|
سامانه گزارشگران فساد راهاندازی میشود
حجتالاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هر خبرنگار میتواند یک بازرس سازمان بازرسی کل کشور باشد. ما باید از ظرفیت نظارت همگانی استفاده کنیم که در این میان میتوان از ظرفیت رسانهها هم استفاده کرد. علاوه بر اینکه سامانه رسیدگی به شکایات را داریم که بیش از ۸۰ درصد شکایات اعلام شده به سازمان از این طریق است، تصمیم داریم سامانه گزارشگران فساد را هم تأسیس کنیم.
ارسال به دوستان
اعتراف رئیس شورای شهر تهران به ناکارآمدی مدیریت شهری پس از ۳ سال
مردودیها
کاش کارنامه خوبی داشتیم!
یک کیلومتر مترو هم نساختیم!
گروه اجتماعی: سال پایانی شورای شهر پنجم فرصت مناسبی است که ارزیابیای از عملکرد این شورا و شهرداری برآمده از آن داشته باشیم اما شاید مصاحبه دیروز محسن هاشمیرفسنجانی، رئیس شورای شهر پایتخت، قضاوتی با ارفاق از آنچه این جریان برای کشور رقم زده، باشد.
رئیس شورای پنجم با این عبارت که «کاش کارنامه خوبی داشتیم!» مهر تاییدی بر کارنامه مردود این شورا و شهرداری برآمده از آن زد؛ شورایی که تنها 2 سال در گیرودار معرفی یک شهردار قابل قبول برای پایتخت بود و در این دوران جز تغییر نام خیابانها عملکردی نداشت! مدیریت شهری در 2 سال اول این شورا تقریبا تعطیل بود به گونهای که هیچ کدام از پروژههای عمرانی شهر هیچ پیشرفتی نداشت. اما حالا هاشمیرفسنجانی خود اقرار میکند که «در ۳ سال گذشته یک کیلومتر مترو هم نساختیم!»
محسن هاشمی در این گفتوگو اما تنها به کمکاری شورای تحت مدیریتش نقد ندارد بلکه آنچنان که او میگوید دولت نیز با مردم شهر تهران با بیمهری رفتار کرده است. او میگوید: «در قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده است کل هزینههای توسعه مترو و حتی بهرهبرداری را بپردازد اما پس از آن در قانون حمایت از قطار شهری، به دولت اجازه داده شد نیمی از هزینههای بلیت مترو و نصف یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت کند که عملا بخش مربوط به یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت نشده است، یعنی از حدود 500 میلیارد تومان سهم دولت برای یارانه بلیت مترو فقط 9 میلیارد تومان یعنی کمتر از 2 درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همین شکل است، البته این فقط مسأله تهران نیست و درباره همه کلانشهرها این اتفاق افتاده است».
محسن هاشمی درباره عملکرد شهرداری در توسعه مترو میگوید: «دستگاههای حفار مدرنی که برای کندن تونلهای مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان 3 سال است بیکار افتاده و در این 3 سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است، در حالی که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کمهزینه است و مشکل مالی یا اجرایی ندارد و میتوان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاهها در 3 سال گذشته فعالیت میکردند، الان 3 خط جدید مترو داشتیم، یا در حوزه تکمیل و راهاندازی ایستگاهها هم با وجود آنکه هزینه سنگینی نداشت و قرار بود ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر 3 ماه یک بار هم شاهد افتتاح ایستگاه مترو نیستیم. اگر شرکت مترو نتواند بودجه را تأمین و در توسعه مترو هزینه کند، فقط باید هزینههای جاری خود را بدهد و این یعنی درجا زدن و حتی پسرفت در مقایسه با گذشته». این بیعملی در مدیریت شهری در حالی است که شهرداری در دوره پیشین و تحت مدیریت محمدباقر قالیباف در عرض 10 سال 230 کیلومتر مترو ساخت.
* افتتاح چندباره خط افتتاح شده با تأخیر 450 روزه!
