|
ارسال به دوستان
فرار دولت از جنگ کارآمدی
حسین بابازادهمقدم : دولت در همه روزهای پس از راهیابیاش به پاستور به مثابه عاملی برای ایجاد دوقطبیهای کاذب عمل کرده است. شاید به این ادعای تازه «جک استراو» نیز وضعیت فعلی نزدیک باشد که میگوید در راستای دستیابی به حقوق بشر باید «نیروهای خیر» را در برابر «مخالفان تغییر» در ایران تشویق و تقویت کرد و شاید هم خیر اما در هرحال این وضعیت دوقطبی مورد استفاده دشمنان جمهوری اسلامی نیز قرار میگیرد. اما مساله ما سوءاستفاده دشمن از این فضاسازیهای کاذب نیست، اگر چه نمیتوان وجود چنین وضعیتی را نیز انکار کرد، چرا که نشانههای آن به وفور در رسانههای غربی منعکس میشود. موضوع مهم در این دوقطبیسازی، خصلت کاذب و غیرمرتبط بودن اغلب موضوعات با زندگی مردم است؛ منجمله بحث رفع حصر از سران فتنه، رفع پارازیت از شبکههای ماهوارهای و مقابله با جمعآوری تجهیزات دریافت شبکهها از منازل، امر به معروف و نهیاز منکر و بهشت و جهنم اجباری. از سوی دیگر از این فضای بهوجود آمده نهایت استفاده در ایجاد انحراف در افکار عمومی برده شده و تلاش میشود فضاهای ذهنی کاذب و فربه را بهوجود آورد که موضوعات مهمی همچون کارآمدی و کارآیی قوه مجریه به دست فراموشی سپرده شود یا در این تشویش اطلاعاتی مجالی برای طرح پیدا نکند. این اقدامات در حالی صورت میپذیرد که منتقدان درباره مسائل جدی همچون تورم و گرانی و بهطور مثال افزایش یکشبه 40 ـ 30 درصدی و بالاتر قیمت نان، نتایج صرف هزینههای کلان برای مذاکراتی با کیفیت معین، مباحث مربوط به یارانهها، مسائل کلی بانکداری و اقتصادی و نظام مالی مبتنی بر تحمیل بالاترین فشارهای اقتصادی بر اقشار معمولی کشور، آلودگی هوا و دهها مساله دیگر، مواضع جدی در برابر دولت دارند و آن را دنبال میکنند. منتقدان دولت نه اسیدپاشان و نه مجریان طرح جمعآوری آنتنهای ماهوارهای و نه دلواپس و بیکار و نه اصولا اهل مناقشههای بیهودهاند، مساله اصلی و کنونی آنان ایجاد فضایی مناسب برای نقد عملکرد و فقدان برنامه برای اداره امور کشور توسط کسانی است که مدعی بودند با «کلیدهای طلایی» مشکلات کشور را ظرف مدت «100 روز» بازگشایی میکنند. کما اینکه در گذشته نیز همین منتقدان اقدامات و رویههای نامساعد، غیرعلمی و بعضا مخرب را در دولت پیشین نیز مورد انتقاد قرار داده و حتی مورد بیمهریهایی نیز قرار گرفتهاند اما همچنان دولت تلاش میکند منتقدانش را از اقمار دولت سابق معرفی کرده و راه را برای ایجاد بحثهای جدی درباره موضوعات مهمی همچون سلامت و معیشت مردم ببندد. به هرحال منتقدان معتقدند رئیسجمهور برای وضعیت اقتصادی کشور هیچ برنامه مدون و روشنی ندارد، در سیاست خارجی نیز صرفا سیاستهای مماشات و عقبنشینیهای بیمورد در دستور کار قرار دارد، وضعیت در ارتباط با مسائل مقطعی اما مهمی همچون آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ نیز همینگونه است و عالیترین مسؤول در تامین سلامت محیط زیست همچنان دروغ شاخدار سرطانزا بودن پارازیت ماهوارهها را دنبال میکند که پیش از این در دهها نوبت توسط رؤسای انجمنهای تخصصی سرطان کاملا و صراحتا رد شده است. دوقطبیسازیهای کاذب در حالی صورت میپذیرد که منتقدان معتقدند دولت موظف به رعایت اصل «شفافیت» در برنامههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همینطور مناسبات بینالمللی است. مساله اصلی منتقدان، آسایش زندگی مردم است که به فرموده امیرالمومنین علی(ع) هدف از تشکیل حکومت اسلامی است. هدف منتقدان، بهبود و کاهش شاخص ضریب جینی بهعنوان شاخص فاصله طبقاتی، محرومیتزدایی و مقابله با بیکاری