|
افت ۱۹ هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز با کاهش 19 هزار و 43 واحدی به رقم یک میلیون و 560 هزار و 633 واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن با کاهش 2 هزار و 488 واحدی به رقم 411 هزار و 906 واحد رسید. دیروز معاملهگران بیش از 6/6 میلیارد برگه سهام به ارزش 9هزار و 288 میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 904 هزار میلیارد تومان رسید.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از تعلل ۷ ماهه دولت برای تصویب آییننامه قانون اخذ مالیات از خودروها و خانههای لوکس گزارش میدهد
تعارف مالیاتی با ثروتمندان!
افزایش قیمتها در ماههای اخیر بسیاری از خودروها و خانههای معمولی را مشمول مالیات میکند؛ آیا قانون تغییر میکند؟
گروه اقتصادی: در بودجه سال 99 قانون اخذ مالیات از خانه و ماشینهای لوکس توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر این مبنا سازمان امور مالیاتی مکلف شد ظرف مدت ۳ ماه آییننامه اجرایی این قانون را آماده کند، اما با گذشت 7 ماه از سال جاری، سازمان امور مالیاتی مدعی است آییننامه را ماههاست آماده کرده ولی دولت وقعی به آن نمینهد و بیم این وجود دارد این دست فرمان در سال آتی نیز ادامه داشته باشد. به گزارش «وطن امروز»، از سال 97 ادبیاتی در فضای اقتصادی کشور با کلیدواژه «اصلاح ساختار مالیاتی» توسط مقام معظم رهبری طرح شد. بخش قابل توجهی از این اصلاح ساختار در تغییر منابع بودجه کشور و حرکت به سمت درآمدهای پایدار مانند مالیات به جای درآمدهای متزلزل نفتی و نظیر آن تعریف میشود. با وجود اینکه آنطور که باید و شاید این مهم تاکنون محقق نشده است اما در بودجه سال جاری برای نخستینبار پایههای مالیاتی جدید گنجانده شد که بارقههای امید را برای اصلاح ساختار بودجه ایجاد کرد. بر این اساس در بودجه سال 99 به منظور افزایش سطح درآمدهای مالیاتی و برقراری عدالت اجتماعی، دریافت مالیات از خانهها و خودروهای لوکس تصویب شد. در همان زمان جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه عنوان کرده بود: «این نوع مالیاتها نه تنها موجب افزایش درآمد دولت میشود بلکه باعث خواهد شد دولت بتواند حق خود را از افراد مرفه و کسانی که در حوزه کالای لوکس فعالیت میکنند، بگیرد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور، در کمیسیون تلفیق سعی شد منابع دولت افزایش یابد و یکی از این منابع هم اخذ مالیات از خودروها و خانههای لوکس است». با این توضیحات، قانون اخذ مالیات از خانهها و خودروهای لوکس را میتوان نمونه یک سیاستگذاری مترقی برای کاهش فاصله طبقاتی و ایضا راهحلی کمهزینه برای بودجه کشور دانست.
* آییننامه اجرایی آماده است، دولت تصویب نمیکند
قانون بودجه سال 99 به سازمان مالیاتی ۳ ماه فرصت داده بود که نسبت به تعیین دارایی و شمول مالیات خانهها و خودروهای لوکس اقدام کند. همچنین دستگاههایی مانند وزارت راه و سازمان ثبت اسناد و املاک و نیروی انتظامی و شهرداریها باید دسترسی برخط سازمان مالیاتی را به اطلاعات این بخش فراهم کنند. در همین رابطه محمود علیزاده، معاون فنی سازمان مالیاتی اواسط شهریورماه در گفتوگو با رسانهها گفته بود: «در این زمینه آییننامهای تدوین شده و در فرجه زمانی که برای سازمان مالیاتی پیشبینی شده به مودیان اعلام خواهد شد. در سامانه مربوط گفته میشود که کدام یک از املاک مشمول هستند. در حال حاضر به دولت ارسال شده و منتظریم دولت تصویب کند». بعد از گذشت 7 ماه از سال هنوز برخی آییننامههای اجرایی قانون یکساله بودجه در دولت تصویب نشده و معطل است. وقتکشی و فرسایشی شدن قوانین مربوط به مالیات سبقه قبلی دارد و این رویکرد در زمینه اصلاح برخی مواد قانون مالیاتهای مستقیم نیز مشاهده میشود. در همین باره عضو کمیسیون عمران مجلس به تسنیم گفته است: نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال 99، دولت و سازمان امور مالیاتی را مکلف به اخذ مالیات از خانههای لوکس بالای 10 میلیارد تومان به تناسب قیمت ملک کردهاند، حال با افزایش 150 تا 200 درصدی قیمت مسکن در چند ماه اخیر، بسیاری از مساکن مشمول این قانون خواهند شد. مهدی یوسفی اظهار داشت: یکی از راهکارهای موجود برای مقابله با سفتهبازی و نگاه سرمایهای در بازار مسکن، اخذ مالیات است که در این رابطه، در چند ماه اخیر اقداماتی مانند طرح مالیات بر خانههای لوکس و طرح مالیات بر خانههای خالی تدوین و تصویب شد. یوسفی ادامه داد: دولت میتواند با درآمدهای حاصل از اخذ مالیات از خانههای لوکس در راستای سرمایهگذاری در حوزه تولید انبوه مسکن اقدام کند، البته به نظر من بازار مسکن به یک سیاست و استراتژی بلندمدت نیاز دارد تا با تغییر دولتها، بازار دچار مشکل یا کمبود نشود. عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دولت باید هر چه سریعتر آییننامه اخذ مالیات از خانههای لوکس را تدوین و اجرایی کند، چرا که در قانون بودجه سالانه و طرح جهش تولید و تأمین مسکن بر ضرورت اجرای این مساله تأکید شده است، حال در صورت عدم اجرای قانون، مجلس از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح از وزرای مربوط و ورود دیوان محاسبات استفاده خواهد کرد.
