|
سوت قطاری که شنیده نمیشود
توقف پروژه راهآهن میانه ـ تبریز در میانه راه
پروژه راهآهن میانه- تبریز چندین سال است نمیتواند راهی به سوی مقصد خود بیابد و همچنان در میانه راه متوقف شده است. ۱۵ سالی میشود که مردم آذربایجانشرقی منتظر شنیدن سوت قطار مسیر میانه- تبریز هستند و در طول این سالها گوششان پرشده است از وعدههای مسؤولان وقت برای تکمیل این پروژه اما گویا باید تا مدتها همچنان گوش خود را برای شنیدن صدای سوت قطار این مسیر تیز نگه دارند. با گذشت این همه سال گره از این پروژه مهم استانی باز نشد و این راهآهن باوجود پیشرفت ۹۰ درصدی همچنان در بستانآباد متوقفشده و راه خود را به تبریز نیافته است. این خط راهآهن که پس از تبریز، عازم مرز جلفا و سرانجام جمهوری آذربایجان و ترکیه خواهد شد، هماکنون در میانه راه مانده و هنوز مشخص نیست چه زمانی به تبریز خواهد رسید تا پس از آن استان آذربایجانشرقی را به همسایگان خارجی خود وصل کند. این پروژه یکی از طرحهای عظیم استان بوده که از سال ۷۹ آغازشده و هماکنون نیز پیشرفتی در حدود ۹۰ درصد دارد. مدیرکل راهوشهرسازی آذربایجان شرقی، افتتاح این خط راهآهن را گامی در راستای بهبود مسیر ریلی تهران- تبریز دانسته و میگوید: در ابتدا این پروژه بهمنظور اتصال راهآهن تهران- میانه به کشورهای همسایه همچون آذربایجان و ترکیه طراحیشده بود اما هماکنون بعد از گذشت سالها در بستانآباد متوقف است. وی ادامه میدهد: طی چند سال اخیر، کار تکمیل پروژه شتاب بیشتری گرفته و هماکنون نیز در مرحله ریلگذاری قرار دارد که با تکمیل عملیات ریلی میتوانیم در قسمتی از مسیر، سوت قطار را بشنویم. اخلاقی با بیان اینکه میزان پیشرفت ۹۰ درصدی مربوط به مسیر میانه تا بستانآباد است، میگوید: در مسیر بستانآباد تا تبریز موانعی بر سر راه پروژه قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواریهای فراوان در مسیر بوده که سبب زمانبر شدن اجرای باقی عملیات شده است. مدیرکل راهوشهرسازی استان ادامه میدهد: با توجه به حجم بالای این پروژه نیاز به اعتبار بالایی برای تکمیل طرح داریم که بهطور یقین اعتبار دولتی نمیتواند تا سالها کفاف این میزان هزینه را بدهد و به همین دلیل در تلاش برای جذب فاینانس و مشارکت بخش خصوصی هستیم. وی میافزاید: در سفر ریاست جمهوری به استان ۳۵۰ میلیون دلار فاینانس به این طرح اختصاص یافت و در این میان نیز تمام مسؤولان استانی بهصورت جدی در پی یافتن سرمایهگذار مناسب برای این طرح هستند تا آن را به سرانجام برسانند. پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز طرح و تکمیل نشدن آن، این بار مسؤولان اجرایی راهآهن خبر از دوخطه کردن مسیر ریلی تهران به تبریز میدهند، پروژهای که در طول ۱۵ سال به پایان نرسیده است. مدیرکل راهآهن استان چندی پیش از دوخطه کردن این مسیر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی دوخطه کردن این مسیر از تهران تا کرج شروع شده است که با دوخطه شدن کل مسیر تهران- تبریز، سرعت قطار در این مسیر به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد. میرحسن موسوی گفت: زیرسازی این طرح تا پایان سال آینده به اتمام میرسد و هدف دولت و راهآهن جمهوری اسلامی دوخطه کردن مسیر ریلی تهران- تبریز است. معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی نیز در گفتوگو با مهر درباره آخرین وضعیت این پروژه میگوید: در حال حاضر این پروژه در مسیر میانه تا بستانآباد پیشرفت بالایی دارد و هماکنون نیز ۱۰۰ کیلومتر از خطوط راهآهن در مسیر این 2 شهر منتظر ریلگذاریهای پایانی است. محمدصادق پورمهدی ادامه میدهد: این پروژه یکی از طرحهای مهم استان و حتی کشور است که میتواند زمینهساز پیشرفت اقتصادی و مبادلات تجاری بیشتر در این منطقه شود. وی ریلگذاری از میانه تا بستانآباد را تا سال ۹۵ عملی دانسته و میگوید: تا سال آینده عملیات ریلگذاری در این مسیر انجام خواهد شد و تکمیل سایر قسمتهای مسیر نیز بلافاصله پس از آن در دستور کار قرار میگیرد. پورمهدی ادامه میدهد: از مسؤولان مرتبط با پروژه میخواهیم پیمانکاران طرح را برای تسریع در اجرای باقی عملیات مجاب کنند تا بتوانیم در سریعترین زمان ممکن این پروژه را تحویل مردم استان دهیم. به گزارش مهر، با وجود گذشت ۱۵ سال از آغاز این طرح، هماکنون قطار میانه- تبریز در میانه راه و در شهر بستانآباد متوقف شده و برای تکمیل ریلهای خود روزشماری میکند تا سرانجام بتواند به مقصد خود، شهر تبریز برسد و پس از آن عازم مرزهای ترکیه و آذربایجان شده و به آنها بپیوندد اما هنوز هم مشخص نیست برای رسیدن به این هدف چند سال باید منتظر ماند. ارسال به دوستان
