولی هنوز موفق به این کار نشده است. فرآورده در تازهترین گفتوگوی خود با مهر در ارتباط با مشکلات موجود در مسیر ساخت چنین آثاری با گلایه از کمکارهای انجام شده از جانب نهادهای دولتی در این زمینه و مشکلاتی که در مسیر نمایش برخی آثار عاشورایی از جمله «روز رستاخیز» به وجود آمده است، اظهار کرد: «متولیان کشور در بخشهای دیگر مثلا در حوزه اجتماعی و سیاسی وقتی مساله مناقشهبرانگیزی پیش میآید دست به رایزنی میزنند و اقدامات لازم را برای همراهی نهادهای مختلف که دخالت کردهاند انجام میدهند اما در حوزه سینمای عاشورایی جسارت این را ندارند وارد مناقشه شوند و صورت مساله را کاملا پاک میکنند. تلاشی که متولیان فرهنگی برای رفع توقیف بسیاری از فیلمها انجام دادند، کدام را برای رفع توقیف «روز رستاخیز» احمدرضا درویش انجام دادند؟ من در این زمینه 3 تجربه مهم داشتم که هیچ کدام به ثمر نرسید و آن هم به این دلیل است که مدیران، خود را از تولید چنین پروژههایی کنار کشیدهاند». او همچنین با اشاره به روند پرحجم تولید کمدیهای گیشهپسند در سینمای ایران و بیتوجهی متولیان فرهنگی کشور به تولید آثاری با موضوعات عاشورایی گفت: «این همه فیلم مبتذل در حوزه سینمای کمدی روانه بازار میشود که بیاخلاقی، بیحیایی و فحاشی در آن به قدری است که مسؤولان جرأت نمیکنند با خانواده خود به سینما بروند و هر بار مسؤولان میگویند دفعه بعد فیلمها را اصلاح میکنیم، حالا چرا در قبال تولید آثار مربوط به اهلبیت و عاشورا اهتمامی وجود ندارد». ارسال به دوستان
اخبار
«مستوری» صادق کرمیار در راه بازار کتاب ارسال به دوستان
اخبار
فراخوان شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان «سوره» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|