شورای پنجم و شهرداری این دوره نهتنها نتوانسته بر آنچه قالیباف در طول این سالها به خطوط مترو افزوده، اضافه کند بلکه برای آنکه شوآفی از کار کردن را به نمایش بگذارد، خط 7 مترو که آخرین بهرهبرداری قالیباف پیش از تحویل مسؤولیت بود را با دلایل غیرمنطقی متوقف کرد. قالیباف در اسفندماه سال 95 با تکمیل زیرساختهای خط 7 در مراسم تست گرم آن حضور یافت و وعده داد 5 تا 7 ایستگاه آن در خردادماه 96 برای استفاده مردم گشایش یابد. با شروع به فعالیت خط 7 در خردادماه، تخریبها و انتقادات نسبت به عدم ایمنی آن آغاز شد و برخی اعضای اصلاحطلب شورای شهر بارها جلسات شورا را به همین خاطر متشنج کردند. حتی حضور مدیران مترو و بازدید اعضای شورای شهر از خط 7 مترو افاقه نکرد و تخریبها ادامه داشت. شورای پنجم در اولین پروژه خود پس از حدود 2 ماه اولین پروژه خود را با تعطیلی خط 7 مترو رقم زد! در حالی که تمام زیرساختهای خطوط مترو تکمیل شده و آماده بود و تنها امور مربوط به تجهیز ایستگاهها باقی مانده بود، مدیریت جدید شهری حتی نتوانست در طول 9 ماه یک ایستگاه مترو افتتاح کند و دستاوردش تعطیلی خط 7 و استفاده 8 ساعته از خط 8 به جای 24 ساعته است؛ خط 8 مترو برای رفاه حال مسافران فرودگاه امام 24 ساعته فعالیت میکرد. از آبان سال 96 تا تیرماه 97 نسبت به افتتاح مجدد خط 7 مترو اظهارات و قولهای متعددی از سوی مدیران شهری و اعضای شورای شهر پنجم داده شد و دست آخر این خط با 450 روز تاخیر راهاندازی شد.
* بیتعامل با دولت همسو!
رئیس شورای شهر در این گفتوگو اذعان دارد شهرداری که همسو با دولت مستقر است نتوانسته تعامل قابل قبولی با دولت داشته باشد. وی میگوید: «از فرصت حضور شهردار تهران در هیأت دولت در این دوره استفاده مناسبی نشده و در واقع برنامهای برای آن نداشتهایم. در جلسات هماندیشی هم این موضوع به آقای دکتر حناچی، شهردار محترم تهران منتقل شده است که وقتی شهرداری مسألههای متعدد در حوزههای گوناگون دارد، از فرصت حضور در هیأتوزیران برای دسترسی سریع و آسان به وزرا و مسؤولان اجرایی و حل مشکلات میتوان استفاده بهتری کرد». این در حالی است که قالیباف در دوره پیشین با وجود اختلاف نگاه و نوع مدیریت متفاوت با دولت روحانی، تعامل جدیتری با دولت داشت و میراث خوبی را نیز برای شهرداری بعدی به جا گذاشت. در پایان مردادماه 96 که قالیباف شهرداری تهران را به نجفی تحویل داد، 15هزار و 500 میلیارد تومان مجموعه دیون شهرداری تهران بود که این شامل بدهیهای دارایی، مالیات، بیمه، پیمانکاران، بانکها و سود کارمزد بانکها میشد اما همین شهرداری 19 هزار میلیارد تومان هم از دولت بر اساس حسابرسیها طلبکار بود. در حوزه سرمایهگذاری نیز داراییهای شهرداری تهران 10 هزار و 500 میلیارد تومان بود که بر اساس مصوبه آن زمان شورای شهر (شورای چهارم) آماده فروش و سرمایه در اختیار بود. به عبارت سادهتر از جهت رقمی کمتر از 11 هزار میلیارد تومان کل املاکی است که در دوران مدیریت 12ساله قالیباف در شهرداری فروخته شد اما در طول همین 12 سال 22 هزار میلیارد هم به املاک شهرداری تهران افزوده شد. بنابراین در مجموع داراییهای شهرداری تهران در حوزه املاک بیشتر شده است. یعنی شهرداری تهران نهتنها بدهی نداشت بلکه شاخصهای مجموعه گردش مالی و طلب و بدهیاش مثبت بود.
