|
آقای سخنگو خبر پایگاه اطلاعرسانی دولت مبنی بر قطع یارانه نقدی 4 میلیون نفر به نقل از خودش را صحیح ندانست
دولت خودش را تکذیب کرد !
گروه اقتصادی: سخنگوی دولت دیروز اظهارات روز دوشنبه خود مبنی بر حذف 4میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را تکذیب کرد! به گزارش «وطن امروز» پایگاه اطلاعرسانی دولت بعدازظهر دوشنبه از قول نوبخت، سخنگوی دولت نوشت که از ابتدای امسال 4 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شدهاند و این خبر محور گزارش یارانهای بسیاری از رسانهها قرار گرفت اما در کمال شگفتی سخنگوی دولت روز گذشته اظهارات خود را که پایگاه اطلاعرسانی دولت منتشر کرده بود، تکذیب کرد. مشخص نیست معنای این تایید و تکذیبهای دولت درباره یارانه نقدی چیست؛ مسؤولان امر اصلا متوجه نیستند که اطلاعرسانی شفاف و دقیق بسیار کارآمدتر از این پنهانکاریهاست. تکذیب سخنگوی دولت در حالی رقم خورد که پایگاه اطلاعرسانی دولت باید قابل اعتمادترین رسانه مسؤولان باشد و هنوز اتفاقات پشتپرده این اتفاق روشن نشده است. جالب اینکه نوبخت خبری را تکذیب میکند که وزیر رفاه تلویحا آن را تایید میکند و اظهار میکند باید امسال 6 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف شوند. نوبخت از ابتدای امسال سیاست «تایید و تکذیب یارانهای» و «انتشار پارهپاره» اخبار این حوزه را در دستور کار خود قرار داده و کلا در مقابل رسانههایی که قصد انتشار اطلاعات یارانه نقدی را دارند گارد میگیرد. وی همواره حذف گروهی از مردم را تکذیب میکرد اما وزیر رفاه که متولی حذف یارانه نقدی است آن را تایید کرد و حتی در قم اعلام کرد قرار است افراد بیسر و صدا حذف شوند! با این وجود موش و گربه یارانهای ادامه پیدا کرد اما موضوع تکذیب خبری که خود دولت اعلام کرده بود، یکی از بیسابقهترین اتفاقات ممکن در این زمینه بود که شائبههای بسیاری را به همراه خواهد داشت. سخنگوی دولت درباره حذف 4میلیون یارانهبگیر هم گفت: این خبر صحت ندارد و واقعا چنین اتفاقی نیفتاده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی با اشاره به وظایف نظارتی این سازمان اضافه کرد: یکی از وظایفی که برعهده سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار گرفته نظارت بر عملکرد همه دستگاههای اجرایی است و باید گزارش نظارتی را به هیاتوزیران ارائه دهد. ارسال به دوستان
در نامهای به رئیسجمهور اعلام شد
هشدار علمی 4 هزار استاد دانشگاه
4182 نفر از اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور طی نامهای به حجتالاسلام حسن روحانی، رئیسجمهور کشورمان نسبت به افت علمی کشور هشدار دادند. ارسال به دوستان
درباره مناظرههای تلویزیونی
تشت مذاکرات هنوز از بام نیفتاده
سید عابدین نورالدینی: 1- از ابتدای مذاکرات هستهای در دولت آقای روحانی، ارادهای از سوی دولت برای شفاف کردن میز مذاکره مشاهده نشد. بنا به هر دلیلی، دولت تمرکز خود را بر عدم روشنگری درباره جزئیات مذاکرات هستهای قرار داد. تمایل دولتیها به تحدید دامنه مطلعان از مذاکرات هستهای و عدم تسری این دامنه به سطوح پایینتر جامعه زمانی اثبات شد که دولتیها در عالیترین سطوح برای «بیاعتبار» کردن روایت منتقدان از مذاکرات هستهای تلاش کردند. در واقع دولتیها برای آنکه روایت خود از مذاکرات هستهای و توافقات صورتگرفته را بهعنوان تنها روایت موجود تثبیت کنند، تلاش کردند روایت مقابل را بیاعتبار کنند. به همین دلیل بود که عباراتی مانند «بیسواد»، «بیشناسنامه»، «جیببر» و «کاسب تحریم» نسبت به منتقدان به کار برده شد. به هر حال بهرغم توصیههای مکرر، اما مردم به مذاکرات برده نشدند. ارسال به دوستان
