|
ارسال به دوستان
اخبار
حضور وزیر ارشاد درافتتاحیه «گالری عکس مشاهیر تئاتر ایران»
همزمان با 51 سالگی مجموعه ماندگار تئاترشهر، 45 سالگی انقلاب اسلامی ایران و برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نمایشگاه دائمی و «گالری عکس مشاهیر تئاتر ایران» افتتاح شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، عصر دوشنبه نهم بهمن 1402، پس از حضور در مراسم اختتامیه بخش فراگیر چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، این نمایشگاه دائمی را که در فضای مقابل کارگاه نمایش تئاترشهر قرار گرفته است، افتتاح کردند. این نمایشگاه عکس با همکاری ادارهکل هنرهای نمایشی و انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران، در راستای دیده شدن فعالیتهای مستمر عکاسان تئاتر به مدیریت مهدی آشنا برپا شده است. در این مراسم، هنرمندان تئاتر ایران، مدیران هنری و جمعی از عکاسان تئاتر حضور داشتند. این نمایشگاه دائمی در هر فصل، میزبان مجموعهای تازه از آثار عکاسان تئاتر ایران خواهد بود.
***
معرفی برگزیدگان جایزه نقاشی معاصر ایران در خانه هنرمندان
در دومین رویداد جایزه بزرگ نقاشی معاصر ایران، هزار و ۸۹ هنرمند با بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شرکت کردند که در مرحله اول (آنلاین) این جایزه ۲۰۴ اثر از ۱۸۲ هنرمند با تکنیک و موضوع آزاد پذیرفته شد. از این تعداد در مرحله دوم ۱۸۵ اثر از ۱۷۳ هنرمند برای نمایش در گالریهای استاد مرتضی ممیز و استاد سیدهادی میرمیران، پاییز و زمستان انتخاب شدند.
آثار ارسالی به دبیرخانه این جایزه را جمشید حقیقتشناس، رضوان صادقزاده و معصومه مظفری داوری کردند که براساس آرای آنان 11 هنرمند؛ ابوالفضل رفیعی، تورج نیبی، مینا مشجری، فرشته ارسطویی، نعیمه آهنگری، هاله پارسازادگان، پرستو کرمانینسب، سارا معتمدنیا، الهام ایثاری، پرویز معزز و شادی اجباری انتخاب شدند و (دوشنبه) ۹ بهمن در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران تجلیل شدند. همچنین از میان منتخبان اعلام شده از الهام ایثاری و سارا معتمدنیا تقدیر شد. پرویز معزز نیز به عنوان برنده این رویداد، جایزه ۱۵۰ میلیون تومانی آن را گرفت.
دومین رویداد جایزه بزرگ نقاشی معاصر ایران با همکاری انجمن هنرمندان نقاش ایران و یک شرکت بیمهای برگزار شد و هدف آن، حمایت از هنر و هنرمندان، توجه بیشتر به هنر نقاشی و هنرهای تجسمی، ایجاد بستری مناسب برای نمایش رویکردهای معاصر در نقاشی ایران، زمینهسازی رشد و بالندگی هنرمندان ایران، انتخاب و معرفی سالانه هنرمندان نقاش معاصر ایران به جامعه مخاطبان و ارجگذاری به فعالیتهای هنرمندانه است.
نمایشگاه دومین رویداد جایزه بزرگ نقاشی معاصر ایران که از دوم بهمن در گالریهای همکف خانه هنرمندان ایران برپاست، امروز پایان مییابد. علاقهمندان میتوانند برای بازدید از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالریهای این مجموعه مراجعه کنند.
***
امضای تفاهمنامه همکاری انتشارات علمی و فرهنگی با دانشگاه تهران
انتشارات علمی و فرهنگی با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران برای اشاعه و ترویج دانش کاربردی دانشگاهها در راستای تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اتخاذ رویکرد عمومیسازی دستاوردهای دانشگاهی، تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
همافزایی جهت تولید و ترویج محتوای عمیق با هدف افزایش سواد رسانهای مردم، همچنین عمومیسازی و تجاریسازی دستاوردهای دانشگاه (دانش و دانشمند) در پاسخ به سوالها و مسائل جامعه با بهرهگیری از شیوههای نوین اشاعه و ترویج دانش از محورهای این تفاهمنامه است.