* بیتوفیق در توسعه ناوگان اتوبوسرانی
اما ناکارآمدی شهرداری در دوره شورای پنجم در حوزه حملونقل عمومی صرفا در عدم توسعه مترو خلاصه نمیشود، بلکه بر اساس اظهارات پیروز حناچی، شهردار تهران «حدود 8 سال از ورود آخرین اتوبوس به ناوگان حملونقل پایتخت میگذرد». شهرداری تهران در پروپاگندای رسانهای بر مصرف مردم از دوچرخه تاکید دارد اما به این نکته توجه نمیکند که بیش از 30 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است که فرسوده و آسیبزا شده است. شورای پنجم اما در حالی مسؤولیت شهر تهران را پذیرفت که در دوره قبل مدیریت شهری 10 خط بیآرتی احداث شده بود. علاوه بر این اتوبوسهای کولردار و اتوبوسهای دوکابین وارد پایتخت شده بود. خرید و بهکارگیری 2544 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری تهران از سال 1384 تا پایان 1394، بازسازی تعداد 500 دستگاه اتوبوس در سال 1393 و 286 دستگاه در سال 1394 بدون دریافت اعتبار و بازسازی تعداد 63 دستگاه اتوبوس برقی در جهت رفاه حال شهروندان در حالی که دولت سهم 80درصدیاش را در این حوزه به دست فراموشی سپرده بود طی این سالها صورت گرفته است و حالا مدیریت شهری تهران در سالهای جاری نتوانسته یک قدم این مسأله را به پیش ببرد!
ارسال به دوستان
اخبار
شهردار تهران:
جریمههای خروج از طرح بعد از ساعت ۱۴ حذف میشود
اگر فردی پس از ساعت ۱۴ هنگام خروج از طرح جریمه شده باشد، این جریمه لغو میشود. پیروز حناچی، شهردار تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره میزان استفاده مردم از مترو پس از اجرای مجدد طرح ترافیک گفت: بر اساس آمارهای موجود میزان استفاده از مترو کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آن است. وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد مردم در هنگام استفاده از مترو از ماسک استفاده میکنند، گفت: رعایت این مسأله در مناطق جنوبی کمتر است. البته در استفاده از ماسک در اتوبوسرانی هنوز مشکلاتی وجود دارد که آن هم به دلیل نوع استفاده از اتوبوسهاست. شهردار تهران با بیان اینکه در زمان لغو اجرای طرح ترافیک آمارها نشان میداد که استفاده از خودروی شخصی و سفرهای غیرضروری ۴۰ درصد افزایش داشته است، ابراز داشت: اما امروز با اجرای طرح ترافیک این مشکل رفع شده است. وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه افراد بعد از ساعت ۱۴ و هنگام خروج از طرح جریمه شدهاند، گفت: این خبر دیروز هم به گوش من رسید که دستور بررسی موضوع را دادهام. وی افزود: اگر این اتفاق رخ داده باشد حتماً جریمهها حذف خواهد شد و وعدهای که به مردم داده بودیم پابرجاست.
***
کرونا در کمین مصرفکنندگان مواد مخدر
ویروس کرونا به طور مشخص به ریهها آسیب میرساند و کسانی که از مواد دخانی، سیگارهای الکترونیک و ماریجوانا استفاده میکنند بشدت در معرض خطر هستند. دکتر هومن شریفی، ادیکتولوژیست دانشگاه گفت: استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیک موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونتها میشود.
***
برخورد پلیس با شبکهها و سرشبکههای بهکارگیری کودکان کار
سرشبکههای بهکارگیری کودکان کار زیر ذرهبین پلیس قرار میگیرند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخورد پلیس با شبکهها و سرشبکههای بهکارگیری کودکان کار و خیابان خبر داد. سردار حسین رحیمی در گفتوگو با ایسنا، درباره نوع مواجهه پلیس با کودکان کار اظهار کرد: لازم است 2 موضوع را از هم جدا کنیم؛ یک موضوع مربوط به کودکان کار است که این افراد باید مورد حمایت همهجانبه دستگاهها و بخشهای مختلف باشند و همه وظیفه داریم از آنها مراقبت کنیم. وی ادامه داد: موضوع دوم مربوط به افرادی است که اقدام به سوءاستفاده و بهکارگیری این کودکان کردهاند. اینکه هر روز صبح فردی10 نفر را سر یک چهارراه پیاده و غروب آنها را جمعآوری کند، موضوعی است که باید نوع مواجهه با آن نیز متفاوت باشد و نگاه دستگاههای مسؤول، سمنها و... باید نسبت به این موارد تفاوت داشته باشد. ما هم به عنوان پلیس اجازه نمیدهیم افراد سودجو اینطور از این کودکان سوءاستفاده کنند. رحیمی ادامه داد: درباره کودکان کار ما در خدمت دستگاههای حمایتی و مراقبتی هستیم اما درباره گروه دوم اجازه نمیدهیم که افراد چنین رفتاری با کودکان داشته باشند و به همین دلیل نیز قطعا با شبکهها و سرشبکهها و کسانی که چنین اقداماتی را انجام دهند، برخورد میکنیم.