است که هزینههای مستقیم آن بر دوش ضعیفترین اقشار جامعه تحمیل میشود. منتقدان نگرانند که دستورهای تعدیل نیروی انسانی در ادارات مختلف وضعیت آتی این نیروهای حرفهای و فنی را با چه شرایطی روبهرو میسازد. امروز منتقدان در اندیشه نان و زندگی در برابر ادعا و بیبرنامگی هستند و الا قوهقضائیه از توانایی و تخصصهای لازم برای مدیریت موضوعاتی همچون فیلترینگ و ماهواره و اسیدپاشی به قدر کافی برخوردار است و دیگر نیازی به درانداختن اینچنین موضوعات جنجالیای در آستانه حسابکشیهای مهم از دولت نیست. منتقدان حق دارند ماهانه آمار دقیقی از وضعیت شاخصهای اقتصادی و بهبود و خدای نکرده روند عکس آن یعنی کاهش سطح کیفیت زندگی در کشور را منتشر کرده و مجددا سوال کنند وعده ایجاد انقلاب اقتصادی در عرض 100 روز در کشور به کدام نقطه رسید و اساسا تا چه مقطعی قرار است در پاسخ به سوالهایی مهم از این دست به اقدامات دولت قبل ارجاع داده شوند؟ مسکن مهر که هم اکنون میزبان چند ده هزار شهروند ایرانی است، چرا رها شده است؟ در واقع مساله اصلی منتقدان با دولت اصل و اساس مسکن است نه آنتنهایی که احیانا در برخی از این ساختمانها به کار برده شده است. اما دولتیها در تاکتیکی روانی و رویکردی تبلیغاتی کار را از پی ساختمان به پشتبام کشانده و میکوشند منتقدان را به جای زمین بر آسمانی از اطلاعات و ابر کاذب آگاهی درگیر کنند. منتقدان به دنبال «جنگ کارآمدی» هستند نه«جنگ مواضع»؛ مساله منتقدان، مساله زندگی است. ارسال به دوستان
سلام وطن
رویکرد رئیسجمهور محترم با منتقدان با کدام اصول اعتدال نسبت دارد؟ گفتن از اینکه از دولت انتقاد کنید و بعد آن شدت عملی که نشان میدهند که یک نمونه آن توصیه به برخورد با رسانهای منتقد است و نمونه دیگر، لغو مجوز حضور نیروهای انقلابی و پاکبازی چون استاد حسین شریعتمداری در دانشگاهها، چه نوع اعتدالی محسوب میشود! ارسال به دوستان
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههاى تشنه» در جوار حرم سیدالشهدا(ع) رونمایی شد
اینهمه لشکر دل
در آستانه اربعین حسینی و همزمان با حضور میلیونی عاشقان ثارالله در راهپیمایی عظیم اربعین، عصر دیروز در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پنجرههای تشنه» رونمایی شد. متن تقریظ حضرت آیتالله العظمی خامنهای به شرح زیر است: ارسال به دوستان
سازمان فضایی در مدار سرگردانی
چندی پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از چند پارگی یکی از سازمانهایی داد که بسیاری از پیشرفتهای فضایی کشور مدیون آن است. وی در گفتوگو با روزنامه شهروند گفت: «این سازمان برای ماهوارههای مخابراتی و سنجش از راه دور تأسیس شده است. در دولت قبل سازمان فضایی را به همراه بخشهایی در وزارت کشاورزی و وزارت علوم ادغام کردند و در نتیجه سازمانی که حدود ٢٧٠ یا ٢٨٠ نفر پرسنل داشت درحال حاضر بیش از ١٣٠٠ نفر نیرو دارد که کل این نیروها برای ما مفید نیستند». وزیر ارتباطات درباره تعیین تکلیف این سازمان نیز تصریح کرد: جلساتی را در این رابطه تشکیل دادهایم و قرار است بزودی آقای رئیسجمهوری درباره سرنوشت سازمان فضایی تصمیمگیری کند به این صورت که احتمالاً بخشی از آن به زیرمجموعه وزارت ارتباطات بیابد، بخشی زیرمجموعه وزارت علوم قرار بگیرد و بخش دیگری هم به بخشهای ذیربط منتقل شود. محمود واعظی میگوید: رئیسجمهوری قرار است درباره آن بخشهایی که مفید است یعنی آنچه مربوط به ماهوارههاست تصمیمگیری کند و اگر تصمیمگیری و تعیین تکلیفی که گفتم انجام شود بخشهای مختلف این سازمان تقسیمبندی خواهند شد و به زیرمجموعه نهادهای مربوط خواهند رفت.