آخوندی، وزیر راه و شهرسازی:
سفره مسکنمهر را بتدریج جمع میکنیم
گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی گفت: سفره مسکنمهر را به تدریج جمع میکنیم.عباس آخوندی دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به سوالات برخی نمایندگان مجلس درباره مسکنمهر پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس گفت: همچنان که اعلام کردهام خود را مکلف به تعهدات دولتهای قبلی میدانم و اقدامات لازم جهت رفاه مردم را فراهم میکنم. آخوندی در ادامه اظهاراتش به ارائه آمار و ارقامی که در طرح مسکنمهر وجود دارد اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام نشان میدهد طرح مسکنمهر در دوره مسؤولیت من سرعت نسبتاً بیشتری نسبت به پیش از آن داشته است. ما حدود 2 میلیون و ۳۰۰ هزار مسکنمهر داریم که دارای میانگین پیشرفت ۹۰ درصدی در سال ۹۴ است. در حوزه تحویل واحدها، یکهزار و ۱۸۰ واحد تاکنون تحویل داده شده و ۴۴ هزار میلیارد تومان برای مسکنمهر تسهیلات اعطا شده است که ۱۰درصد در دوره یازدهم و ۹۰ درصد در دولت گذشته بود. پیشرفت فیزیکی مسکنمهر در دولت یازدهم ۴۹ درصد و در کل دولت قبلی ۵۸ درصد بوده است پس چگونه میتوان بحث توقف مسکنمهر را در دولت یازدهم مطرح کرد؟ وی درباره فروش اقساطی مسکنمهر گفت: تاکنون یکمیلیون و ۴۴۰ هزار واحد از مسکنمهر فروش اقساطی شده که ۴۳ درصد این فروش در همین یک سال و نیم صورت گرفته است. نکته مهم در مسکنمهر این است که مردم باید سند داشته باشند که با آن معامله کنند، این در حالی است که ۴۹درصد صدور سند در همین دوره صورت گرفته است. وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی مسکنمهر توضیح داد: ما حدود 5/1 میلیون واحد مسکنمهر را به اتمام رساندیم ولی نکته مهم این است که از این تعداد چیزی حدود 3 هزار و ۲۰۰ واحد فاقد متقاضی داریم که نمایندگان باید به این نکته توجه کنند. از سوی دیگر نازککاری یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسکنمهر به اتمام رسیده و مشکلات زیربنایی و روبنایی دارد که در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و مسؤول آن سایر وزارتخانهها هستند. به گفته آخوندی، حدود ۲۷۴ هزار واحد مسکونی تمام شده داریم که نازککاری ۲۶۱ هزار واحد به اتمام رسیده و آماده واگذاری است که در حال جمع کردن سفره مسکنمهر هستیم هرچند مشکلات بنیادی دارد. وی افزود: در واقع پیشرفت واقعی مسکنمهر یک میلیون و 480 هزار نیست و در حدود یک میلیون و 800 هزار واحد است که بخش اعظم کار تمام شده است و در واقع داریم سفره این پروژه را به تدریج جمع میکنیم. ارسال به دوستان
سایپا درخواست افزایش 15 درصدی قیمت داده است
خیز برای گرانی مجدد خودرو
گروه اقتصادی: در ظاهر قرار نیست خودروسازان از دیوار افزایش قیمت محصولات خود کوتاه بیایند. آنها نمیخواهند راههای دیگری را برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای خود پیدا کنند و مدام در بوق افزایش قیمت میدمند. به گزارش «وطن امروز» با وجود مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت و همچنین اظهارات رئیس این شورا مبنی بر الزام خودروسازان به کاهش نرخ محصولات خود، روز گذشته مدیرعامل سایپا اعلام کرد که درخواست افزایش 15 درصدی قیمت محصولات خود را داده است! کاش این همه که به فکر افزایش قیمت