|
نگاهی به فیلم «هری براون» ساخته دنیل باربر
انحطاط شهری و قهرمان خودسر!
مجید فلاح: در نخستین ارزیابی و تحلیل از فیلم «هری براون»، با هنرنمایی مایکل کین، میتوان حدس زد که محتوای اثر، مصداق بلند شدن دود از کنده قهرمان فرتوت، به مثابه فیلم گران تورینو است. کندهکشی هری براون انتقامجو (مایکل کین)، شباهتهای فراوانی به والت کوالسکی (کلینت ایستوود) گران تورینو دارد و هر دو فیلم از زوایای مختلف، اشتراکات محتوایی بسیاری با یکدیگر دارند. در محور هر دو اثر قهرمان سالخوردهای وجود دارد که جوانان تبهکار محله آرامش زندگی آنان را برهم میزنند و قهرمانان کهنسال هر دو فیلم یاد شده، دست به کار میشوند برای انتقام. فیلمهای هری براون و گران تورینو در واقع دنباله چند نمونه سینمایی هستند که ریشههایشان را باید در هری کثیف و همین طور فیلم آرزوی مرگ (مایکل وینر) با محوریت چارلز برانسون در دهه 70 جستوجو کرد. آرزوی مرگ سرفصل مهمی از فیلمهای جنایی – انتقامی است که فیلم هری براون ساخته دنیل باربر ولد و زاده جریانی است که فیلم مذکور و مجموعه هری کثیف بنیانگذارش بودند. وجه اشتراک آثار یاد شده انتقامجویی مردان سالخوردهای است که برای مخاطب بشدت باورپذیرند. نکته قابل تامل این است که فیلمهایی مثل هری براون و گران تورینو بر توانایی هنرپیشه سالخوردهشان تکیه میکنند و این قهرمانان فرتوت باید تماشاگر را متقاعدکنند بهرغم پیری و کهنسالی، هنوز دود از کنده بلند میشود و قادر به خشونت هستند. برای همین وقت بسیاری به بازیگر میدهند روی چین و چروکهای صورت و کهنسالیاش متمرکز شود و زمینه تجربی خیرهکنندهای برای بازتابیدن احساسات درونی این شخصیتها وجود داشته باشد. در فیلم هری براون (مایکل کین) افسر بازنشستهای است که پس از مرگ همسر بیمارش تنها همدمش، پیرمردی است که در کافهها با او شطرنج بازی میکند و پس از مدتی به دست جوانان بزهکار و تبهکار محله کشته میشود. هری براون دست به انتقام میزند در صورتی که کارآگاهی مونث (امیلی مورتیمور) در تعقیب این قهرمان فرتوت است. زمینه اجتماعی - روانی داستان هری براون مثل گران تورینو میخواهد به معضلات اجتماعی جوانان بزهکار بپردازد. در گران تورینو، قهرمان، کوالسکی (کلینت ایستوود)، در واقع خودش درس تحملپذیری قومی را میآموزد و به رستگاری میرسد مثل کرهایها و آسیاییها. در گران تورینو قهرمان میآموزد به طور کلی نباید از مهاجران آسیایی متنفر باشد و ضمنا نشان میدهد جامعه آمریکا چگونه با افزایش مهاجرت و زادوولد آنها رنگ عوض میکند و تکثر قومی غنیتر میشود. در فیلم هری براون این موضوع وجود ندارد اما تاکید زیادی در متن اثر جاری است بر آسیبشناسی اجتماعی محلههای لندن و فیلم میخواهد مشکل زندگی فقیرانه در بریتانیا را نشان دهد. فیلم بیکاری حاصل از شرایط و جوانانی سرکش و بلاتکلیف را محور قرار میدهد که نمیدانند کجا بروند و برای گذران زندگی چه کنند! جوانانی که به تبهکاری و فروش مواد مخدر روی آوردهاند و از سوی دیگر با نمایشی از رنج روحی مرد سالمند مواجهیم که به طرف انتقام کشیده میشود. کارگردان هری براون در این فیلم به دنبال جلب ترحم تماشاچی نیست. سازنده جهان تیرهای خلق میکند که خشونت شیوه زندگی و همیشگیاش به شمار میرود و خشونت صورت مرگباری دارد و مهم این است که اسلحه دست چه کسی است. با در نظر گرفتن همین جنبههای اجتماعی این فیلم را با گران تورینو یا آرزوی مرگ نمیشود مقایسه کرد چون در تحلیل شرایط اجتماعی بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و فقط تم و درونمایه انتقام است که آنان را به یکدیگر پیوند میدهد. از زوایای دیگر معضلات اجتماعی هم سوژه اصلی نیست بلکه پیری، تنهایی و انزوای تحمیلی در جوامع پیشرفته به اقشار مسن و بازنشسته است که محور فیلم است. با این تفسیر در این فیلم کارگردان دوجور فقر را نشان میدهد هم فقر مادی و هم فقر معنوی، هم انحطاط و زوال فردی و هم زوال و انحطاط شهری. در کل نمایش زیبایی در هم شکسته شهر با قدرتی بصری برای تماشاگر کاملا ملموس است. سیاهی جاری در این فیلم مثل شلاق به صورت مخاطب میخورد. تصویر تیره و پر جرم و جنایت کارگردان یادآور فیلمهای دهه هفتادی با محوریت شهر نیویورک است، با این همه فیلم با همه قدرت در پرداخت موضع سیاسی خاصی را نسبت به شرایط تحمیلی اتخاذ نمیکند و به جای موضع سیاسی روی بحثهای اجتماعی با نمایش انتقام متمرکز میشود. نمایش انتقام هری براون خسته