|
گزارش «وطنامروز» از متن و حاشیه اختتامیه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
ایرانیها برنده جشنواره جهانی!
محسن شهمیرزادی: اختتامیه سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر که به نوعی پنجمین دوره مستقل این جشنواره به حساب میآمد، عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت. در این رویداد بینالمللی معدود فیلمهای ایرانی و فارسیزبان جشنواره تعداد زیادی از جوایز را از آن خود کردند که یا به اهمیت فیلمهای ایرانی نزد داوران یا کیفیت نهچندان بالای سایر فیلمهای خارجی ارتباط پیدا میکرد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این مراسم موسیقی متن فیلم «سینماپارادیزو» ساخته «انیو موریکونه» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره» توسط گروه آوازی تهران اجرا شد. این گروه همچنین قطعهای از موسیقی فیلم «آبی» ساخته «کریشتوف کیشلوفسکی» با آهنگسازی «زبیگنیف پرایزنر» و قطعه نوستالژیک «گنجشکک اشیمشی» را اجرا کردند. ارسال به دوستان
وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فجر:
استقلال جشنواره جهانی سیاست وزارت ارشاد است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو حضور یافت و در حاشیه این بازدید استقلال جشنواره جهانی را جزو سیاستهای وزارت ارشاد بیان کرد. به گزارش «وطنامروز»، سیدعباس صالحی در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: بحث استقلال بخش ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر چند سالی است که مطرح است و از 4 سال گذشته تاکنون نظرات مخالف و موافقی نسبت به ادغام یا استقلال این دو رویداد وجود دارد. وی افزود: اینکه برگزاری مستقل در این 4 سال ادامه یافته، به این معنی است که سیاست وزارت ارشاد این بوده که استقلال بر ادغام ارجح است، بنابراین با نگاه موجود این مسیر برگزاری مستقل تاکنون تعقیب شده و تغییری در آن ایجاد نشده است. صالحی افزود: مزیتهایی وجود داشته که تاکنون باعث برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر شده است؛ نخست آنکه این جشنواره دبیرخانه ثابت و مستمری داشته که این استمرار به قدرت تکمیل و تکامل انجامیده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر طی 4 سال گذشته گامهای محسوسی را برداشته است، توضیح داد: اینکه بتوانیم از طریق جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشهای مختلف رفت و آمد شخصیتهای شاخص سینمای جهان را داشته باشیم و بازار بینالمللی را رشد دهیم، مهم است. وی در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره توانسته است دیپلماسی فرهنگی را بین کشورهای همسایه و آسیایی ایجاد کند، البته حتما باید با نگاهی انتقادی نیز جشنواره جهانی فیلم فجر را بررسی کرد اما رهاوردهای جشنواره در 4 سال گذشته در حوزه اقتصاد سینما و دیپلماسی سینما گامهای تاثیرگذاری را نشان میدهد. ارسال به دوستان
یادداشتی بر فیلم سینمایی «مصائب شیرین 2» به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر
مصائب شور!