* قانون چه خانهها و ماشینهایی را لوکس میداند؟
سال 99 واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین موجود در کشور به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی سالانه میشود. هر واحد مسکونی با احتساب عرصه و اعیان با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر به نرخهای زیر مشمول مالیات بر دارایی است:
1- نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان، یک در هزار
2- نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان تا 25 میلیارد تومان، ۲ در هزار
3- نسبت به مازاد 25 میلیارد تومان تا 40 میلیارد تومان، ۳ در هزار
4- نسبت به مازاد 40 میلیارد تومان تا 60 میلیارد تومان، ۴ در هزار
5- نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا، ۵ در هزار
مالیات انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش 700 میلیون تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو به نرخ 2/0 درصد در نظر گرفته شده است.
* رشد شدید قیمتها و تغییر تعریف خودروی لوکس
یکی از مسائلی که درباره مالیات بر کالاهای لوکس مطرح است، تغییر تعریف لوکس به دلیل رشد شدید قیمتها بویژه در بازار خودرو در چند ماه اخیر است. در واقع با توجه به رشد شدید قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون، بسیاری از خودروهایی که تا چند ماه پیش مشمول این مالیات نبودند هم حالا در چارچوب تعریف شده قانون بودجه به عنوان لوکس شناخته میشوند. رشد قیمتها در ماههای اخیر کار را به جایی رسانده که هیچ خودروی صفر زیر 100 میلیون تومان وجود ندارد. پراید به عنوان ارزانترین خودروی کشور که هنوز تولید میشود، در بازار آزاد در کمترین حالت با 130میلیون تومان معامله میشود.
قیمت برخی خودروهای پرمصرف در کشور
ارسال به دوستان
رئیس مجلس:
ریشه اصلی مشکلات کشور ضعف مدیریت است، نه تحریم
گروه اقتصادی: رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین مرحله نظارت میدانی خود بر استان سیستانوبلوچستان، بار دیگر بر لزوم اصلاح ساختار بودجه تاکید کرد. محمدباقر قالیباف با اشاره به نقش کسری بودجه در بسیاری از عقبماندگیها، از عزم جدی مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار بودجه خبر داد.
در حالی که کمتر از ۲ ماه به پایان مهلت تقدیم لایحه بودجه سال بعد باقیمانده، بحث موضوع اصلاح ساختار بودجه هر روز بیشتر در میان مسؤولان و بویژه نمایندگان مجلس مطرح میشود. ۲ سال بیتوجهی دولت دوازدهم و مجلس دهم به اعمال اصلاحات ساختاری در بودجه سالهای 98 و 99 باعث شد این مهم بر دوش نمایندگان مجلس یازدهم قرار گیرد تا بودجه سال 1400 برخلاف سالهای گذشته با اصلاحات ساختاری تدوین و تصویب شود. مجلس میداند که محورهای اصلاح ساختار بودجه را باید هر چه سریعتر به تصویب برساند تا فرصت گنجاندن آن در قانون بودجه 1400 باشد. نامه اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس دولت درباره لزوم اعمال اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه 1400 هم مؤید اصرار مجلس بر اجرای همین مهم است. در همین راستا روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین مرحله نظارت میدانی خود در استان سیستانوبلوچستان، بار دیگر بر لزوم اصلاح ساختار بودجه تاکید کرد.