همچنین موضوعات این تفاهمنامه عبارت است از: شناسایی دانشهای موثر و پنهان در حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و آشکارسازی آن از طریق بهکارگیری روشهای نوین ترویج دانش و کاربردی کردن دانش موجود یا تولید آن، همکاری در تولید و توزیع کتب الکترونیک انتشارات تهران، همکاری در امور رسانهای، ارتباطاتی، با استفاده از ظرفیتهای ۲ طرف، ایجاد فرصتهای همکاری برای دانشجویان رشتههای متناسب با فعالیت انتشارات و همکاری در استفاده از ظرفیتهای بینالمللی ۲ طرف. این تفاهمنامه همکاری مشترک میان قاسم صفایینژاد، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی و به نمایندگی از این انتشارات و سیدمهدی شریفی، مشاور رئیس دانشگاه تهران و مدیر شبکه دانشگاه تهران به نمایندگی از دانشگاه تهران منعقد شد.
***
«در سایه سرو» بهترین انیمیشن جشنواره فلورانس ایتالیا شد
پویانمایی «در سایه سرو» با کارگردانی مشترک حسین ملایمی و شیرین سوهانی ۲ جایزه اصلی بخش انیمیشن که از سوی هیات انتخاب تعیین میشود و جایزه ویژه تماشاگران را از نهمین جشنواره فیلم فلورانس دریافت کرد.
«در سایه سرو» جدیدترین تولید انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در بخش رقابتی فیلمهای انیمیشن نهمین جشنواره فیلم کوتاه «فلورانس» در کشور ایتالیا حضور داشت. اولین حضور بینالمللی پویانمایی ۲۰ دقیقهای «در سایه سرو» در بخش مسابقه افق فیلمهای کوتاه هشتادمین جشنواره فیلم ونیز در سال جاری رقم خورد. پویانمایی «در سایه سرو» درباره یک ناخداست که از اختلال استرس پس از سانحه رنج میبرد، او با دخترش در خانهای محقر در کنار دریا و در انزوا زندگی میکند. آنها باید با چالشهای یک زندگی سخت مقابله کنند. بر همین اساس، جشنواره فیلم کوتاه «فلورانس» در ۳ بخش داستانی، مستند و انیمیشن برگزیدگان را معرفی کرد.
نهمین جشنواره فیلم کوتاه «فلورانس» ۵ تا ۷ بهمن ۱۴۰۲ (۲۵ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴) در شهر فلورانس ایتالیا برگزار شد.
ارسال به دوستان
رضا فیاضی، بازیگر باسابقه فیلم «معجزه پروین» در گفتوگو با «وطن امروز» از تنگ شدن فضای کار در پلتفرمها میگوید
انحصار بازیگری در شبکه نمایش خانگی
آزاده صالحی: رضا فیاضی یکی از بازیگران پرسابقه در عرصههای سینما، تئاتر و تلویزیون است. «خنده در باران»، «گزارش مریم»، «پرونده باز»، «نرگس مست»، «روز واقعه»، «عبور از تله»، «روسری آبی» و... بعضی از فیلمهایی هستند که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است و «کیمیا»، «کلاهپهلوی»، «تبریز درمه»، «پسرخالهها»، «هتل»، «خانواده رضایت»، «پهلوانان نمیمیرند» و«قصههای تابهتا» از جمله سریالهای با بازی او تا امروز به شمار میروند. این در حالی است که فیاضی در کنار این فعالیتها همواره در 4 دهه گذشته، در حیطه تئاتر هم نقشآفرینیهای متعددی داشته و بر این باور است تئاتر هویت او را تشکیل میدهد. این بازیگر در سالهای اخیر دست به تاسیس یک کتابفروشی در جزیره کیش زد که به دنبال فراز و نشیبهای اقتصادی رو به تعطیلی گذاشت. به این بهانه با او به گفتوگو نشستهایم.
