|
نگاهی به ماندگارترین مادرهای سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت احترامسادات حبیبیان
مادر مرد، از بس که جان ندارد...
محسن شهمیرزادی: دنیای فرهنگ و هنر این روزها بیش از آنکه از احوال خوب و آینده پرامیدش خبر داشته باشد، تبدیل به تابلوی ترحیم هنرمندانی شده است که سالها در این عرصه فعالیت داشتهاند و به جبر زمان از صحنه و روزگار رخت برمیبندند. این بار نوبت «احترامسادات حبیبیان» یا همان «مامان اتی» سینمای ایران بود تا روز گذشته بعد از تحمل بیماری در بیمارستان قائم کرج دار فانی را وداع گوید. مامان اتی در واقع نهتنها در سینما نقش مادری برعهده داشت که مادر خانواده سینمایی داوودنژاد نیز محسوب میشد. او فقط در فیلمهای پسرش علیرضا داوودنژاد ایفای نقش میکرد و همبازیهای او نیز در بسیاری از اوقات فرزندان و نوههای او- خانواده داوودنژاد- بودند. به یادماندنیترین نقش حبیبیان نیز همان مامان اتی بود که در فیلم «مرهم» در کنار رضا داوودنژاد و طناز طباطبایی در نقش احترام به عنوان پیرزنی ثروتمند و صاحب ویلا در شمال ایفای نقش کرد. او نخستین تجربه سینمایی خود را سال 77 و با فیلم «مصائب شیرین» علیرضا داوودنژاد آغاز کرد و پس از بازی در«بهشت از آن تو»، «بچههای بد»، «دختری در قفس»، «هوو» و «مرهم» آخرین تجربه سینمایی خود یعنی «کلاس هنرپیشگی» را در سال 90 رقم زد. نگاهی به مادرهای ماندگار سینمای ایران میتواند بسیار حائز اهمیت باشد، چرا که این مادرهای ماندگار از نسل جدید و سینمای کنونی فاصله بسیاری دارند؛ نسلی از گذشته و متعلق به آثار نهچندان جدید که انگار سینمای امروز ایران بیگانه از «مادری» شده است. فیلمهای متعدد خانوادگی در سناریوهایش نقش مادر چندان به چشم نمیآید، حال آنکه بنای خانواده بر محوریت مادر است و برخلاف آن آثار تلویزیونی و سینمایی همواره در حال بازتولید بحران خانواده و مادری هستند؛ بحرانی که البته دور از واقعیت عینی جامعه ایرانی نبوده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مهمترین مادران سینمای ایران که در خاطرهها ماندگار شدهاند.
فاطمه معتمدآریا/ مهر مادری «شیار 143» روایت زنانه و در عین حال مادرانهای از مادر یک مفقودالاثر است که تمام فیلم راوی حال الفت و انتظار او برای آمدن خبری از فرزندش است. رهبر انقلاب درباره بازی مریلا زارعی در این فیلم نیز بیان داشتند: «از لحاظ بازی قهرمان اصلی، خانم زارعی واقعاً سنگ تمام گذاشته بودند و خیلی خوب بود؛ اتفاقاً اهمیت ماجرای دفاعمقدس در همین است؛ مادر، با این هویت، با این تشخص، با این احساس غیرقابل توصیف که واقعاً احساس مادر نسبت به فرزند اصلاً قابل توصیف نیست و ماها که نمیتوانیم مادر باشیم، اصلاً عظمت این احساس را درک نمیکنیم». زارعی همچنین نقش مادرانه تحسینبرانگیزی در فیلم «بادیگارد» ایفا کرد. ثریا قاسمی/ درپناه تو «محمدم»، «محمدم» رمز مشترک روایتهای عاشقانه در دهه 70 بود، جملهای که ثریا قاسمی با سریال «در پناه تو» آن را به میان مخاطبان برد و تا سالها بین مخاطبان ماندگار شد. این سریال نهتنها بر محبوبیت قاسمی در میان مردم افزود، بلکه حجب و حیای شخصیت مریم با بازی لعیا زنگنه و محمد با بازی مرحوم حسن جوهرچی نیز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. «در پناه تو» تنها اثر مادرانه در کارنامه قاسمی نیست، بلکه او در آثار متعددی چون «ویلاییها» نیز شخصیت مشابهی داشته است و در این فیلم نقش مادر رزمندهای را برعهده دارد که سر ناسازگار عروسش او را به شهرک ویلاییها در پشت جبهه میکشاند. «شب دهم» هم از جمله نقشهای مهم قاسمی به عنوان مادر بود.
