|
بررسی سناریوهای افزایش نرخ سوخت
دولت میتواند بنزین را گران نکند!
گروه اقتصادی: نرخ سوخت در سال 95 تبدیل به یک معادله چندمجهولی شده است. به گزارش «وطنامروز»، توپ تعیین قیمت جدید سوخت در زمین دولت است و مسؤولان میتوانند با استفاده از مصوبه مجلس هر طور که میخواهند با قیمت سوخت رفتار کنند! طبق مصوبه مجلس، دولت باید سهمیه سوخت را تعیین کند و اگر خودرویی بیشتر از سهمیه تعیین شده بنزین مصرف کرد باید قیمت تمام شده را پرداخت کند. دولتیها با وجود اینکه قلبا موافق افزایش نرخ سوخت بودند با این مصوبه به ظاهر مخالفت کردند اما این مصوبه دست دولت را برای تعیین نرخ سوخت کاملا باز گذاشته است. اگر واقعا دولتیها میخواهند به مردم فشار وارد نکنند میتوانند سهمیه بنزین را مثلا به طور ماهانه 200 لیتر تعیین کنند تا فقط پرمصرفها یا کسانی که کارت سوخت ندارند هزینه اضافی بپردازند. قطعا تعیین سهمیه از سوی دولت یک تصمیم حیاتی خواهد بود و دیگر مسؤولان بهانهای برای افزایش نرخ سوخت نخواهند داشت. تصویب بنزین دونرخی در بودجه امسال سناریوهای مختلفی برای تعیین قیمت پیش روی دولت قرار میدهد و اگر دولت بخواهد با مفروضات مصوبه مجلس قیمت دوم بنزین را تعیین کند، باید به جز قیمت بنزین فوب خلیجفارس، هزینههای جانبی را نیز به آن بیفزاید. براساس این مصوبه «دولت مکلف است حداکثر 4 ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفتگاز (گازوئیلی) و دوگانهسوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هر گونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفا با استفاده از کارت مذکور و براساس بندهای زیر انجام میپذیرد: ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ساماندهی معاملات خودرو و حذف قولنامههای دستی
براساس طرح ساماندهی معاملات خودرو، خرید و فروش در نمایشگاههای فروش اتومبیل با دریافت کدرهگیری رسمیت مییابد و قرار است علاوه بر راهاندازی سامانه معاملات خودرو، قولنامههای دستی حذف شود. ابوالفضل قادری، رئیس سامانه اطلاعات معاملات خودرو در گفتوگو با مهر، میگوید: طرح ساماندهی واحدهای صنفی و آمادهسازی سامانه ثبت معاملات خودرو به منظور مکانیزه کردن فعالیتهای نمایشگاهداران خودرو و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز در دستور کار قرار گرفته است که پس از تایید طرح و کسب مجوزهای مربوط، برای مکانیزه کردن مراحل تنظیم قراردادهای خودرو، بخشنامهها و دستورالعملهایی از سوی اتاق اصناف ایران درباره ضرورت اجرایی شدن طرح صادر خواهد شد. وی تصریح کرد: هماکنون با توجه به آمادهسازی سامانه معاملات خودرو و ثبتنام بیش از ۸۷۰۰ واحد صنفی تاییدشده از سوی اتحادیههای مربوطه در سراسر کشور، نام کاربری و کلمه عبور همه واحدهای صنفی ثبتنام شده توسط اتحادیهها، به متصدیان نمایشگاهها تحویل شده و در نتیجه امکان دسترسی به سامانه خودرو جهت ثبت قراردادها و صدور کدرهگیری برای تمام متصدیان نمایشگاهها فراهم شده است. وی از مردم درخواست کرد در صورت تمایل به خرید یا فروش خودروی خود حتما به نمایشگاهداران مجاز دارای پروانه کسب فعال مراجعه کرده و در مراحل بعدی برای قراردادهای خود، درخواست کدرهگیری کنند، چراکه به هرحال هدف از اجرای طرح ساماندهی معاملات خودرو، امکان صحتسنجی اطلاعات هویتی طرفین قرارداد و مشخصات خودرو از طریق استعلام از پایگاههای مرتبط است. ارسال به دوستان
تعلل سازمان استاندارد در نشر گزارش بنزین
قرار بود گزارش کیفیت بنزین در فروردینماه از سوی سازمان ملی استاندارد منتشر شود، گزارشی که حاصل نمونهگیری از 8 کلانشهر بود، اما در بحبوحه مصوبات بنزینی مجلس، گزارش کیفیت به نظر میرسد گم شده است. به گزارش ایسنا، گزارش قبلی بنزین هرگز منتشر نشد و در واقع محرمانه ماند اما رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته وعده داد گزارش بعدی کیفیت بنزین محرمانه نخواهد بود. طبق گفته نیره پیروزبخت، نتیجه تحقیق روی بنزین 8 کلانشهر یعنی تهران، تبریز، مشهد، اراک، البرز، اهواز، شیراز و اصفهان در فروردین امسال در غالب گزارشی باید منتشر میشد. گزارش بنزینی پیش از آن به این توضیح خلاصه شده بود که «به صورت کلی بنزین به لحاظ کیفی وضعیت بدی ندارد اما باید گفت براساس این گزارش، هم بنزینهای تولید داخل و هم بنزینهای وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.» حالا گزارشی که انتظار میرفت این بار از محرمانگی خارج شده و نتیجه آزمون بزرگ از سوخت اصلی خودروهای پایتخت در آن منتشر شود، به نظر میرسد به سرنوشت محرمانگی گزارش قبلی این سازمان دچار شده یا به دلایلی که توضیحی برای آن وجود ندارد، انتشارش به تاخیر افتاده است. ارسال به دوستان
افت 1840 واحدی شاخص کل بورس