تولیدات خود هستند، کمی هم به فکر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود بودند. عدم توجه خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت خودروهای داخلی کار را به جایی رساند که صدای محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به اعتراض بلند شد. با این وجود بازهم سایپا و ایران خودرو، 2 خودروساز بزرگ کشور که به طور انحصاری این بازار را در اختیار دارند درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کردهاند. نعمتزاده چند روز پیش در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرد و اقدام خودروسازان را در اینباره خواستار شد. وی با ابزار نارضایتی از کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش به تعمیرگاهها مراجعه کنند؟ به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است. نعمتزاده خاطرنشان کرد مصرفکنندگان ایرانی خودروهایی جدید، با کیفیت و آپشنهای بالا میخواهند و در این زمینه کیفیت خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی مقایسه میکنند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی در سالهای اخیر با میل به سمت خودروهای چینی در زمینه کاهش کیفیت سنگ تمام گذاشتهاند. در اینباره اظهارات رضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قابل توجه است که گفت: چین هم مانند دیگر شرکتهای خودروسازی با ایران همکاری میکند اما ذائقه مردم بیشتر متمایل به خرید تولیدات اروپایی است. وی با اشاره به اینکه تعرفههای تنظیم شده میان خودروهای سیبییو و سیکیدی اختلاف معناداری دارد، اظهار داشت: اگر در این خودروها وارد عمقبخشی ساخت داخل شویم، امکان رقابت وجود ندارد به همین منظور سیاست ما عمقبخشی به ساخت داخل است. وی اضافه کرد: هدف ما در سال جاری تولید یکمیلیون و 400 هزار دستگاه است. نوروززاده درباره قیمت خودروهای وارداتی و چگونگی رقابت آنها با خودروهای داخلی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: دولت برای حمایت از تولید داخل تعرفه واردات خودرو را هر ساله مدیریت میکند. هماکنون رقابت مناسبی میان خودروهای داخلی و وارداتی به وجود آمده و حتی آزاد است چرا که دولت امسال تعرفه 45 درصدی را برای واردات خودروهای با کمتر از حجم موتور 2500 سیسی تصویب کرده است که این موضع باعث میشود رقابت بیشتری میان تولیدات داخلی و خارجی فراهم آید. این اما همه قصه بازار خودروی ایران نیست چراکه در یکی، دو روز گذشته نیز رئیس شورای رقابت و معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالفت کردند اما آنگونه که از شواهد برمیآید، خودروسازان داخلی از فضای مخالفتها به نفع خود استفاده کرده و به دنبال خواستههای خود برای گران کردن اتومبیلهایشان هستند. دوشنبه گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اعلام کرد این شورا با درخواست 10 درصدی افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است. شیوا همچنین به موضوع جریمه شرکت سایپا اشاره کرد چراکه بهدلیل پایین بودن کیفیت خودروهای شرکت سایپا بویژه پراید، در نظر است تا جریمه بر این شرکت اعمال شود. وی درباره افزایش قیمت خودروها در سال جاری اظهار داشت: در ارزیابی و شروطی که برای خودروسازان مقرر کرده بودیم خودروسازان باید به آنها عمل میکردند که مهمترین آن بررسی آپشنها روی خودرو بوده است تا بتوانیم قراردادها را منصفانهتر کنیم تا بررسی قیمتها بهتر صورت گیرد. وی تأکید کرد: ارزی که خودروسازها از آن