|
ارسال به دوستان
بعد از ۱۵ سال و در دولت یازدهم
ارزش تجارت خارجی ایران ۱۷ درصد منفی شد
گروه اقتصادی: متولیان تجارت خارجی کشور سال 94 را با توپ پر و کلی وعده و وعید آغاز کردند. بعد از اینکه تیم مذاکرهکننده هستهای در مذاکرات لوزان سوییس، به یک بیانیه مشترک با گروه 1+5 دست یافت، مسؤولان وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت، در کنار برخی رسانههای حامی دولت با فضاسازی گستردهای، نوید یک سال درخشان را برای تجارت کشور، به مردم و فعالان اقتصادی دادند. مجتبی خسروتاج، قائممقام نعمتزاده در وزارت صنعت، در مصاحبه با یکی از نشریات حامی دولت قویا، قول جهش 20درصدی در تجارت خارجی کشور را داد. ولیالله افخمیراد، رئیس سازمان توسعه تجارت هم از برنامهریزی گسترده دولت برای بهرهمندی از فضای بعد از لغو تحریمها خبر داد اما از خرداد امسال که آمار 2 ماهه تجارت خارجی کشور از سوی گمرک منتشر شد، دوره ناامیدی برای تحقق وعدههای متولیان تجارت خارجی کشور آغاز شد. حالا در هشتمین ماه سال 94، گمرک جمهوری اسلامی، آمار تجارت خارجی نیمه نخست سال جاری را به طور کامل منتشر کرده تا وضعیت مبادلات تجاری ایران با کشورهای دنیا در نیمه اول سال جاری، به طور کامل مشخص شود. با نگاهی به این آمار درمییابیم که جزئیات آن، فرسنگها با وعدههای متولیان تجارت خارجی کشور فاصله دارد و به نظر میرسد با این وضعیت به هیچ کدام از اهدافی که مسؤولان وزارت صنعت برای تجارت خارجی ایران در ابتدای امسال ترسیم کرده بودند، دست نخواهیم یافت. بررسی آمار تجارت خارجی ایران در 6 ماه نخست سال 94، یعنی سال توافق هستهای میان ایران و کشورهای 1+5، بیانگر نکات مهمی است که کدهای جالبی را به فعالان و تحلیلگران اقتصادی میدهد. در آمار ارائه شده از سوی گمرک در بخش صادرات کالا و میعانات گازی، وزن مبادلات تجاری کشور از 50 هزار و 328 تن در 6 ماهه نخست 93 به 47 هزار و 163 تن در نیمه اول سال 94 کاهش پیدا کرده که نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش وزن داشته است. در همین بخش در نیمه دوم سال گذشته، 23 میلیارد و 872 میلیون دلار کالا و میعانات گازی از ایران صادر شده که این رقم در همین مدت از سال جاری، تا 20 میلیارد و 494 میلیون دلار کاهش یافته و 14 درصد افت کرده است. در بخش صادرات کالا کشور ما در 6 ماه اول امسال، 37 هزار و 922 تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 468 میلیون دلار صادر کرده، در حالی که سال گذشته در همین مدت، 40 هزار و 863 تن کالا به ارزش 17 میلیارد و 153 میلیون دلار صادر کرده بود. این یعنی مبادلات ما در بخش صادرات کالا از نظر وزنی 7 درصد و از نظر ارزشی 4 درصد کاهش یافته است. در حوزه واردات کالا نیمه اول سال گذشته 20 هزار و 488 تن به ارزش 26 میلیارد و 206 میلیون دلار کالا به کشور وارد شد، که این پارامتر در نیمه اول سال 94، 17 هزار و 199 تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 852 میلیون دلار بوده است بنابراین واردات کالا در نیمه امسال از نظر وزنی 16 درصد و از نظر ارزشی 20 درصد کاهش یافته است. در مجموع در نیمه اول سال 94، 64 هزار و 362 تن مبادله کالا به ارزش 41 میلیارد و 346 میلیون دلار انجام شده است. این در حالی است که سال گذشته در همین مدت زمانی، 70 هزار و 816 تن کالا با ارزش 50 میلیارد و 78 میلیون دلار مورد مبادله تجاری قرار گرفته بود بنابراین بررسی کل مبادلات تجاری 6 ماه نخست امسال نشان میدهد از نظر وزنی 9 درصد و از نظر ارزشی 17 درصد نسبت به سال گذشته با افت روبهرو بودهایم. بررسی وضعیت مبادلات تجاری کشور در 15 سال گذشته نشان میدهد افت 17درصدی