|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
درگذشت عالم نیکوکار آیتالله «سیدرضا فیروزآبادی(ره)» در ری - 1344 ش ارسال به دوستان
رشد ۳۹۴ برابری پروژههای زیربنایی بنیاد برکت
تعداد پروژههای زیربنایی و عمرانی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق محروم در طول 9 سال فعالیت این بنیاد، از 23 پروژه به 9 هزار و 58 پروژه رسیده است که از این تعداد، 3 هزار و 593 پروژه به بهرهبرداری رسیده یا آماده افتتاح شده و 5 هزار و 465 پروژه در دست اجرا و تکمیل است. به گزارش تسنیم، معاون امور زیربنایی بنیاد برکت با بیان این خبر گفت: مجموع اعتبار صرف شده بنیاد برکت در حوزه امور زیربنایی و عمرانی بالغ بر 7 هزار و 50 میلیارد ریال است که از این مبلغ 4 هزار میلیارد ریال تا پایان سال 93 و 2 هزار و 300 میلیارد ریال در سال 94 به پروژههای عمرانی اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه از اعتبار 7 هزار و 50 میلیارد ریالی حوزه زیربنایی، 3 هزار و 500 میلیارد ریال صرف ساخت مدارس شده است، اضافه کرد: همچنین یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژههای بیمارستانی مناطق محروم، 700 میلیارد ریال برای ساخت مساجد و مراکز فرهنگی- دینی و 1850 میلیارد ریال برای هزینههای عمرانی مانند آبرسانی، برقرسانی، ساخت پل، جاده و مسکن محرومان صرف شده است. وی با اعلام اینکه طرحهای زیربنایی بنیاد برکت، منشأ تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی در مناطق محروم کشور شده است، تأکید کرد که این طرحها میتواند به عنوان الگویی علمی، عملی و هدفمند برای محرومیتزدایی و توسعه روستایی در کشور مطرح باشد. معاون امور زیربنایی بنیاد برکت فعالیتهای بنیاد برکت در منطقه اندیکا و لالی و بخشی از شهرستان مسجد سلیمان را از نمونههای بسیار موفق در زمینه محرومیتزدایی عنوان کرد و گفت: بنیاد برکت در این مناطق 818 طرح و پروژه را با مشارکت استانداری خوزستان به عنوان الگوی موفق توسعه روستایی اجرایی کرد. ارسال به دوستان
هشدار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به سیاستهای ارزی بانک مرکزی
تکنرخی شدن ارز به نفع دولت و به زیان ملت است
گروه اقتصادی: عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاستهای دولت ضد تولید است، هشدار داد تکنرخی شدن، ارز را گران میکند و این مساله به ضرر تولید تمام میشود. بانک مرکزی قراراست تا پایان سالجاری ارز را تکنرخی کند تا دیگر شبههای برای رانتخواری از طربق ارز چندنرخی در مبادلات تجاری و اقتصادی رخ ندهد، در چنین شرایطی اگر چه خیلی از اقتصاددانان تکنرخی شدن ارز را رویکردی درست در راستای شفافسازی معاملات عنوان میکنند اما برخی دیگر از اقتصاددانان نیز معتقدند بسترسازی برای تکنرخی شدن ارز نیازمند برنامهریزی دقیق، اصولی و بدون سیاسیکاری است با این وجود تکنرخی شدن ارز نباید طوری باشد که به زیان تولید یا گرانی این کالا در بازار منجر یا اینکه بهانهای برای درآمدزایی دولت شود. حسن سبحانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که دولت اعلام کرده است قصد دارد ارز را تکنرخی کند، به نظر شما این سیاست چه پیامدهایی دارد، گفت: هر نهادی یا حتی هر فردی که میخواهد کاری را انجام دهد؛ مثل دولت، باید از آن کار هدفی داشته باشد. ما نمیدانیم که دولتها یا بانک مرکزی چه هدفی را برای تکنرخی کردن ارز دنبال میکنند. اما میتوانیم حدس بزنیم! وی اضافه