|
گزارش «وطنامروز» از وضعیت ارکستر سمفونیک رسانه ملی
کوک ساز صدا و سیما برای فجر
فرزانه غلامیتبار: ارکستر سمفونیک صداوسیما به عنوان یکی از باسابقهترین ارکسترهای موسیقی کشور این روزها خود را برای حضور موفق در جشنواره موسیقی فجر آماده میکند. ارکستر صداوسیما که اجراهای مهمی چون اجرا در مراسم تنفیذ حکم ریاستجمهوری در بیت رهبری را در کارنامه کاری خود دارد، بتازگی در اجرایی متفاوت در مرکز همایشهای صداوسیما با حضور رئیس رسانه ملی و مدیران سازمان صداوسیما، نخستین اجرای رسمیاش در سال 98 را با خوانندگی محمد معتمدی روی صحنه برد تا به نوعی ارکستر سمفونیک صداوسیما با شروعی دوباره زنده شود. در ادامه نگاهی داشتهایم به وضعیت فعلی ارکستر سمفونیک صداوسیما و برنامههای پیش روی آن.
* احیای با شکوه
ارکستر سمفونیک صداوسیما پس از یک دوری طولانی از اجراهای رسمی، چند روز پیش در یک سکوت خبری در حضور مدیران ارشد صداوسیما در مرکز همایشهای صداوسیما روی صحنه رفت. ارکستر سمفونیک صداوسیما که محمد معتمدی در این اجرا همراهیاش میکرد، قطعات «خاک خاطرهها» و «خاک مهربان» به آهنگسازی محمدرضا عقیلی و قطعه مشهور «ای ایران» ساخته زندهیاد روحالله خالقی و تنظیم فرهاد فخرالدینی را اجرا کرد و کیفیت اجرا چنان بالا بود که تشویق ممتد حضار و مدیران صداوسیما را در پی داشت و به جرأت میتوان گفت، ارکستر سمفونیک صداوسیما پس از مدتها کمخبری در حوزه اجرا، احیایی باشکوه از خود به جا گذاشت. این موفقیت از چند عامل نشأت میگیرد که مهمترین آن ترکیبی مناسب و حرفهای از رهبر میهمان ارکستر، اعضای آن و خواننده انتخاب شده است.
* همکاری برد- برد معتمدی با صداوسیما
حدود 10 سال پیش بود که جوانی لاغراندام با موهای بلند در کنسرت همنوازان شیدا به سرپرستی زندهیاد محمدرضا لطفی در تالار وزارت کشور خودنمایی کرد. همانجا بود که نگارنده مطلب همانند بسیاری از مخاطبان کنسرت پس از شنیدن صدای گرم و متفاوت این جوان جویای نام، به این فکر میکرد که ستارهای جدید برای آواز ایرانی متولد شده که بزودی حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد داشت. حال بماند که تا چند سال پیش سیدمحمد معتمدی با برخی اشتباهات در انتخاب آثار، تولید یکی دو اثر موسیقی پاپ و حواشی مربوط به برخی اظهارنظرها موجب شد شتاب پیشرفتش تا حدی متوقف شود اما طی چند سال اخیر او با پختگی و تجربه بیشتر توانست به همان مسیر اولیه خود بازگردد و شاهد انتخابهای هوشمندانه از سوی این هنرمند جوان و همچنان آیندهدار بودهایم که در ادامه همین انتخابها میتوان به همکاری دوبارهاش با ارکستر سمفونیک صداوسیما اشاره کرد. معتمدی که سال گذشته هم تجربه همکاری با ارکستر صداوسیما را داشته است، مسلما بهترین انتخاب برای خوانندگی ارکستر صداوسیما محسوب میشود که درخشش در این اجرای خصوصی خود گواه این مطلب است و حالا باید منتظر ماند و دید همکاری معتمدی و ارکستر صداوسیما که برای هر دو طرف مفید بوده، همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر.