ارزش مبادلات تجاری در این مدت بیسابقه بوده و برای اولین بار در نیمه اول سال 94 اتفاق افتاده است. به گزارش نسیم، طبق آمار گمرک در 6 ماه اول سال 94 در بخش صادرات غیرنفتی 47 هزار و 163 تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 494 میلیون دلار صادر شده، در حالی که در همین مدت از سال 93، وزن صادرات 50 هزار و 328 تن به ارزش 23 میلیارد و 872 میلیون دلار بوده است. در بخش صنعت هم متاسفانه نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 10 درصد و از لحاظ ارزشی 2 درصد کاهش گریبانگیر تجارت کشور شده است اما در صادرات غیرنفتی پتروشیمی بهرغم تاثیرپذیری از کاهش قیمت نفت وضعیت بهتری داریم. در نیمه اول سال 94 ایران 12 میلیون و 195هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش 7 میلیارد و 128 میلیون دلار صادر کرده است. این در حالی است که در سال گذشته تنها 8هزار و 984 هزار تن از این محصولات صادر شده ولی ارزش آن حتی یکمیلیون دلار هم از امسال بیشتر، یعنی 7 میلیارد و 129 میلیون دلار بوده است بنابراین در صادرات محصولات پتروشیمی بهرغم اینکه کشور ما از لحاظ وزنی 36 درصد موفقتر عمل کرده اما از لحاظ ارزشی سود خاصی را به دلیل تاثیرپذیری از کاهش قیمت نفت، به دست نیاورده است. وضعیت فرش و صنایعدستی هم در نیمه اول امسال چندان مساعده نبوده و ما در بازارهای صادراتی نسبت به سال گذشته چندان حرفی برای گفتن نداشتهایم اما بررسی بخش کشاورزی هم نکات جالبی دارد. در حالی که مرکز آمار ایران، آمار رشد بخش کشاورزی کشور را در نیمه اول امسال 5 درصد اعلام کرده بود اما بررسی وضعیت صادرات ایران در بخش کشاورزی، با آمار این مرکز چندان همخوانی ندارد. نیمه اول امسال یکهزار و 794 تن محصول به ارزش به 1634 میلیون دلار صادر شده، در حالی که در نیمه اول سال 93، 2 هزار و 62 تن کالا به ارزش 1781 میلیون دلار کالا صادر میکردیم بنابراین کشورمان، در نیمه اول سال 94، در بخش کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 13 درصد و از لحاظ ارزشی 8 درصد کالای کمتری صادر کرده است. وضعیت صادرات محصولات معدنی هم ضعیفترین کارنامه را در بخش صادرات غیرنفتی دارد. افت شدید صادرات غیرنفتی در حالی در سال دوم دولت روحانی اتفاق میافتد که مسؤولان وزارت صنعت در این مدت با طرحهایی مانند احیای جایزه صادراتی، ارائه تسهیلات و رفع موانع صادراتی سعی کردهاند اوضاع کشور را در این بخش بهبود بخشند اما هیچ کدام از این طرحها کارساز واقع نشده است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
همپیمان شدن حضرات آیات بهبهانی و طباطبایی به منظور نیل به مشروطه - 1284 ش ارسال به دوستان
سلام وطن
اینجانب به یکی از شعب بانک ملت مراجعه کردم و برای اطلاع از برداشت حساب در یک تاریخ معین درخواست پرینت حساب دادم. کارمند بانک ملت اعلام کرد بابت هر صفحه پرینت ۵۰۰ تومان کارمزد دریافت میکنیم. از آنها خواستم پرینت تاریخی که میخواهم به من بدهند اما آنها در کمال ناباوری اعلام کردند امکان ندارد و باید پرینت تاریخهای آن روز تا روز درخواست را بگیرید. بنده مجبور شدم ۶ هزار تومان بابت ۱۲ صفحه پرینت پرداخت کنم. عجیب اینکه با دریافت پرینت حساب مشخص شد پرینتهای بانک ملت رقم کامل ۱۶ رقمی کارتهایی که پول به آنها واریز کردم را نمیدهد چون فقط در صفحه پرینت جای ۱۴ رقم اول بود! زمانی که به کارمند بانک ملت اعتراض کردم آنها گفتند شما درست میگویید و بهعنوان انتقاد، انتقال میدهیم! من زمان و پولم را هزینه کردم و نتیجهای نگرفتم. ارسال به دوستان
جای خالی نظارت در بازار آشفته فروش بلیت هواپیما
نرخ پرواز تهران ـ نجف دو برابر شد!