کرد: اگر این نکته را که دولت درآمد کمی دارد و میخواهد با تکنرخی کردن ارز، دلارهایی را که میفروشد به ریال بیشتری تبدیل کند تا درآمدش بیشتر شود و بخشی از کسری بودجهاش را تأمین کند، بهعنوان یک هدف در نظر بگیریم، میتوانیم درباره خوبی یا بدی این هدف صحبت کنیم. آنچه بدیهی است این است که با تکنرخی شدن ارز، قیمت ارز مبادلاتی افزایش پیدا میکند و به سمت قیمت ارز بازاری حرکت میکند. این باعث میشود واردات کالاهای سرمایهای و واسطهای گرانتر شود. پس اگر هدف دولت حمایت از تولید ملی است باید از گران شدن ارز که باعث گران شدن واردات کالاهای سرمایهای و واسطهای میشود جلوگیری کند، بنابراین بالا بردن نرخ ارز با هدف حمایت از تولید مغایرت دارد. وی با بیان اینکه ما میشنویم که دولتها به لفظ نمیگویند میخواهیم درآمد خود را زیاد کنیم بلکه میگویند که میخواهیم تولید را زیاد کنیم، افزود: به نظر من اگر سیاستی باعث گران شدن واردات این کالاها شود، آن یک سیاست ضدتولیدی است لذا من فایدهای را برای تکنرخی کردن ارز مترتب نمیبینم. به هر حال دولت یا هر نهاد دیگری باید تولید را راه بیندازد تا صادرات حاصل از آن ارز بیشتری را وارد کشور کند و عرضه ارز بیشتر شود تا قیمت آن در بازار آزاد پایین بیاید. ارسال به دوستان
بیکاری بلندمدت فارغالتحصیلان 49/2درصد شد
ازدحام 5 میلیون دانشگاهی پشت دروازه بازار کار
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت، گزارش هشدارآمیزی از تشدید بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی منتشر و ضمن اعلام اینکه در سالهای اخیر اشتغالزایی در مردان از نوع شغل جدید نبوده، نرخ بیکاری بلندمدت فارغالتحصیلان را 2/49درصد اعلام کرد. به گزارش تسنیم، در نتایج تحقیقات دفتر آمار و پایش اقتصادی معاونت پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی با موضوع «بررسی تحولات بازار کار ایران» آمده است: بررسی آمارهای مربوط به تغییرات جمعیت فعال و نرخ مشارکت نشان میدهد از ابتدای سال 1393 فضای جدیدی بر عرضه نیروی کار حاکم شده که با سالهای قبل متفاوت است. در این دوره، علاوه بر اینکه روند کاهشی نرخ مشارکت متوقف شده، الگوی فصلی آن نیز به کلی تغییر کرده است. به گونهای که نرخ مشارکت طی یک روند صعودی از 37 درصد در ابتدای سال 1393 به 2/38درصد در فصل دوم سال 1394 افزایش یافته است. تفکیک جنسی نرخ مشارکت نیز بیانگر آن است که روند نزولی نرخ مشارکت زنان طی یک سال اخیر متوقف شده و تصمیم جمعیت غیرفعال زنان برای خارج ماندن از بازار کار تغییر کرده است و بخشی از این جمعیت تصمیم به جستوجو برای یافتن شغل گرفتهاند. در این گزارش درباره آمار بیکاران نیز آمده است: تعداد بیکاران کشور از سال 1384 تا سال 1387 روندی نزولی دارد و حدود 300 هزار نفر از کل تعداد بیکاران کشور کاسته میشود اما از سال 1388 به بعد روند تعداد بیکاران تغییر میکند و به بیش از 2/3 میلیون نفر در سال 1389 میرسد. از این سال دوباره روند تعداد بیکاران نزولی شده و تا سال 1393 ادامه مییابد. به نظر میرسد از سال 1393 روند تغییرات بازار کار متفاوت از فصول قبل است. تعداد بیکاران فصل زمستان 1393 نسبت به تعداد بیکاران فصل زمستان سال 1392 افزایش یافته است. همچنین تعداد بیکاران در فصلهای بهار و تابستان 1394 نسبت به فصلهای مشابه سال قبل افزایش یافته است. تعداد بیکاران در فصل دوم سال 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایشی