|
نگاهی به جشنواره فیلم شهر به بهانه برگزاری هفتمین دوره آن
جشنواره چند فیلم شهری!
محسن شهمیرزادی: هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر تا چند روز دیگر آغاز میشود و اینبار نیز آثار متفاوتی با مضمون شهر روی پرده میروند تا توسط داوران این جشنواره و بر اساس معیارهای جشنواره شهر مورد داوری قرار بگیرند. اگرچه جشنواره فیلم شهر بر خلاف سایر جشنوارههای فصلی، 7 سال دوام آورده اما مانند بسیاری از جشنوارههای هنری و سینمایی فلسفه وجودیاش زیر سوال است؛ جشنوارههایی که به همت بودجههای عمومی و دولتی برگزار میشوند و نمیتوان از اثرسنجی آنها بر جریان سینمایی کشور اطلاعی کسب کرد. جشنواره فیلم شهر در 6 دوره گذشته خود تلاش داشته از بازنمایی صحیح شهر در فیلمهای سینمایی تجلیل کند و به همین واسطه بتواند در جریان سینمای شهری کشور تاثیرگذار باشد. حال باید دید این جشنواره تا چه حد توانسته به رسالت خود در این حوزه جامه عمل بپوشاند و تا چه میزان فیلمهای سینمایی شهری توانستهاند بهواسطه این جشنواره بازنمایی صحیح و دغدغهمندی از شهر داشته باشند و اینکه شهر در سینمای ایران تا چه میزان از فضای تیره و تار تهران مدرن فاصله گرفته است. ارسال به دوستان
درباره یک اتفاق متفاوت در مرحله نیمهنهایی «عصر جدید» و داوری عجیب آن
عاشقتم!
احسان سالمی: این هفته نخستین قسمتهای مرحله نیمهنهایی مسابقه «عصر جدید» روی آنتن رفت؛ بخشهایی که به طور طبیعی با توجه به تجربه قسمتهای پیشین این مسابقه باید با دقت نظر بیشتری حداقل در زمینه داوری برگزار میشد اما اتفاقی که این شبها در عصر جدید شاهد آن هستیم ادامه مسیر داوری سلیقهای است. هر چند نمیتوان منکر این نکته شد که هر داوری در هر مسابقهای بالاخره به واسطه عواطف انسانی و حالات روحی خود طی انجام مسابقه ممکن است به موضوعاتی رای مثبت و منفی بدهد که تطابق چندانی با منطق نداشته باشد ولی به نظر میرسد روحیه رای دادن به شکل عاطفی و به تعبیری «سلیقهای»، بر اغلب بخشهای «عصر جدید» سایه انداخته است؛ مسابقهای که هر چند نخستین تجربه از ساخت چنین برنامهای در رسانه ملی است ولی به واسطه تجربه فصول اولیه خود، حالا دیگر باید با بلوغ بیشتری میزبان استعدادهای ایران باشد. ارسال به دوستان
سیدمحمد حسینی:
از سینمای ضدقصه ما مأمور امنیتی بهدست نمیآید
سیدمحمدحسینی، از منتقدان سینما با اشاره به ضعف قصههای امنیتی در سینما و تلویزیون ایران، این چالش را مشکلی دیرینه و ریشهای در سینمای ایران دانست و در اینباره اظهار داشت: این مساله به مشکل دیرینه سینمای ما بازمیگردد که شامل عدم قصهگویی آن است. زمانی که بخواهیم به سمت سینمایی برویم که در آن فضای اطلاعاتی و امنیتی مشهود است باید در آن قهرمان وجود داشته باشد و وقتی قهرمان داشته باشید قصه خواهید داشت. همه اینها در سینمای ایران وجود نخواهد داشت، چون سینمای ایران بنا ندارد قصه بگوید و حتی ضدقصه عمل میکند، بنابراین بیشتر محتوا و فضای سینمای ایران بویژه در این 10 سال اخیر ضدقصههای نیمبند اجتماعی هستند که به نظرم در حال حاضر تاریخ مصرف خود را از دست میدهند. این پژوهشگر سینمایی در گفتوگو با تسنیم افزود: سینمای ایران اگر بخواهد قصه بگوید با توجه به شرایط ویژهای که در منطقه از نظر سیاسی و منطقهای دارد باید به سمت موضوعات امنیتی برود و فضای امنیتی و ماموریتهای خود را به تصویر بکشد. در این صورت فیلمهایی ساخته خواهد شد که ساختار سریالی هم دارند و میتوانند تکرار شوند، حتی فکر میکنم توان ساخت سریالهای امنیتی از این دست در کشور ما بیش از کشورهای دیگر است. از سوی دیگر به دلیل عطش شناخت قهرمان در سینما و داستانگویی است که فیلمهای قهرمانمحور زیادی در سینمای جهان تولید میشود؛ این موضوع در ایران دوچندان است، زیرا هم عطش داستانخواهی از طرف مخاطب وجود دارد و هم زوایای پنهان بحثهای امنیتی در کشور ما آنقدر جذاب و پیچیده است که میتوان فیلمهای زیادی در این حوزه ساخت. ارسال به دوستان