* * *
* اخیرا در فضای مجازی ویدئویی از شما دیدم که به حراج کتابهایی پرداختید که در این سالها در کتابفروشیتان جمعآوری کرده بودید. زمانی که تازه این کتابفروشی را در کیش راهاندازی کرده بودید با شما گفتوگو کردم. اشاره کردید در کنار بازیگری، داشتن کتابفروشی یکی از آرزوهایتان بوده؛ حالا که کتابفروشی تعطیل شده، چه حسی دارید؟
۸-۷ سال پیش که به کیش رفتم در بدو ورود پیشنهادات زیادی به من شد که مشاغل مختلفی را در این جزیره انجام دهم ولی من و همسرم تصمیم گرفتیم یک کتابفروشی بازکنیم، این مساله هم محقق شد. در ابتدا کتابفروشیمان کوچک بود و بتدریج آن را گسترش دادیم. در کنار کتابفروشی، یک سالن نمایشی هم احداث کردم و با تشکیل گروه، نمایشهای مختلفی را در این سالن برای کودکان روی صحنه بردم اما به رغم این تلاشها، وقتی کرونا شروع شد، من یکی از کسانی بودم که دچار آسیب جدی شدم.
* از چه نظر؟
به عنوان مثال، من برای سالن نمایشی که راهاندازی کردم، هزینههای زیادی از جمله تجهیزاتی مثل نور و صدا در نظر گرفته بودم و حتی برای آنکه کودکان در آن سالن زمین نخورند و صدمه نبینند، سالن را موکت کرده بودم. با وجود تمام هزینههایی که برای سالن انجام دادم، با فراگیر شدن بیماری کرونا عملا خسارت زیادی به من وارد شد به طوری که ناچار شدم به تهران بازگردم. البته همسرم همچنان در کتابفروشی فعالیت میکرد ولی در سالهای اخیر که وضعیت اقتصادی رو به وخامت گذاشت، به این نتیجه رسیدیم دیگر نمیتوانیم به فعالیت در کتابفروشی ادامه دهیم؛ چون به هر حال کرایهها افزایش یافته بود و به سختی میتوانستیم حقوق کارمندان را تامین کنیم. این شد که تصمیم به تعطیلی کتابفروشی گرفتیم. البته آقای رضا رشیدپور در سفری که به کیش داشت از کتابفروشی ما بازدید و به این نکته اشاره کرد که یک فرد خیر که نمیخواهد نامش اعلام شود پذیرفته است کتابهای کتابفروشی را برای اهدا به مردم خریداری کند. به هر حال این فرد خیر قدمهایی هم در این زمینه برداشت ولی طبعا جوابگوی هزینههای ما نبود، چون من برای راهاندازی کتابفروشی سرمایه سنگینی صرف کرده بودم که از بین رفت. البته قرار است در یکی از مراکز تجاری کیش فضایی را بگیریم و دوباره فعالیت کتابفروشیمان را در آنجا از سر بگیریم که بعید میدانم با این شرایط اقتصادی این مساله محقق شود.
