|
گفتوگو با یک کارگردان جوان جشنواره عمار
جسارتی که عمار به فیلمسازان میدهد
بخش «فیلم ما» یکی از بخشهای پرمخاطب در جشنواره فیلم عمار است. این بخش ویژه فیلماولیهایی است که با وجود علاقه به فیلمسازی از امکانات حرفهای بهرهمند نبوده و میتوانند با داشتن حداقل اطلاعات فیلمسازی و با امکانات اولیهای مثل تلفن همراه و دوربین خانگی، آثار خود را در این بخش شرکت دهند. بنیامین رحیمی، کارگردان فیلم کوتاه «خداحافظ رفیق» برنده فانوس بهترین فیلم بخش «فیلم ما» از هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار شده است. او دانشجوی دانشگاه شیراز بوده و با یک ایده اولیه ساده و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود توانسته از میان 730 اثر حائز رتبه اول شود. او در گفتوگو با «وطنامروز»، میگوید: این فیلم درباره شهید مدافع حرم، شهید سعید بیاضیزاده است که محرم امسال شهید شد. آشنایی ما بازمیگردد به اردوهای جهادی و راهیان نور که او به عنوان مبلغ و روحانی در کنار ما بود و به جهت اینکه روحانی خوشبرخورد و متواضعی بود از همان موقع ما با هم رفیق شدیم تا اینکه دوباره شهریور امسال نیز با او در اردوی جهادی بودیم و رابطه ما با هم عمیقتر شد اما یک ماه بعد در سوریه شهید شد. وی افزود: خب بنده در اردوها یک سری عکس و فیلمهایی از او گرفته بودم، چند وقت بعد از شهادتش با تلفن همراهم در حال مرور عکسها و فیلمها بودم و با خودم گفتم چه قدر خوب است این قالب مرور کردن عکسها و خاطرات را با یکی از نرم افزارهای تلفن همراهم به شکلی خاص درآورم، تلفن همراه من یک قابلیت دارد به نام Video Recording که صفحه گوشی را رکورد میکند و کارهایی را که انجام میدهیم به صورت فیلم ضبط میکند. آن وقت من یک سناریو چیدم براساس اینکه کدام عکسها و فیلمها و موسیقیها را در کنار هم بگذارم و آنها را مرور کنم. و این به یک کلیپ 9 دقیقهای تبدیل شد با فرم خاصی که همان مرور کردن خاطرات شهید بود. او در پاسخ به اینکه آیا این فیلم را با هدف شرکت در جشنواره عمار ساخته است؟ گفت: از اول قصدی برای شرکت در جشنوارهای خاص نداشتم، هرچند خودم یک مستند دیگر در جشنواره عمار داشتم و گفتم این فیلم را هم ارسال کنم، چون دوست داشتم با این کار شهید معرفی شود و حتی این فیلم را در کانال شهید منتشر کردم و تا الان بیش از 3 هزار بازدید داشته است. وی ادامه داد: من آن طوری که فهمیدم حدود 730 اثر فقط در بخش «فیلم ما» ارسال شده بود و گمان نمیکردم رتبه اول را کسب کنم، تا اینکه حدود یک ماه پیش از طرف جشنواره تماس گرفتند و گفتند در برنامه تلویزیونیشان شرکت کنم و دو، سه روز قبل از افتتاحیه نیز از طرف جشنواره تماس گرفتند و گفتند اثر من جزو آثار برگزیده است و فانوس نصیب بنده شد. این مستندساز جوان درباره جشنواره عمار و انگیزهای که برای فیلمسازان نسل جدید ایجاد میکند نیز معتقد است: ببینید! از اسم این جشنواره هم مشخص است، بیشتر تکیهاش بر مردمی بودنش است و بین مردم بسیار نفوذ کرده و یک بخشی هم برای فیلماولیهاست و این جسارت را به آنها میدهد فیلمشان را بسازند و وارد رقابت کنند و ببینید چه رخ خواهد داد؛ به همین خاطر فرصت خوبی فراهم میکند که فکر نمیکنم در بقیه جشنوارهها این اتفاق بیفتد چون در بقیه جشنوارهها باید به سطح خاصی از فیلمسازی رسیده باشید تا بتوانید محصول خودتان را به آنها ارائه دهید ولی در این بخش از جشنواره عمار بیشتر تاکید بر محتواست و با فرم خوب نیز طبیعتا استقبال بیشتری از اثر میشود، از سوی دیگر ساخت فیلم در عمار به نسبت سایر جشنوارهها بودجه کمتری میطلبد و با هزینه بسیار اندک هم میتوانیم فیلم بسازیم. من به شخصه برای این فیلم تقریبا هیچ هزینه خاصی نکردم. وی درباره آینده فیلمسازی خود پس از برنده شدن فانوس جشنواره عمار نیز میگوید: قطعا این جایزه برایم انگیزه فراوانی ایجاد کرده، هرچند یک اثر