***
کاهش 40 درصدی آمار ازدواج
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از اولویتهای فرهنگی جامعه را بحث ازدواج عنوان کرد و گفت: آمار ازدواج سقوط آزاد داشته و ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. امیرحسین بانکیپورفرد در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اولویتهای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دغدغههای فرهنگی پیشروی کشور بیان کرد: در 7 یا 8 سال گذشته آمار ازدواج سقوط آزاد داشته و حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که جمعیت در سنین ازدواج ما نهتنها کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز داشته است. موضوع دارای اولویت دیگر بحث طلاق است که متأسفانه به عنوان یک آسیب جدی در حال تهدید جامعه است.
***
دستگیری ۱۱ هزار معتاد متجاهر در کشور
از زمان اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در ۱۵ استان پس از شیوع کرونا تاکنون ۱۱ هزار و ۲۱۷ معتاد دستگیر شدهاند. همچنین ۷۸۳۴ نفر در مراکز بهزیستی پذیرش شدند که تست کرونای ۱۱۶ نفر از آنان مثبت بوده است. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: افزود: تعدادی از معتادان از قبل در مراکز بهزیستی بودند اما در مدت شیوع کرونا بعد از تصمیم ستاد مدیریت کرونا دال بر اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر با استفاده از دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ هزار و ۲۱۷ نفر در این ۱۵ استان از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند و از این تعداد برای ۶۷۴۵ نفر تست کرونا انجام شد. فرید براتیسده در گفتوگو با ایرنا گفت: از بین ۷۸۳۴ معتاد متجاهر پذیرش شده در مراکز بهزیستی، تست کرونای ۱۱۶ نفر از آنان مثبت بوده و ۲۹ نفر از این ۱۱۶ نفر به مرکز درمانی ارجاع شدند.
ارسال به دوستان
وضعیت آمارکرونا در کشور روز به روز وخیمتر میشود
هر ۱۳ دقیقه یک قربانی
با آنکه در هر دقیقه 2 نفر در کشور به کرونا مبتلا میشوند و این ویروس هر 13 دقیقه یک نفر از هموطنانمان را به کام مرگ میکشاند اما هنوز خیلیها نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی بیتوجهند. به گزارش «وطن امروز»، پس از رفع محدودیتها تجمعات افزایش یافت و آمار مسافران مترو و ناوگان حملونقل عمومی به نسبت 2 ماه ابتدای سال بشدت بالا رفت تا جایی که پلیس مترو برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده استفاده از ماسک را برای مسافران مترو اجباری کرد. از طرفی خیلیها فکر میکردند که با گرم شدن هوا کرونا ضعیف میشود اما اکنون بیشترین مبتلایان به این ویروس مرموز را ساکنان شهرهای جنوبی کشور که از هوای گرمی برخوردارند تشکیل میدهند.
