|
نگاهی به فیلم «بازگشته»؛ نامزد بیشترین رشتهها در اسکار 2016
شوالیه تاریکی
سعید قاسمی: «بازگشته» نام آخرین اثر آلخاندرو گونسالس اینیاریتو، کارگردان مکزیکی و پرآوازه سینما است که فیلمهای مطرحی مانند «عشق سگی»، «21 گرم»، «بابل» و فیلم اسکاری «بردمن» را در کارنامه خود دارد. حضور پررنگ این فیلم در کسب جوایز مختلف گلدن گلوب امسال و بیشترین سهمی که در اسکار 2016 با نامزدی در ۱۲ رشته مختلف داراست، تازهترین اثر اینیاریتو را به فیلمی مهم در سینمای جهان تبدیل کرده است. سال گذشته نیز فیلم «بردمن» ساخته اینیاریتو جایزه بهترین فیلم را در مراسم اسکار دریافت کرد. فیلم «بازگشته» یک اقتباس سینمایی از رمانی با همین نام نوشته مایکل پانک است که روایتگر تلاش و پایداری یک انسان در برابر طبیعت وحشی و خصومتهای انسانی است. هیو گلاس (لئوناردو دی کاپریو) در ماجرای یک شکار به سختی مجروح شده و توسط گروه همراهش رها میشود. فیتز جرالد (تام هاردی) به همراه هاوک فرزند گلاس و نوجوانی با نام بریجر برای مراقبت از گلاس گمارده میشوند. در ادامه فیتز جرالد، هاوک را به قتل میرساند و گلاس را در طبیعت وحشی رها میکند. گلاس زنده میماند و برای انتقام برمیخیزد. فیلمنامه «بازگشته» توسط اینیاریتو و مارک ال اسمیت در ساختاری کلاسیک نگارش شده که با هوشیاری یک شخصیت نوجوان سرخپوست پاونی (هاوک) را مجزا از داستان اصلی به فیلمنامه اضافه کردهاند. هوشمندانه به این دلیل که مرگ هاوک علاوه بر تشدید جراحت وارده بر قهرمان در سطوح درونی و بیرونی، هدف خودآگاه او را بیش از پیش برجسته میکند، هدفی که قهرمان آگاهانه درصدد تحقق آن گام برمیدارد متشکل از 2 مقوله انتقام و بقاست. این امر سوالی را ایجاد میکند که تا پایان به دنبال پاسخش هستیم؛ انگیزه انتقام، گلاس را زنده کرد یا میل به بقا؟ او که به قول خودش همه چیزش را از دست داده زمانی که به تمدن بازمیگردد و از چنگال نیروهای متخاصم طبیعی و انسانی جان سالم به در میبرد بدون تعلل سفری دیگر را آغاز میکند. سفری که با گرفتن انتقام از جرالد در آن سکانس مملو از خشونت پایان مییابد. خشونتی که قطرات خون پاشیده شده روی دوربین و کنتراست خون ریخته شده روی سفیدی برف، آن را تشدید میکند. انگیزه مضاعف قهرمان و لحن غمانگیز در روایت وجه تمایز «بازگشته» با فیلمهای مشابه سال است که به مساله بقا و مبارزه با طبیعت میپردازند. از سویی دیگر بازبینی این مطالب نوع نگاه اینیاریتو به 2 مقوله خیر و شر را بیان میکند. او خیر و شر را مطلقا مختص به گروه خاصی نمیداند، بلکه این دو امر را در فرد و فردیت میبیند. گلاس توسط همگروهیهای خود رها میشود اما یک سرخپوست پاونی زخمهایش را ترمیم میکند و او را در پناهگاه قرار میدهد. سرخپوستی که مانند گلاس خانوادهاش را همکیشان خودش کشتهاند و در چند سکانس بعد عدهای سفیدپوست او را به دار میآویزند. تماشای جسد این سرخپوست بر فراز درخت با آن تکه چوبی که جمله (همه ما وحشی هستیم) روی آن حکاکی شده است نشان از کنایه تلخ و گزندهای است که در بطن درام نهفته است. در انتهای فیلم هنگامی که جرالد به گلاس میگوید: «خب منو بکش حالشو ببر ولی باز پسرت بر ارسال به دوستان
معرفی فیلم « ترامبو» ساخته جی روچ
نویسندهای در اسارت مککارتیسم
