|
۵ دلیل برای اینکه گناهکاران بهترین فیلم سال 92 بود
قریبیان غریبانه قربانی شد، مچکریم!
محمدرضا پورصباغ: گناهکاران یکی از فیلمهای شاخص و مهم سال 92 به شمار میرود که در اکران سراسری قربانی شد، یا به عبارتی بهتر سر بریده شد. مناسبات هرمی پشتپردهای که بالاخره افشا خواهد شد و از پشت ابرهای مافیایی برون خواهد آمد، مناسبات هرمهای قدرت را عیان میکند و روزی میرسد که مردم و اصحاب رسانه خواهند فهمید چرا برجستهترین فیلم فاخر مردمی سال، از بازیگر صاحب نام سینمای ایران، فرامرز قریبیان، حین اکران عمومی غریبانه قربانی شد. همین که در سینمای ایران، فیلمساز سلامت و پرانگیزهای پیدا میشود که خواستار تغییر ذائقه آپارتمانی مخاطبین سینماست باید او را تا بینهایت ستود. ارسال به دوستان
درباره نجیب ترین فیلم سال ۹۲
دهلیز؛ عبور از تاریکی به روشنی
آرش فهیم: یک مادر تنها با پسر بچهاش، در شهری دراندشت! یک پدر که به خاطر یک اشتباه بزرگ، باید تاوان سنگینی بدهد. یک خانواده که دستان مردش به خون آغشته و زندانی شده و عشق حقیقی که در مرخصی کوتاهمدت زندان در دل خانواده زنده میشود، یک پسر که از تاریکی میترسد و در آغوش پدر امنیت مییابد. و یک دهلیز که راه تاریکی است اما محل ورود به روشنی و قهرمان فیلم، یک مادر داغدار است که قاتل پسرش را میبخشد. این همه ماجراهای یک فیلم غافلگیرکننده است؛ «دهلیز» نخستین فیلم بلند سینمایی «بهروز شعیبی» است. جوانی که قبلا در فیلمهایی چون «آژانس شیشهای» و «طلا و مس» بازی کرده بود. «دهلیز» روایت جدایی و حکایت انسانی گرفتار و دربند تاریکی است اما برخلاف سینمای روشنفکری، سیاهی این فیلم «یک تلخی بیپایان» نیست، بلکه سفری است از سیاهی به سپیدی. داستان واقعی زندگی انسان در این جهان که هرولهای است میان تاریکی و روشنایی. در فیلم «دهلیز» هم قضیه قصاص مطرح شده است و اتفاقا در این فیلم هم فرد مرتکب قتل، چهره لطیفی دارد. اما آنچه این فیلم را با آثاری با این محوریت مضمونی متمایز و ممتاز کرده، دو شاخص است، اول اینکه برخلاف سایر فیلمهای منتقد حکم قصاص، برای اولیای دم هم حقی قائل شده است. چون در اغلب اینگونه فیلمها خانواده مقتول انسانهایی دیوسیرت و متوحش نشان داده میشوند! دوم اینکه در این فیلم، فضاسازی نهتنها به سمت سیاهنمایی نرفته که گویی حکم قصاص و زندانیشدن فرد، وسیلهای برای اکتشاف عشق و انسانیت در شخصیتهای داستان شده است. چه در خانواده قاتل که پس از یک دوری طولانیمدت و یک وصال کوتاهمدت به درک تازهای از مفهوم خانواده و کنارهمبودن میرسند و چه خانواده مقتول که به جای انتقام، طعم گوارای بخشش را میچشند. «دهلیز» شعار نمیدهد، خودنمایی نمیکند و یک فیلم ساده و سالم اما ملتهب و گرم است. فیلمی است وارسته از ادا و اطوارهای روشنفکرنمایانه و هیجانات و پیرایههای کاذب فیلمفارسی که دست و دل مخاطب را گرفته و از دل غبارهای روزگار عبور میدهد؛ برخلاف فیلمهای پرادعای اجتماعی و به ظاهر روشنفکرانه که مخاطب خود را در غبار، سردرگم