|
نظری به جشنواره چهاردهم فیلم مقاومت
«جلوهگاه نور» ؛ قاب مواجههای مردمی
مرتضی اسماعیلدوست: با آغاز به کار چهاردهمین دوره جشنواره فیلم «مقاومت» تمام توجهات به سوی سینمایی است که روزگاری نشانی برجسته در تار و پود نگاه مردمان این سرزمین داشت و حکایت آمارهای گیشه فروش در دهه 60 مبین توجه مخاطبان ایرانی و اهتمام سینماگران به ارزش و اعتبار سینمایی دارد که برگرفته از ریشههای این سرزمین است. آثاری که هر زمان به سمت خاکریزهای عاشقی رفته همراه با توجه مخاطب بوده است، چرا که جنس فیلمهای دفاعمقدسی بازتاب عشقی است که از دامان ایثار به سرای جاودانهها متصل میشود. سینمایی که جلوهگاه نور است و حقیقت خورشید و بر قاب تصویر، نقشها و دیدههایی که نورانیت آفتاب را به صداقت لبخندی رو به سیمای شهادت دریافته و به سویش شتافتند، جاودانه ماندند. حال برگزاری جشنوارهای متعلق به آثاری از سیمای مقاومت که آلبومی برجسته از برگهای درخشان روزهای دلدادگی به وسعت یک سرزمین است، چشمانمان را به تماشای حقیقت باران و انعکاس احوال راویان نور سوق داده و یادآور تصاویری است که ما را متصل به جاودانههایی ماندگار از روزگاری همیشه جاری خواهد کرد. ارسال به دوستان
مریلا زارعی در کارگاه انتقال تجربه جشنواره فیلم مقاومت مطرح کرد
الهام از «عصر عاشورا»ی فرشچیان در سکانس پایانی شیار
دومین جلسه کارگاه انتقال تجربه در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت توسط مریلا زارعی، بازیگر شناختهشده سینما در حضور اصحاب رسانه و علاقهمندان عصر امروز در پردیس ملت برگزار شد. به گزارش فارس، مریلا زارعی در این کارگاه گفت: فیلم سینمایی شیار 143 فراتر از آن اندازه حرکت کرد چون قهرمانش یک زن است و مادری که جنگ تحمیلی و شرایط موجود او را ناخواسته وارد فضای دیگری کرد و از نقطهای به نقطه دیگر رساند. در این فیلم مادر که نامش الفت است، از نارضایتی و اعتراض به یقین میرسد. این نقطه جایی است که رادیو را از کمر خود باز میکند و پیکر عزیزش به او میرسد. من بهعنوان یک بازیگر سینمای کمدی، اجتماعی و... را تجربه کردهام و البته بازیگر باید بتواند در تمام این جنبهها بازی کند. کاری که من میکردم فراتر از کارهای یک بازیگر بود که بهصورت معمول همواره انجام میشود. مثلاً بازیگر خودش را بهجای نقشهای مختلف مانند پزشک میگذارد و سعی میکند خودش را به آن نزدیک کند اما الفت در این فیلم چیزهایی داشت که به صورت معمول برای من قابلدسترس نبود. سعی میکردم پیش از اینکه با مادران شهدا حرف بزنم، روح و روان خودم را زنده کنم. به نظرم این حوزه شهودی است و باید از همه تجربهها استفاده میکردم. زارعی در ادامه افزود: با سینماگری چند وقت پیش صحبت میکردم، وی گفت قشنگترین وضو سینما را آنتونی کوئین گرفته است و این برای ما یک تأسف حیرتانگیز است. به نظرم وقتی در این حوزه وارد مباحث تکنیکی میشویم، خیلی کوچک نگاه میکنیم. واقعاً زمانی که بر سر سجاده مینشستم، خلاقیت نیز ظهور پیدا میکرد، الحق و الانصاف که این اتفاق میافتاد. وی گفت: نمیتوان برای ایفای نقشی چون الفت، در یک وعده غذایی باقالیپلو خورد و بعد در مقابل دوربین ظاهر شد و تنها با پیاده کردن تکنیکهایی، نقش را پیش برد. نگاه و حال من به عنوان یک بازیگر باید حال و نگاه الفت را پیدا میکرد. درواقع من با الفت پیر شدم و انتظار کشیدم. پیش از این توسط کارگردان گفته شده بود که من در زمان ایفای این نقش روزه بودم، با اینکه دوست نداشتم این مساله عنوان شود اما باید بگویم این درست است و آنجا روزه برایم مفهوم دیگری پیدا کرده بود اما موظف بودم به دلیل اعتقادی که داشتم این کارها را انجام دهم، در نتیجه شروع کردم به صیقل دادن خودم و بعد نشان دادن الفت. مریلا زارعی همچنین با بیان این مطلب که برای بازی کردن نقش دیگری همچون الفت به 20 سال فاصله زمانی نیاز دارم تا دوباره درون خودم را پر کنم، گفت: من برای این فیلم طراحی داشتم، برای نوع لباس و گریم هم پیشنهادهایی را میدادم، مثلاً در صحنهای که قرار بود الفت بعد از سالها انتظار استخوانهای پیداشده فرزند شهیدش را در آغوش بکشد، به گلاره عباسی گفتم به نظرم الفت در این صحنه به عنوان یک مادر گریه نمیکند و از تو میخواهم که بر سینه بکوبی و گریه کنی. درواقع میخواهم بگویم بازیام در این سکانس را از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان کمک و الهام گرفتم که در نهایت نیز پیشنهاد دادم الفت برای نزدیک شدن به تابوت فرزندش، کفشهایش را در مقابل در، دربیاورد یا اینکه از طراح صحنه خواستم دستهگلهایی را که در آن اتاق گذاشته بودند بردارند و همهچیز در حالت غریبانهای قرار بگیرد و غربت شهید و مادرش بیشتر به نظر برسد. ارسال به دوستان
بیستوهشتمین شب شاعر در پاسداشت دکتر سیدعلی موسویگرمارودی
عاشقانهها و ادیبانههایی از زندگی شاعر «خط خون»
روایت خاطره دیدار شهید چمران با موسویگرمارودی و قرائت پیامی از سوی آیتالله سبحانی، قصیدهها و اخوانیههای استاد بهاءالدین خرمشاهی برای گرمارودی مهمترین بخشهای مراسم تجلیل از سیدعلی موسویگرمارودی را در بیستوهشتمین شب شاعر تشکیل داد. ارسال به دوستان
اخبار
حضور سردار فضلی در نمایش «سردار» ارسال به دوستان
رویدادها
اکران ۳ فیلم جدید از روز چهارشنبه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|