|
تحلیلی بر فیلم «او» (Her) ساخته اسپایک جونز
وسوسههای غربت
مرتضی اسماعیلدوست: فیلم «او» نسخهای تام و تمام از فیلمنامهای منسجم و با جزئیات و پرداختی خلاقانه بوده که با نبوغ هنرمندانهای از اسپایک جونز رقم خورده است. داستان تنهایی مردی منزوی با نام تئودور توامبلی که در پیکره جامعهای بیروح گرفتار شده و حسی تلخ از رابطهمندی را در آستانه جدایی از همسرش تجربه میکند. تئودور که از پیچش احساس نابش بر جان بیروح آدمیان به تنگ آمده، دل به سودای سیستم عاملی هوشمند به نام سامانتا (با صداپیشگی موثری از اسکارلت جوهانسون) مینهد. بازی کودکانهای که به کوران عشق میغلتد و سر به شیدایی میسپارد. سکانس ابتدای فیلم در کلوزآپی از تصویر تئودور، نمایشگر پنهانی از نجوای دردناک آرزوهایی است که تنها بر زبان جاری میشود و بر قلم روان. حرکت پن دوربین در محیط موسسهای که نگارنده نامههایی عاشقانه در زمانهای لکنت یافته از بیان عشق است، طعنهای هوشمندانه از سوی کارگردان در نمایش عقیمماندگی واژههای دلدادگی بر نگاه مردمانی است که به اسارت ابزارهایی مکانیکی درآمدهاند و برجهای سر به فلک کشیده، نمادی است از دیوارهایی که رایحه تنفس را به محاصره گرفته و زندانی با ستونهای عمود بر وجود موجود نهادهاند. تنهایی، عصاره مزمن عصر ماشینها و برجهای توخالی است و فضاسازی فیلمساز از حسی دوگانه میان تضاد تنهایی با هیاهوی امواج تمدن در فیلم «او» با دقت طراحی شده تا سیستمهای عامل بهعنوان بهانهای معرفی شوند در جهت بیهویتسازی روح آدمیزاد، هنگامی که تئودور در دیالوگهایی موثر از بیان جهانی تکنولوژیک میگوید: «به کجا میروید؟، چه چیزی آنجاست؟ چه احتمالاتی هست؟» و این سوالات چند وجهی، تعبیری عجیب از آویختگی نفس انسان به سیطره ماشینیسم بوده که چگونه هر آنچه را از گوشسپاری، دلربایی و شناخت آدمیان به تاراج رفته را باید از دل شبیهسازی رباتهایی به ظاهر آگاه به دست آورد! در این فیلم، ادراک مغفول آدمی در بنبستی از تهی شدن ارتباطات معنوی، هشداری است که با ظرافت توسط فیلمساز به تصویر درمیآید. داستانی از آیندهای نزدیک که فناوریهای چند لایه از صوت و تصویر، ذهن و روح آدمی را به تسخیر خود درآورده و در چرخهای دلربا، زنجیره زمان را به زانو درآورده است و این سوال را به دیواره ذهن نشانده که در این میانه، عشق را هم میتوان به یاری علم به فعلیت رساند؟ ارسال به دوستان
درنگی در کارنامه فیلمسازی اسپایک جونز
کاوشگر رهایی
گروه فرهنگ و هنر: اسپایک جونز، فیلمنامهنویس و فیلمساز غیرمتعارفی است و این وجوه خاص هنرمندی، از طرفی در همنشینی با چارلی کافمن، نابغه ارسال به دوستان
رویدادها
بازیگر «دزدان دریایی کارائیب» به جنگ داعش رفت ارسال به دوستان
اخبار
علی غفاری: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|