میکنند. شاید مشکل عمده فیلم، ضرباهنگ کند آن باشد و اینکه شخصیت قاتل، باز هم به شکلی غیرمنطقی، زیاده از حد نیک و دوستداشتنی به نمایش درآمده است. نقطه عطف اساسی فیلم، ترسیم چهرهای متفاوت از زندگی در کانون خانواده است. اینکه چرا فیلم دچار لغزشهای آثاری از این طیف نشده، موضوع مهمی است که توجه به آن، سرشت و سرنوشت سینمای ما را دگرگون میکند. متاسفانه طی سالهای اخیر، سینمای اجتماعی ما دچار ضعف و انحطاط شد. یعنی آنچه تحت عنوان سینمای اجتماعی به خورد مخاطب داده میشد، محصولاتی بدلی و جعلی بوده و تنها ژست پرداختن به معضلات جامعه را داشتهاند، نه درد و دغدغه آلام و آرمانهای مردم. سازندگان اینگونه فیلمها، مشکل را از نظام نظارتی و ارزشیابی میدانند و تقصیر را به گردن سانسور میاندازند! اما واقعیت این است که فیلمی به معنای واقعی کلمه «اجتماعی» است که قائل به تعهد اجتماعی باشد و چنین اثری هیچگاه اسیر سانسور و ممیزی نشده و نخواهد شد. به بیان بهتر، اگر فیلمی برخاسته و برساخته از هویتی بومی و ملی باشد، ولو به مکتومترین و تابوترین مضامین بپردازد، یک فیلم «ارزشی» محسوب خواهد شد. مشکل عظیم فیلمهای شبهاجتماعی سینمای ما این است که بدون دغدغه واقعی و بیشتر بهصرف جلبتوجه یا کسب جوایز خارجی ساخته میشوند و به همین دلیل هم راه به جایی نمیبرند. ورنه در سینمای ایران میتوان دهها فیلم را مثال زد که تندترین انتقادات اجتماعی را مطرح کردهاند و حتی یک پلان از آنها هم کاسته نشده است. نمونهاش همین فیلم «دهلیز» است که چون براساس دغدغهای شفاف تولید شده و نگاهش مخاطب داخلی است، نه جشنوارههای خارجی و از همه مهمتر اینکه قائل به هویت و ارزشهاست، توی ذوق نمیزند و به دل مینشیند. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «تنهای تنهای تنها» شگفتآفرین سال ۹۲
حماسهای که به آن نیاز داشتیم
عباس کوچکسبکبار: دنیای کودکان دنیایی است آمیخته با تخیلات، دنیایی که در آن همه چیز هرچند شگفتانگیز اما ممکن است. کودکی یعنی دوران آرزوهای بزرگ، دوران باور به اینکه روزی این آرزوها به واقعیت خواهند پیوست و به همین دلیل است که کودکی دوران اراده است، ارادهای فراتر از چارچوبهای مرسوم بزرگسالان. کودک هرچه بزرگتر میشود محدودتر میشود، هرچند دنیای او، اختیارات او و داشتههای او گسترش مییابد اما درک قوانین نانوشته اجتماعی ناخواسته آرزوهای وی را محدود میکند و او را از افق آرمانخواهی به چاه واقعگرایی میکشد. وقتی آرزوی بزرگی در کار نباشد ارادهای هم در کار نخواهد بود. فیلم «تنهایتنهایتنها» با داستانی گیرا ما را به دنیای فانتزی دو کودک میبرد. «رنجرو» کودکی بوشهری با تخیلی قوی است که برای کارکنان روس نیروگاه اتمی بوشهر ماهی میبرد. وی با «الگ» کودکی روس بهواسطه یک رویای مشترک کودکانه آشنا میشود. این دو کودک هرچند زبان هم را نمیفهمند اما بهترین دوستان یکدیگر میشوند… ارسال به دوستان
20 انیمیشن سینمایی نوروزی و یک سریال ویژه از شبکه پویا پخش می شود
زنده باد پاندا!