به میزان 2/478 هزار نفر داشته است. سهم زنان از افزایش تعداد بیکاران در فصل دوم سال 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل 2/209 هزار نفر و سهم مردان 9/268 هزار نفر بوده است. نکته قابل توجه این است که نرخ بیکاری مردان از سال 1390 روند کاهشی پیدا کرده است. نرخ بیکاری مردان کشور در فصل دوم سال 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل یک درصد افزایش پیدا کرده است. مساله مهم دیگری که میتواند طی فصول آتی تغییرات قابل ملاحظهای در بازار کار ایجاد کند، مساله افراد دارای تحصیلات عالی و بدون شغل است. بررسی آمارها نشان میدهد در فصل دوم سال 1394 از 4/39 میلیون نفر جمعیت غیرفعال، 5/5 میلیون نفر دارای تحصیلات عالی (فارغالتحصیلان و دانشجویان) هستند که هنوز وارد بازار کار نشدهاند. همچنین بخش عمدهای از این جمعیت در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند. ارسال به دوستان
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان خبر داد
شناسایی 240 برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با بیان اینکه ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران تا به امروز شناسایی شده است، گفت: ۲۵ برند خارجی در بخش پوشاک در ایران ثبت شده و مدارک ۳۴ برند دیگر در دست بررسی است. یدالله صادقی در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: برندهایی که تا به امروز در ایران فعالیت میکردند ضابطهمند نبوده و به واردکنندگان اجبار نمیشد حتما باید برند خود را از صاحب برند اصلی دریافت کنند. وی افزود: برای ساماندهی این امر در مرحله اول اصنافی که تحت عنوان برند در کشور فعالیت میکردند شناسایی شدند و به آنها اخطار دادیم در صورتی که ادعا میکنند نماینده برندی مانند نایک در ایران هستند آیا از طرف آنها مجوز دارند یا خیر؟ رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: عدم داشتن نمایندگی رسمی فعالیت در ایران موجب میشود علاوه بر سوءاستفاده از برند خارجی از اعتماد مردم سوءاستفاده شود. وی تصریح کرد: در کشور 300 شرکت شناسایی شد که هرکدام برای خود نمایندگیهای فروش صادر و از اسم برندها استفاده کرده بودند اما از این تعداد تنها 60 شرکت واقعاً نماینده شرکت اصلی بودند. صادقی یادآور شد: حدود 60 شرکت که قراردادیهای خود را از کشور مبدأ به ما ارائه داده بودند به آنها مهلت داده شده است قراردادی جدید براساس معیاریهای ما ارائه دهند به همین منظور به آنها کدرهگیری داده شد. وی خاطرنشان کرد: تا به امروز در بخش پوشاک 25 شرکت توانستهاند گواهیهای ما در بخش پوشاک را دریافت کنند و 34 شرکت نیز کماکان برندشان در دست بررسی است که در صورت ارائه مدارک لازم آنها را ثبت میکنیم. صادقی گفت: برای اینکه ما در کشور خودمان را به روی برندهای خارجی باز نکنیم، شرایطی را برای ورود برندهای خارجی گذاشتهایم که لازمه استمرار نمایندگی آنهاست. وی درباره شرایطی که برای حضور نمایندگیهای رسمی پوشاک خارجی در نظر گرفته شده است، افزود: این برندها باید در قالب شخصیت حقوقی باشند و در مکانهای عرضه باید صندوق فروش داشته باشند تا به سیستم امور مالیاتی ما وصل شوند و 50 درصد کالایی که در سال اول به کشور وارد میکنند باید در داخل ایران تولید شود یا از ظرفیت کار داخل ایران تولید شود یا از ظرفیت کارخانههای خالی ایرانی استفاده کنند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|