در حالی سازمان هواپیمایی نرخ مصوب 950هزار تومان را برای پرواز تهران - نجف- تهران تعیین کرد که در فاصله 3 روز مانده به آغاز پروازهای اربعین نرخ بلیت این مسیر پروازی به 2میلیون تومان نزدیک میشود. به گزارش تسنیم، امسال سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی حملونقل هوایی مسافری با مشارکت شرکتهای هواپیمایی داخلی اقدام به تعیین نرخ برای پرواز عتبات عالیات در اربعین حسینی کردند. بر این اساس، سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از قیمتگذاری پروازهای اربعین از 850هزار تا 2/1میلیون تومان خبر داد و با بیان اینکه سال گذشته بلیت پرواز تهران - نجف - تهران بین یکمیلیون و 200 تا 2میلیون و 200هزار تومان در اختیار مردم قرار میگرفت، اظهار کرد: طی سالهای اخیر در حق مردم اجحاف میشد و دلالان بلیتهای این پرواز را با چند برابر قیمت واقعی میفروختند. وی با اعلام اینکه قیمت بلیت پروازهای تهران - نجف - تهران 950هزار تومان و تهران - بغداد - تهران 850هزار تومان تعیین شده است، افزود: بلیت پرواز مشهد - نجف - مشهد یکمیلیون و 200هزار تومان و مشهد - بغداد - مشهد نیز یکمیلیون و 100هزار تومان تعیین شد. وی با اشاره به اینکه مردم میتوانند از طریق دفاتر شرکتهای هواپیمایی، سایتهای این شرکتها یا آژانسهای مجوزدار بند الف اقدام به خرید بلیت کنند، تأکید کرد: مسافران در صورت مشاهده فروش بلیت توسط سایتهای غیرمجاز و دلالان موضوع را برای پیگیری به تعزیرات حکومتی اطلاع دهند. آذرماه سال گذشته مرتضی دهقان، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور 257 مجوز پروازی بهصورت فوقالعاده به عتبات عالیات بهمنظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و برای حفظ تعادل بازار به مقاصد نجف و بغداد خبر داد. وی اظهار کرد: در راستای افزایش تقاضا برای برقراری پروازهای عتبات در ایام اربعین حسینی و بهمنظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و حفظ تعادل بازار تاکنون مجوز 257 پرواز بهصورت فوقالعاده صادر شده است. این در حالی بود که همزمان با انتشار اظهارات دهقان بلیت پرواز تهران - نجف در بازار سیاه با قیمت بالاتر از 2میلیون تومان فروخته میشد. به عبارت بهتر با نزدیک شدن به اربعین حسینی نرخ پرواز عتبات عالیات روند صعودی شدید به خود گرفت و تا چند برابر قیمت سیستمی توسط برخی آژانسهای مسافرتی فروخته شد. مدیر یکی از آژانسهای مسافرتی تهران در آن روزها با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به اربعین حسینی قیمتها بهطور سرسامآوری افزایش مییابد، به تسنیم گفته بود: یک ماه پیش (آبان 93) نرخ بلیت رفت و برگشت پرواز تهران - نجف حداکثر 800هزار تومان بود اما با افزایش تقاضا قیمتها نیز افزایش یافت تا اینکه اواخر آبان قیمتها تقریباً 2 برابر شد. وی افزود: در 2 هفته اخیر نیز قیمتها بین 300 تا 700هزار تومان دیگر بسته به شرکت هواپیمایی افزایش یافته است. به گفته برخی فعالان بازار طی روزهای اخیر بهدلیل افزایش تقاضا و نبود بلیت با نرخهای مصوب، بلیتهای چارتری پرواز عتبات عالیات به مرز 2 میلیون تومان نزدیک خواهد شد. در این بین مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی کشوری برنامه مشخص و مؤثری برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و بروز مشکلات متعدد برای زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی ندارد. ارسال به دوستان
تحویل یک ماهه خودرو در ابهام
بانک مرکزی چکهای خودروسازان را وصول نکرد
در حالی یک هفته از پایان طرح وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو میگذرد که هنوز بانک مرکزی چکهای خودروسازان را وصول نکرده است. به گزارش تسنیم، پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو در قالب بسته خروج از رکود دولت در 18 آبانماه آغاز شد و طی 6 روز 125 هزار دستگاه خودرو به فروش رسید. البته بانک مرکزی با مشاهده این حجم فروش اعلام کرد فقط تأمین اعتبار 110 هزار دستگاه را انجام میدهد و مابقی را خود خودروسازان باید متقبل شوند. در حال حاضر 2 هفته از پایان این طرح میگذرد و پیگیریها از شرکتهای خودروسازی نشان میدهد بانک مرکزی بهرغم تعهد خود در خرید دین چکهای مشتریان ظرف 48 ساعت هنوز یک فقره از چکها را هم وصول نکرده است. یک مقام مسؤول در یکی از شرکتهای خودروساز در گفتوگو با تسنیم در همین ارتباط گفت: در طول جلسات متعدد با بانک مرکزی قرار بر این بود ما چکهای دریافتی از مشتریان را به بانک مرکزی تحویل دهیم اما با گذشت 2 هفته هنوز هیچ چکی وصول نشده است. عدم وصول چکهای مشتریان توسط بانک مرکزی نشان میدهد تحویل خودرو در قالب طرح وام 25 میلیون تومانی همچنان در ابهام بوده و مردم امکان دریافت خودروهای خریداری شده را ظرف یک ماه نخواهند داشت. بنابر این گزارش، در حالی بانک مرکزی چکهای خودروسازان را وصول نمیکند که کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست دولت برای دادن وام خودرو به متقاضیان میتواند تاثیر مقطعی داشته باشد که دولت آن را برای نجات صنعت خودرو به کار برده است اما در بلندمدت سیاست آنچنان معقولی نیست. مرتضی دلخوش چندی پیش درباره افزایش تسهیلات خودرو برای تحریک تقاضا در این بخش با تاکید بر اینکه اگرچه ممکن است مردم برای خرید خودرو با کمبود نقدینگی نیز مواجه باشند اما نیاز اصلی مردم در زمینه خودرو این است که قیمت محصول با توجه به کیفیت آن متناسب شود، در حالی که این قیمت الان خیلی بالاست. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|