|
ارسال به دوستان
ادامه اعتراض نمایندگان نسبت به مفتفروشی آلومینیوم المهدی هرمزگان
حراج بیتالمال با ۴۳۰ میلیارد تومان زیر قیمت!
گروه اقتصادی: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال حداقل ۴۳۰ میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی فروخته شده، گفت: نامهای با امضای نمایندگان به وزیر اقتصاد نوشتیم که با توجه به زیان بیتالمال، اگر معامله باطل نشود به مردم گزارش میدهیم. ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس، قشم، حاجیآباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس در گفتوگو با فارس، درباره واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال افزود: هیأت واگذاری باید در قیمتگذاری عدالت را رعایت میکرد اما در عمل، قیمت فروش این کارخانه 430 میلیارد تومان ارزانتر از نرخ کارشناسی شده بوده است. وی افزود: کارخانهای که 3 هزار میلیارد تومان برای احداث آن پول میخواهد، با 10 درصد قیمت واگذار شده و در 2 مرحله به مزایده گذاشته شد که مشتری نداشته و بعد از طریق مذاکره به قیمت ارزان 140 میلیارد تومان معادل 10 درصد نقدی و بقیه ظرف 7 سال قسطی و به میزان 430 میلیارد تومان زیر قیمت کارشناسی فروختهاند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که موجودی شمش آلومینیوم و ضایعات در کارخانه حداقل 600 میلیارد تومان میارزد که فقط 150 تا 200 میلیارد تومان ضایعات کارخانه ارزش دارد و قابل فروش است اما این کارخانه بسیار ارزان فروخته شده است. نماینده بندرعباس با بیان اینکه از 3 سال قبل مرتب به رئیس سازمان گسترش و نوسازی معادن (ایمیدرو) تذکر دادهایم که این کارخانه به دلیل ضعف مدیریت و سوءاستفاده با 50 درصد ظرفیت کار میکند و مشکل تأمین برق دارد اما گوش کسی بدهکار نبود، گویا کارخانه را عمداً به ورشکستگی سوق دادند. وی افزود: اگر کارخانه با ظرفیت کامل کار کند، هیچ مشکلی ندارد چون هرمزال کارخانه جدیدی است که سال 88 راهاندازی شد و آلومینیوم المهدی از سال 69 شروع شده و سال 77 یا 78 به بهرهبرداری رسید و هنوز کارخانه جوانی است و نباید ورشکسته یا زیانده باشد. در هرمزال جدیدترین تکنولوژی به کار گرفته شده اما متأسفانه با سوءمدیریت و سوءاستفاده زیر 50 درصد ظرفیت کار کرده است. وی درباره اینکه الان به دلیل رکود همه کارخانهها زیر 50 درصد ظرفیت کار میکنند، گفت: این کارخانه قبل از رکود هم از 3 سال قبل به خاطر عدم تامین برق کافی و سوءمدیریت، زیر 50 درصد کار میکرد. نماینده بندرعباس گفت: این کارخانه در حال حاضر 300 میلیارد تومان بدهی برق به استان هرمزگان دارد اما عدهای آشنا به امور هستند که از قصد سعی داشتند کارخانه را ضعیف نشان دهند و آن را به زیاندهی و ورشکستگی بکشانند یا برخی سهام کارخانهها را ضعیف نشان دهند و بعد که خودشان به حداقل قیمت خریداری کردند، آن را به سوددهی برسانند. جراره با بیان اینکه در 27 مهرماه 91 در مجلس شورای اسلامی نطقی داشتم، گفت: در آن روز عنوان کردم، چرا از ظرفیت کارخانه آلومینیوم المهدی و هرمزال به خوبی استفاده نمیشود اما عدهای از روز اول میگفتند، این کارخانهها باید واگذار شود. نماینده بندرعباس افزود: اگر قرار است کارخانه واگذار شود، چرا به خود مردم استان هرمزگان واگذار نمیشود که اگر هم ارزان فروخته شد یا رانتی بود، به همه مردم برسد، نه اینکه از طریق مذاکره، کارخانه و رانت آن به یک فرد برسد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قرار شده خریدار کارخانه فقط 147 میلیارد تومان یعنی 10 درصد قیمت کارخانه را پول بدهد و صاحب صنعت عظیم و بزرگی شود که 3 هزار میلیارد تومان پول دارد و فقط 600 میلیارد تومان موجودی شمش و ضایعات آن است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه مگر قرار نیست همه درآمدهای دولت و پرداختها از طریق خزانه باشد و چرا در قرارداد فروش کارخانه دولتی مقرر شد، خریدار شمشها را بدون واریز پول به خزانه به فروش برساند و بدهی کارخانه را بپردازد، گفت: حرف ما همین است که این کار تخلف است و چه ضرورتی دارد از روشهای غیرقانونی در فروش اموال دولت که متعلق به بیتالمال است استفاده شود، این