حمیده خیرآبادی/پدرسالار پرویندخت یزدانیان/ قصههای مجید «بیبی» از دیگر مادران آشنا، دوستداشتنی و ماندگار سینمای ایران است. نقشی که پرویندخت یزدانیان در سریال «قصههای مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد ایفا کرد. سریال قصههای مجید بهواسطه کشوقوسها و اتفاقات جذاب بین «بیبی» و «مجید» مورد استقبال قرار گرفت. کشوقوسهایی که بین نوه و مادربزرگی کهنسال با تمام اختلاف نسلی که بینشان وجود داشت و در این میان مجید سعی میکرد نوجوانی خود را در کنار بیبی به بزرگسالی پیوند دهد. یزدانیان جز قصههای مجید در بسیاری از فیلمهای سینمایی از جمله «خواهران غریب» و... نیز در نقش مادران مهربان، اصیل و فداکار ایرانی ایفای نقش کرد.
شیرین یزدانبخش/بوسیدن روی ماه و دیگران علاوه بر چهرههای معرفیشده شخصیتهای گوناگونی از جمله رابعه مدنی در فیلم بوسیدن روی ماه، پری امیرحمزه در آرایشگاه زیبا، ژاله علو در مختارنامه، پروین سلیمانی در تعطیلات نوروزی، فاطمه گودرزی در دستهای خالی، ملیحه نیکجومند در گهوارهای برای مادر و... از جمله نقشهای مادرانه ماندگاری است که این سالها روی آنتن تلویزیون و پرده سینما رفته است. در این باره روند نزولی مادران تاثیرگذار در سینما و تلویزیون مهمترین نکته نگرانکننده در سالهای اخیر است که محصولات نمایشی از نقش و اهمیت مادر به عنوان عنصری فرهنگساز و ثباتدهنده خانواده غافل شدهاند و امید آن میرود بار دیگر نقشهای مادرانه ماندگاری خلق شوند.
ارسال به دوستان
سیامین نشست «شنبههای انقلاب» برگزار شد
«مردمی بودن»، مهمترین ویژگی هنر انقلاب
سلسله نشستهای «شنبههای انقلاب» که با هدف معرفی پیشرفتهای انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف برگزار میشود، در سیامین جلسه خود به بررسی وضعیت هنرهای تجسمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، محمدعلی رجبیدوانی در ابتدای این نشست گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود اما این انقلاب فرهنگی ویژگیهایی داشت که آن را نسبت به فرهنگهای دیگر متفاوت کرد. «هنر» یکی از مظاهر تمدنی انقلاب است. هنر پس از انقلاب، تعریف جدیدی پیدا کرد اما این تعریف جدید یک بدعت نبود، بلکه بازگشت به معنای اصیل خود بود. به همین دلیل حضرت امام میفرمودند که هنرمند باید تهذیب نفس کند. این در حالی است که پیش از انقلاب در نهایت هنر را یک امر مفهومی (کانسپت) شخصی تلقی میکردند، نه یک امر عام که مورد صحه و تأیید عقلاست. بنا بر این، هنر پس از انقلاب به نیکنفسی تغییر ماهیت داد و به جایگاه حقیقی خود بازگشت. رجبیدوانی «مردمی بودن» را یکی از ویژگیهای هنر انقلاب دانست و ادامه داد: قبل از انقلاب هنرها غالباً دستوری بود. همچنین آموزشهای هنری به هنر غربی و پستمدرن اختصاص داشت، نه هنرهای اصیل اسلامی - ایرانی! به خاطر دارم استاد فرشچیان را به دانشگاه قبل از انقلاب راه نمیدادند اما اکنون دانشگاه به نام ایشان تأسیس شده است. ارسال به دوستان
انتقاد صریح سیروس الوند از تلاش برخی باندهای سینمایی برای به حاشیه راندن جشنواره فجر
تضعیف فجر برای جایگزینی جشن خانه سینما!
