|
نگاهی به مستند «ننا» ساخته محمدرضا وطندوست از آثار جشنواره فیلم «سینما حقیقت»
از عمق هستی به جهان حقیقت
مرتضی اسماعیلدوست: تماشای مستند «ننا» در سومین روز از دهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند «سینما حقیقت» چنان شوقی برانگیخت که قلم در دست گرفته و از شرح حال نگاهی بنگارم که نشان از وصف رخ داده باشد؛ از این حیث که جدا از تجربیات شگفتانگیزی که محمدرضا وطندوست، کارگردان این فیلم به لحاظ فرمی به مخاطب منتقل میکند فیلم «ننا» نمونهای از ساختههای ساختارمندی است که روایتی مبتنی بر زبان بصری دارد و به درستی از نشانههای دیداری و شنیداری بهره برده است. این اثر که به طور کامل فاقد هرگونه دیالوگ، نریشن و زیرنویس است قابهای زیبا و چشمنوازی دارد که با زبانی شاعرانه داستان پردامنه هستیشناسی را بازگو میکند. در واقع فیلمساز با کنار هم قرار دادن یکسری نشانههای بصری در عین حال که زیباییشناسی را در ترکیببندی رنگها حفظ میکند و توازن نماها را با اتصال به مفهوم غریب زیستن پیوند میزند، روایت خود را تا انتها بدون پیچ و خمهای ناهموار در ساختار روایی چنان پیش میبرد که گویی نقاشی زبردست با قلممویی خلاقانه قصه آفرینش را در تابلویی خوش آب و رنگ پیشرویمان قرار داده است. «ننا» ترکیبی است از عکاسی و نقاشی و موسیقی و سینما که در فرمی همگن و روایتی شناور پیش میرود، از این حیث که بسیاری از ساختههای اینچنینی تنها متکی به یکسری قابهای چشمنواز و زیباییشناسانه میشوند و توان رساندن جزئیاتی بصری به روحی منسجم از فهم معنایی را در اختیار ندارند اما «ننا» میداند که چگونه کلیاتی هدفمند از دل جزئیاتی چشمنواز بسراید. از سویی آثاری که تهی از دادههای گفتاری بوده و مبتنی بر روایتی بصری هستند دارای جزئیاتی نشانهشناسانه میشوند و در این بین همراه با آفتهایی چون نماهای شعارزدهای شده که این نشانهها یا به شکل تصنعی از سوی فیلمساز برای ثبت در برابر دوربین کاشته شده یا اینکه پهلو به پیامهای سیاسی زده یا با ادعای پیچیدگی به فریب مخاطب دست میزنند که مستند ساخته شده توسط وطندوست از همه این سنگلاخها به سلامت گذر میکند و سرود آفرینش را به قابی از تولدی دوباره به انتها میرساند. ارسال به دوستان
یادداشتی بر مجموعه «دارم خجالت میکشم از اینکه انسانم» از مرتضی امیریاسفندقه
خطاب به «پیمبران دروغین عصر آزادی»
«...چه مارهای سیاهی به روی شانه غرب ارسال به دوستان
در مراسم رونمایی از «در زندگی حبیب» مطرح شد
منشأ ادبیات داستانی پس از انقلاب مسجد جوادالائمه است
نویسنده رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» گفت: اکنون که سالهاست از برگزاری جشنوارهای با نام حبیب میگذرد، دستاندرکاران آن باید کتابهایی درباره این شخصیت خلق کنند زیرا به نظرم رسید این شخصیت میتواند اسوه داستاننویسان مسلمان باشد. به گزارش فارس، آیین رونمایی از زندگینامه داستانی شهید حبیب غنیپور با عنوان «در زندگی حبیب» اثر کامران پارسینژاد در خبرگزاری فارس برگزار شد. گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاعمقدس با اشاره به این کتاب گفت: همه اعتقاد و یقین داریم که هر اثر هنری در ارتباط با یک سوژه دریچهای تازه به روی ما خواهد گشود و کتاب «در زندگی حبیب» از این موضوع مستثنا نیست. وی افزود: کامران پارسینژاد جرأت و جسارت ستودنی دارد که چنین کاری را قبول کرده زیرا نوشتن از زندگی یک هنرمند کار دشواری است. سوژه حبیب سوژه بزرگی است و گفتن از او مصادف با مسجد جوادالائمه است و نمیتوان از پایگاهی به نام مسجد سخن گفت و از افرادی که در این مسجد رشد کردند حرفی نزد. افرادی که هر کدام امروز هنرمندانی هستند و نقشی را در جامعه فرهنگی برعهده دارند. همچنین در سخن گفتن از حبیب باید به دلبستگیهای او نیز اشاره کرد و در کنار همه اینها حبیب یک رزمنده نیز هست. یوسف قوجق با اشاره به اینکه شهید حبیب غنیپور را از نزدیک ندیده، گفت: وقتی کتاب را خواندم حیفم آمد که چرا با حبیب دمخور نبودم و اصلا چرا با اهالی مسجد رفت و آمد نداشتم. وی افزود: اگر ادبیات داستانی بعد از انقلاب بخواهد بررسی شود و نقش نویسندگان مسلمان مورد کنکاش قرار داده شود نقش شهید حبیب و مسجد جوادالائمه بیبدیل است و نمیشود کسی بخواهد ادبیات را بررسی کند و به این جریان نپردازد. بسیاری از نویسندگان محصول نگاه فرهنگی مسجدی هستیم. او اضافه کرد: جا دارد اکنون که سالهاست از برگزاری جشنوارهای با نام حبیب میگذرد، دستاندرکاران آن کتابهایی درباره این شخصیت خلق کنند زیرا به نظرم رسید این شخصیت میتواند اسوه داستاننویسان مسلمان باشد. پارسینژاد در این کتاب به نگاه نویسنده نیز پرداخته و خواننده این را در همان ابتدای کتاب در میِیابد مفاهیم عمیق در شخصیت حبیب گنجانده شده که این موجب شده شخصیت او ژرفتر شود. شرفشاهی با اشاره به نوشتن در حوزه جنگ گفت: برخی نویسندگان نوشتن در حوزه جنگ را دستکم میگیرند که آن به خاطر ورود ناشران دولتی به حوزه دفاع مقدس است که سبب شده نویسندههای مسلمان برچسب بخورند که اینها دولتی هستند و سفارشی مینویسند در حالی که اوضاع آنها از همه بدتر است. او در پایان گفت: باید برای ترجمه کارهای جنگی تلاش شود و همانطور که شاهکارهای جهان در حوزه جنگ بوده در ایران نیز اینچنین است. کامران پارسینژاد در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم،گفت: من باور دارم که شهید غنیپور در این جلسه حضور دارد و دوست داشتم دوستانش در این جلسه حضور داشته باشند، زیرا این شهید شخصیت والایی دارد و آرزو داشتم همراهانش مشارکت کنند. پارسینژاد در پایان گفت: بر این باورم سر منشأ ادبیات داستانی پس از انقلاب مسجد جوادالائمه است و حوزه هنری هیچ نقشی ندارد. جا دارد از حبیب فیلم سینمایی ساخته شود؛ در حالی که این همه فیلم در حوزه ساخته شده اما به این هنرمند بسیجی اشارهای نکردهاند. در پایان این مراسم از کتاب «در زندگی حبیب» اثر کامران پارسینژاد رونمایی شد. ارسال به دوستان
اخبار
حسین محباهری: ارسال به دوستان
رویدادها
پخش «دیدار در آشیانه» از شبکه امید ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|