قرارداد ایراد دارد. وی گفت: پیشنهاد من به سازمان خصوصیسازی این است که مردم استان هرمزگان آماده هستند کارخانه را بخرند و اگر رانتی هست برای مردم باشد نه برای یک فرد. در کارخانه مقدار زیادی شمش وجود دارد اما الان به دلیل سوءمدیریت درگیری بین افراد وجود دارد. جراره با بیان اینکه فلسفه واگذاری کارخانههای دولتی افزایش بهرهوری و نوسازی صنعت است، گفت: متأسفانه بعد از واگذاریها هیچ نظارتی نمیشود و خریدار اولین کاری که انجام میدهد، کارگران را اخراج کرده و مشکل اجتماعی برای شهر ایجاد میکند و هیچ تعهدی نسبت به شاغلان ندارند و بهرهوری هم افزایش نمییابد بلکه معمولاً زمین کارخانهها را قطعه قطعه کرده و میفروشند. جراره درباره نحوه واگذاری گفت: هیأت واگذاری باید بین سود بخش خصوصی و منافع بیتالمال تعادل ایجاد کند. در این واگذاری 140 میلیارد تومان یعنی 10 درصد قیمت نقدی دریافت شده و بقیه که حدود 1400میلیارد تومان است، ظرف 7 سال باید پرداخت شود. صنعتی که امروز 3 هزار میلیارد تومان ارزش دارد. وی افزود: سال گذشته به دلیل سوءمدیریت، بحران کارگری در هرمزال و آلومینیوم المهدی مشاهده شد. همان زمان به آقای کرباسیان اعلام کردم سوءمدیریت مشاهده میشود اما بیتوجهی شد و اهمیتی به تذکرات داده نشد، بعد از 8 ماه آقای توکلی، نماینده تهران در رسانهها از زیان ملت در واگذاری سخن گفت. جراره در باره اینکه آیا خریدار شرکت آلومینیوم المهدی اهلیت این کار را دارد، گفت: البته آن فرد قبلاً در معادن کار کرده اما نمیدانم در تولید آلومینیوم سابقه دارد، به هر حال اهلیت مساله مهمی است و خریدار باید کارخانه واگذار شده را تبدیل به احسن کند و بهرهوری را افزایش دهد، نه اینکه تغییر کاربری دهد و فقط زمین بفروشد. نماینده بندرعباس با اشاره به نامه مکتوب تعدادی از نمایندگان به وزیر اقتصاد گفت: در آن نامه به وزیر اعلام کردیم اگر معامله فروش آلومینیوم المهدی و هرمزال اصلاح نشود، به اطلاع مردم میرسانیم و به موازات آن از قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور پیگیری منافع بیتالمال را خواهیم داشت. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
آغاز دوره چهارم مشروطه، عصر سلطه آمریکا بر ایران - 1320 ش ارسال به دوستان
سلام وطن
بار دیگر دموکراتها نگذاشتند برجام در این کشور بررسی و رد شود و این نشان میدهد تا چه حد این موضوع برای آنها حیاتی است تا جایی که دلیل جمهوریخواهان هم صرفا این است که میخواهند این افتخار در تاریخ آمریکا به نام آنها ثبت شود و نه دموکراتها. باز مدعیاند برجام 2-3 به نفع ماست؟ ارسال به دوستان
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای خبر داد
تغییر سهمیه گازوئیل خودروهای عمومی از مهرماه
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای از تغییر میزان سهمیه گازوئیل ناوگان حملونقل عمومی از اول مهرماه امسال خبر داد. شهرام آدمنژاد در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، گفت: در سال گذشته هیات وزیران طی مصوبهای تکالیفی بر عهده دستگاههای مختلف گذاشت تا سوخت براساس پیمایش و کنترل خودروهای عمومی براساس سامانههای ردیاب انجام شود. آدمنژاد با اشاره به اینکه از اول مهرماه سال 94 همه ناوگان حملونقل عمومی باید مجهز به این سامانه باشند، گفت: به دلیل اینکه در حملونقل برونشهری موضوعاتی مانند بارنامه، صورت وضعیت و راهنامه بینالمللی صادر میکنیم، قرار شد تا به صورت پایلوت طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش شروع شود که این طرح از اول اردیبهشت امسال عملیاتی شد. وی با اشاره به اینکه این کارگروه در زمان اجرا با چند مشکل مواجه شد، گفت: اولین مشکل این بود که ما باید اطلاعات را به صورت آنلاین به تمام جایگاهها ارسال میکردیم که برخی از این جایگاهها آنلاین نبودند یا پایداری سیستم را نداشتیم و باید کارتهای سوخت را تغییر میدادیم. وی افزود: برای این منظور کمیته فنی تشکیل شد و جلسات مختلفی را برگزار کردیم و در نتیجه توزیع سوخت در 2 شکل انجام میشود. آدمنژاد با اشاره به سهمیهبندی جدید ناوگان حملونقل عمومی، گفت: سهمیه اول، سهمیه پایه است که این سهمیه به همه