در پایان معاملات هفته منتهی به یکم اردیبهشت امسال، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با 66/1 درصد کاهش ۱۸۴۰ واحد سقوط کرد. به گزارش فارس در هفتهای که گذشت شاخص بازار اول با 1027 واحد کاهش به رقم 54 هزار و 839 واحد بالغ شد. شاخص بازار دوم اما با 2268 واحد کاهش عدد 170 هزار و 759 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 1/84 درصد و 31/1 درصد کاهش نسبت به هفته قبل روبهرو شد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران نیز با 66/1 درصد کاهش تا 1840 واحد سقوط کرد. با نگاهی به سیر بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون میتوان دریافت این نماگر با افت منفی 4/2 درصدی تا 1950 واحد ریزش را تحمل کرده است. در 5 روز کاری هفته قبل ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 14 هزار و 662 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل از آن 13 درصد کاهش یافته است. بر این اساس تعداد 880 هزار و 790 برگه اوراق مشارکت به ارزش 884 میلیارد ریال معامله شد و به ترتیب 1/362 درصد و 2/362 درصد افزایش را نشان میدهد. گفتنی است دیروز شاخص کل بورس 78هزار و 281 واحد، شاخص بازار اول 54 هزار و 852 واحد و شاخص بازار دوم 170هزار و 928 واحد بود. ارسال به دوستان
چرا عدس گران شد؟
دلالبازی و کاهش سطح کشت عدس در کشور 2 عامل افزایش قیمت این حبوب است، اما وزارت جهاد کشاورزی هم باید فکری به حال تولید و توزیع اینگونه کالاها برای جلوگیری از افزایش قیمت کند. به گزارش فارس، در یک سال اخیر قیمت عدس به عنوان یکی از حبوبات پرمصرف مردم مدام روند افزایشی داشته است، تا جایی که قیمت عدس وارداتی (کانادایی) سال گذشته در همین موقع کیلویی 4500 تومان بود که به مرور تا 8 هزار تومان در بازار عمدهفروشان مولوی رسید و امروز مغازهداران سطح پایتخت عدس ایرانی را کیلویی 13 هزار تومان و عدس کانادایی را کیلویی 10 هزار تومان میفروشند. محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره افزایش قیمت عدس گفت: عدسی که در داخل تولید میشود کفاف مصرف داخل را نمیدهد و برای همین بخشی از نیاز از طریق واردات تأمین میشود. ارسال به دوستان
دخالت نعمتزاده، خودرو را گرانتر میکند
شورای رقابت یک مجمع قانونی است و دولتمردان حق دخالت در امور شورا را ندارند. محمدعلی مددی، عضو شورای رقابت در گفتوگو با خبرگزاری بسیج، درباره دخالت نعمتزاده در شورای رقابت گفت: باید قبول کنیم تولید خودرو وقتی بالای 51 درصد در اختیار یک جریان باشد معنای آن انحصار است. وی افزود: خودشان قیمتگذاری و تصمیمگیری میکنند و نظارتی در اینباره مشاهده نمیشود. این چند سال شورای رقابت درباره مکانیزم قیمت خودرو بحث و بررسی کرده است اما دولت با دخالتهای خود بویژه آقای نعمتزاده باعث شده مصوبات شورا در راستای مکانیزم قیمتها قرار نگیرد. عضو شورای رقابت گفت: شورای رقابت یک شورای فراقوهای است و قوانین شفافی در راستای خارج کردن تمام انحصارات و رقابتی کردن آن در اختیار دارد اما متاسفانه دولتها شورا را به رسمیت نمیشناسند و به همین دلیل است دخالتها و نظرات غیرکارشناسانهای ابراز میکنند. مددی درباره قیمت خودرو در نامهای که وزیر صنعت نوشت، گفت: نظر آقای وزیر غیرمنطقی است و نشان میدهد دولت به فکر مردم نیست. دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی قیمتها را بالا میبرد و بازار رقابت را به هم میزند. خوشبختانه اعضای محترم شورا عکسالعمل نشان دادند. اعضای شورا در جلسه گفتند وقتی شورای رقابت جایگاه قانونی دارد و قوانین از اینجا وضع میشود چه نیازی است دولتیها و آقای وزیر اظهارنظر کنند یا درخواستهایی داشته باشند. وی گفت: هفته آینده برای مکانیزم قیمتگذاری خودرو فعالیتهایی صورت میگیرد و اعضای شورا تاکید دارند که قوانین شورا در دولت اجرایی شود. ارسال به دوستان
پرداخت وام ارزان باحذف یارانهها
قائممقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه جدید دولت پرداخت تسهیلات ارزانقیمت از محل حذف یارانههاست. به گزارش مهر، سیدابوالحسن فیروزآبادی با اعلام اینکه حذف یارانهها برای پرداخت تسهیلات ارزانقیمت به صنایع است، گفت: برای ایجاد بنگاههای خرد و کوچک در راستای ایجاد اشتغال امسال تسهیلات ارزانقیمت از محل بودجه صرفهجویی حذف یارانهها پرداخت میشود. وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در اجرای طرح بیمه سلامت همگانی نقش مهمی ایفا کرده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح ۱۰ میلیون نفر در کل کشور زیرپوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفتند، ضمن اینکه تمرکز دولت در ایجاد مشاغل کوچک و خرد است. این موضوع در حالی اظهار میشود که دولت به رغم ناتوانی در پرداخت یارانه، مخالف حذف یارانه دهکهای پردرآمد است. ارسال به دوستان
اخبار
سیدعباس حسینی، مدیرعامل بیمه ایران از آزاد شدن ۵۰۵ زندانی بیمه توسعه که به دلیل تصادف زندانی شده بودند خبر داد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|