دیگر در بخش نماهنگ داشتم اما این جایزه انگیزه من را بیشتر کرد تا با جدیت ادامه دهم. او در پایان درباره جشنواره عمار گفت: یکی از مهمترین کارکردهای جشنواره عمار این است که جرات و جسارت به کسانی میدهد که دوست دارند فیلمسازی کنند اما فرصت و بستر آن فراهم نیست. فراهم شدن بستر باعث میشود بسیاری جرات پیدا کنند استعدادشان کشف شود و این بسیار نکته مهمی است که بعید میدانم در سایر جشنوارهها وجود داشته باشد و مردمی و متعهد بودنش به آرمانها و ارزشها در کنار هم باعث میشود امروز جشنواره عمار به عنوان جشنواره خوب و معتبری در کشور ما شناخته شود. ارسال به دوستان
اخبار
شبکه مستند پایگاه اصلی خانه مستند میشود ارسال به دوستان
مستند «هویدا» تا یک ماه دیگر آماده پخش میشود
مستند هویدا که به بررسی زندگی، زمانه و مرگ امیرعباس هویدا، باسابقهترین نخستوزیر حکومت پهلوی میپردازد، مراحل تدوین خود را سپری میکند و تا یک ماه آینده برای پخش آماده میشود. به گزارش روابط عمومی سازمان هنری- رسانهای اوج، مصطفی شوقی محقق و کارگردان این مستند با بیان اهمیت شناخت امیرعباس هویدا در تحلیل صحیح اقدامات رژیم پهلوی در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی گفت: هویدا شخصیت خاص و مهمی در تاریخ تحولات حکومت پهلوی است. از این رو شناخت هویدا و فعالیتهای او میتواند تصویر تقریبا روشنی از وضعیت کشور در دهههای 40 و 50 ارائه دهد. شوقی ادامه داد: بخش با اهمیتی از مستند با استفاده از فیلمهای آرشیوی منحصر به فردی تولید شده است که برخی از آنها تاکنون منتشر نشده و با تصاویر رایج منتشر شده از دوران انقلاب کمی متفاوت است. بیان این نکته ضروری است که برخی از این فیلمها به خودی خود یک سند مهم تاریخی و باارزش است که برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب پخش خواهند شد. وی توجه به روایتهای تاریخی مغفول را از دیگر ویژگیهای مستند هویدا بیان کرد و گفت: بخشی از مستند به روایتهای مغفولی میپردازد که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و وجود این روایتها میتواند افق جدیدی را در تحلیل عصر پهلوی باز کند. شوقی در پایان گفت: یکی از مهمترین بخشهای این مستند، در واقع زندانی شدن هویدا به دستور شاه و دادگاهی شدن او پس از پیروزی انقلاب است. در این بخش روایتهای ناگفته ویژهای وجود دارد که یکی از آنها را میتوان سورپرایز نامید. تلاش شده در این بخش به صورت مستند آن طور که هست، روایتی از روزهای پرشور ابتدای انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. گفتنی است، مستند 4 قسمتی «هویدا»، به تهیهکنندگی مهدی مطهر و کارگردانی مصطفی شوقی، از تازهترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که مراحل پایانی تولید خود را پشت سر میگذارد و ظرف یک ماه آینده آماده پخش خواهد بود. ارسال به دوستان
یک مستند شایسته درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز نداریم
روحالله رشیدی، کارشناس مسائل آذربایجان در دومین نشست هنر و واقعیت با عنوان سوژههای سینمایی آذربایجان در سخنانی گفت: کار ویژه جشنواره مردمی فیلم عمار چرخاندن دوربین به سمت ایران بوده است؛ در حقیقت این جشنواره بر این اساس شکل گرفته است. به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، وی پیرامون سوژههای فراوانی که در ایران برای فیلمسازی وجود دارد، افزود: در کشور ما ایران انبوهی از سوژههای دست نخورده وجود دارد که جامعه هنری و سینمایی باید به آنها توجه کرده و خود را غنی کنند. در این نشست به دنبال ارائه مدلی برای سوژهیابی در جهت فیلمسازی هستیم که نه فقط مختص استان آذربایجان باشد بلکه از آن بتوان برای سایر مناطق کشور نیز استفاده کرد. این کارشناس تنوع قومی ایران را فرصت مناسبی برای کارهای سینمایی دانست و ادامه داد: تنوع اقوامی که کشور ما از آن برخوردار است فرصت