|
نگاهی به فیلم «جو» (Joe) آخرین ساخته «دیوید گوردون گرین»
جدال عصمت و عصیان
غلامرضا مقدم: فیلم «جو» آخرین ساخته دیوید گوردون گرین، کارگردان پرکار آمریکایی، براساس رمانی از «لری بروان»، روایتی درباره یک زندانی سابق است که شغل، زندگی و سلوک غیرمتعارفی دارد. «جو» (نیکلاس کیج) سرپرست تیم کارگرهای روزمزدی است که در جنگلهای جنوبی تگزاس با تزریق سم به تنه درختان آنها را خشک میکنند، البته فعالیتهای جو و گروهش کاملا غیرقانونی است. متن روایت فیلم «جو» درباره رابطه پرتلاطم سهجانبه کاراکترهای اصلی فیلم است. روایت فیلم با کاراکتر«جو» آغاز میشود، با یک نوجوان 15ساله، «گری جونز» (تای شریدن) ادامه پیدا میکند و با پدر دائمالخمر «گری» به تراژدی و پایان منجر میشود. آنچه مسلم است «جو» تلألویی از پویش فردی برای بقا در شرایط دشوار زندگی در یکی از شهرهای دورافتاده تگزاس است و با توجه به اینکه پدر خودش مردی خشن و الکلی بوده است، خود را درون کاراکتر نوجوان، «گری جونز» جستوجو میکند. پس از مراجعه «گری» برای مطالبه شغل و فرار از زندگی نکبتبار خانوادگی، «جو» درخواست او را میپذیرد و او را استخدام میکند. «جو» بهتدریج «گری» را زیر چتر حمایت خود میگیرد. دلیل حمایتهای «جو» از گری کاملا مشخص است، از منظر «جو» «بیعدالتی اجتماعی» گریبان اعضای جامعه دورافتاده «تگزاسی» را گرفته است و از سوی دیگر پدر «گری» هم چون پدر «جو» یک الکلی عصیانگر است که همه داشتههای اجتماعی و خانوادگی خود را فدای اعتیادش میکند. خیزشهای عصیانگرایانه «جو» و حمایتش از گری ریشه در عدم تحمل بیعدالتیهای اجتماعی دارد. هیولای فقر در جامعه تگزاسی، «جو» و «گری» را بلعیده است و حالا این دو در رودههای این هیولا گرفتار شدهاند و فرصتی را برای زیست عادلانهتر جستوجو میکنند. تنها بروز بیعدالتی مزمن است که میتواند «جو»ی دلمرده را از لاک بیکنشی برون آورد و موجب برانگیختهشدن واکنشهای اجتماعی وی شود. با برآوردن شاخصهای اجتماعی شخصیت محوری جو، باید به این نکته اشاره کرد که در نمایش ناتورالیستی ناهنجاریهای اجتماعی، شخصیت محوری فیلم باید کنشگرانه عمل کند تا قهرمان با مضمون اجتماعی و متن روایت متناسب باشد. با مرور شخصیت جو درخواهیم یافت که بسیاری از فیلمهای ایرانی که مدعی اسلوب رئالیستی یا ناتورالیستی هستند فاقد شخصیتهای کنشمندی هستند که کلیت و چارچوب فیلم را تحت تاثیر قرار دهند و از فیلم گوردون گرین و شخصیت محوری فیلم میتوان یاد گرفت که عدم کنشگری شخصیت محوری از جنبههای مختلفی به قصه، روایت، فیلمنامه و سایر شخصیتهایی که تحت تاثیر شخصیت اصلی هستند، آسیب خواهد زد. آنچه «جو» را به زندگی این پسر پیوند میزند تماشای زجری است که او زیر دست پدر دائمالخمرش (گری پولتر) میکشد. در فیلم «جو» نیکلاس کیج شخصیتی خلق کرده است که تنش درونی آن را جذاب میکند؛ تبهکار سابقی که آماده توسل به خشونت است. با اینکه سراسر زندگی او در بیاعتنایی به قانون میگذرد اما قلب مهربان و بشردوستی دارد که نمیتواند بیعدالتی را تحمل کند. تنش درونی «جو» ریشه در غریزههای نیک و شر درونیاش دارد. او نیمی انسان و نیمی فرشته به نظر میرسد و با چنین توصیفی دریافت مخاطب از کاراکتر «جو» شبهانجیلی است. اصالت صحنههای آخرین فیلم گوردون گرین فوقالعاده قابل تحسین است. فیلمی درباره اخلاق و شرافت که با حداکثر تلاش کارگردان سعی شده اصالت جهانی فیلم ساختگی بهنظر نرسد. از سوی دیگر تنش «گری پولتر» در فیلم نعل به نعل با متن منبع اقتباسی یعنی کتاب«لری بروان » تطبیق دارد و واقعنمایی ترسناک کیج در اجرای جزئینگر پرسوناژ «جو» فیلم را به سینماواریته بدل میکند. با این حال چنین فیلمی از دیوید گوردون گرین بعید به نظر میرسد. کمدیهای اخیر او مدل نقاشی ارسال به دوستان
برترین آثار، جایزه ادبی آذریزدی دریافت میکنند