استفاده میکنند یورو است از همین رو ما از سال 92 تا 93 شاهد کاهش 10درصدی یورو بودهایم به همین منظور و با این کاهش چشمگیر بنده فکر نمیکنم که ما نیازی به این افزایش قیمت داشته باشیم و بهتبع کاهش 10درصدی یورو در بعضی از خودروها با بررسیهای صورت گرفته در تولیدشان کاهش قیمت داشتیم. به تصریح وی، مقایسه قیمت خودرو با قیمت خدماتی مانند تعمیر و روغن اشتباه است چه در خودرو ۱۰۰ نوع کالا به کار رفته که ممکن است دو، سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد. این تاکید رئیس شورای رقابت بر خودداری از افزایش قیمت خودرو از سوی مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در جای دیگری ابراز شد. خسروتاج در اینباره گفت: هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت، قیمت خودرو را افزایش دهد البته شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی میکند و سپس درباره قیمت تصمیم میگیرد. معاون وزیر صنعت درباره کیفیت خودرو نیز گفت: نظر شخصی من این است که اگر شرایط رقابتی در این صنعت ایجاد میشد و تعرفهها ۷۰ تا ۱۰۰ درصد باقی نمیماند، وضعیت خودرو بهتر بود. با وجود این شواهد اما سعید مدنی، مدیرعامل سایپا از ارائه درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات سایپا خبر داد و اظهار داشت: درخواست سایپا برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه شده است. وی ادامه داد: این درخواست افزایش قیمت برای خودروهای خارجی کمتر است زیرا قیمت ارز به ثبات رسیده ولی درباره خودروهای داخلی با توجه به نرخ تورم، افزایش دستمزدها و هزینه انرژی بیشتر خواهد بود. ارسال به دوستان
مزایده چهارم سرخابیها
مزایده خرید سهام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس درحالی بعدازظهر دیروز سهشنبه برگزار شد که ۳ خریدار برای پرسپولیس و یک خریدار برای استقلال فرمهای خود را به سازمان خصوصیسازی تحویل دادند. در این بین، برای باشگاه استقلال تهران، شرکت سرمایهگذاری سمند (از زیر مجموعههای گروه خودروسازی ایرانخودرو) مبلغ ۲۹۰ میلیارد و 500 میلیون تومان پیشنهاد داده است. همچنین بعد از بازشدن پاکت خریداران پرسپولیس مشخص شد ۳ شرکت استیلآذین ایرانیان، بهنام پیشرو کیش و شرکت سرمایهگذاری نیوان ابتکار (از زیر مجموعههای گروه خودروسازی سایپا) برای خرید این باشگاه درخواست رسمی خود را ارائه کردند. در این بین مبلغ پیشنهادی شرکت نیوان ابتکار ۲۹۰ میلیارد تومان است. شرکت بهنام پیشروکیش مبلغ ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۸۸ تومان و استیل آذین هم ۳۳۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶ تومان برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس پیشنهاد دادهاند. طبق اعلام مسؤولان سازمان خصوصیسازی، حداکثر تا روز یکشنبه هفته آینده، اهلیت خریداران 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شده و شاید مالکان جدید این 2 باشگاه مشخص شود. ارسال به دوستان
در نامهای به رئیسجمهور اعلام شد
هشدار علمی 4 هزار استاد
4182 نفر از اعضای هیأت علمی رسمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور طی نامهای به حجتالاسلام حسن روحانی، رئیسجمهور کشورمان نسبت به افت علمی کشور هشدار دادند. ارسال به دوستان
«ایران شاهد» امروز از تنگه بابالمندب عبور میکند
یمن، فردا میزبان کشتی نجات