* به نظر شما صرف نظر از مشکلات اقتصادی، شکلگیری محیط فرهنگی مثل کتابفروشی در کیش که به هر حال یکی از نقاط گردشگری و محل رفت و آمد توریست در کشور ما به شمار میرود، میتوانست مخاطبان زیادی در پی داشته باشد؟
بله! کما اینکه در این سالها که ما کتابفروشی و سالن نمایش را در کیش احداث کردیم، مخاطبان زیادی از این ۲ مکان استقبال کردند. میتوانم بگویم ما توانسته بودیم مخاطبان خود را در کیش داشته باشیم. هر چند عمده فعالیت من در زمینه کار کودک بود و در کنار آن، خدماتی هم مانند فروش کتاب و نوشتافزار به مخاطبان بزرگسال ارائه میشد اما تمرکز من روی کودکان بود و نتیجه خوبی هم از این حرکت گرفته بودم. من در آن مدت، کلاسهایی را در کیش برگزار کردم و شاگردان بسیاری هم داشتم به طوری که تدریس من در آنجا باعث شد خود سازمان منطقه آزاد آماری ارائه دهد که نشانگر حجم شاگردانم در آن دوره بود. اطمینان داشتم اگر شرایط مالی بهتر بود، میتوانستم فعالیتم را بویژه برای کودکان گسترش دهم. حالا هم شدیدا دلم میخواهد دوباره کتابفروشی خود را احیا کنم. در این سالها همیشه آرزو داشتم بتوانم یک خانه کودک راهاندازی کنم ولی به خاطر تنگناهای مالی موفق به این کار نشدهام. با این حال، اگر سازمان منطقه آزاد موافقت کند، طرح و برنامههای خوبی در این زمینه دارم، بویژه اینکه الان در کیش، خانه کودک نداریم و تاسیس چنین مکانی قطعا میتواند سرمنشأ اتفاقات خوبی برای کودکان شود.
* به فکر راهاندازی کتابفروشی در تهران نیستید؟
واقعیت این است که در حال حاضر چنین چشماندازی ندارم و فکر میکنم آرزوی بازگشایی کتابفروشی حتی در کیش هم میسر نشود، چه رسد به تهران. اخیرا در فضای مجازی ویدئویی را از دستفروشی در خیابان انقلاب دیدم که کتابهایش را روی زمین پخش کرده بود و مردم برای عبور، از روی کتابها رد میشدند. مساله اصلی این است که در این سالها مردم از کتاب و کتابخوانی دور شدهاند و به نظرم باید به ریشهیابی این مساله پرداخت که ما - که ملتی با پیشینه غنی فرهنگی هستیم - چرا تا این حد از کتاب خواندن فاصله گرفتهایم. شاید یک دلیل این مساله رو آوردن به فضای مجازی باشد که تا حدود زیادی توانسته جای کتاب را پرکند به طوری که اغلب مردم، امروز سعی میکنند اطلاعات خود را از طریق جستوجو در اینترنت تامین کنند، در حالی که مطالبی که در اینترنت قرار داده میشود کامل نیست. به همین خاطر است که شعر و داستان و به طور کلی ادبیات را از دست دادهایم و کتاب در جامعه امروز ما منزوی شده است. البته این هم هست که شرایط اقتصادی جامعه در سالهای اخیر به جایی رسیده که اغلب مردم از سر ناچاری، اقلام فرهنگی از جمله کتاب را از سبد خانوار خود حذف کردهاند.
* فکر کنم آخرین حضور شما در تئاتر به چندماه قبل بازمیگردد که در نمایش «سیندرلا» حضور یافتید؛ درست است؟
بله! همانطور که میدانید تئاتر اصولا برخلاف دیگر هنرها زمانبر است و بازیگری که میخواهد در یک پروژه تئاتری حضور یابد، گاهی باید 6 ماه از عمر خود را صرف تمرین کند. درباره من هم همین طور است، کما اینکه بازی در «سیندرلا» 5 ماه از من وقت و انرژی گرفت اما با وجود آنکه این کار، دستاورد مالی چندانی هم برایم نداشت، با عشق در این تئاتر حاضر شدم. در کنار آن قرار بود در تئاتر دیگری هم حضور داشته باشم که به دلیل نامناسب بودن شرایط این تئاتر، ناچار شدم آن را نیمهتمام رها کنم. همیشه به این مساله اشاره کردهام که من عاشق تئاتر هستم و هویتم با تئاتر تعریف میشود.
