|
یادداشتی بر مجموعه شعر نیمایی علی داوودی
«گاهی حواست نیست»؛ پنجاهوسه انتقاد لطیف
هدیه طباطبایی: «گاهی حواست نیست» مجموعه 53 شعر نیمایی علی داوودی است که برای مخاطب بیحوصله امروز، نیماییهای این کتاب موهبت بزرگی است. علی داوودی با رعایت ایجاز و در عین کوتاهنویسی، حرفهای ماندگاری در شعرش زده است. شاعر، انسانی معمولی است که روی زمین، میان مردم، در مترو، در ترافیک و در همین خیابانها و کوچهها قدم میزند و زندگی میکند با این تفاوت که او، نگاه حکیمانه و خاص خودش را دارد؛ اندیشه و خیال خاص خودش را دارد و همین روزمره نبودن نگاه شاعر به پدیدههای اطرافش، موجب شده این نیماییها هرکدام حرف مهمی برای گفتن داشته باشند. شعرهایی که گویی فریاد اعتراض شاعرند به زندگی ماشینی و مصائب بیشمارش. نه از آن فریادهای اعتراض قلدرانه؛ شاعر «گاهی حواست نیست» با رعایت دقایق و ظرایف، اعتراض خودش را بیان کرده؛ اعتراضی همراه با انصاف و به زبانی طنز و همین «انتقاد لطیف» موجب جذابیت شعر وی شده است. در این کتاب، شاعر پایبند به موضوع خاصی نیست و از همه چیز صحبت کرده است. عاشقانهها و اجتماعیها، با اینکه با رویکرد شخصی شاعر بیان شده است اما مخاطب این کتاب، چنان با شعرها احساس نزدیکی میکند که انگار حرفهای خودش است که از زبان شاعر دارد میشنود. خواننده «گاهی حواست نیست» نمیتواند از اشعار این کتاب سرسری بگذرد. هر شعر پیامی دارد و هر پیامی، زنگ خطری است. شاعر، این شعرها را برای مخاطبی سروده که حواسش جمع است. شاعر با تماشاهای خودش، مخاطب را به تماشا کردن و درست تماشا کردن دعوت میکند. میتوان در تماشاهای شاعر غرق شد و از دل روزمرگیها، به جستوجوی گمشدهها برخاست؛ به جستوجوی حیات جاوید.
حمیدرضا شکارسری در مراسم رونمایی از «گاهی حواست نیست» گفته بود: اشعار این کتاب نماینده هوشمندی شاعر است که بر جریانهای شعر تسلط دارد. او اشعار کوتاهی را گرد آورده و ما شاهد منظومه بلند شعری نیستیم. شعرهای داوودی اندیشمندانه و محتواگراست، به جای اینکه فرمگرا باشد و محتوا در این شعر بر فرم غلبه دارد. غالب آثار داوودی در این کتاب، توصیه اخوان را در پیش گرفته؛ یعنی شاعر به موسیقی توجه کرده و به عبارتی باید گفت از این منظر نزدیکی به موسیقی سنتی را نشان میدهد. غالب مخاطبان با این موسیقی دمخورند و از این موسیقی لذت میبرند. محتوا، سرنوشت شعر داوودی را تعیین میکند و تلاش شده این محتوا روزمره باشد و واژگان روزمره در شعر نمود دارد و موفقیت این کتاب، بازی کردن با روزمرههای زندگی است که به خاطر ارتباط زیاد انسان با آنها بعید به نظر میرسد قابلیت شاعرانه داشته باشد ولی شاعر بخوبی آنها را به خدمت شعر گرفته است. به گمان من، همه شعرهای این مجموعه، مخاطب را فرامیخواند تا با شاعر دست به نوشتن شعرها بزند. شاعر هر جا خواسته اعتراضی حرف بزند، با رویکردی طنازانه آنها را بیان کرده، دقایق و ظرایف زبانی شعرهای داوودی موجب جذابیت شعر او شده و آنها را شنیدنی کرده است و به گمان من، همین دقتها سطح کار داوودی را بالا برده است. این دقایق زبانی، منتقدان حرفهای را راضی میکند و موسیقی شعر نیز موجب ساده شدن آن شده تا مخاطب از آن لذت ببرد. همچنین محمود اکرامیفر با اشارهای به لطایف مجموعه شعر نیمایی داوودی گفته است: کتاب «گاهی حواست نیست» نقدی آرام و محکم بر زندگی روزمره است و به تعبیری، پلان به پلان زندگی را نقد کرده، البته