* نمیدانیم با چه تعداد ابتلا ایمنی جمعی حاصل میشود
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت میکند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا میشود. ایرج حریرچی در نشست خبریای که به صورت تصویری از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هر فرد ناقل کرونا میتواند بدون فاصلهگذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند. افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدهاند و افرادی که آنتیبادی آنها مثبت شده و تصور میکنند ایمن هستند باید فاصلهگذاری را رعایت کنند و هنوز نمیتوان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است. حریرچی افزود: در اکثر کشورها برای تامین معیشت مردم و جلوگیری از مشکلات اقتصادی بازگشاییها انجام شده است. در صورتی که پروتکلهای بهداشتی از جمله رعایت فاصله حداقل یک متری افراد و استفاده از پوشش محافظ صورت و چشم رعایت شود، میزان ابتلا کنترل میشود. حریرچی گفت: هنوز در استانهای با وضعیت قرمز با روند رو به افزایش شناسایی بیماران «کووید-۱۹» مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستانها در وضعیت قرمز هستند. حریرچی گفت: نمیدانیم ایمنی بعد از ابتلا دائمی است یا موقت و نمیدانیم برای چند وقت ایمنی وجود دارد. تجربه ما هنوز در این باره کافی نیست و این مسائل مبهم است. وی افزود: برای رسیدن به ایمنی جمعی نیز نمیدانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است. حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم این به معنی این نیست که انتقال ویروس صفر میشود. وی درباره اجباری شدن استفاده از ماسک گفت: استفاده از ماسک توصیه اکید وزارت بهداشت است که توسط مردم باید رعایت شود. در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و عدم استفاده از آن جریمههای سنگین دارد. وی تاکید کرد: استفاه از ماسک صورت ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را کم میکند. معاون وزیر بهداشت درباره خبر خوش مربوط به واکسن نیز گفت: روی انواع روشهای منجر به تولید واکسن در مرحله تحقیقات و بر اساس انواع متدلوژیها کار میکنیم. از طرف دیگر، روی این موضوع کار میکنیم که اگر جایی واکسن تولید کرد ما هم بتوانیم آن را تکثیر کنیم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این خبر خوش را اعلام کنیم.
***
چرخش کرونا به سوی کودکان
کودکان بالای 2 سال باید در بیرون از منزل ماسک بزنند، چرا که اکنون کرونا به جان کودکان نیز افتاده است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش ابتلا به کرونا در میان کودکان طی 3 هفته اخیر در کشور خبر داد. مسعود مردانی در گفتوگو با ایرنا افزود: ابتلا به کرونا در کودکان با علائم گوارشی مانند اسهال، درد شکم و تهوع و نیز تب ظاهر میشود که والدین و برخی پزشکان تصور میکنند این علائم مربوط به عفونتهای رودهای است در حالی که این تصور غلط است. وی اظهار داشت: در فصل تابستان ابتلای کودکان و جوانان به کرونا رو به افزایش است، بویژه در کودکان که والدین با مشاهده علائم یادشده نباید به بیمار آنتیبیوتیک بدهند، بلکه باید به پزشک مراجعه کنند و وی نیز سریعا دستور تست کرونا را تجویز کند. مردانی ادامه داد: هنوز این تصور غلط که کودکان کرونا نمیگیرند در جامعه وجود دارد و والدین کودکان را به مکانهای عمومی برده و هشدارهای بهداشتی را جدی نمیگیرند. این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: کودکان بالای 2 سال باید در محیط بیرون ماسک بزنند و به طور مرتب دستها را ضدعفونی کرده و با آب و صابون شستوشو دهند. از خانوادهها درخواست داریم از رفتن به رستوران و مسافرت خودداری کنند و بهترین راه پیشگیری از کرونا فاصلهگذاری اجتماعی، شستوشوی دستها و استفاده از ماسک در مکانهای عمومی و فضاهای بسته است.
***
شناسایی ۲۴۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا و مرگ 125 نفر
6 استان هنوز در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند و آمار جانباختگان نیز همچنان 3 رقمی است. به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای 2456 مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور خبر داد و گفت: استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کرونا را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز (ظهر جمعه تا ظهر شنبه) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سادات لاری ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۵۴۲ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.
ارسال به دوستان
دانشگاه و شهر / ۱
تهران شهر من نیست!