* ماجراجویی با رهبر ارکستر جوان
ارکستر سمفونیک صداوسیما به عنوان یکی از ارکسترهای باسابقه و منظم موسیقی کشور، آثار ارزشمندی را در سالهای گذشته اجرا و ضبط کرده است و هماکنون با حضور «آرش امینی» تجربههایی تازه و نوآورانه را در موسیقی کشور دنبال میکند. امینی به عنوان یک رهبر ارکستر جوان و در عین حال باتجربه بخوبی نشان داده از توان مناسبی برای رهبری میهمان ارکستر سمفونیک صداوسیما برخوردار است. در کارنامه کاری او فعالیتهایی بینالمللی چون مدیریت بخش موسیقی موسسه فرهنگی اکو و رهبری ارکستر اپرای شهر دوشنبه در تاجیکستان به چشم میخورد که این تجربیات مسلما به کار آرش امینی در رهبری میهمان ارکستر سمفونیک صداوسیما میآید. از سوی دیگر امینی که با ارکستر فیلارمونیک برج میلاد تهران توانست تواناییهای خود را به معرض دید مخاطبان موسیقی کلاسیک بگذارد، اکنون با ارکستر سمفونیک صداوسیما به عنوان یکی از منظمترین و با ثباتترین ارکسترهای کشور به درخشش در جشنواره موسیقی فجر فکر میکند.
* گلچینی از باتجربهها و جوانترها
اما یکی از نقاط قوت ارکستر سمفونیک صداوسیما بدون شک اعضای این گروه هستند که ترکیبی حرفهای از موزیسینهای پیشکسوت و جوان کشور هستند. این ارکستر بهطور همزمان از تجربه ارزشمند پیشکسوتان موسیقی کشور در کنار نوازندگان جوان مستعد بهرهمند است که همگی از بهترینها در کشور هستند. در این ارکستر که با اعضای گروه کر به 100 نفر هم میرسد، اسامی شاخصی به عنوان سرگروه به چشم میخورد که از این میان میتوان به سیدکریم قربانی، نیما زاهدی، فرشاد شیخی، حسین شریفی، هادی آزرم و رازمیک اوحانیان اشاره کرد که در کنار جوانترها یک ترکیب حرفهای را در ارکستر سمفونیک صداوسیما رقم زدهاند.
* آماده برای حضور در جشنواره موسیقی فجر
شاید با قاطعیت بتوان گفت ارکستر سمفونیک صداوسیما یکی از منظمترین و با ثباتترین ارکسترهای کشور در سالهای اخیر محسوب میشود و مانند سایر ارکسترهای مشهور کمتر پیش آمده که به خاطر مسائل مادی یا مشکلات حاشیهای تمریناتش به تعطیلی کشیده و همیشه و در هر شرایطی تمرینات منظم و هفتگی خود را با حضور اعضایش برگزار کرده و با برپایی تمرینات منظم در طول سال، همیشه از یک آمادگی نسبی برای اجراهای ارگانی سازمان صداوسیما برخوردار بوده و این ارکستر برای انجام ضبطها و اجراهای صحنهای نیز که بنا به تشخیص سازمان صدا و سیما بوده آماده بوده است و در همین راستا آرش امینی به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک صداوسیما از ابتدای امسال به طور منظم و هفتهای 2 مرتبه تمرینهایش را با اعضای ارکستر پیگیری کرده و بهرغم آنکه در این مدت اجراهای رسمی آنچنانی با ارکستر نداشته است اما سعی کرده با برپایی منظم تمرینات، این ارکستر را برای حضور مقتدرانه در جشنواره موسیقی فجر امسال آماده نگه دارد و طبق شنیدههای خبرنگار «وطن امروز» هنوز مسؤولان مرکز موسیقی صداوسیما تصمیمی برای نحوه حضور در جشنواره اتخاذ نکردهاند و مشخص نیست ارکستر سمفونیک صداوسیما با حضور خواننده به اجرای آثار ایرانی در جشنواره موسیقی فجر بپردازد یا بدون حضور خواننده به یک اجرای کلاسیک بیندیشد اما چیزی که قطعی به نظر میرسد عزم راسخ ارکستر سمفونیک صداوسیما برای حضور موفق در جشنواره موسیقی فجر امسال است.