و در میان جوانان بلاتکلیف شهری و وضع اسفبار خانههای سازمانی جذاب است. محلاتی که در تسخیر خلافکاران و موادفروشان است و پیرمرد شطرنجباز برای جاری کردن آرامش در محله و پاک کردن از تبهکاران و تبهکاری باید دست به اسلحه ببرد اما برخلاف اندرز معروف در نمایشهای سینمایی در انتقام شوقی است که در عفو نیست. فیلمهای انتقامی در ذاتشان ارتجاعی و فاشیستی هستند با نمایش نهایت خشونت علیه تبهکاران در واقع یک قانونشکنی بیرحمانه را توجیه میکند که دل تماشاگر را خنک میکند. فیلم هری براون با این دوگانگی روبهرو است آن هم از کارگردانی به نام دنی باربر که هنرمند پایبند اخلاق شناخته میشود و باربر با ارسال به دوستان
چهرهها و خبرها
همچنان درگیر ساخت «یتیمخانه» ارسال به دوستان
جشنواره فجر باید معتبرترین جشنواره خاورمیانه شود
شهاب حسینی، از بازیگران سینمای ایران است که هر سال در جشنواره فیلم فجر حداقل با یک فیلم شرکت داشته است. او که در حال حاضر مشغول بازی در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی است برگزاری جداگانه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر را قدم مثبتی در راستای اهداف این بخش میداند. به گزارش تسنیم، حسینی معتقد است: بخش بینالملل در جشنواره فیلم فجر طی سالهای گذشته مهجور مانده است چراکه تمام نگاهها به بخشهای دیگری چون مسابقه و نگاه نو معطوف میشد. شهاب حسینی بر این تاکید دارد که جشنواره فیلم فجر باید بهعنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته شود. او که نظم و مدیریت جشنواره را دارای اهمیت بسیاری میداند درباره کاستیهای این فستیوال میگوید: نظم و کیفیت اجرایی، در برگزاری یک جشنواره بینالمللی اهمیت بسیاری دارد. باتوجه به پیشینه فرهنگی که ایران دارد، مهمترین جشنواره فیلم کشور هم باید به یکی از معتبرترین جشنوارهها حداقل در خاورمیانه تبدیل شود. به نسبت کشورهای دیگر منطقه، این ما هستیم که به دلیل ریشهای که در فرهنگ و قدمتی که در سینما داریم باید معتبرترین جشنواره را هم داشته باشیم و با مدیریت درست جشنواره فجر، محقق شدن این آرزو محال نیست اما اغلب در جشنوارههای فجر شاهد عکس این مساله بودهایم چراکه شیوه مدیریت و خروجی کار جشنواره درست به نظر نمیرسید. با این حال با اصلاح ایرادات خودمان میتوانیم بیشتر به جهانی شدن جشنواره فجر نزدیک شویم. بخش بینالملل سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از 5 تا 12 اردیبهشت ماه در پردیس ملت تهران برگزار خواهد شد. ارسال به دوستان
نگرانیهای خشایار الوند برای «پایتخت 4»
خشایار الوند، نویسنده سریال «پایتخت 4» از کلید خوردن این مجموعه در روزهای آتی خبر داد و گفت: اکنون مشغول نگارش «پایتخت 4» برای ماه رمضان امسال هستیم و تاکنون 5 قسمت از این مجموعه نوشته شده است. به گزارش ایسنا، این نویسنده اعلام کرد: گروه سازنده «پایتخت 4» اکنون در حال آمادهسازی مراحل مربوط به تدارکات این مجموعه است و فکر میکنم در هفته آینده «پایتخت 4» کلید بخورد. من هم بهعنوان نویسنده در حال نگارش فیلمنامه هستم و به همراه محسن تنابنده مرتب سیناپسها را با یکدیگر چک میکنیم. الوند همچنین خاطرنشان کرد: فکر میکنم تا آخر ماه مبارک رمضان و پایان پخش «پایتخت 4» مشغول نگارش سریال باشیم، چراکه با تغییر فضای کار و اضافه شدن قسمتها قطعا کارمان سختتر خواهد شد. وی درباره حفظ شخصیتهای اصلی در «پایتخت 4» تأکید کرد: در داستان «پایتخت 4» سعی میکنیم همه شخصیتها حفظ شوند و حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه امیدواریم سری چهارم از این مجموعه آبروی قسمتهای سابق را حفظ کند. به نظرم بهدست آوردن موفقیت سادهتر از نگهداشتنش است بنابراین ما همه تلاشمان را میکنیم تا «پایتخت 4» همچنان در میان مردم محبوب باشد. الوند در پایان از نگرانیهایش درباره پخش «پایتخت 4» در رمضان گفت و افزود: سریال «پایتخت» که در 3 سری روی آنتن رفت در ایام نوروز پخش شد و حال و هوای عید را به همراه داشت اما در سری چهارم که قرار است در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود، کمی کارمان تغییر کرده است و نگرانیم که اتفاق بدی نیفتد و بتوانیم همچنان «پایتخت» را موفق نگه داریم. ارسال به دوستان
اخبار کوتاه
پخش مستند متفاوت «شرح مدح» ارسال به دوستان
تازهها
رونمایی «قندون جهیزیه» در جشنواره سما ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|