سیروس الوند، کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به انتقاد از رویه برخی جریانات سینمایی در تضعیف جشنواره فیلم فجر به بهانه حمایت از جشن خانه سینما پرداخت. به گزارش «وطنامروز»، از همان سالهای ابتدایی راهاندازی جشن خانه سینما همواره جریانی در سینمای ایران بودند که قصد داشتند به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تقویت جشن خانه سینما به نوعی جشنواره فیلم فجر را که هرساله به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میشود تضعیف کنند. سیروس الوند، کارگردان باسابقه سینمای ایران در گفتوگو با سینماپرس با بیان اینکه بسیاری افراد در سینمای ایران وجود داشته و دارند که میخواستند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جشن اصلی سینمای ایران بکنند اما تیرشان به سنگ خورد، یادآور شد: باندبازی و زدوبندهای گسترده در جشن خانه سینما باعث شده جشنواره فجر همچنان معتبرتر از سایر جشن و جشنوارهها باشد؛ یادم میآید در یکی از دورههای برگزاری این جشن وضعیت به گونهای بود که از یک صنف ۵ داور وجود داشت و از این ۵ داور ۴ نفرشان کاندیدای دریافت جایزه شده بودند! یعنی خودشان به خودشان جایزه میدادند. همین رفتارها باعث شد اهمیت جشن خانه سینما برای سینماگران کمرنگ شود و جشنواره فیلم فجر همچنان معتبرترین رویداد سینمایی کشور باشد. ارسال به دوستان
تازه ها
پروانه نمایش «زندانیها» صادر شد ارسال به دوستان
«اقیانوس آرام» روی آنتن شبکه 2
ارسال به دوستان
بازگشت سریال «ممنوعه» به شبکه نمایش خانگی
پخش مجدد سریال «ممنوعه» از روز دوشنبه ٢١ آبانماه آغاز میشود و به صورت هفتگی ادامه مییابد. به گزارش «وطنامروز»، قسمت چهارم سریال «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیهکنندگی علیاکبر نجفی از روز دوشنبه ٢١ آبانماه در سراسر کشور منتشر خواهد شد. نیکی کریمی، میلاد کیمرام، امیر جعفری، هادی حجازیفر، بهاره افشاری، لیلا زارع، پژمان بازغی، امیرحسین آرمان، آتیلا پسیانی، آناهیتا درگاهی، الهه حصاری، خاطره اسدی و نیما شعباننژاد از جمله بازیگران این سریال هستند. پخش این مجموعه شبکه نمایش خانگی پیش از این به دلیل نمایش برخی سکانسهای جنجالی و توسل به طرح برخی موضوعات خلاف عرف جامعه، با اعتراض رسانهها و کارشناسان متوقف شده بود. پخش «ممنوعه» به صورت هفتگی و هر دوشنبه، توسط موسسه سرو رسانه پارسیان انجام میشود. ارسال به دوستان
خواننده جنجالی پلیبکخوانی را تأیید کرد!
خواننده موسیقی پاپ کشورمان بعد از مدتها سکوت پیرامون حواشی مختلفی که طی ماههای اخیر برای او وجود داشت با حضور در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» به ارائه توضیحاتی پرداخت. به گزارش مهر، در بخشی از این برنامه رضا رشیدپور، مجری «حالا خورشید» از حمید هیراد درخواست کرد با یک پاسخ «آری» یا «نه» اعلام کند آیا این کنسرت را به صورت پلیبک خوانده یا خیر؟ این در حالی بود که حمید هیراد در لابهلای صحبتهای رشیدپور تلاش میکرد با ارائه توضیحاتی به موضوع مطرح شده واکنش نشان دهد که سرانجام اعلام کرد: «بخشی از آهنگ یک قطعه به صورت پلیبک خوانده شده است». هیراد با بیان اینکه باید حرفهای من را درباره ماجرای پلیبک بشنوید، توضیح داد: همانطور که گفتم این پلیبک فقط به بخشی از یک آهنگ از یک ترک اختصاص داشت. من در کنسرت شیراز قبل از اجرای برنامه با کسالت شدیدی مواجه شدم، به همین منظور برای خوانش قطعه «یار» که هم قطعهای شاد و هم دارای اوج بالایی است مجبور شدم یک لاینی را به عنوان «بکوکال» روی اجرای خودم بگذارم که بتواند به من کمک کند. این خواننده موسیقی پاپ در پاسخ به پرسش رشیدپور مبنی بر اینکه چرا همان زمانی که شبهاتی درباره خوانش پلیبک وی در رسانهها و صفحات مجازی منتشر شد، از مردم و مخاطبان عذرخواهی نکرد؟ گفت: واقعا ترسیدم و نمیدانستم باید چه بگویم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|