|
تشریح طرح دولت برای حذف یارانه پردرآمدها
ثبتنام جاماندههای یارانه نقدی در خرداد
گروه اقتصادی: حذف یارانه پردرآمدها همچنان محل بحث و نظر است و از آنجا که این مهم جزو وظایف قانونی دولت است اما نپذیرفتن این موضوع از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی دولت در سال 1394 که برنامه حذف یارانه پردرآمدها را در دستور کار دارد سبب شد تا تایید و تکذیبهای متناقض از سوی مسؤولان و مجریان این قانون، یارانهبگیران را دچار سردرگمی کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دولت درباره حذف یارانه پردرآمدها طبق تکلیف مجلس عمل خواهد کرد، گفت: زندگی برخی مردم با درآمد حداقلی ۷۰۰ هزار تومان به سختی میگذرد. علی ربیعی با تأکید بر اینکه برخی مردم در سختی زندگی میکنند، ادامه داد: برای حذف یارانه پردرآمدها طبق تکلیف مجلس عمل میکنیم. ربیعی درباره منابع بیمهها نیز گفت: منابع مستقیم که در اختیار بیمهها قرار دارد با مجموع منابع کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت متوازن است. ارسال به دوستان
رکورد واردات بنزین شکسته شد!
آمار تولید، مصرف و واردات بنزین نشان میدهد در اردیبهشتماه امسال رکورد واردات بنزین از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانهها و سهمیهبندی سوخت شکسته شده است. به گزارش فارس، رشد مصرف بنزین در سال 1393 نسبت به سال 1392 حدود 8/1درصد بوده است، این در حالی است که تولید بنزین در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 4 درصد کاهش نشان میدهد. بهرغم آنکه مصرف بنزین در سال1394 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، تولید بنزین در اردیبهشتماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش نشان میدهد. واردات بنزین از ابتدای امسال به طور متوسط روزانه 8/7 میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در اردیبهشتماه به 10 میلیون لیتر در روز رسیده است. این رقم در واقع رکورد واردات بنزین از ابتدای اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها بهحساب میآید. در سال 93 در کشور به طور متوسط روزانه 65 میلیون لیتر بنزین تولید شده است که این رقم در سال 94 به 59 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر طولانی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند(اراک) بوده است که با حوادث متعددی نیز همراه بوده است. به همین دلیل در حال حاضر در کشور بنزین یورو 4 تولید نمیشود. درباره نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی نیز ابهامات جدی وجود دارد، همچنانکه سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است تا اواخر اردیبهشت آماده نظارت بر بنزین وارداتی نیست و تاکنون نیز هیچ نتیجه دقیق و مستقلی از آزمایش بنزین وارداتی منتشر نکرده است. بر این اساس واردات بنزین توسط همان شرکتهای واسطهای قبلی انجام میشود و با توجه به اینکه در بازار منطقه بنزین یورو 4 وجود ندارد، درباره کیفیت بنزین وارداتی ابهامات جدی وجود دارد. واردات بنزین گاهی به صورت تهاتر با نفت کوره ایران انجام میشود و براساس گزارش کمیسیونهای تخصصی مجلس بهرغم نداشتن شاخصههای یورو 4 بنزین وارداتی با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیجفارس وارد کشور شده است. بر مبنای این گزارش، تولید نفتگاز در سال 93 نسبت به سال 92 نیز 3 درصد کاهش نشان میدهد و مجموع تولید نفتگاز و نفت سفید در سال 92 نسبت به سال 93 قریب به 23 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر به دلیل حذف دریافت اکتانافزا از پتروشیمیها تولید بنزین سوپر نیز با مشکل جدی روبهرو شده و در مقاطع زمانی مختلف کمبود محسوسی در توزیع بنزین سوپر در کشور قابل مشاهده است. ارسال به دوستان