گروه سیاسی: مردم مظلوم یمن که این روزها در آتش جنایات آلسعود در بدترین شرایط ممکن معیشتی و امنیتی قرار دارند بیش از یک هفته است چشم انتظار کمکهای انساندوستانه کشتی نجات ایران هستند. کمکهایی که فاصله چندانی تا دستان مردم این کشور ندارد. به گزارش «وطن امروز»، «ایران شاهد» که در پناه ناوگروه 34 ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت به سمت بندر الحدیده است، امروز از تنگه استراتژیک بابالمندب عبور میکند و این یعنی یمنیها فردا پذیرای میهمان ایرانی خود خواهند بود. خبرنگاران ایرانی و خارجی حاضر در عرشه کشتی که به صورت مداوم بهرغم وجود سختیهای ارتباطی به مخابره اخبار مرتبط با این سفر میپردازند شرایط حاکم بر این سفر را تاکنون مطلوب گزارش کردهاند. آنطور که «تسنیم» در آخرین گزارش ارسالی خود روایت کرده است کشتی نجات طبق برنامه قرار است عصر امروز با عبور از تنگه استراتژیک بابالمندب وارد دریای سرخ شود. براساس این گزارش، کشتی نجات سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که غروب روز دوشنبه گذشته اسکله شهید رجایی بندرعباس را بهمقصد بندر حدیده یمن ترک کرده بود، روز گذشته خلیج عدن را با سرعت 8 گره دریایی طی کرد. بنا به گفته کاپیتان سید مسعود قاضیمیرسعید قرار است صبح امروز (چهارشنبه) کشتی نجات از کریدور بینالمللی خلیج عدن خارج شده و عصر امروز، با عبور از تنگه بابالمندب به دریای سرخ برسد. طبق پیشبینیهای انجام شده، کشتی نجات روز پنجشنبه در بندر حدیده پهلو خواهد گرفت تا کمکهای انساندوستانه ملت ایران به مردم مظلوم یمن با همکاری مردم و سازمان هلالاحمر یمن، تخلیه شود. همچنین از زمان حضور کشتی نجات در خلیج عدن، ناوگروه 34 نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی طی تماس با پل فرماندهی کشتی نجات از پشتیبانی و همراهی این کشتی تا رسیدن به مقصد معینشده خبر داده است. خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی برای کشتی نجات و مسافران آن به وجود نیامده و وضعیت مسافران و کشتی نجات مطلوب است. ارسال به دوستان
کسر خدمت 3 ماهه به ازای هر فرزند
گروه اجتماعی: اگر مشمولان متاهل تا پایان شهریور سال جاری خود را معرفی کنند، به ازای هر فرزند 3 ماه کسر خدمت میگیرند. سردار سرتیپ دوم پاسدار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره مشمولان غایب بیان داشت: یکی از مشکلات ما، مشمولان غایب هستند، از این رو مقرراتی وضع کردیم تا این مشکل رفع شود. وی افزود: علاوه بر این اگر مشمولان متاهل تا پایان شهریور سال جاری خود را معرفی کنند، به ازای هر فرزند 3 ما کسر خدمت میگیرند. سردار کمالی عنوان کرد: براساس مقرراتی که مجلس شورای اسلامی سال گذشته تصویب کرد، جوانانی که بیش از 8 سال غیبت دارند، میتوانند با پرداخت وجه از خدمت سربازی معاف شوند. ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با نویسنده کتاب
پروندهای برای آن 23 نفر
نگاهی لطیف توأم با طنزی شیرین در کتاب «آن بیستوسه نفر» وجود دارد، این نوع پرداخت ریشه در کتابهای گذشتهتان داشته است؟ ارسال به دوستان
هنوز در شوک حذف یارانه
«what to do,what not to do?»
محمدرضا کردلو: من بهعنوان یک مسافر هنوز در شوک حذف یارانه بغل دستیهایم در تاکسی هستم. اگرچه شاید فشار مالی را که او احساس میکند من احساس نکنم، اما باز باید شریک
بعد خود نوبخت گفت 4میلیون نفر قرار است حذف شوند. بعد وزیر رفاه با تایید این خبر گفت «حذفشوندگان سعه صدر داشته باشند» و امروز دوباره نوبخت همه حرفهای قبلی را تکذیب کرده(!) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|