« ترامبو» (Trumbo)، فیلم درامی است از بیوگرافی زندگی پرفراز و فرود نویسنده مشهور و موفق سالهای دور هالیوود، دالتون ترامبو که از روی رمانی به قلم بروس الکساندر کوک ساخته شده است. دالتون ترامبو، نویسنده موفق و مشهور فیلمهای تحسینشدهای همچون Spartacus، Papillon و Roman Holiday که موفق به کسب ۲ جایزه اسکار نیز شده است، به خاطر امتناع از پاسخ به سوالات کمیته فعالیتهای خلاف شؤونات آمریکایی مجلس مبنی بر احتمال تبلیغات کمونیستها در صنعت فیلم آمریکا، به همراه ۹ فیلمساز دیگر به مدت ۱۳ سال در لیست سیاه قرار گرفت و ۱۱ ماه نیز به زندان افتاد. از طرفی محصول جدید سینمای جهان به کارگردانی جی روچ منعکسکننده روایتی از مککارتیسم در هالیوود است. سناتور مک کارتی منتخب مردم ایالت ویسکانسین از حزب جمهوریخواه بود و تلاش میکرد خطر کمونیسم را مهم و خیلی بزرگتر از آنچه هست، جلوه دهد. برای مقابله با خطر کمونیسم در داخل کشور اداره افبیآی تاسیس شد و ماموریت یافت با مک کارتی در زمینه تحقیقات افراد منتسب به دولت همکاری کند. همچنین 3 کمیته دولتی برای پیگیری فعالیتهای ضدآمریکایی تشکیل شد و 109 پرونده را درباره فعالیتهای کمونیستی افراد و مجموعهها بررسی کردند. برایان کرانستون، بازیگر معروف و محبوب سریال برکینگ بد، در نقش ترامبو در این فیلم حضور دارد؛ فیلمی که در جشنوارههای تورنتو و لندن به نمایش درآمد و از ژانویه سال ۲۰۱۶ اکران خود را آغاز میکند. ترامبو شناختهشدهترین عضو گروه «ده تای هالیوود»، از نویسندگان هالیوودی است که در دوره مککارتی در لیست سیاه قرار گرفتند، چرا که در دهه ۱۹۴۰ میلادی از جمله پردرآمدترین فیلمنامهنویسان هالیوود بود. در طول جنگ بهترین سناریوهایش را برای «مترو گلدوین مایر» مینگارد که مشهورترین آنها «سی ثانیه بر فراز توکیو» به کارگردانی مروین لی روی در سال ۱۹۴۴ است. او همکاری با «مترو گلدوین مایر» را که از ۱۹۴۰ آغاز کرده بود تا سال ۱۹۴۵ ادامه میدهد. فیلم «ترامبو» داستان زندگی این مرد را در مقطعی روایت میکند که او به همراه ۹ کارگردان و فیلمنامهنویس دیگر، به عدم همکاری با کنگره آمریکا و ایجاد اخلال در کار آن متهم شده بود. ترامبو در سال ۱۹۴۷ و در دوران موسوم به مککارتیسم از پاسخگویی در برابر کمیته فعالیتهای ضدآمریکایی مجلس نمایندگان با استناد به متمم اول قانون اساسی خودداری کرد. آنها سپس به خاطر نزدیکی با حزب کمونیست در لیست سیاه قرار گرفتند. او در سال ۱۹۵۰ یازده ماه را به جرم عدم همکاری با کنگره در زندان سپری کرد. بعد از جنگ در ۱۹۵۰ نام دالتون ترامبو در لیست سیاه قرار میگیرد و بعد از محکومیت سناریوهایی با اسامی مستعار مینویسد که یکی از آنها به نام «کودکان قهرمان» با نام مستعار «رابرت ریچ» در سال ۱۹۵۷ اسکار بهترین سناریو را به دست آورد. ترامبو با تبعیدی خودخواسته به مکزیک مهاجرت کرد و به نوشتن فیلمنامه با نامهای مستعار پرداخت. بعد از آن 2 سناریوی دیگر به نام «کابوی» (دلمر دیوز ۱۹۵۸) و «آخرین قطار گان هیل» (جان استرجس ۱۹۵۹) را با اسامی مستعار مینویسد در پی این موفقیت است که یک سال بعد کرک داگلاس نوشتن سناریوی «اسپارتاکوس» را به او محول میکند و نام واقعی وی را در عناوین فیلم عنوان میکند. از این تاریخ دوره تازهای در زندگی «ترامبو» شروع میشود و طی سالهای ۱۹۶۰ سناریوی چند فیلم مهم را به رشته تحریر در میآورد که از میان آنها میتوان «اکسدوس» (اتو پرمینجر - ۱۹۶۰)، «آخرین غروب» (رابرت آلدریچ - ۱۹۶۱) و شجاعان تنها هستند (دیوید میلر - ۱۹۶۲) را نام برد. چند سناریو نیز با همکاری دیگران مینویسد که مهمترین آنها «مرغ دریایی»، «هاوایی» و «سوارکاران» است. در سال ۱۹۷۱ بعد از سالها تلاش ناامیدانه سرانجام رمان معروف خود «جانی تفنگش را برداشت» (برنده جایزه پرفروشترین کتاب آمریکایی در سال ۱۹۳۹) را جلوی دوربین میبرد. این فیلم به عنوان اولین کار ترامبو در مقام کارگردان مورد تحسین و تایید منتقدان قرار میگیرد، با این حال وی هرگز این تجربه را تکرار نمیکند. فیلمنامه شاهکاری چون «پاپیون» (فرانکلین شافنر - ۱۹۷۳) یکی از آخرین کارهای دالتون ترامبو است. ترامبو در اواخر