سیدغلامرضا موسوی:
تهیهکنندگان، خارج از عرف در سینما پرداخت نکنند
«بر اساس مصوبات شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران، تهیهکنندگان و سرمایهگذارانی که پرداختهایی خارج از عرف داشته باشند، با جرایم صنفی روبهرو خواهند شد». سیدغلامرضا موسوی، عضو هیاترئیسه شورای عالی تهیهکنندگان ضمن اعلام این مطلب گفت: متاسفانه تیتر اطلاعیه هفته گذشته شورای عالی تهیهکنندگان در اکثر مطبوعات، سایتهای خبری و خبرگزاریها به اشتباه به پولهای نامشروع اختصاص یافته بود. در حالی که اساس مطلب مربوط به پرداختهای غیرمتعارف توسط تهیهکنندگان یا سرمایهگذاران به هنرمندان فیلم مربوط میشد. شورای عالی با توجه به اختلالی که برخی تهیهکنندگان با پرداختهای غیرمتعارف بهوجود آورده و اقتصاد سینما را مورد آسیب جدی قرار میدهند، تصمیم گرفت با اینگونه تهیهکنندگان برخورد صنفی داشته باشد. شورای عالی در نظر دارد در صورتی که این بیمسؤولیتی توسط تهیهکنندگان صورت گیرد، براساس نوع تخلف با آنان برخورد جدی کند. این برخوردها از تعلیق عضویت صنفی شروع و به اخراج از صنف و ابطال کارت حرفهای، عدم ثبت قرارداد نمایش فیلم در شورای صنفی نمایش و امثال آن منجر خواهد شد. پرداخت دستمزدهای غیرمتعارف با هر نوع پولی که پرداخت شود تفاوتی نمیکند. هدف جلوگیری از بههمریختگی اقتصادی و شرایط غیرحرفهای حاکم بر تولید است. متاسفانه این پرداختها که غیرکارشناسانه و در بسیاری موارد بر اساس منافع صرفا شخصی صورت میگیرد، باعث شده نوعی شکاف و فاصله طبقاتی در میان هنرمندان به وجود آید و باز متاسفانه این پرداختهای غیرمتعارف موجب رقابت کوری شده که دودش به چشم سینمای ایران میرود. ارسال به دوستان
یادداشتی درباره رمان «ایرانشهر» اثر محمدحسن شهسواری
قصهگویی آرام و صادق
کمالالدین مشکینرود: نوشتن یک رمان درباره واقعیت مهم و ملموسی مثل جنگ، در درجه اول کار آسانی به نظر میرسد، چرا که با یکسری اطلاعات کلی میتوان روایتی غیرواقعی و بالیوودی و در ظاهر جذاب ارائه کرد اما اگر قرار باشد نویسنده با لحاظ کردن عنصر مهم «دغدغه و تعهد» نسبت به هر نوع مفهوم یا پدیدهای که در رابطه با جنگ معنا و وزن پیدا میکند به تولید اثری دست بزند، فراز و فرودهای عمیقی بر سر راهش قرار خواهد داشت؛ اتفاقی که محمدحسن شهسواری در «ایرانشهر» رقم زده است، چیزی است از جنس همین توضیحات آخر. ارسال به دوستان
آغاز پیشتولید سریال جدید بهروز شعیبی در لبنان
بهروز شعیبی، کارگردان سریال «پردهنشین» و محمد خزاعی، تهیهکننده «به وقت شام» با یکدیگر برای ساخت سریالی ایرانی- لبنانی همکاری میکنند. در حال حاضر پیشتولید سریال آغاز شده است. این سریال ۳۰ قسمتی، داستانی اجتماعی دارد که در زمان حال رخ میدهد و بازیگران ایرانی و لبنانی در آن ایفای نقش خواهند کرد. ارسال به دوستان
اخبار
ازسرگیری «# سرباز» پس از حل مشکلات مالی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|