|
عدم حضور هنرمندان خارجی در جشنوارههای فجر به دلیل مصوبه آمریکایی محدودیت ویزا
جشنوارههای بینالمللی؟
گروه فرهنگ و هنر: ماجرای عدم حضور گروههای بینالمللی در جشنوارههایی چون تئاتر و موسیقی فجر این روزها به یکی از مسائل رسانهای اصلی این جشنوارهها بدل شده است. اتفاقی که برخی رسانهها و حتی دبیر تئاتر جشنواره فجر، دلیل آن را مصوبه آمریکایی محدودیت ویزا عنوان کردهاند. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته خبر مراجعه گروه «شوسان تریو» به سفارتخانه ایران در پاریس برای گرفتن گذرنامه تکذیب شد. سفارت ایران در پاریس اعلام کرده است که هیچکدام از اعضای گروه «شوسانتریو» برای گرفتن گذرنامه به این سفارتخانه مراجعه نکردهاند. یکی از مهمترین اجراهایی که در جدول سیودومین جشنواره موسیقی فجر درج شده بود، اجرای گروه «شوسانتریو» بود. نام این گروه فرانسوی وزنه بخش بینالملل را تا حدودی قابل پذیرش کرده بود اما تنها یک روز مانده به اجرای این کنسرت خبر نیامدن گروه «شوسانتریو» به ایران از سوی ستاد خبری جشنواره اعلام شد. در خبری که ستاد خبری منتشر کرده بود، علت نیامدن این گروه مشکل گرفتن گذرنامه برای یکی از اعضای گروه اعلام شده بود. ستاد خبری سیودومین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده بود ارسال به دوستان
در ششمین محفل هماندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس مطرح شد
سینمای اجتماعی ما صرفاً توصیف است
ششمین محفل هماندیشی سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس در سرای شهید آوینی حوزه هنری با حضور اهالی رسانه و روحالله رجبی دبیر سابق، محمد کوچک دبیر فعلی و آرش فهیم نماینده اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش خبرنگار «وطنامروز»، محمد کوچک در این نشست گفت: یکی از محورهای اصلی سینما انقلاب، ایجاد فضایی برای گفتوگو بین اهالی اندیشه است. این هماندیشی در 3 گروه اندیشمندان، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار میشود. وی افزود: سینما انقلاب در تقابل با جشنواره فجر تعریف نمیشود، بلکه به دنبال پر کردن خلأ و شکافهای موجود است. ما اندیشمندان فکری و فرهنگی انقلاب را دور هم جمع میکنیم تا در تولیدات آینده شاهد اثربخشی بسزایی باشیم. کوچک درباره بخش دانشجویی سینما انقلاب گفت: بخش دانشجویی این محفل با نشستهای تخصصی، نشریات دانشجویی و مسابقه دانشجویی با محوریت نقد برگزار خواهد شد. همچنین رجبی، دبیر سابق این محفل سینمایی در بخشی از صحبتهای خود یادآور شد: ما در تقابل با جشنواره فجر تعریف نمیشویم اما جشنواره پفکی هم نیستیم که در کنار این جشنواره مثل قارچ رویش داشته باشیم. چون میگوییم فقط تولید بحث اصلی سینما نیست و مباحث مهم دیگری نیز در پر کردن خلأها وجود دارد. وی بیان کرد: جشنواره فیلم فجر با تمام شعارهایش اثرات زیادی بر سینمای ایران ندارد. 