* ثبات در سکوت خبری
چند ماه پیش بود که محمدمهدی نراقیان به عنوان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما منصوب شد و این مدیر جوان و باانگیزه بهرغم همه حرف و حدیثهایی که در فعالیتهای دفتر موسیقی و سرود صداوسیما مطرح بود، سکوت کرد و ترجیح داد به جای انجام مصاحبه و اظهار نظر، تمرکزش را بر ارتقای فعالیتهای دفتر موسیقی بگذارد و در سکوت خبری برنامههایش را در مرکز موسیقی صداوسیما پیاده کند که از این میان میتوان به تولید و انتشار چندین نماهنگ و سرود مناسبتی و انقلابی که بنا به استقابل مخاطبان بارها از شبکههای مختلف صداوسیما پخش شد اشاره کرد و در کنار اینگونه تولیدات، از سر و سامان دادن ارکستر سمفونیک صداوسیما هم غافل نبوده و پس از سپری کردن اجرایی موفق با حضور مدیران سازمان صداوسیما، به درخشش در جشنواره موسیقی فجر فکر میکند که با توجه به برنامهریزیهای انجام شده و توضیحات مطرح شده، دسترسی به این موفقیت در جشنواره دور از دسترس نخواهد بود.
ارسال به دوستان
یادداشتی درباره رمان «غول چراغ خاموش» که قصهای امنیتی دارد
روایتی ساده از ماجرایی پیچیده
احسان سالمی: ماجراهای امنیتی معمولا جذابیت بالایی برای خلق آثار نمایشی یا مکتوب دارند؛ جذابیتی که در ذات این اتفاقات نهفته شده است و به واسطه گره خوردن آنها با قصههای عاشقانه، سیاسی و حتی اتفاقات اجتماعی، ظرفیت خوبی برای خلق درامهای پرکشش در سینما و تلویزیون و حوزه ادبیات دارد. در واقع رمانهای جاسوسی از آن دسته آثاری هستند که خواننده را میان زمین و هوا نگه میدارند، گرههای کور در ذهن او ایجاد میکنند و دست آخر با افشا کردن راز اصلی داستان در یک نقطه غیرمنتظره، مخاطب را شوکه میکنند. معمولا در ادبیات جهان در دورههای مختلف قصههای امنیتی مورد توجه قرار گرفته و منجر به خلق رمانهایی پرفروش شدهاند. کتابهایی همچون «کیم» نوشته «رودیارد کیپلینگ»، «مأمور مخفی» نوشته «جوزف کنراد»، «سیونه پله» نوشته «جان بوچان»، «اشندن یا جاسوس اینتلیجس سرویس» نوشته «سامرست موام»، «از روسیه، با عشق» نوشته «یان فلمینگ»، «مامور ما در هاوانا» نوشته «گراهام گرین»، «جاسوسی که از سردسیر آمد» نوشته «جان لوکری»، «هویت بورن» نوشته «رابرت لودلوم»، «تب و نیزه» نوشته «خاویر ماریاس» و «رمزگشایی» نوشته «مای جیا» برخی از مهمترین رمانهای جاسوسی تاریخ ادبیات جهان هستند که تجدید چاپ مکرر آنها نشاندهنده مقبولیت بالای اینگونه قصهها در میان مخاطبان است. این مسیر در ایران نیز جدی گرفته شده و نتیجه آن خلق رمانهایی تازه و مخاطبپسند شده است. رمان «غول چراغ خاموش» که «علی آقاغفار» آن را به رشته تحریر درآورده، یکی از همین تجربههای تازه است؛ قصهای که برگرفته از یک ماجرای واقعی است و در ارتباط با کارمند سابق بخش فنی یک نهاد نظامی است که پس از خروج از این نهاد، تصمیم به مهاجرت میگیرد اما در نهایت تبدیل به یک جاسوس برای سازمانهای جاسوسی غربی میشود. نکته جالب توجه در ارتباط با روایت کتاب چرخاندن قصه در میان راویان مختلف و پیش بردن قصه از طریق این راویان متعدد است. در هر فصل از «غول چراغ خاموش» یکی از کاراکترهای اصلی قصه روایتگر داستان هستند و ماجراها را از منظر خود روایت میکنند تا پازل قصه تکمیل شود. در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم: «غول چراغ خاموش» بازخوانی و بازآفرینی حکایت واقعی یک زندگی پرفراز و نشیب و برداشتی آزاد از پروندهای است که شخصیتهایش، خود به روایت آن میپردازند؛ روایتهایی که اگر چه نام راویانش واقعی نیست اما «وجود»، «سهم» و «نقش» هر یک از آنها در فرجام «حکایت این زندگی» حقیقتی است انکارناپذیر». البته «غول چراغ خاموش» در مجموع در دستهبندی رمانهای عامهپسند قرار میگیرد. هم ادبیات نگارشی قصه و هم فضای کلی قصه با وجود اینکه خط اصلی آن برگرفته از یک ماجرای واقعی است اما شباهت زیادی به قصههای عامهپسند دارد. هر چند شاید همین نزدیکی ادبیات و فضای قصه به ادبیات عامهپسند، به نوعی تبدیل به نقطه قوت آن شود، چرا که میتواند روایتی ساده از یک ماجرای پیچیده امنیتی برای مخاطبان عام باشد؛ مخاطبانی که به جای مواجهه با لایههای پنهان یک پرونده امنیتی، بیشتر آماده خواندن یک قصه جذاب و پرکشش هستند و این کتاب توانسته با زبانی ساده از این بگوید که چگونه اعتماد به بیگانگان میتواند آدمهایی را که به تصور خود، بسیار باهوش هستند تبدیل به دشمنانی برای وطن کند. ارسال به دوستان