اخبار
ارائه پیشنهاد کاهش قیمت سیانجی ارسال به دوستان
بخش خصوصی بیعرضه نیست
حسن خسروجردی*: سال پیش به شرکت ملی نفت گفتم کشور به سمت تحریم میرود و پیشنهاد کردم 20 شرکت مشترک میان دولت و بخش خصوصی در خارج از کشور ثبت شود تا دولت هر چه را میتواند بهطور مستقیم خود به فروش برساند و هر چه را نمیتواند از ظرفیت بخش خصوصی بهعنوان محلل استفاده کند و امضای کلیدی هم دست شرکت نفت باشد تا درآمدها مستقیماً به خزانه برود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. امروز تمایل به خرید نفت در بازار جهانی بیش از مازوت است و بیشتر انبارهای سنگاپور، بجیره و چین پر است و پیشنهاد صادرات مازوت به بخش خصوصی در شرایطی داده میشود که تقاضا در بازار کم است. از سوی دیگر نفت در سراسر دنیا اعتبارمحور است حال اگر بخش خصوصی ایران بخواهد نفت بخرد، نمیتواند اول پول بدهد و سپس با یک پالایشگاه خارجی وارد مذاکره شود و بانکها هم در سطحی نیستند که بتوانند در اینباره خدمات ارائه دهند. این حلقه مفقوده باید حل شود؛ وقتی یک شرکت پالایشی پتروشیمی خصوصی شده چه تغییری کرده که دیگر نمیتوان به آن نسیه داد. شرکتها باید اعتبارسنجی شوند و اگر دارایی آنها بیش از رقم نسیه و تضامین بود، باید بتوانند نفت را نسیه بدهند. پرواضح است که اگر اعتبارمحوری صنعت نفت بازنگردد، مشکل ادامه پیدا میکند؛ چه الان شرکت ملی نفت به چه کسی نفت را نقد میفروشد که بخش خصوصی ایران نفت بخرد. اگر شرکتهای مشترک دولتی - خصوصی تأسیس شود، نگران مشکلات بازنگشتن پول مانند ماجرای بابک زنجانی نخواهیم بود. اگر هم مشکل خرید نسیه نفت توسط بخش خصوصی حل نشود، صادرات نفت توسط بخش خصوصی هرگز محقق نخواهد شد. ما در بخش خصوصی دلخوش به رفع تحریمها نیستیم، اگر چه کار ما را بویژه در نقل و انتقال پول بسیار آسان میکند اما بعید است طرف مقابل به راحتی به این مساله تن در دهد. ایران از نظر نظامی، فرهنگی و علمی رشد کرده و قدرت پیدا کرده و تنها جایی که ابرقدرتها توانستند گلوی ما را بگیرند، اقتصاد است. به همین دلیل خوشبینی است که تصور کنیم تفاهم به راحتی اتفاق میافتد، چرا که اگر اقتصاد را هم به ما تقدیم کنند، دیگر نمیتوانند هیچکدام از نوکران خود در منطقه را کنترل کنند. بهطور قطع اگر مساله تحریمها حل نشود، جز اقتصاد مقاومتی و گرفتن بخش خصوصی راهکاری وجود نخواهد داشت، چرا کسی که روی صندلی مدیریتی مینشیند، فکر میکند به محض نشستن روی صندلی عقل و تجربه او رشد میکند و نیاز به مشورت ندارد. اکنون آفریقا یک بازار بسیار خوب برای ایران است؛ شما گاز را با سود 5 دلار در تن به هند میفروشید، در حالی که اگر آن را به آفریقا بفروشیم حداقل 50 دلار در تن ارزش خواهد داشت، اگر مخزن بگیرید و به صورت بنکداری آن را توزیع کنید 170 تا 180 دلار و اگر به صورت سیلندر پر شده گاز را توزیع کنیم 300 تا 400 دلار فروش خواهد رفت. همچنین کشور اندونزی یک منطقه آزاد دارد و ما میتوانیم آنجا مخزن بزنیم و کار بانکرینگ انجام دهیم. چنانچه ظرفیت بانکرینگ خلیجفارس پر شده باشد، میتوانیم به آنجا برویم اما