6 سال است با مدیران مختلف صحبت کردیم که حداقل در هر دوره یک سالن به ما اختصاص بدهند تا به مسائل عمیق و اندیشهای بپردازیم اما مدیران معتقدند جشنواره باید هیجانی باشد. آرش فهیم، نماینده اهالی رسانه در محفل سینما انقلاب نیز با انتقاد از ترکیب هیات داوران جشنواره فجر گفت: یکی از بحثهای مهم در جشنواره، موضوع رسانههاست، وقتی به اسامی داوران جشنواره نگاه میکنیم میبینیم از تمام طیفها حضور پیدا کردهاند اما خیلی عجیب است که در هیات داوران خبرنگاران و اهالی رسانهای را نمیبینیم. وی با برشمردن ترکیب هنر، صنعت و رسانه در یک اثر سینمایی گفت: مهمترین دلیل سیاهنمایی در فیلمهای اجتماعی ما، عدم پیوند سینما با رسانه و واقعیت جامعه است. در سینمای برتر جهان، این رسانهها هستند که به اثر سینمایی و مولف آن آگاهی، پویایی و حرکت میدهند. این منتقد سینما افزود: سینمای ما واکنشگراست یعنی پس از رویدادهای اجتماعی تصمیم به ساختن فیلمی درباره آن موضوع میگیرند اما ما نیازمند فیلم کنشمند هستیم. فیلمهای کنشمند جریانات اجتماعی را شکل داده و حتی نسبت به رویدادهای آینده نیز هشدار میدهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سینما انقلاب به قطبیسازی فیلمسازان نخواهد انجامید، گفت: مساله اصلا خودی و غیرخودی نیست، مساله ما هویت جشنواره است، در تمام دنیا، جشنوارههای معتبر دارای هویت خاص خود هستند و با آن شناخته میشوند، یکی از دلایل تغییرات مداوم در جشنواره فجر، بیهویتی آن است؛ فجر با تعارف و روی دربایستی اداره میشود. وی افزود: کن، اسکار و... هرکدام هویت مخصوص به خود را دارند، چرا بسیاری از سینماگران انقلابی معترض نمیشوند که فیلمهایشان در کن و گلدنگلوب جایزه نمیگیرند، زیرا هویت این جشنوارهها مشخص است و انتظاری خلاف واقع نیست. فهیم درباره سینمای اجتماعی ایران گفت: سینمای اجتماعی ما صرفا به بازنمایی و توصیف میپردازد و به ارائه راهحل نمیاندیشد؛ به نظر من این به سواد رسانهای پایین سینماگران ما بازمیگردد. این پرسش وجود دارد که چرا در فیلمهای مطرح دنیا بویژه در هالیوود سینمای اجتماعی به شکل دیگری است. همه اینها بابت واکنشی بودن سینمای ما است در حالی که ما نیاز به یک سینمای کشنگر داریم. ارسال به دوستان
مقصودی با اشاره به راهکارهای تحول در صداوسیما:
باید در نیروی انسانی تحول ایجاد کنیم
محسن مقصودی گفت: اگر میخواهیم در رسانه تحولی اتفاق بیفتد باید در نیروی انسانی تحول ایجاد کنیم. به گزارش تسنیم، برنامهساز «ثریا» افزود: تحول با افزودن آنتن و تعداد شبکهها اصلاً اتفاق نمیافتد. تحول اصلی باید در نیروی انسانی و بدنه صداوسیما اتفاق بیفتد؛ عناصر آرمانگرا و انقلابی باید وارد شوند. البته الآن نیروهای اینچنین در صداوسیما داریم اما پراکندهاند و منسجم نیستند. مدیران حزباللهی خوب داریم اما اصل قضیه این است که صداوسیما را تهیهکنندگان، مجریان، کارگردانها، برنامهسازان و نویسندگان اداره میکنند. مدیران فقط بخشنامه میدهند. با بخشنامه دادن از بالا به پایین چیزی درست نمیشود. برنامهسازها بلدند چطور حرفشان را بزنند که ظاهر بخشنامه رعایت شود اما در واقع خدشه وارد شده باشد. این مجری تلویزیون ادامه داد: اولین و مهمترین خلأ صداوسیما خلأ نیروی انسانی است. رهبر معظم انقلاب اردیبهشت امسال در حکم آقای دکتر علیعسگری هم بر همین تأکید کردند. ایشان