مصطفی رحماندوست در بیمارستان بستری شد
دکتر مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نامآشنای ادبیات کودک و نوجوان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد. به گزارش مهر، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نامآشنای ادبیات کودک و نوجوان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستانی در تهران بستری شد. وی در گفتوگوی کوتاه خود با مهر عنوان داشت که به دلیل عارضه گرفتگی عروق در بیمارستان بستری شده است و مداوا روی وی ادامه دارد. در حال حاضر بخشی از مشکل وی توسط پزشکان مرتفع شده است و در روزهای آتی نیز برای ادامه معالجه در بیمارستان خواهد ماند. رحماندوست تنها شاعر و نویسنده ایرانی به شمار میرود که بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب در شمارگان میلیونی منتشر کرده و بسیاری از آثار وی در کشورهای مختلف ترجمه و منتشر شده است.
ارسال به دوستان
«سکوهای صورتی» رونمایی میشود
مستند «سکوهای صورتی» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدجواد رئیسی از جدیدترین تولیدات مرکز مستند سوره رونمایی میشود. به گزارش «وطنامروز»، این مستند که به موضوع ورود بانوان به ورزشگاه میپردازد، روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۹۸ ساعت ۱۷:۳۰ در تالار سوره حوزه هنری رونمایی میشود. دیگر عوامل مستند «سکوهای صورتی» عبارتند از: حسین محمدی تصویربردار، علیرضا کرمی مدیر تولید، علیرضا صدرالدینی صدابردار، حسین صفرزاده تدوینگر، محمدجلائی راوی، حسین محمدی اصلاح رنگ و نور، دانیال عبدالحمید صداگذار و محمدحسین سروقندی طراح پوستر.
ارسال به دوستان
گیشه
گیشه سینمای ایران هفته گذشته چقدر فروخت؟
«مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی همچنان صدرنشین جدول فروش فیلمهای سینمایی است. به گزارش «وطن امروز»، آمار فروش این هفته فیلمهای سینمایی در حال اکران، همچنان حکایت از صدرنشینی فیلم «مطرب» دارد. 2 فیلم «چشم و گوش بسته» و «هزارتو» هم در رقابتی نزدیک به هم از ۵ میلیارد تومان عبور کردهاند. «خداحافظ دختر شیرازی» هم تنها فیلم اکران شده در هفته اخیر است که با حداقل سالن، در 2 روز ابتدایی اکران نزدیک به ۶۰ میلیون فروخته است. براین اساس تاکنون و در مجموع، «مطرب» ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «ماجرای نیمروز: رد خون» ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «چشم و گوش بسته»
۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «هزارتو»
۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «مسخرهباز»
۳ میلیارد و۵۴۰ میلیون تومان، «خانه پدری» یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، «منطقه پرواز ممنوع» یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، «بنیامین» ۹۲۰ میلیون تومان، «سمفونی نهم» ۷۵۰ میلیون تومان، «تورنادو» ۵۰۰ میلیون تومان، «آخرین داستان» ۱۱۰ میلیون تومان، «معکوس» ۹۰ میلیون تومان، «خداحافظ دختر شیرازی» ۶۰ میلیون تومان، «لیلاج» ۵۵ میلیون تومان فروش کردهاند.
***
سینماها در روز دانشجو نیمبها هستند
شورای صنفی نمایش از نیم بها بودن بلیت سینماها در روز دانشجو خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: طبق تصمیم شورای صنفی نمایش، تمام سینماهای کشور روز ۱۶ آذر، بلیت نیمبها به مخاطبان خود ارائه میدهند.