مراسم رونمایی از نشان و پوستر جایزه ادبی آذریزدی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همزمان با سالروز درگذشت این نویسنده صاحبنام کودک و نوجوان برگزار شد. این جایزه ادبی از سال جاری و با حمایت موسسه فرهنگی ریحانهالرسول، شورای کتاب کودک و دفتر مطالعات فرهنگی موقوفات میرزامحمد کاظمینی اهدا میشود. در مراسم رونمایی از این نشان، محمد کاظمینی که دفتر مطالعاتی وی هزینه برگزاری این جایزه ادبی را تقبل کرده، در سخنانی اظهار داشت: در جامعه فرهنگی ایران هر کسی و در حد وسع خود تلاش میکند زحمات مهدی آذریزدی را پاس دارد. این جایزه ادبی نیز به پاس عنایت تمام اساتید و دانشگاهیان و به طور مشخص عنایت مقام معظم رهبری به مهدی آذریزدی در جریان سفرشان به یزد برنامهریزی شده است. وی افزود: این جایزه ادبی به منظور اینکه بتواند فصلالخطابی برای جریان ادبیات کودک در کشور باشد و با طرح اولیهای که از سوی علی دهقانی به عنوان دبیر اجرایی به بنیاد ریحانهالرسول ارائه شد و پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست برگزاری قرار گرفت و از این پس در قالب نظر علمی هیاتهای کارشناسی و علمی و با محوریت شورای کتاب کودک به انجام خواهد رسید. به گزارش مهر، همچنین در این مراسم نوشآفرین انصاری، رئیس شورای کتاب کودک نیز در سخنانی با اشاره به اینکه اهدای جایزه ادبی به نام کسی که سالهای زیادی از عمرش را صرف توجه به بازنویسی برای کودکان کرده است، اقدامی شایسته است، گفت: مرحوم آذریزدی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک بود و چه بهتر که امروز اهالی این شورا به نام او جایزهای ادبی اهدا کنند. وی همچنین افزود: مرحوم آذریزدی کودک درون همه ما را به خوبی میشناخت و در عین حال با ویژگیهای شخصیتی کودکان نیز بهخوبی آشنا بود و ترکیب همین دو موضوع بود که در نهایت او را به خلق نخستین بازنویسیها از متون کهن فارسی راهنمایی کرد. ارسال به دوستان
کاهش درآمد نویسندگان انگلیسی
درآمد متوسط نویسندگان بریتانیایی در سال گذشته با کاهش نسبت به قبل، از درآمد دیگر اقشار متوسط اجتماعی پایینتر آمد. به گزارش مهر به نقل از بوک سلر، با استناد به گزارشی که توسط انجمن جواز و جمعآوری نویسندگان (ALCS) انجام شده است، درآمد معمول یک نویسنده در سال 2013 در بریتانیا تنها 11 هزار پوند بوده که 5 هزار پوند از درآمد قابل قبول اجتماعی پایینتر است. به گفته ALCS، این گزارش که توسط دانشگاه کویینمری لندن سفارش داده شده بود، نشان میدهد سالهای کنونی برای نویسندگان بسیار سخت بوده است. نیکولا سولومون، مدیر اجرایی ALCS اعلام کرد از آمار به دست آمده این گزارش بسیار نگران و متوجه شده که سهم سودهای رسیده به نویسندگان از چاپ و نشر کتاب رو به کاهش است، آن هم با وجود اینکه نویسنده تنها کسی است که وجودش برای پروسه خلق یک کتاب 100درصد ضروری است. این گزارش تحقیقی که «ارزش کلمات در حال حاضر چقدر است؟» نام دارد، برپایه کشفیات به دست آمده از 2454 نویسنده منتشر شده که 56 درصدشان مرد و 44 درصدشان زن بودند. این گزارش نشان میدهد تنها 5/11 درصد از تمام نویسندگان حرفهای که بیشتر وقتشان را صرف نویسندگی میکنند موفق به کسب تمام درآمدشان فقط از نویسندگی شدهاند. این آمار در مقایسه با آمار سال 2005 نشاندهنده سقوط شدیدی در درآمد نویسندگان است. در سال 2005 حدود 40درصد از نویسندگان تمام خرج خود را از نویسندگی به دست میآوردند و حقوق متوسطشان بیش از 12 هزار یورو بود. بنیاد جوزف راونتری، که یک مرکز خیریه توسعه و مطالعات اجتماعی است، میگوید یک فرد مجرد برای اینکه بتواند به میزان حداقل درآمد استاندارد دست پیدا کند، باید مبلغ 16850 یورو قبل از مالیات کسب کند تا درآمدی قابل قبول و بسنده داشته باشد. سازمان ALCS میگوید به دلیل اینکه درآمد متوسط نویسندگان خیلی پایینتر از میزان استاندارد است، جای تعجبی هم ندارد که تعداد نویسندگان تمام وقت به سرعت در حال کاهش است. درآمد معمولی برای تمام نویسندگان که شامل نویسندگان حرفهای و آنهایی که خود را نویسندگان پاره وقت به حساب میآورند نیز میشود، در سال 2013 حدود ارسال به دوستان
اخبار
جنتی نمایشگاه قرآن را 2 روز تمدید کرد! ارسال به دوستان
خبرنگار فرهنگی «وطن امروز» باشید
هموطن گرامی! نقدها و یادداشتهای خود را در حوزه فرهنگ و هنر، اعم از نقد سینمایی، نقد کتاب و گزارش فرهنگی از سراسر ایران برای روزنامه ارسال کنید. ضمن انتشار مطالب شما به نام خودتان در روزنامه، هر ماه به بهترین مطلب ارسالی هدیهای از طرف «وطن امروز» تعلق خواهد گرفت. ارسال به دوستان
تازهها
گزارشی از فروش فیلمها در سینماهای کشور ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|