احسان سالمی: «مصائب شیرین 2» یکی از سختترین فیلمهای سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود؛ نه فقط از باب اینکه ریتم کند و کشدار فیلم تماشای آن را تبدیل به یک تجربه سخت و طاقتفرسا میکرد، بلکه از آن جهت که ساخت چنین فیلمی را باید پایانی بر دوره فیلمسازی به سبک فیلمسازان مهمی همچون علیرضا داوودنژاد دانست؛ کارگردانی که با ساخت فیلمهایی مثل «نیاز» و «مرهم» هنر کارگردانیاش را به رخ منتقدان کشید و قدرت قلمش در نگارش فیلمنامه آثاری همچون «عروس» و «تاراج» نشان داد با آنچه در سینما از آن به عنوان «ذائقه مخاطب» یاد میشود، بیگانه نیست. اما چرا «مصائب شیرین 2» را باید یک عقبگرد تمام عیار در کارنامه فیلمسازی علیرضا داوودنژاد به حساب آورد؟ «مصائب شیرین 2» ادامه فرمول «مرسوم» داوودنژاد برای ساخت فیلمهای خانوادگی است؛ یک مدل خاص فیلمسازی که شاید در سالهای دور به عنوان یک شیوه ابتکاری و جذاب در فیلمسازی طرفدارانی داشت ولی اصرار او بر استفاده از این روش حالا دیگر این آش شلهقلمکار را آنقدر شور کرده که نسخه دوم فیلم موفق «مصائب شیرین» را تبدیل به یک تجربه تماما شکست خورده کرده است. هر چه نابازیگران «مصائب شیرین یک» بخوبی از پس نقشهایی که به آنها واگذار شده بود برآمده بودند، «مصائب شیرین 2» که همه یا بازیگر حرفهای هستند یا درس بازیگری و سینما خواندهاند، از پس نقشهایشان برنیامدهاند؛ بویژه مونا داوودنژاد که اَکتهای اغراقآمیزش برابر دوربین به وضوح نشان میداد بیش از توانایی و تسلط بر هنر بازیگری، آنچه او را تبدیل به یکی از بازیگران اصلی این اثر کرده، حضور در نسخه اول این فیلم و نسبت خانوادگیاش با کارگردان اثر است! فیلم بیش از حد بر حس نوستالژیک مخاطبان با نسخه اول آن تکیه دارد، در حالی که یکی از قواعد ساخت دنبالهها در سینما آن است که فیلم در عین ارتباط موضوعی با نسخههای پیشین خود، دارای یک هویت مستقل باشد که از این نظر «مصائب شیرین 2» نمیتواند نمره قابل قبولی را به دست آورد. همچنین به این موارد باید فرمزدگی شدید فیلم را هم اضافه کرد. اصرار فیلمساز بر استفاده از تکنیکهایی همچون گفتوگوی بازیگران با دوربینهای موبایل یا وبکم و فلشبکهای گاه و بیگاه آن به نسخه اول «مصائب شیرین» آن را تبدیل به اثری شلخته کرده که بیش از یک فیلم سینمایی شبیه پروژههای دانشجویان رشته کارگردانی است! موضوعی که احتمالا اصلیترین دلیل آن را باید وجود یک دغدغه شخصی در فیلمساز دانست؛ نه یک دغدغه برای طرح موضوعی مهم برای مخاطبان! یک دغدغه «کاملا شخصی» که با پول نهادهایی همچون فارابی و البته حمایت چند سرمایهگذار بخش خصوصی تبدیل به یک اثر سینمایی برای همه مردم شده است! «مصائب شیرین 2» در بهترین حالت میتوانست یک نمایشنامه رادیویی موفق با الهام از قصه نسخه اول این اثر سینمایی باشد تا حداقل مخاطبان به جای دیدن بازیهای اغراق شده بازیگران در برابر دوربین، با شنیدن صدای بازیگران و با قدرت تخیل خودشان، فضای قصه را تصور کنند و به قصه کمرمق و کند داوودنژاد، جانی تازه بدهند. ارسال به دوستان
مروری بر مهمترین رویدادهای نمایشگاه کتاب در روزهای ابتدایی
میرشکاک، سرهنگی، رجبی و دیگران
محمد حسینآبادی: درحالی 3 روز از آغاز به کار نمایشگاه کتاب میگذرد که به نظر میرسد برخلاف صعود نجومی قیمت کاغذ و کتاب، اقبال نسبی مخاطبان نسبت به این نمایشگاه همچنان ادامه دارد، هر چند این اقبال نسبت به سالهای گذشته به نظر افول کرده است. از جمله اتفاقات مهم نمایشگاه کتاب، صحبتهای ایوب دهقانکار، سخنگوی نمایشگاه در نشست خبری بود که با ارائه گزارشی از 2 روز نخست برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد 13 میلیارد تومان کل فروش نمایشگاه بوده که به نسبت سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است، هر چند رشد 10 درصدی