ارسال به دوستان
برگزاری آیین رونمایی از «در جستوجوی مهتاب»
آیین رونمایی از کتاب در جستوجوی مهتاب روز شنبه 16 آذرماه 1398 ساعت 17:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، نام حمید حسام در سالهای اخیر بیش از هر چیز با کتابهای «آب هرگز نمیمیرد» و «وقتی مهتاب گم شد» گره خورده است؛ 2 کتابی که برای وی جایزه ادبی جلال آلاحمد و تقریظ رهبر انقلاب اسلامی را نیز به ارمغان آورده است. با این همه حسام سالها پیش از تألیف این دو کتاب بهعنوان مدیر بخش ادبیات بنیاد حفظ و نشر آثار دفاعمقدس و یکی از بانیان ایجاد رشته کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در دانشگاهها برای فعالان این عرصه شناخته شده بود. حسام در کتاب «در جستوجوی مهتاب» و در بخشی از خاطراتش به روایتهای نابی از قیصر امینپور شاعر نامدار معاصر پرداخته است و به نوعی بخشی از مسلک و مرام او را بازگو میکند که بازخوانی آن همزمان با انتشار این کتاب خالی از لطف نیست. روایتهای ناب از قیصر امینپور، شاعر نامدار معاصر و بازگویی بخشی از مسلک و مرام او از بخشهای جذاب «در جستوجوی مهتاب» است.
ارسال به دوستان
کمال حکایتهای کمال
محمدمیرکیانی از نویسندگان حوزه ادبیات نوجوان است. «تن تن و سندباد» کتاب شاخص او است که با استقبال مخاطبان مواجه شد. به گزارش «وطن امروز»، نویسنده «تن تن و سندباد»، کتاب «حکایتهای کمال» را نیز به نگارش درآورده است؛ کتابی که این شبها سریالی با اقتباس از آن در حال پخش از تلویزیون است. میرکیانی درباره این کتاب گفته است: جانمایه «حکایتهای کمال» همان است که در سریال میبینید. ۹۹ درصد خاطرات من در کتاب آمده و من، کمال «حکایتهای کمال» هستم. میرکیانی درباره تاثیر کار اقتباسی به فارس گفته است: اقتباس یک برتری نسبت به کارهای دیگر دارد. اینکه شما وقتی کتابی را برای اقتباس انتخاب میکنید، از همان آغاز تکلیف کار روشن است، یعنی میدانید هدفتان چیست و دنبال چه هستید و از این مجموعه تصویری یا این کار سینمایی چه میخواهید. در همه جای دنیا کار اقتباسی به دلیل روشن بودن مفاهیم، موضوع، آدمها و شخصیتها اعتبار ویژهای دارد و منبع آن، تولید خلاق است؛ برای نوجوانان هم کار اقتباسی موفق زیاد انجام شده است. مثلاً از کارهای چارلز دیکنز مثل «آرزوهای بزرگ»، کار سینمایی و انیمیشن تولید شده است. یا «هاکلبری فین» مارک تواین که کارهای زنده و انیمیشن از آن تولید شده، حتی تلفیق زنده و انیمیشن یا پویانمایی هم تولید شده است. یا مثلاً «پینوکیوی» کارلو کلودی که از آن هم کارهای زنده و انیمیشن تولید شده است. همینطور از «آنشرلی» یا برداشتهایی که از بینوایان ویکتور هوگو شده است. مثلاً ماجراهای کوزت که انتخابهایی از بینوایان شده و به یک انیمیشن برای نوجوان تبدیل شده است. ارسال به دوستان
نمایش یک زندگی پنهان در واتیکان
در رویدادی نادر فیلم «یک زندگی پنهان» به کارگردانی ترنس مالیک در واتیکان به نمایش درآمد. به گزارش «وطن امروز»، «یک زندگی پنهان» فیلم جدید ترنس مالیک که داستانی واقعی از وجدان بیدار «فرانتس یگراشتاتر» را روایت میکند، در کتابخانه واتیکان به نمایش درآمد. این فیلم داستان فرانتز یاگراستاتر است؛ کشاورزی اتریشی که در جنگ دوم جهانی از پیوستن به جبهه متفقین خودداری میکند. مالیک در این فیلم از زاویه دید شخصیتری به ریسکها و خطرات جنگ دوم جهانی میپردازد. این فیلم روز چهارشنبه در کتابخانه فیلم واتیکان به نمایش درآمد. پائولو رافینی از مسؤولان بخش ارتباطات در این برنامه به معرفی فیلم پرداخت و خود مالیک نیز از حضار این مراسم بود. رافینی در این نشست از مالیک برای حضور در برنامه تشکر کرد. وی افزود: روایت فیلم هم زیبا و هم وحشتناک است و فیلم چالشی است، زیرا چهرهای از روح ما را ارائه میکند؛ از وجدان ما، از ترس ما، از فراموشی و اجتناب ما از مسؤولیتهایمان را. این روایت واژه قهرمان را وارونه میکند و قهرمانی پنهان را نشان میدهد. در این فیلم همانطور که از عشق، از ثبات و از مرگ و معاد سخن گفته میشود، از این صحبت میشود که چقدر مهم است تا خاطراتمان را حفظ کنیم و آنها را چنین زیبا روایت کنیم. «یک زندگی پنهان» از جمله معدود فیلمهایی است که در واتیکان به نمایش درآمده است. این فیلم در کن امسال با اقبال زیادی روبهرو شد و قرار است از ۱۳ دسامبر در سینماها اکران شود.