مرقوم فرمودند: مؤکداً سفارش میکنم به برنامهریزی، رعایت راهبردهای کلان، جذب و حفظ و تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد و حضور مؤثر در فضای مجازی اهتمام بورزید و به خدای متعال توکل و اعتماد کنید. مقصودی افزود: 3 سال پیش با بچههای «ثریا» دیداری با ایشان داشتیم و آقا ابراز لطف داشتند، آنجا هم فرمودند «بحث نیروی انسانی را در ثریا خیلی جدی بگیرید.» آن دیدار رسانهای نشده؛ اگر صلاح باشد و روزی منتشر شود میبینیم که خیلی برای ما پیام داشت. ما تا آن زمان مستند بلند تولید نمیکردیم؛ تا یک سال و نیم اول مستندهای کوتاه تولید میکردیم که داخل برنامه پخش میشد. بعد از آن دیدار در کنار برنامه زنده تیممان را تکمیل کردیم و مستندسازی هم اضافه شد. این دیدار خیلی برکات داشت؛ 4-3 تیم تولید شکل گرفت ولی این اصلاً کافی نیست. باید دهها مجموعه مثل «ثریا» در رسانهها شکل بگیرد. ارسال به دوستان
«از نگاه داستاننویس»خواندنی شد
5 نویسنده از رمان سخن گفتند
کتاب آموزشی «از نگاه داستاننویس» به کوشش محمد حنیف و طاهره رضایی روانه بازار کتاب شد. به گزارش مهر، کتاب آموزشی «از نگاه داستاننویس» به کوشش محمد حنیف، داستاننویس و پژوهشگر و طاهره رضایی، استادیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی تالیف و از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. محمد حنیف درباره این کتاب عنوان کرد: «از نگاه داستاننویس» به دنبال دست یافتن به سوالهایی از چگونگی و چرایی خلق داستان است. شاکله اصلی این کتاب چند و چونی پیرامون خلق 5 اثر توسط 5 نویسنده و شیوهها و ظرافتهای کار ایشان است که این نویسندگان به ترتیب الفبا عبارتند از: رضا امیرخانی با رمان «بیوتن»، محمدرضا بایرامی با رمان «پل معلق»، احمد دهقان با رمان «سفر به گرای ۲۷۰ درجه»، مجید قیصری با مجموعه داستان «گوساله سرگردان» و عبدالمجید نجفی با رمان «با جامهای شوکران». وی ادامه داد: این نویسندگان برای نخستینبار رازهایشان را از چگونگی پیدایش شخصیتهای داستانها و حوادث آثار مورد نظرشان بیان میکنند، بهگونهای که خواننده در نهایت با منشأ واقعیت یا خیال در خلق ابعاد این آثار و چرایی این انتخابها آشنا میشود. حنیف افزود: پرداختن به عناصر داستانی در این اثر بهگونهای انجام گرفته است تا خواننده ضمن وقوف عمیق بر ابعاد مختلف پیرامون کتابهای مورد نظر، با کاربرد این عناصر و اندکی نیز با مصداقهای آن در آثار غیرایرانی آشنا شود. مخاطب این اثر با امیرخانی به آمریکا سفر خواهد کرد، همراه بایرامی لباس سربازی خواهد پوشید و به منطقه راهآهن تلهزنگ خواهد رفت، با دهقان و بسیجیان ساده او سری به رملهای جنوب زده و با قیصری و نجفی از دنیای پررمز و راز آسیبدیدگان جنگ و جانبازان و اسرای جنگی یاد خواهد کرد. از محمد حنیف بتازگی رمان «این مرد از همان اول بوی مرگ میداد» نیز توسط نشر اسم منتشر شده است. ارسال به دوستان
اخبار
«روایت ریحانه» روی آنتن تلویزیون ارسال به دوستان
رویدادها
پیشنهادهای حبیب احمدزاده برای آینده واقعه پلاسکو ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|