حسن ثابتی*: هر زمان که نام شهر تهران به میان میآید، اولین چیزی که به ذهن همه میرسد آلودگی هوا، ترافیک، شهرسازی ناموزون، تراکم بالا و آسیبهای اجتماعی و عباراتی مشابه آن است. در رسانهها نیز بحث از شهر و مدیریت شهری متناظر با همین مفاهیم است. فراتر از این، در اسناد بالادستی کشور اگر دقت کنید همبستگی بالایی میان این مفاهیم و شهر به وضوح خودنمایی میکند. تهران اما وجوه دیگری هم دارد؛ ارتفاعات کوهستانی از قبیل دربند، درکه، توچال و...، پیادهراههای تاریخی و زیبای بازار، یکی از بلندترین برجهای مخابراتی جهان و از همه جذابتر بسیاری از خاطرات جمعی و مشترک از غم و شادیهای ملی در یک پایتخت. چرا اینگونه شد؟ چرا در ذهنیت جمعی ما شهر خسته و آلوده است؟ چرا چند نسل هم در تهران بوده باشیم باز هم از ما بپرسند، ما اصالتا تهرانی نیستیم؟
چرا در اولین تعطیلات ممکن همه از تهران میروند و گویی هیچکس به تهران نمیآید؟ در مسأله کلیشهای ترافیک تهران به طور مشخص این موضوع خود را نشان میدهد. خودروهای تکسرنشین و رانندگان بیحوصله، عادت همیشگی رانندگی در تهران است. شما در یک میهمانی آشنایان همیشه آرام و با حوصله و خوشبرخورد هستید، چرا که مکانی که در آن هستید آشناست، حاضران را میشناسید و باید حس خوبی از خودتان منتقل کنید اما زمانی که در اتوبوس یا مترو در کنار جمع زیادی از افراد هستید، همواره استرس دارید، خسته و بیحوصلهاید و طبیعتا رعایت اطرافیان را کمتر میکنید. کوچکترین برخوردی ممکن است حتی به درگیری هم بینجامد. این فشار و آن آرامش نتیجه احساس تعلق است. روی سطلهای زباله در قدیم یک عبارت مهم مینوشتند «شهر ما، خانه ما». چقدر دقیق و خلاصه اصل اساسی زندگی در تهران را نوشته بود. و چه میزان از استرس و خستگی ترافیک و زندگی در تهران تحت تاثیر همین موضوع است.
* از چه زمانی اینگونه شد؟
پاسخ به این سوال به سادگی امکانپذیر نیست اما به همان اندازه که سخت است به همان اندازه مهم و روشن کننده چرایی وضعیت فعلی تهران است. تصور و تصویر ما از شهر، جهتگیری ما را نشان میدهد؛ به همان اندازه که شهر را برای خود میدانیم، برای آن تلاش میکنیم و حساسیت داریم. هواداران قرضی یک تیم فوتبال هیچ وقت مانند هواداران واقعی، تیم را تشویق نخواهند کرد و گریه کن اجارهای هیچ وقت مانند پدر متوفی از ته دل غمگین نیست.
* این احساس تعلق چرا در تهران نیست؟
از زمانی که جهانگردهای اروپایی در دوران صفویه بعد از دیدن پایتخت ما غبطه میخوردند که چرا شهرهایشان به زیبایی پایتخت ایران نیست، تا زمانی که ناصرالدین شاه دستور داد در شهر تغییراتی ایجاد کنند تا تهران شبیه پاریس شود یا زمانی که رضاخان دوست داشت تهران را شبیه استانبول بازسازی کند، راه بسیاری طی شد. بدون بررسی این مسیر، درک اینکه چرا هیچکس در تهران اصالتا تهرانی نیست، ناممکن است.
در این سلسلهیادداشتها سعی خواهم کرد ابتدا وضعیت فعلی تهران و سایر کلانشهرهای ایران را در ابعاد گوناگون بویژه از لحاظ مدیریت شهری مورد نقد و بررسی قرار داده و سپس ریشههای بنیادین این وضعیت را پیجویی کرده و با پرت کردن قلابی به سوی دانشگاه به عنوان عمیقترین نقطه دریای جامعه، با ماهیهایی شکار کرده و طعم لذیذ، تصویر نویی از تهران را برای مخاطبان خود ترسیم کنم. این تصویر جدید مقدمهای خواهد بود تا زمانی که همه ما اصالتا تهرانی باشیم و برای ساختن آن احساس تعلق و مشارکت کنیم. البته این سلسلهیادداشتها از پیش آماده نیست و با همفکری مخاطبان محترم پویاتر و غنیتر خواهد شد. انگیزه ما از انتشار هفتگی آن نیز همین است. این سلسلهیادداشتها به شکل روایت /گفتوگو و تعامل چند دیدگاه در زمینه شهر و مدیریت شهری تنظیم و منتشر خواهد شد تا ضمن بسترسازی واقعی برای دریافت نظر مخاطبان محترم، زمینه انتخاب و قضاوت شما را نیز مهیا کند.
*روزنامهنگار
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|