برای اینکه بتوان در یک پروژه فضایی چندین تخصص را کنار هم مدیریت کرد، نیازمند اشراف هستیم تا بتوانیم یک محصول را طراحی کرده و بسازیم. حال آنکه قابلیت هر دانشکده به صورت جداگانه در یک رشته و گرایشهای مرتبط آن ایجاد شده است، بنابراین ما باید بتوانیم در یک ساختار فرادست پژوهشی به صورت هرمی (مدیریت براساس دستور از بالا و اجرای امر مافوق) خروجی ساختار ماتریسی (تشکیل کارگروههای هم عرض) دانشکدهها را که در قالب پژوهشکدههای جوار صنعت، تعریف میشوند، مدیریت کرده و اقدام به تدوین استاندارد کنیم و مهمتر از همه با این مکانیزم خلأ ایجاد پژوهشکده زیر نظر سازمان فضایی کشور نمایان میشود. از سوی دیگر اگر ما انسجام سازمان فضایی را از بین ببریم، برای مثال بخشهایی همچون پژوهشکدهها را جدا کنیم و در ارگانهای دیگر ادغام کنیم خطر بزرگی است که خاصیت چند منظوره بودن سازمان را تحتالشعاع قرار میدهد. برای مثال پژوهشکده ماهواره در سازمان فضایی به وزارت ارتباطات واگذار شود یا پژوهشکده فضانوردی را درقالب همان پژوهشگاه هوافضای سابق به وزارت علوم واگذار کنند. این اقدام اولاً نوعی عقبگرد به گذشته است و ثانیاً با قرارگیری این ارگانها زیر نظر 2 وزارتخانه با ماموریت متفاوت، پایش و میزان گردش مالی در پروژهها متفاوت خواهد شد و از آنجا که هر وزارتخانه در تخصیص بودجه به صورت جداگانه برای ارگانهای زیرنظر خود عمل میکند، دستاوردهای فضایی آتی کشور تکبعدی خواهد شد. برای مثال در حوزه اعزام انسان به فضا درصورتی که بودجه مازاد وجود داشته باشد، سرمایهگذاری میشود یا اگربخش طراحی و ساخت ماهواره به وزارت ارتباطات منتقل شود، چون حیطه فعالیت این وزارتخانه براساس سوددهی ارائه خدمات مخابراتی است، پروژههایی همچون ساخت ماهواره فضایی که در شرایط فعلی درمرحله تولید و تثبیت فناوری است، در اولویتهای بعدی قرارخواهد گرفت و این موضوع دستیابی به پیشرفتهای فضایی را با کندی مواجه خواهد کرد اما درشرایط فعلی چون هردو پژوهشکده زیرنظر سازمان قرار دارد و نوسانات بودجه دولتی هم اجتنابناپذیر است، سازمان میتواند بخشی از بودجه لازم برای سرمایهگذاری در طرحهای غیرسودده از جمله اعزام انسان به فضا را از طریق فروش خدمات مخابراتی به وزارت ارتباطات که کاربر این خدمات است تامین کند و با اولویتبندی یکسان، 2 مقوله دستیابی به فناوری ماهوارههای فضایی و اعزام موجود زنده به فضا را به پیش ببرد و در برقراری ارتباطات بینالمللی در راستای تعریف پروژههای مشترک به صورت یکپارچه عمل کند. ضمناً اگر این پژوهشکدهها را از هم جدا کنیم و سازمان ساختار مدیریتی و شکل آژانس فضایی داشته باشد، چگونه یک ارگان به عنوان مدیریتی زیرنظر معاونت اجرایی رئیسجمهور خواهد توانست ساختارهایی راکه زیرنظر وزرای مختلف هستند، پایش و مدیریت کند؟! و این مساله سازمان را به حاشیه خواهد کشاند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
جهاد پیاده اربعینی
سیروس محمودیان: 1- در مفاهیم دینی و در تقویم عاشورایی بزرگداشت اربعین حسینی از شناختهشدهترین عبادات است. امام حسن عسکرى(ع) در بیان علامات پنجگانه مؤمن، زیارت اربعین را از اهم علائم برمیشمارند. امسال مقام معظم رهبری درباره حضور پرشور عاشقان حسینی ایرانی در مراسم اربعین کربلای معلی تاکید معناداری داشته و به مسؤولان مربوط نیز دستور دادهاند نسبت به تسهیل روند حضور زائران ایرانی در اربعین کربلای معلی تمهیدات لازم را بیندیشند. از منظر سیاسی حضور پرشور زائران ایرانی در مراسم حرکت پیاده به کربلا به مثابه جهاد مقدسی است که آثار تحولی آن در آینده نزدیک ماهیت شوم صهیونیستها را با مشکلات پرشماری مواجه خواهد کرد. در حال حاضر لانه عنکبوتی صهیونیستها بشدت متزلزل و در حال فروپاشی است.
در واقع آنها عملا عاجز بودند تا گستره و ضریب نفوذ قدرت واقعی انقلاب اسلامی را در تسخیر قلوب مومنین و مسلمانان جهان درک کرده یا با مفهوم صدور انقلاب اسلامی ارتباط ادراکی برقرار کنند. امروز قدرت واقعی ایران اسلامی در کربلای معلی نهفته است که در آینده نزدیک هستی صهیونیستها را به باد فنا خواهد داد. امروز حضور دهها میلیونی شیعیان در جهاد پیاده اربعینی در عراق با وجود تهدیدات و اقدامات تروریستی گروههای تکفیری تنها نمایش کوچکی از قدرت لایتناهی انقلاب اسلامی است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم تاریخ
تظاهرات بزرگ و تاریخی تاسوعای حسینی علیه رژیم استبدادی پهلوی (1357ش) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|