* شما یکی از بازیگران پرسابقه تلویزیون هستید و طی این سالها شما را در سریالهای مختلفی دیدهایم، در حال حاضر وضعیت سریالهای تلویزیون را چطور میبینید؟
اخیرا در فیلم «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیهکنندگی محمدرضا شریفینیا که به درونمایه زندگی پروین اعتصامی میپردازد، ایفای نقش کردم و همچنین سریالی به نام «آخر پاییز» که در گرگان فیلمبرداری شد و سازنده آن یک تیم جوان بودند و من هم با آنها در این کار همکاری کردم. الان هم اگر کار خوبی از طرف صداوسیما پیشنهاد شود میپذیرم و همیشه فکر میکنم سریالهای خودمان اگر خوب ساخته شوند، میتوانند با دستمایه قراردادن موضوعات ملموس، مخاطبان را جذب کنند. البته در عین حال منتقد صداوسیما هم هستم و به این مساله باور دارم که ضعفهایی از منظر سریالسازی در این سالها در صداوسیما وجود داشته که جا دارد با تحلیل و بررسی، مشکلاتی که در این حیطه هست برطرف شود.
* خود شما فکر میکنید امروز جای پرداختن به چه مفاهیمی در مجموعههای تلویزیونی خالی است؟
ببینید! ما در دورهای موفق شدیم برای بچهها نوستالژی بسازیم؛ کارهای ماندگاری مثل «زیزی گولو»،«کلاه قرمزی و پسرخاله»، «آقای حکایتی» و... از این جمله بودند. متاسفانه بچههای امروز چنین نوستالژیای را ندارند. در سوالات قبلی شما اشاره کردم، از آنجا که عاشق کودکان هستم، بارها طرحهایی را مناسب این گروه سنی به صداوسیما ارائه کردم اما هر بار به دلایل مختلف این طرحها با مخالفت روبهرو شده و فرصتی برای ساخت این آثار پیش نیامده است. اگرنه، من همیشه عشق و نیرو و ایده برای ساخت برنامههایی برای کودکان و نوجوانان دارم. کما اینکه همین امروز هم اگر از من برای حضور در چنین کارهایی دعوت شود، قبول میکنم. البته دراین سالها جز بازیگری و کارگردانی، در عرصه ادبیات هم فعال بودهام و چند کتاب نوشتهام که به چاپ هم رسیدهاند.
* اما به نظر میرسد بعضی کودکان و نوجوانان به کارتونهای خارجی توجه و گرایش بیشتری دارند.
شاید به این دلیل که کارتونها و انیمیشینهای خارجی از رنگ و لعاب بیشتری برخوردارند و در نتیجه کودکان جذب این رنگ و لعاب میشوند. در حالی که به نظرم بعضی از این آثار مطلقا مناسب طیف کودک و نوجوان نیستند و ذهن را آلوده میکنند. چند وقت پیش یک انیمیشن خوشساخت تولید کشور خودمان را دیدم ولی در این انیمیشن هم صحنههای خشونتباری وجود داشت و با خودم فکر کردم ما حق نداریم ذهن کودکان را با این مفاهیم خشن به هم بریزیم و روی آنها تاثیر منفی بگذاریم.
* جز حضور در تئاتر و تلویزیون، در این سالها در پلتفرمهای خانگی هم ایفای نقش کردهاید؛ اگر ممکن است در این باره توضیح دهید.
پیش از هر چیز به این نکته اشاره کنم که به تازگی در مجموعه «خوشا شیراز» به عنوان میهمان برنامه حضور داشتم. ضمن اینکه در این مدت در بعضی سریالها هم حضور داشتم که از پلتفرمهای خانگی پخش شدهاند و نمونه آن «عقرب عاشق» است. من یک بازیگرم و اگر برای کاری دعوت شوم، چه در حوزه تئاتر، سینما یا تلویزیون برایم فرقی ندارد و سعی میکنم کارم را بهدرستی انجام دهم. منتها در سالهای اخیر، فعالیت در عرصههایی که اشاره کردم دشوار شده است. به این خاطر که چه در سینما، چه در پلتفرمهای خانگی، فقط عدهای از بازیگران خاص مشغول کارند و روزبهروز هم این دایره دارد تنگتر میشود. همین مساله موجب شده برای دیگر بازیگران فضای فعالیت وجود نداشته باشد. در حال حاضر یکسری بازیگر تکراری در سریالها و فیلمها و حتی مسابقات حضور دارند! به نظرم این وظیفه خانه سینما و انجمن بازیگران است که تحقیق کنند چرا فلان بازیگر چند سال است در هیچ کاری حضور نداشته است. خوشبختانه من در این سالها بیکار نبوده و همیشه در پروژههای مختلفی حضور داشتهام اما این را میدانم که امروز خیلی از همکاران پیشکسوت خانهنشین و بیکارند و کسی از آنها یادی نمیکند که این مساله جای تاسف دارد.