شبکه پویا در ایام نوروز 20 انیمیشن سینمایی، 4 مجموعه ایرانی و 18 مجموعه خارجی را روی آنتن میبرد که در این بین انیمیشنهای خارجی محصول کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، مالزی و ژاپن است. به گزارش ایسنا، پخش انیمیشنهای سینمایی ویژه نوروز شبکه پویا از دیروز سهشنبه (27 اسفندماه) آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه دارد. انیمیشنهای سریالی نیز از پنجشنبه، 29 اسفندماه روی آنتن میروند. همچنین چهارشنبه، 28 اسفند ماه سینمایی «کتاب جنگل» به مدت 78 دقیقه محصول سال 1967 به کارگردانی وولفگانگ ریترمن و تهیهکنندگی کمپانی دیزنی پخش میشود که درباره نوزادی به نام موگلی است که در جنگل گم میشود و توسط باگیرا (پلنگ سیاه) پیدا شده و توسط خانواده گرگها بزرگ میشود. انیمیشن سینمایی «توربو» پنجشنبه، 29 اسفند ماه به کارگردانی دیوید سورن تهیهکنندگی دریم ورکز از شبکه پویا روی آنتن میرود. این سینمایی در ژانر ماجرایی و کمدی در سال 2013 تولید شده است و درباره داستان حلزون بلندپروازی است که با دیدن مسابقات اتومبیلرانی میخواهد همچون قهرمان مسابقه باشد. همچنین جمعه، اول فروردینماه انیمیشن سینمایی پیر کافین با عنوان «من نفرت انگیز 2» که در سال 2013 ساخته شده پخش میشود. به گزارش ایسنا، انیمیشن «دانشگاه هیولاها» دوم فروردین روی آنتن میرود. این انیمیشن به مدت 104 دقیقه توسط ون اسکن لوون در سال 2013 ساخته شده است و داستان آن به این شرح است که مایک به تازگی وارد دانشگاه هیولاها شده و دوست دارد یک هیولای ترسناک باشد ولی موفق نمیشود. در روز سوم فروردین شبکه پویا انیمیشن سینمایی «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 2» را روی آنتن میبرد که توسط کودی کمرون و کریس پرن در سال 2012 به مدت 95 دقیقه کارگردانی شده است و در روز چهارم فروردین ماه سینمایی «هواپیماها» به کارگردانی کلی هال تولید 2013 پخش میشود و قصه آن درباره یک هواپیمای سمپاش است که در یک مزرعه کار میکند ولی همیشه آرزوی شرکت در مسابقات پرواز دور دنیا را دارد. «دوران دایناسورها» عنوان انیمیشن سینمایی دیگری است که در پنجمین روز فروردین روی آنتن میرود. این انیمیشن درباره 3 کودک است که به کمک ماشین زمانی که پدر آنها روزگاری ساخته بوده است به 65 میلیون سال قبل سفر میکنند و ناگهان خودشان را در لانه تخمهای یک دایناسور مییابند. «دوران دایناسورها» با تکنیک سهبعدی و در سال 2012 توسط یونگ سوک چو کارگردانی شده است. «سامی 2» هفتم فروردین به کارگردانی وینست کتسلوت از شبکه پویا به مدت 92 دقیقه روی آنتن میرود که در سال 2012 تولید شده است. سینمایی «خرسهای مهربون» نیز هشتم فروردین پخش میشود که به مدت 68 دقیقه ساخته فایوان و محصول 2012 است و داستان یک مرد چوب بر را به تصویر میکشد که از فروش درختان جنگل، میخواهد هزینه خرید بلیت سفر عید و بازگشت نزد خانوادهاش را فراهم کند ولی حیوانات جنگل بویژه دو خرس با او مشکل دارند. «ملکه برفی» نیز که در نهمین روز بهار روی آنتن شبکه پویا میرود در سال 2012 توسط ولادین بارب کارگردانی شده و در خلاصه داستان آن آمده که ملکه برفی به دلیل خشمی که دارد تصمیم گرفته تمام اطرافیان خود را به شکل مجسمههای یخی دربیاورد. دو کودک که وارث هنر پدرشان هستند در مسیر مبارزه با ملکه برفی قرار میگیرند و در نهایت بر او پیروز میشوند. «افسانه ساریلا» که 10 فروردین ماه پخش میشود توسط نانسی فلورانس ساوارد ساخته شده، محصول 2013 و سه بعدی است. این سینمایی درباره 3 جوان از یک قبیله است که میخواهند دهکده خود را از گرسنگی نجات دهند در نتیجه در جستوجوی سرزمین موعود برمیآیند. شبکه پویا انیمیشن «بازگشت به دریا» به کارگردانی تام لو محصول 2012 را 11 فروردین روی آنتن میبرد که درباره ماهی کوچکی است که آرزوی دیدن دریای آزاد را دارد، در تور ماهیگیری به دام میافتد و سر از آکواریوم یک رستوران درمیآورد. انیمیشن نیکی ادوانی با عنوان «سفر به دهلی» به مدت 74 دقیقه در 12 فروردینماه پخش میشود و داستان خانواده یک ببر را به تصویر میکشد. سینمایی «بالها» که 14 فروردینماه از شبکه پویا روی آنتن میرود محصول 2012 است که الگا لوپاتو آن را کارگردانی کرده است و آخرین انیمیشن سینمایی شبکه پویا که آن را 15 فروردینماه روی آنتن میبرد و محصول 1988 به کارگردانی هایائو میازاکی است «خاکستری» نام دارد، درباره دو دختر بچه است که به حومه شهر میروند تا به مادر بیمارشان کمک کنند ولی خانه آنها نزدیک به یک جنگل است و آنها را با ماجراهای عجیبی روبهرو میکند. یکی از بهترین سریال های انیمیشنی که از این شبکه پخش می شود «پاندای کونگ فو کار» است که هر روز از این شبکه پخش می شود. ارسال به دوستان
اخبار
طعنه مریلا زارعی به رسانههای اصلاح طلب ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|