نشان از اقبال بیشتر مخاطب نیست و با توجه به افزایش بیش از 3 برابری قیمت کاغذ به نظر میرسد میزان فروش نمایشگاه نه تنها رشد که کاهش نیز داشته است. مراسم رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته محمدحسین رجبیدوانی از جمله این رویدادها بود که در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. رجبیدوانی در این نشست پیرامون کتاب خود اظهار داشت: در حوادث صدر اسلام کوفه همیشه نقشی مهم و اساسی داشته اما با وجود سابقه مهم کوفه، در فرهنگ ما کوفی بودن مترادف با خیانت است، در صورتی که اینچنین نیست. من سعی کردم با منابع تاریخی و بیان سابقه از این شهر به معرفی دقیق آن بپردازم تا خواننده متوجه شود برجستهترین شخصیتهای عالم اسلام و مؤثرترین آنها در عرصه سیاسی، فرهنگی و تبلیغاتی کوفیان بودند. همچنین چاپ حلقه سوم «انسان 250» ساله از دیگر رویدادهای نمایشگاه کتاب به حساب میآید. این اثر مختص هنرمندان و علاقهمندان تاریخ زندگی ائمه است که در آن از حدود 260 سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای در سالهای مختلف، بویژه سخنرانیهای ایشان در دهه 50 شمسی استفاده شده است. خاطرات مرتضی سرهنگی تحت عنوان «روشنای خاطرهها» دیگر اثری است که در نمایشگاه کتاب رونمایی شد. همچنین مراسم امضای کتاب «نامههایی به یک بسیجی» اثر یوسفعلی میرشکاک نیز با حضور این شاعر و اندیشمند در غرفه انتشارات نارگل برگزار شد. ارسال به دوستان
بازیگران «جیمز باند» بعدی معرفی شدند
قهرمان «حماسه کولی» در برابر جیمز باند 25
بالاخره پس از کشمکشهای بسیار بر سر ساخت بیستوپنجمین فیلم از مجموعه فیلمهای «جیمز باند»، سازندگان این اثر، با انتشار ویدئویی بازیگران آن را معرفی کردند. به گزارش «وطنامروز»، پس از حواشی بسیاری که با اخراج دنی بویل، کارگردان بریتانیایی نسخه بیستوپنجم جیمز باند برای این پروژه ایجاد شد، با جایگزینی جوجی فوکوناگا به جای او، بخشی از وضعیت این پروژه پرسروصدای هالیوود مشخص شد. حالا اما تازهترین خبر در ارتباط با این اثر سینمایی انتشار فهرست بازیگران آن است. براساس آنچه ورایتی منتشر کرده، بازیگران 2 نقش اصلی فیلم بعدی جیمز باند معرفی شدند و همانطور که از قبل روشن بود دنیل کریگ، بازیگر بریتانیایی برای پنجمینبار نقش جیمز باند را ایفا خواهد کرد و حضور رامی مالک، بازیگر برنده اسکار در نقش شخصیت شرور فیلم نیز قطعی شد. به نظر میرسد رامی مالک باید نقش آدم شرور اسرارآمیزی را بازی کند که به تکنولوژی خطرناک جدیدی مسلح است. رامی مالک برای بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم «حماسه کولی»، اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را دریافت کرده است. این در حالی است که هنوز اسم فیلم بعدی «جیمز باند» اعلام نشده و از این فیلم به عنوان «باند ۲۵» یاد شده است. سازندگان جیمز باند با انتشار ویدئویی از زبان باربارا بروکولی تهیهکننده قول دادهاند یک ماجرای کاملاً متفاوت را روایت کنند. نائومی هریس نیز قرار است در نقش مانیپنی در فیلم ظاهر شود. حضور رالف فاینس و بن ویشاو نیز در نقشهای «ام» و «کیو» و روری کینر تأیید شده است. از جمله بازیگران جدید دیگری که در این فیلم حضور دارند میتوان به لاشانا لینچ و بیلی مگنوسن اشاره کرد. لیا سدو، بازیگر شناختهشده فرانسوی که نقش مدلین سوان روانشناس را بازی کرد در این فیلم نیز حضور دارد. فیبی والربریج، بازیگر، نویسنده و فیلمنامهنویس بریتانیایی یکی از نویسندگان تازهترین فیلم جیمز باند خواهد بود. وی پس از جوانا هاروود، دومین نویسنده زن در تاریخ تولید فیلمهای جیمز باند است. ارسال به دوستان
درگذشت «سعید نوراللهی» بازیگر سینما و تلویزیون
ارسال به دوستان
اخبار
«برندهباش» تغییر اسپانسر میدهد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|