ناوگان درونشهری و برونشهری با سند حمل و بدون سند داده میشود. وی افزود: نوع دوم سهمیهبندی عملکردی است که براساس بارنامه، صورت وضعیت و راهنامه بینالمللی به وسایل حملونقل عمومی داده میشود. این مقام مسؤول با اشاره به حل مشکل یکسر خالی وسایل حملونقل عمومی، گفت: یک نرمافزاری را در سیستم صدور بارنامه طراحی کردیم که در این پروژه، پیمایش براساس عملکرد به لیتراژ تبدیل میشود که برای این کار چند جدول موردنیاز است. وی ادامه داد: اگر تردد در مسیرهایی بدون بارنامه باشد، سوخت پایه فقط به این خودروها تعلق میگیرد. آدمنژاد با تاکید بر اینکه سوخت در 2 پیمانه به کارت سوخت واریز میشود، گفت: تغییر سهمیهها از اول مهر شروع میشود و برای این کار لازم است خودروهای حملونقل عمومی حتما یک بار در جایگاههای آنلاین سوختگیری کنند. وی درباره شبکه اطلاعرسانی این طرح گفت: رانندگان برونشهری درباره میزان پیمایش اعلام شده براساس اسناد حملونقل میتوانند شماره کارت هوشمند ناوگان را به شماره ۶۰۴۰۱۴۱۱ ارسال کنند. همچنین با شمارهگیری *6040* 141# میزان پیمایش، سهمیه، کارکرد و بارنامه به صورت آنلاین در اختیارشان قرار میگیرد. وی با اشاره به اینکه رانندگان درونشهری میتوانند به آدرس www.navganbari.ir مراجعه کنند، گفت: از اول مهر سهمیه اول به سهمیه دوم تغییر مییابد که ما در این سهمیه فرآیند توزیع را تغییر ندادیم و بلکه انحراف معیار توزیع را کم میکنیم. ارسال به دوستان
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن:
۱۰ کارخانه تولید فولاد به دلیل رکود تعطیل شد
رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران گفت در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ کارخانه بخش خصوصی که میزان تولید کمی داشتند به خاطر گسترش رکود در بخش صنعت کشور تعطیل شدهاند و اگر وضعیت به همین روال پیش رود، بخش خصوصی و کارخانههای کوچک توان ادامه فعالیت نداشته و تعطیل خواهند شد. به گزارش تراز، محمد آزاد درباره مزیت نسبی صنعت فولاد در رقابت با سایر کشورها گفت: الان چارهای جز رقابت با بازارهای جهانی وجود ندارد. قیمت برخی تولیدات ما در داخل کشور گاها گرانتر از قیمتهای صادراتی ما است اما به دلیل اینکه صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و ارزآوری دارد، مورد اقبال تولیدکنندگان است. وی درباره افزایش تولید فولاد در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: هر سال به میزان تولیدات ما افزوده میشود به طوری که امسال میزان تولیدات ما به چیزی حدود ۱۷ میلیون تن خواهد رسید و باید تا ۱۰ سال دیگر،در سال ۱۴۰۴ در پایان سند چشمانداز به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن برسیم. وی درباره واردات فولاد گفت: در حال حاضر همچنان واردات فولاد به صورت شمش آهن و ورق وجود دارد اما میزان آن هر ساله رو به کاهش است. وی درباره خطرات بازگشت برخی شرکتهای فولادسازی کرهای به ایران با لغو احتمالی تحریمها، گفت: اکنون خطر اصلی برای صنعت فولاد ما کشور چین است چون چین الان بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیاست و مازاد تولیدی که علاوه بر مصرف خود دارد چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تن است. آزاد ادامه داد: با توجه به اینکه فولاد چین در همه کشورها خریداری نمیشود یا حتی شاید صادرات آن برای نقاط دور دنیا صرفه اقتصادی نداشته باشد برای همین بازار ایران به دلیل معاملات پایاپایی که با اقتصاد چین دارد یا نفتی که از ایران میخرند میتوانند جنس خود را به ایران بفروشند. از آنجا که ایرانیها نمیخواهند محصولات چینی را بخرند چین مرتبا با دامپینگ قیمتهای خود را کاهش میدهد لذا خطر چین از خطر کره بیشتر است. وی درباره احتمال مصرف کاهش فولاد در کشور با توجه به رکود موجود در صنعت تصریح کرد: قطعا میتوانیم فولاد مازاد نیاز خود را صادر کنیم. در حال حاضر تمام تولیدکنندگان ما به دنبال این موضوع هستند تا بتوانند بازار صادرات خودشان را توسعه دهند تا در صورت کاهش مصرف داخلی بتوانیم مازاد نیاز خود را صادر کنیم تا کارخانجاتمان تعطیل نشوند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|