ارسال به دوستان
تقدیر حوزه هنری از کارگردان نمایشهای لاکچری مسألهساز شد
مسجد کجا و این قرتی بازیها کجا
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از حسین پارسایی، کارگردان تئاترهای لاکچری تقدیر کرد. به گزارش «وطن امروز»، تقدیر حوزه هنری از کارگردان تئاترهای لاکچری تحت عنوان «بازیگر، نویسنده و احیاگر تئاتر مسجد» در حالی اتفاق میافتد که رویکرد حسین پارسایی مدتهاست تغییر کرده است و این عنوان با نگاه امروز او به این حوزه هیچ قرابتی ندارد. پارسایی سابقه روشنی در سوءاستفاده از نهادهای فرهنگی دارد و مواجهه او با امر سیاسی نیز نشان داده این رویکرد او تا چه اندازه فرصتطلبانه است. چرخشهای متعدد او در استفاده از ظرفیتهای فرهنگی جمهوری اسلامی به اندازهای بوده که یکی از رسانهها برای بازخوانی سوابق او از این تیتر استفاده کرد: «امروز باد به کدام سمت میوزد؟» پارسایی که سابقه مجیزگویی از رئیس دولتهای نهم و دهم را دارد، توانست از این طریق به مناصبی چون مدیریت تئاتر شهر و مدیریت مرکز هنرهای نمایشی دست یابد. پارسایی پس از منقضی شدن دولت دهم، با چرخشی 180 درجهای به سمت دولت جدید غش کرد و در سفرهای انتخاباتی همراه رئیس دولتهای یازدهم و دوازدهم تا مرز پارگی حنجره نیز پیش رفت. او با همین مدل رفتاری برای سالها توانسته از بودجهها و ظرفیتهای دولتی برای ترویج نگاههای مبتذل خود در تئاتر استفاده کند. از تئاترهای لاکچری «بینوایان»، «الیور توئیست» تا مدیریت سوالبرانگیزش در جایگاه مدیریت اداره شبکه نمایش خانگی ارشاد که به دسته گلهایی چون «ممنوعه» انجامید، به خودی خود معرف رفتار فرهنگی حسین پارسایی است. با این همه اما گویا پارسایی هنوز «نورچشمی» حوزه هنری است و این نهاد متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی بنا دارد با اعطای عناوین پرطمطراق، باز زمینه را برای سوءاستفادههای او از ظرفیتهای فرهنگی مهیا کند. فارغ از اینکه این تقدیر تا چه اندازه منطبق بر سیاستهای حوزه هنری است، تجلیل تحت عنوان احیاگر تئاتر مسجد هم سوالبرانگیز است. سوالی که باقی میماند البته این است که این رویکردهای اشتباه که عمدتا تحت عنوان «جذب» به خورد مخاطبان و اهالی رسانه داده میشود، تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ این سوالی است که مسؤولان حوزه هنری باید به آن پاسخ دهند. البته آیا از مسؤولانی که خود در مراسم تقدیر حضور پیدا میکنند و کلیات ابوالبقای همیشگی را بر زبان میآورند، میشود چنین انتظاری داشت؟ ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|