عمرش در سال ۱۹۷۰ کتاب «مکالمه اضافی: نامههای دالتو ترامبو ۶۲-۱۹۴۲» را به عنوان زندگینامه خود منتشر میکند. دالتون ترامبو در سال ۱۹۷۶ از دنیا رفت. کتابهای وی شامل کتاب ضد جنگ و بسیار معروفش «جانی تفنگش را برداشت» (۱۹۳۹) که برنده «جایزه ملی کتاب» شد و «گفتوشنودی دیگر» (۱۹۷۰) است. فیلمنامههای معتبر وی عبارتند از: «مردی برای به یاد سپردن»، «کیتی فویل»، «سی ثانیه بر فراز توکیو»، «باشهامت» (برنده جایزه فرهنگستان)، «اسپارتاکوس»، «شجاعان تنهایند»، «کارچاقکن» و «پاپیون». برای کارگردانی و نمایشنامه «جانی تفنگش را برداشت» برنده جایزه منتقدان بینالمللی فیلم و جایزه ویژه فستیوال فیلم کن شد. «ترامبو» تصویری است از خفقان پنهان مانده در کشوری که داعیه آزادی و دموکراسی دارد و کشورهای دیگر را متهم به نابرابری حقوق مردمان میکند، در صورتی که از سالها پیش تا امروز به اشکال مختلف سد راه زندگی مردمان خود بوده است. ارسال به دوستان
ابعاد فریبکاری سعودی در مستند «ساعت صفر»
مستند سیاسی «ساعت صفر» با هدف نشان دادن اقدامات فریبکارانه رژیم آلسعود که ماهیت تبلیغاتی، دیپلماتیک یا اقتصادی ایران را نشانه رفته است، ساخته میشود. به گزارش فارس، مهرداد کاظمی، تهیهکننده و کارگردان مستند سیاسی «ساعت صفر» گفت: گروه مستندسازان آزاد با توجه به تحولات سیاسی جهان و موجهای جدیدی از عملیات روانی که توسط کشور عربستان و همپیمانانش علیه ایران سازماندهی میشود، مستندی سیاسی با عنوان «ساعت صفر» میسازد که اقدامات فریبکارانه رژیم آلسعود که ماهیت تبلیغاتی، دیپلماتیک یا اقتصادی ایران را با همکاری غرب نشانه رفته است به زیر ذرهبین میبرد. وی افزود: رژیم آلسعود که گمان میکند میتواند ملتهای منطقه و جهان را با دروغگویی و اخبار ساختگی و غیرواقعی از شهادت شیخ نمر و وقایع و حقایق صحنه یمن و کشتار و ویرانیهایی که با حملات وحشیانه خود علیه مناطق مختلف یمن به راه انداخته است و تاکنون صدها انسان بیگناه از جمله کودکان و زنان را به خاک و خون کشیده است، منحرف کند، دامنه اتهامزنی و ادعاهای خود با جنگ روانی رسانهای علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده است. کاظمی اظهار داشت: این روزها کنگره آمریکا و دولتمردان آن مبادرت به گسترش تبلیغات سیاسی برای متهمسازی ایران به فعالیتهای استراتژیک هستهای و موشکی میکنند. آنان تلاش مؤثرتری را از طریق متنوعسازی فعالیتهای دیپلماتیک و امنیتی در ارتباط با ایران به کار گرفتهاند و اینجاست که باید در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رسانههای آنان مقابله به مثل کرد. کارگردان مستند 40 سالگی افزود: ساعاتی پس از اعدام روحانی برجسته شیعه، شاهد واکنش مردم بویژه در تهران و مشهد بودیم. پس از تجمع مردم تهران در مقابل سفارت عربستان در ایران، عربستان نیز بلافاصله دور جدیدی از برنامههای تخریبی علیه ایران را کلید زد و وزیر خارجه عربستان در اقدامی نابخردانه خواستار قطع روابط با ایران شد، تا جایی که عملیاتهای روانی عربستان علیه ایران کشورهای منطقه را تحتالشعاع خود قرار داد و حتی فدراسیون فوتبال این کشورها عدم تمایل بازی و عدم امنیت خود را در ایران به فیفا گزارش دادهاند. وی گفت: این مساله نشان از برنامهریزی قبلی دولت عربستان دارد. حال ما فیلمسازان وظیفه داریم در قبال این جنگ روانی با تولید آثار مستند، جهان را به عملکردهای زشت و ناپسند دولت آلسعود که با دنبال تنش در منطقه و زیر سوال بردن حقوق بشر است آشنا کنیم. ارسال به دوستان
اخبار
تجلیل از تئاتریهایی که به شهدا پرداختند ارسال به دوستان
رویدادها
کارگردان «حضرت یوسف(ع)» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|