اگر مشکل اعتباری نفت حل نشود دوباره در تحویل سوخت به بانکرها به مشکل خواهیم خورد. علاوه بر این میتوانیم یک باشگاه شرکتهای خوشنام بینالمللی برای معامله و تهاتر کالا بدون گردش پول احداث کنیم که چه در تحریم و چه در غیرتحریم میتواند کمک زیادی به کشور بکند. در واگذاریها هم چنانچه درست اجرا شود، بخش خصوصی توانایی مدیریت دارد اما در پروژههایی که واگذار میکنند میگویند وقتی که ما بودیم و دولت بود خوب بود، وقتی واگذار شد بخش خصوصی عرضه نداشت و نتوانست، در حالی که انتقال را بهطور کامل و به درستی انجام نمیدهند. ارسال به دوستان
واردات گران، شرط همکاری پژو
شرکت پژوی فرانسه ابتدا مدلهای گرانقیمتتر را از اروپا به ایران صادر خواهد کرد تا «وجهه خود را در ایران تقویت کند» و سپس در داخل ایران اقدام به تولید خودروهای ارزانتر خواهد کرد. به گزارش تسنیم، نشریه «منجر مگزین» آلمان به نقل از ماکسیم پیکات، مدیرعامل شرکت پژو درباره برنامه جدید همکاری این شرکت با ایران نوشت: این شرکت در حال مذاکره با مسؤولان شرکت ایران خودرو است تا در صورت لغو تحریمها با این شرکت همکاری کند. پیکات افزود: ما در حال گفتوگو با شرکای ایرانی بهصورت هفتگی درباره چگونگی و زمان شروع فعالیتها هستیم. بهگفته پیکات، پژو تمایل دارد در میانمدت در ایران خودرو تولید کند. وی اضافه کرد: ما داریم درباره یک پروژه با سرمایهگذاری مشترک ایرانخودرو فکر میکنیم که از طریق آن میتوانیم کل زنجیره تامین قطعات را برای تولید و فروش قطعات یدکی پوشش دهیم. ارسال به دوستان
سرخط خبر
آخرین موضوع بسته حقوقی ۹۴ کارگران افزایش حق مسکن ۲۰ هزار تومانی در سال جاری بود که هنوز اجرایی نشده ولی اخبار رسیده حاکی از این است که افزایش حق مسکن کارگران به دلیل تورم انتظاری دولت با صلاحدید وزیر کار از دستور خارج شده است. ارسال به دوستان
اماراتیها: هندوانه ایران سالم است
رئیس سازمان حفظ نباتات از اعتراف اماراتیها به سالمبودن هندوانههای ایران خبر داد. محمدعلی باغستانی در اینباره به ایسنا گفت: ایران از نظر قانونی مسؤولیت سلامت صادرات محصولات کشاورزی خود را تا قبل از ترخیص از قرنطینه کشور مبدأ برعهده دارد. وی اضافه کرد: هندوانههای صادراتی ایران که به کشورهای مختلف از جمله امارات صادر شدند هیچ مشکلی از نظر آفت و سموم شیمیایی نداشتند و 6 محموله برگشت خورده از امارات نیز پیش از بازگرداندن به ایران از قرنطینه این کشور ترخیص شده بود. وی افزود: از نظر قانونی ایران فقط مسؤولیت سلامت محصولات کشاورزی خود را تا پیش از ترخیص شدن محمولهها از قرنطینه کشور مبدأ برعهده دارد و بازگردانده شدن هندوانههای ایران از بازار امارات هیچ ارتباطی به ایران ندارد اما تاجران ایرانی متاسفانه این محمولهها را دریافت کردند. باغستانی ادامه داد: سفیر ایران در امارات اعلام کرد که اداره آب و محیطزیست امارات عربی متحده در اطلاعیهای به مردم امارات تاکید کرده بود که «هندوانههای ایران از نظر سموم شیمیایی، آفت یا بیماری هیچ مشکلی ندارند» که این خود اعترافی به سلامت محصولات کشاورزی ایران است. باغستانی تصریح کرد: هماکنون در حال تهیه نامه اعتراضآمیز به امارات برای جویا شدن علت بازگرداندن این محمولهها هستیم، چرا که تاکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر علت برگشت خوردن هندوانههای ایران از امارات به ایران ارسال نشده است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|