* شما در این سالها در کنار بازیگری، نویسندگی و کارگردانی و البته مدیریت کتابفروشی، به تدریس به کودکان و نوجوانان هم پرداختهاید. با آنکه اصولا در این زمینه صحبتی نمیکنید ولی اگر ممکن است درباره انگیزههای خودتان از تدریس بگویید.
بله! البته من هیچوقت در رسانهها به این مساله اشاره نکردهام و ممنونم که این سوال را مطرح کردید. من در این سالها در نقاط مختلف کشور مثل کیش، بستک، میناب، کرمان، جیرفت و... تدریس کردهام که باب دلم بوده و دنبال مسائل مالی هم نبودهام. در حال حاضر هم بیآنکه چشمداشت مالی داشته باشم به تدریس مشغولم، چون معتقدم نه به عنوان یک بازیگر که به عنوان یک انسان، رسالت اجتماعی خود را انجام میدهم و امیدوارم تا امروز از عهده این کار برآمده باشم.
ارسال به دوستان
در نشست خبری چهلودومین جشنواره فیلم فجر مطرح شد
600 فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری جشنواره فیلم فجر همواره به نوعی زنگ آغاز مهمترین هماورد سینمایی کشور است؛ نشستهایی که برپایی آن در روز 10 بهمن از دوره سیوششم به یک رسم و قانون نانوشته در جشنواره بدل شد و هر سال در این روز با حضور دبیر آن زنگ رسمی جشنواره به صدا درمیآید. البته در دوره چهلم به دلیل ابتلای دبیر جشنواره به کرونا، این نشست خبری بعد از گذشت یک هفته از برپایی آن برگزار شد اما سنت برگزاری در 10 بهمن طی سالهای اخیر به یکی از ماندگارترین برنامههای جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است؛ از همین رو امسال نیز در حالی که ۲ روز به آغاز جشنواره مانده است، نشست خبری دبیر جشنواره روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در موزه سینما برپا شد.
در این نشست مجتبی امینی، دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حضار، با بیان اینکه وارد فصل جدیدی از جشنواره فیلم فجر شدیم، گفت: خدا را شاکریم که امسال جشنواره پرشور و رونقی را به واسطه آثار زیبایی که تولید و خلق کردهاند، داریم. امسال جشنواره فجر یکی از ادوار شلوغی خود را تجربه میکند با توجه به تقاضای بالای حضور فیلمسازان در جشنواره، در هیات انتخاب کار بسیار سختی داشتیم و حدود ۱۰۶ اثر به دبیرخانه رسید و بازبینی شد. همچنین به واسطه احترام به همه اهالی سینما، پیرو تولید حجم زیادی از فیلماولیها که ۵۱ فیلماولی متقاضی حضور بودند، بخش فیلمهای اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر در این دوره هستیم و در کنار آن جشنواره با ۴ اثر پویانمایی کار خود را آغاز میکند.
امینی در ادامه این نشست خبری گفت: امسال اتفاق خوب این است که آثار در اقلیمهای مختلف کشور ساخته شدهاند و با مجموعه فیلمهایی از جغرافیا و حوزههای متنوع با مضامین مختلف روبهرو هستیم. همچنین در حوزه اجتماعی، کودک و نوجوان، طنز و دفاعمقدس فیلمهای خوبی داریم. در مجموع فیلمهای متنوع از ژانرهای مختلف را داریم و امسال شاهد جشنوارهای پررنگ از مضامین مختلف خواهیم بود.