جمعآوری و انتقال فاضلاب مناطق یک و 3 تهران
با پایان عملیات لولهگذاری انتقال فاضلاب در خطوط اصلی واقع درنواحی پاسداران، قبا و شریعتی قابلیت دفع فاضلاب شهروندان منطقه یک و 3 تهران امکانپذیر میشود. منصور زینلی، مدیر اجرایی مناطق یک و 3 شرکت فاضلاب تهران، درباره اجرای طرح زیستمحیطی فاضلاب تهران در این 2 منطقه گفت: این مناطق بهعنوان شمالیترین مناطق شهر تهران به لحاظ بافت زمین، مراحل اجرای پروژه را با چالشهای متعددی روبهرو میکند. از دیرباز به دلیل سنگی بودن زمین و نفوذپذیری بسیار کم بویژه در منطقه یک شهرداری تهران، همواره با مشکل دفع فاضلاب شهری مواجه بودهایم. زینلی بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی را از دیگر مخاطرات این مناطق خواند و افزود: این 2 منطقه همواره جزو نقاط حساس و پرخطر از حیث جاری شدن فاضلاب در سطح شهر بودهاند. ارسال به دوستان
ساخت بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری سیرجان
آیین آغاز عملیات ساخت بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری سیرجان برگزار شد. در این مراسم مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی اظهار داشت: هر منطقهای که بخواهد پیشرفت کند، باید به زیربناها و زیرساختهای صنعت گردشگری آن توجه شود و این یکی از مهمترین الزامات پیشرفت و رشد اقتصادی برای هر منطقهای است. در دورههای گذشته وجود تحریمهای گسترده علیه کشورمان باعث شده بود سرمایهگذاران در این بخش با مشکلات عدیده مواجه باشند. وی ادامه داد: از امروز عملیات ساخت بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری سیرجان با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایهگذاری در زمینی به مساحت ۲۷ هزار مترمربع آغاز میشود و انتظار میرود این مجموعه در یک بازه زمانی ۳ ساله آماده بهرهبرداری شود. ارسال به دوستان
معرفی «نرگس» خوسف برای ثبت جهانی در یونسکو
زینب رمضانی، خبرنگار وطن امروز: فرماندار خوسف با اشاره به اینکه نرگس خوسف در اردیبهشت امسال ثبت میراث طبیعی ملی شده است، گفت: نرگس خوسف برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی میشود. مهدی فرجامیفرد در نشست هماندیشی با نرگسکاران برای ثبت جهانی گل نرگس در شهرستان خوسف ادامه داد: گل نرگس هزاران سال قدمت دارد و شهرستان خوسف رتبه نخست در خراسان جنوبی و پنجم کشور را به لحاظ سطح زیرکشت و تعداد گل نرگس دارد. وی با تاکید بر اینکه باید روی پتانسیلهای گل نرگس کار کنیم، افزود: سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان 10 هکتار بوده که با اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی این مهم به 20 هکتار میرسد. فرجامیفرد گفت: کیفیت گل نرگس خوسف منحصر به فرد بوده و یکی از رسالتهای ما این است که گل نرگس خوسف را به جهانیان بشناسانیم، حفظ کنیم و توسعه دهیم. همچنین در این نشست، مهدی قلاسی، شهردار خوسف گفت: یک میلیارد تومان عواید فروش گل نرگس برای مردم شهرستان در هر سال است. در ادامه حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز اظهار داشت: در سازمان میراث فرهنگی این تصمیم گرفته شده که پرونده ثبت جهانی گل نرگس از طرف ایران به یونسکو پیشنهاد شود. ارسال به دوستان
اصلاح شبکه و انشعابهای فرسوده آب در شهرستان قدس
مدیر امور آبفای شهرستان قدس از اصلاح شبکه و انشعابات فرسوده خیابان شهید آشتیانی و شهید محمدی به طول ٩٠٠ متر در این شهرستان خبر داد. مهدی شمسآبادی گفت: با توجه به برنامهریزیهای بهعمل آمده درباره ساماندهی مسیرهای با تراکم حوادث بالا در سطح شهرستان قدس جهت کاهش حوادث و جلوگیری از هدررفت آب، اجرای عملیات اصلاح و بازسازی ٧ کیلومتر خطوط فرسوده در اولویت اجرایی این امور قرار گرفت. وی افزود: در این راستا عملیات اصلاح شبکه و انشعابات خیابان آشتیانی واقع در ٢٠متری ولیعصر به طول ٤٠٠ متر و خیابان شهید محمدی به طول ٥٠٠ متر با سایز لوله ١٦٠پلیاتیلن آغاز شد. ارسال به دوستان
نفوذ در ارکان حاکمیت
علی هدایت: سهشنبه هفته گذشته، لایحه «تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» از جانب دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در لایحه جدید با توجه به حرکت قابل تقدیر نمایندگان ملت در اسفند 93 مبنی بر تصویب قانون ممنوعیت واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم، از عبارت «مشارکت مردمی» در توصیف روند خصوصیسازی آموزش و پرورش استفاده شده است. ارسال به دوستان
اخبار
تعویض رایگان 300 دستگاه کنتور خراب آب در گنبدکاووس ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|