همراه با انصاف، این کتاب تجاوز شهر به حریم آسمان را نقد میکند و با زبانی طنز به صورت لطیف و زیرپوستی از آن انتقاد کرده است. مخاطب امروز مخاطب تیترخوان است و اهل گزارش خواندن نیست و در این کتاب، اقتضای مخاطب رعایت شده است. ترکیبسازیهای این مجموعه زیباست ولی تنافر حروف در اشعار وجود دارد. استفاده از ادبیات نمایشی و تصرف به نفع خود، بخوبی در اشعار به کار برده شده و استفاده از ظرفیت بصری به شعر کمک میکند. علی داوودی از مقوله آشناییزدایی و قابلیت آشنایی توأم استفاده کرده و پیام گذشتگان را با زبان خود به مخاطب ارائه میکند. ارسال به دوستان
در آخرین نوبت برگزاری مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی»
فروش 110 هزار نسخهای «رؤیای نیمهشب»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: همه طیفهای فکری در این سالها نگران وضعیت نشر بوده و هستند اما متاسفانه نه دغدغهها مورد توجه قرار گرفتهاند و نه به سمت بهتر شدن رفتهایم. به گزارش مهر، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مجمع عنوان داشت: برخی از ساختارهای کاری ما بعد از 6 سال فعالیت نیاز به تجدیدنظر داشت و برخی آییننامهها، اصول و قواعد ساختاری ما باید اصلاح میشد. همچنین باید یک ارزیابی مجدد از فعالیتهایمان میداشتیم و با تجدید قوا به فکر ساختاری تازه میبودیم. در نهایت ما در مدل و شیوه تازه فعالیتمان به سمت چابکتر شدن و موثرتر واقع شدن در حوزه تشکیلات و جهتدهی محتوایی به فعالیتهایمان رسیدیم. وی ادامه داد: در ارسال به دوستان
قزوه: شعر انقلاب اسلامی اهل خودنمایی نیست
مدیر دفتر آفرینشهای ادبی حوزه هنری کشور گفت: شعر انقلاب اسلامی اهل خودنمایی نیست. به گزارش مهر، علیرضا قزوه پیشازظهر سهشنبه در آیین گشایش ششمین جشنواره بینالمللی شعر انقلاب که در آرامگاه حافظ برگزار شد با گرامیداشت حماسه ۹ دی شعر انقلابی را حائز مولفههای بسیاری دانست که یکی از آنها حرمت گذاشتن به افراد است. این شاعر انقلابی با بهره جستن از حافظ شیرازی که اشاره میکند «حق قدیم و عهد درست است»، گفت: موازین شعر انقلاب از بزرگان آن بهره میجوید. قزوه با بیان اینکه شعر انقلاب اهل خودنمایی نیست، حرمت گذاشتن به شاعران انقلابی و حماسی را از وظایف شعر امروز دانست. وی خواستار دفاع از حقانیت شعر انقلاب شد و افزود: شعر امروز انقلاب از داستان، سینما، موسیقی و... پیشگامتر قرار میگیرد. مدیر دفتر آفرینشهای ادبی حوزه هنری کشور با اشاره به در پیش بودن روز ۹ دی به عنوان رویدادی حماسی، گفت: بعضی در تلاش برای کوچک شمردن آن گام برمیدارند که شاعران انقلابی نباید آن را به فراموشی بسپارند. وی با بیان اینکه بسیاری برای شعر فارسی فدا شدند و سختی کشیدند، عنوان کرد: باید برای شعر انقلاب هم فدا شد و سختی کشید. آیین گشایش ششمین جشنواره بینالمللی شعر انقلاب با حضور شاعرانی از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، سوریه، افغانستان و ایران در آرامگاه حافظ برگزار شد که در آن استاد مجرد از شهر شیراز، عباس باقری از شاعران استان سیستانوبلوچستان و محمدامین الکرخی از کشور عراق به شعرخوانی پرداختند. ارسال به دوستان
اخبار
تهیهکننده برنامه پرسمان: باید با توانی مضاعفتر از گذشته کار کنیم ارسال به دوستان
رویدادها
حضور ۹ فیلم بلند و کوتاه حوزههنری در جشنواره «کلکته» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|