وی همچنین اعلام کرد: امسال کار هیات داوران مانند هیات انتخاب سخت خواهد بود، زیرا فیلم خوب زیاد داریم و فیلمهای سینمایی مردمی از ساعت ۱۶ اکران میشوند.
دبیر جشنواره با اشاره به تفاهمهای انجامشده برای حضور دانشآموزان و افراد کمتوان برای حضور در این رویداد سینمایی گفت: با توجه به فیلمهایی که در حوزه پویانمایی داشتیم با آموزشوپرورش هماهنگ شده تا صبحها سانس مدرسه برنامهریزی شود تا ۵ فیلم را صبحها نمایش دهیم و در خدمت دانشآموزان باشیم. همچنین امسال میهمانان ویژه این دوره از جشنواره دانشآموزان هستند و بستر اردوهای دانشآموزی را شکل خواهیم داد. از طرفی امیدواریم شرایط به گونهای فراهم شود که همه بتوانند از آن بهره ببرند و ببینده فیلمها باشند؛ به همین دلیل نابینایان و ناشنوایان عزیز هم میتوانند در سینماهای مختلف حضور یابند و بیننده فیلمهای جشنواره فجر باشند.
امینی درباره مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت. با توجه به همدلیای که بین مخاطبان سینما و خانواده سینما وجود دارد، امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع میکنیم و بزرگداشتهایی هم در این روز خواهیم داشت. همچنین در افتتاحیه امسال شاهد بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمدرضا علیقلی در حوزه آهنگساز، پرویز شیخطادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و آقای ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری هستیم.
او در ادامه بیان کرد: در جریان هستیم که دوستان ما در خانواده سینما شبانهروزی در شرایط سخت زحمت میکشند و میجنگند تا آثار سینمایی خلق کنند و به جشنواره برسانند و اگر شرایط پخش برای صنوف در شرایط مختلف میسر نشود، ممکن است دلخوری پیش بیاید. به همین دلیل ما امسال موضوع بلیت را کنار گذاشتیم و با برنامهریزی مدیریت خانه سینما مجموعهای در اختیار اهالی خانه سینما قرار گرفت و آنها با ثبتنام و دریافت کارت میتوانند مانند اهالی رسانه، فیلمها را با آرامش و احترام تماشا کنند و همین کار برای 4 صنف تهیهکنندگان نیز انجام شد؛ در نهایت امسال سعی کردیم با نظام منظم اکران همراه باشیم و حاشیه بلیتها را مدیریت کنیم. دبیر این دوره از جشنواره اعلام کرد: امسال از اواسط این دوره، جشنواره در استانها کار خود را شروع میکند و همزمان در ۳۰ استان آثار به نمایش درمیآیند. در چندین استان هم هماهنگی ویژهای انجام شده و میزبان عوامل فیلمها در این استانها نیز خواهیم بود تا فقط پایتخت و خانه جشنواره میزبان عوامل فیلمها نباشند. همچنین برای اکران در استانها برنامهریزی منسجمی انجام دادهایم.
امینی اضافه کرد: امسال هم به دلیل معیشت مردم موضوع افزایش قیمت بلیت را نداشتیم تا مخاطبان عزیز راحتتر بتوانند برای تماشای فیلمهای این دوره جشنواره بلیت تهیه کنند.
امینی با اشاره به بخش بینالملل جشنواره بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و تجربه سال گذشته، شکر خدا امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و ۶۲۱ اثر ثبتنام کردند و مشاوران ما در انتخاب آثار حدود ۳ ماه درگیر انتخاب اولیه بودند. همچنین ۲ بخش رقابتی داریم که یکی سینمای سعادت و یکی جلوهگاه فجر و بخش جشنواره جشنوارههاست.
دبیر جشنواره افزود: ۲ بخش به جشنواره امسال اضافه شده است. با توجه به ظلم رژیم صهیونیستی وظیفه جشنواره این بوده که در مقابل این ظلم برنامهریزی کند و امسال بخش فلسطین «روح و دم» به صورت غیررقابتی برگزار میشود.