* اصلاح ساختار باید از بودجه 98 آغاز میشد
وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم اصلاح ساختار بودجه در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: البته اصلاح ساختار بودجه موضوعی است که باید از [بودجه] سال 98 آغاز میشد ولی طی ۲ سال اخیر این اتفاق نیفتاد و ما در مجلس یازدهم مصمم هستیم که اصلاح ساختار بودجه را شروع کنیم و این موضوع مسالهای نیست که یکساله محقق شود. رئیس قوه مقننه کشور ادامه داد: بسیاری از عقبماندگیها ناشی از عملیاتی نبودن قوانین از جمله قانون بودجه است که متاسفانه با ساختار غلط و سیاستگذاریهای اشتباه، شاهدیم که کسری بودجه به گرانی و تورم دامن زده است. مشکلات اقتصادی ریشه در همین مساله دارد.
* نباید آرزوهای خود را در قانون بنویسیم
قالیباف گفت: از سال آینده که تدوین قانون برنامه 5 ساله هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، تلاش داریم با یک رویکرد متفاوت ثبات اقتصادی مورد نیاز کشور در برنامه هفتم دیده شود. متاسفانه در برنامه ششم توسعه که بیش از 700-600 صفحه است، بدون هیچ زمینه پیادهسازی و اجراسازی، این قانون تدوین شد. ما نباید آرزوهای خود را در قانون بنویسیم، بلکه باید چیزی نوشته شود که زمینه تحقق آنها وجود داشته باشد.
* احکام به ۲ صورت ملی واستانی در برنامه هفتم توسعه پیشبینی میشود
وی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، احکام به ۲ صورت ملی و استانی پیشبینی خواهد شد. برخی احکام نیاز است فقط برای یک شهرستان نوشته شود، چرا که آن موضوع شاید فقط مساله همان منطقه باشد. برای مثال در احکام ملی، راهآهن چابهار به زاهدان و در نهایت به خراسان و مرزهای شمالی پروژه ملی به حساب میآید، در حالی که شاید یک جاده بینشهری برای مردم سیستانوبلوچستان اهمیت بیشتری داشته باشد، لذا نباید پروژههای استانی فدای پروژه ملی شود، بلکه باید به صورت موازی به هر یک از این پروژهها توجه شود.
* بررسی تأثیر مصوبات مجلس بر زندگی مردم؛ یکی از ثمرات نظارت میدانی
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از ثمرات نظارت میدانی این است که ما در بین مردم حضور پیدا میکنیم و در مییابیم که مصوبات ما چه تاثیراتی بر زندگی مردم دارد. آن بخشنامهای که در حوزه اجرا صادر میشود با آنچه در میدان عمل رخ میدهد، متفاوت است. میتوان از پروژههای زیادی نام برد که اعتباراتشان تخصیص یافته و روی کاغذ نیز پروژه تمام شده است ولی از آن بهرهبرداری صورت نمیگیرد.
قالیباف گفت: متاسفانه عادت کردهایم برای هر پروژهای به دنبال ردیفهای بودجه دولتی باشیم؛ در حالی که از ظرفیتهای بخش خصوصی، نهادهای حقوقی، موسسات و بنگاههای اقتصادی غافلیم. در شرایطی که در تحریمهای ظالمانه و غیرانسانی قرار داریم و محدودیتهایی بر ما اعمال شده، باید از این ظرفیتها استفاده کنیم.
* همه مشکلات ما تحریم نیست
وی با تاکید بر اینکه البته معتقدم ریشه همه مشکلات ما تحریم نیست، افزود: این کشور حتی در شرایطی که بالای 100 میلیارد دلار درآمد داشته نیز باز هم پروژههای نیمهتمام داشته و در همان سالها به کسری بودجه برخوردیم. امروز نیز که درآمدهای ما نسبت به آن دوران کاهش یافته، باز هم با کسری بودجه مواجهیم. این یکی از مواردی است که نشان میدهد مشکل اصلی ما ضعف مدیریت است.