مناسب و منحصر به فردی برای انجام کارهای سینمایی است البته متاسفانه اگر از این جهت به کارنامه سینما نگاه کنیم متوجه میشویم که وضعیت مناسبی نداشته و یک سیر نزولی تا به امروز داشته است. رشیدی به عدم توجه سینما به تنوع اقوام اشاره و خاطرنشان کرد: تا امروز در حوزه سینما نه تنها با عدم توجه به تنوع اقوام روبهرو بودیم بلکه میبینیم به حوزه جغرافیا نیز توجه چندانی صورت نگرفته است که این امر موجب ریزش مخاطبان سینما شده است البته این موضوع فقط برای آذربایجان نیست و برای سایر مناطق ایران هم صادق است. استان آذربایجان شخصیتهای بزرگ فراوانی دارد که از پرداختن به آنها غافل ماندهایم و یکی دیگر از آنها شیخ محمد خیابانی است که باز هم به دلیل کمکاری ما از طرف تجزیهطلبان کشور آذربایجان مصادره شده است. رشیدی تصریح کرد: از جمله حسرتهای ما در حوزه انقلاب اسلامی قیام ۲۹ بهمنماه تبریز است که در اعتراض به کشتار قم در قبل از انقلاب رقم خورده بود؛ متاسفانه ما تا امروز غیر از برگزاری یک همایش سالانه در این زمینه کار دیگری انجام ندادهایم و یک مستند شایسته تولید نکردهایم. ارسال به دوستان
در میزگرد سینمای پلیسی- جنایی مطرح شد
درام فیلم پلیسی «شخصیت منفی خوب» میخواهد
«هفت» در برنامهای که بامداد شنبه روی آنتن شبکه 3 رفت، در میزگردی با حضور مهدی فخیمزاده، کارگردان سینما و تلویزیون به بررسی سینمای پلیسی- جنایی در ایران پرداخت. فخیمزاده در ابتدای این گفتوگو بیان داشت: وقتی ساخت سریال «ولایت عشق» را تمام کردم، آقای قالیباف - آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود - سراغ من آمد و گفت میخواهم کاری درباره پلیس بسازی. گمان کردم به دنبال یک فیلم تبلیغاتی باشند. گفتند نه فیلم تبلیغاتی نمیخواهیم، امروز مردم در جامعه ما را به چشم همان آژانها میبینند درصورتی که ما به دنبال طراحی یک پلیس مدرن هستیم - آن زمان تازه 110 راهاندازی شده بود - باشناختی که به این فضا پیدا کردم، فیلم «خواب و بیدار» را ساختم. دوستان نیروی انتظامی هم مشاورههایی درباره این کار میدادند اما به هیچ وجه دخالتی در خط داستان و قصه نمیکردند. پس از این، 2 فیلم دیگر در این ژانر ساختم که ساخت آنها هیچ ارتباطی با نیروی انتظامی نداشت. اما هیچ کدام موفقیت «خواب و بیدار» را نیافت. فخیمزاده ادامه داد: آقای قالیباف با این کار قصد داشت ساخت فیلمهایی در این ژانر را ترویج کند و این اتفاق افتاد. اما به مرور بویژه از زمانی که «ناجی هنر» شکل گرفت، عملا ترمزی برای تولید این جنس فیلمها شد. چون اساسا به دنبال تولید فیلم پروپاگاندا در جهت سیاستهای بروکراتیک نیروی انتظامی و شکلگیری یک شخصیت کلیشهای از پلیس رفتند. لذا این سانسورها و محدودیتها در ناجی هنر کار را سخت کرد. این نگاه از ژانر پلیسی که باید بازتابدهنده بخشنامههای ما باشد و آنها را منزه و مقدس از هر گناهی نشان دهد، سبب شد برخلاف دنیا ژانر پلیسی جان نگیرد و رونق نیابد. وی افزود: هرجایی که دولت به هنر ورود کند و متصدی شود، با اولین اعتراض و انتقادی که روبهرو میشود برخورد سانسوری میکند. زمانی که «ناجی هنر» توسط آقای قالیباف تاسیس شد، با این نیت شکل گرفت که زیرساختها و تجهیزات گرانقیمتی که بخش خصوصی توان تهیهاش را ندارد، این بخش تامین کند و سبب تسهیل کار تولید این جنس فیلمها شود اما به مرور این تصدی بیشتر شد. درباره فیلم «خواب و بیدار» با وجود اینکه از طرف آقای قالیباف به من اختیار تام داده شد و همه جور پشت من بود اما نیروهای زیردست بشدت کارشکنی میکردند. آقای قالیباف از یک فیلم حمایت کرد اما این روند نمیشود. «خواب و بیدار» حاصل یک اعتماد بود و باید در باقی موارد نیز این اعتماد صورت گیرد. ارسال به دوستان
رویدادها
با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و تحقیق ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|