او ادامه داد: بخش پنجم بینالملل نیز بخش کمربند - جاده و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگهای است که ما هم عضو آن شدهایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود؛ هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶ بهمن حضور خواهند داشت، همچنین از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.
ارسال به دوستان
نگاهی به انصرافهایی که در ادوار مختلف جشنواره شعر فجر رخ داده است
انصراف از فجر؛ مسیری بنبست!
«باز گذاشتن مسیر برای دیگران» عبارتی پرتکرار است از زبان کسانی که از حضور در جشنواره شعر فجر انصراف میدهند اما در دورههای گذشته و حتی بعدی مخالف این گفته شرکت کرده و جوایزی را هم دریافت کردهاند.
«انصراف از حضور در جشنواره شعر فجر» تیتری است که در اکثر دورههای جشنواره شعر فجر خبری شده است. در هجدهمین دوره نیز فاضل نظری از ارائه کتاب «وجود» در این فستیوال انصراف داد.
در متنی که نظری منتشر کرده، آمده است: «امروز مطلع شدم کتاب «وجود» در فهرست ۴ نامزد دریافت جایزه کتاب سال شعر کلاسیک فجر است. با احترام و سپاس از عنایت دبیر ارجمند و هیات محترم داوران این دوره به کتاب این بنده کمترین، با هدف ایجاد فرصتی مناسبتر برای حضور و درخشش شاعران عزیز جوان، از حضور در این رقابت، اعلام انصراف میکنم و امیدوارم این جشنواره در سپهر فرهنگ و ادبیات فارسی به جایگاه خود دست یابد».
فاضل نظری در سومین دوره جشنواره شعر فجر در کنار علی معلمدامغانی دبیر علمی بود. در آن دوره نام ۶۰ شاعر به عنوان برگزیدگان شعر امروز انقلاب اسلامی قرائت و به آنان جایزه اهدا شد و نام فاضل نظری که خود دبیر علمی همان دوره هم بود، در بین تقدیرشوندگان بود که حواشیای را ایجاد کرد، چرا که به تقدیرشدگان سکه بهار آزادی اهدا شد.
حال این سوال شاید پیش بیاید که چرا نظری کتابش را ارسال کرده و بعد انصراف داده است؟! لازم است بگوییم از سال 93 به بعد داوری آثار شعر کتاب سال به جشنواره شعر فجر سپرده شد. به همین دلیل جشنواره شعر فجر بر اساس فراخوان و آثاری که در خانه کتاب و ادبیات موجود است، آثار را بررسی میکند.
این عبارت که به دلیل «باز گذاشتن مسیر برای دیگران» انصراف میدهم، تکراری است و لیلا کردبچه هم در هشتمین دوره همین را دلیل اصلی برای انصراف ذکر کرد. البته همین شاعر در هفدهمین دوره شایسته تقدیر بخش شعر نو معرفی شد و در محافل شعرخوانی دوره پیش نیز حضور داشت.
البته شاعرانی هم بودهاند که در دورههایی ابتدایی چون فاضل نظری برگزیده شدند و جوایز را کسب کردند اما در دورههای بعدی بنا به دلایلی چون «فرصت را در اختیار جوانان گذاشتن» و... انصراف دادهاند، مثل سیدحسین متولیان که دلیل انصراف از هشتمین دوره را برگزیده شدن در دورههای قبلی اعلام کرده بود یا حسین جنتی و....
سال 98 هم برخی شاعران از جشنواره شعر فجر انصراف دادند که برخی از آنها حتی نخستین شرط حضور در جشنواره را هم نداشتند؛ یعنی در سال 97 کتاب شعری خلق نکرده بودند و فقط بنا به شرایط اجتماعی آن زمان این را گفته
بودند.
این انصرافها که در بخشی از دورههای جشنواره مثل دوره هشتم و نهم بنا به شرایط و وضعیت اجتماعی شدت یافت، نمیتواند جشنواره را برخلاف گفته فاضل نظری، در سپهر فرهنگ و ادبیات فارسی به جایگاه خوبی برساند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|