ارسال به دوستان
اخبار
بازار ارز، پرریسکترین بازار است
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم. عبدالناصر همتی درباره آخرین اقدامات بانک مرکزی درباره تامین ارز گفت: در حال حاضر شرایط بازار ارز پیچیدگی خاصی پیدا کرده که ناشی از اتفاقات 6 ماه نخست امسال بعد از کرونا و فشارهای حداکثری آمریکاست. به همین دلیل متاسفانه انتظارات منفی هم در جامعه شکل گرفته است، ما تمام تلاش خود را میکنیم تا وضعیت را به ثبات برسانیم و شرایط را تعدیل کنیم. وی تصریح کرد: نقل قولهایی از بنده میشود که شما گفته بودید نرخ ارز کاهش مییابد؛ به هر حال شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است و محدودیتهایی برای منابع مالی ما در نظر گرفتهاند. همتی ادامه داد: در حال حاضر دهها میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما در خارج از کشور مسدود است و حتی کشورهایی که روابط خوبی با ما دارند به دلیل فشار آمریکا اجازه ندادند از این منابع استفاده کنیم، در حالی که پیشبینی بنده این بود امسال بتوانیم از آنها بهرهبرداری کنیم. همتی اظهار داشت: هر چند در روزهای آخر ریاستجمهوری رئیسجمهور کنونی آمریکا فشارها بیشتر میشود اما ما هم مقاومت خود را بیشتر خواهیم کرد. وی افزود: در ۳ هفته آینده فشارها بر ایران بیشتر خواهد شد، این بازار پرریسکترین بازار است.
***
حمله به زیرساختهای سایبری ۲ سازمان دولتی
مرکز ماهر از حمله سایبری به ۲ سازمان دولتی خبر داد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: بر اساس برخی تحلیلها و برآوردهای فنی، هشدارهای پیشگیرانه برای مسؤولان و کارشناسان دولتی در سطح ملی صادر شد و برخی دستگاههای دولتی بر اساس برداشت یا تحلیل خود پس از دریافت هشدارها اقدام به قطع موقت برخی خدمات و انجام تستهای فنی کردند که به دلیل احتیاط است. به رغم شایعات مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانهها، شواهدی از حمله گسترده به دستگاههای متعدد دولتی تا این لحظه مشاهده نشده است. بر این اساس در اواسط هفته جاری چندینبار سامانههای نیما و سنا از دسترس خارج شدند اما هماکنون در حال سرویسدهی هستند. بررسیها نشان میدهد حمله صرفا به سرورهای ویندوز بیس بوده و برای سرورهای دیگر مشکلی پیش نیامده است.
***
دپوی 8 میلیون تن کالا در گمرک
سخنگوی گمرک گفت: 8 میلیون تن کالا در گمرک در انتظار تخصیص و تامین ارز، دپو شده است که با اجرای مصوبات سفر معاون اول رئیسجمهور به هرمزگان از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت سریعا امکان ترخیص بیش از ۹۰ درصد کالاها فراهم خواهد شد. روحالله لطیفی بیان کرد: 5/3 میلیون تن از این کالاها کالای اساسی، 5/3 میلیون تن دیگر کالاهای مورد نیاز برای فرآیندهای مختلف تولید و یک میلیون تن کانتینر است که البته بار همین کانتینرها نیز بیشتر کالاهای اساسی، قطعات و اجزای ماشینآلات تولید است.
***
شناسایی ۲۵۰۰ شرکت کاغذی اخلالگر در نظام اقتصادی
معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به برخورد جدی سازمان امور مالیاتی کشور با شرکتهای کاغذی به فارس گفت: با همکاری دستگاههای ذیربط، دادهها و اطلاعات در سامانه تعریف شده و در ۲ ماه گذشته، بالای ۲۵۰۰ شرکت صوری را شناسایی کردیم که با استفاده از مکانیزم گرافیک است. معمولا افرادی که در شرکتهای کاغذی قرار دارند، زنجیرهای در شرکتهای دیگر نیز حضور دارند. مثلا اگر فردی در یک شرکتی شناسایی شده، این فرد در شرکتهای دیگر رصد خواهد شد. محمود علیزاده تاکید کرد: دومین موضوع برای شناسایی، مکان ثبتی شرکتهاست. به وجود آمدن این شرکتها معمولا با نیت اقتصادی نیست و بیشتر به دنبال فرار مالیاتی و اخلال در نظام اقتصادی هستند. مثلا در یک مکان ۲۰۰ شرکت با یک آدرس پستی ثبت شده است، بنابراین تمام فعالیتهای آنها زیر نظر قرار میگیرد.
***
باقیمانده سهام دولت در بانکها در قالب صندوق ETF دارا سوم واگذار میشود
دولت در راستای اهداف خود برای درآمدزایی، با واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانکهای ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق سرمایهگذاری قابل معامله ETF دارا سوم موافقت کرد. بر این اساس، سقف سرمایهگذاری هر شخص حقیقی در صندوق یاد شده، ۵۰ میلیون ریال تعیین شد. همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایهگذاری قابل معامله ETF واسطهگری مالی دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانکهای ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین شد. مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز قبل از شروع پذیرهنویسی خواهد بود و قیمت پس از اعمال تخفیف، نباید از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیرهنویسی کمتر باشد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|