|
مهدی مطهر، تهیهکننده و از اعضای شورای خانه مستند انقلاب اسلامی:
مهمترین اولویت ما کشف استعدادهاست
گروه فرهنگ و هنر: مهدی مطهر با تحصیلاتی که دارد در نگاه اول ربطی به مستندسازی ندارد. او فارغالتحصیل علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است اما چند سالی است که در کار مستندسازی فعالیت میکند. او میگوید رشته تحصیلیاش به او کمک کرده تا اولویتها و جهتگیریهای درست در مستندسازی را پیدا کند و برای همان مسیر اعتقادیاش در علوم سیاسی، بهجای نوشتن مقاله فیلم میسازد. مهدی مطهر میگوید بیعلاقه به «داستانیسازی» نیست اما مستند را اصلیترین و مربوطترین حوزه سینمایی به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی میداند.کارنامه مهدی مطهر از انواع مستند هم پر است. هم مستند تاریخی دارد، هم پرترههایی چون سید مهدی قوام را کارکرده است، هم مستند مسابقههایی چون فرمانده، خانه ما و خونه به خونه را کار کرده است. مهدی مطهر درباره فعالیتهای جشنوارهای «خانه مستند» به «وطنامروز» میگوید: هر جشنواره خاصیتهای مختص به خود را دارد، عمار خاصیت توزیع خوب محصول را دارد، سینما حقیقت تنوع موضوع و قومیت و فجر هم برای فیلمهای قوی است و ما در خانه مستند مسؤولی داریم که تقسیمبندی کارهای خانه مستند برای جشنوارههای مختلف را انجام میدهد تا خانه مستند هم حضور قوی داشته باشد و هم حضورش مؤثر باشد. مطهر ورود خودش و خانه مستند به عرصه مستندسازی را اینگونه تشریح میکند: باید به این نکته توجه کرد که جریانهای مستندسازی قبلی به جریانهای خاصی از لحاظ فکری و سنی تعلق داشت و مرکز گسترش، روایت فتح و تلویزیون گاردش به جوانها و افراد گمنام بسته بود. بعد از اتفاقات ٨٨ عزمی بین انقلابیون به وقوع پیوست که مرهون شخص یا جریان خاصی نیست. راه افتادن سازمان اوج، تشکیل شبکه افق و خانه مستند و جشنواره عمار منجر به ساخت انبوهی از مستندها با موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی شد؛ مستندهایی که ما از سازندگانشان هیچ ذهنیت مثبت یا منفی نداشتیم و کمکم به مدد افق و بعدتر همه شبکهها این مستندها در تلویزیون پخش شد. وی در این میان نقش خانه مستند را هم تولید میداند و هم رعایت استاندارد و میگوید: خانه مستند تلاش کرده است به لحاظ حجم تولیدات فعالیت قابل قبولی داشته باشد و مهمتر از آن اینکه بتواند یک استاندارد کیفی برای کارش تعریف کند که امروز به خاطر همین استاندارد توانسته اسمی برای خودش دست و پا کند. مطهر میافزاید: خانه مستند با این دو رویکرد هم توانسته یک نسل تازه و جوان را وارد فضای جدی مستندسازی کند و هم با پشتیبانی و تجهیزات مناسب، کیفیت و استانداردهای مستند را در کشور بویژه در بین بچههای ارزشی ارتقا دهد و از طرفی با تشکیل یک پروسه طرح و برنامه و نظارت کیفی توانسته محتوا را هم جدی جلو ببرد. مهدی مطهر بازخوردهای کاری خانه مستند را شامل چند فرآیند میداند: اول بازخورد خود گروه خانه مستند که همه مستندهای ساختهشده را دیده و ارزیابی میکند. این ارزیابی خیلی سختگیر و بیرحم است چون تکتک مستندهای ما منتسب به جمع خانه مستند است نه شخص خاصی و به همین دلیل برایمان کیفیت خیلی اهمیت دارد. بعد از ارزیابی خانه، سازمان اوج بازبینی میکند. بعد شبکههای مختلف فیلم را نشان میدهند و واکنشها و پیامکها به ما گزارش داده میشود. مضاف بر اینکه فیلمها در جشنوارههای مختلف شرکت داده میشود و واکنش منتقدان و مخاطبان خاص هم در نظر گرفته میشود. مهدی مطهر درباره فعالیتهای چندساله خانه مستند میگوید: در مجموع میتوان گفت خانه مستند بیش از 6 صد مستند کوتاه و بلند تهیه و تولید کرده که واکنشهای خوبی را به همراه داشته است. بهعنوان مثال «فرمانده» جزء پربینندهترین برنامههای سال بوده و در سه ستاره کنار نود، دورهمی و خندوانه به رأی گذاشته میشود که این نشان از استقبال این برنامه دارد. از طرفی برگزیده شدن در جشنواره حقیقت فیلم کوتاه تهران و وحدت و سما همگی نشانههای خوب فنی تولیدات خانه مستند است. مهدی مطهر درباره اهمیت کار باکیفیت در مستندسازی میگوید: یکی از استراتژیهایی که باعث شده خانه مستند به کیفیت کارهایش معروف شود آن است که کاری بیکیفیت از خانه مستند خارج نمیشود، یعنی اگر کاری به لحاظ محتوا یا فنی مقبول نشود خانه حاضر است ضرر دهد ولی جایی ارائه ندهد که البته این اتفاق کمتر از 3-2 دفعه افتاده است. مهدی مطهر درباره وضعیت مستند در عرصه صنعت سینما میگوید: سینما 3 ضلع مخاطب و گیشه، صنعت هنر دارد اما مستند ضلعی به نام گیشه را ندارد و باید برنامهریزی پخش از شبکهها و تلویزیون را داشته باشد. کاری که قرار است از تلویزیون پخش شود محدودیت موضوع ندارد بلکه محدودیت لحن دارد. یعنی در تمام موضوعات میتوان برنامه ساخت ولی با لحن مناسب مخاطب تلویزیونی که شاید فرصت وقت یا توان فهم موضوعات پیچیدهتر را نداشته باشد. مهدی مطهر محصور شدن مستندسازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را در موضوعاتی چون راهیان نور، جبهه و جنگ و خانواده شهدا، نادرست میداند و میگوید: با نگاه انقلابی باید سراغ مسائل اجتماعی و آسیبهای اجتماعی رفت و در آن حوزه فعالیت کرد. وی درباره پرورش نیروهای مستندساز انقلابی در خانه مستند میگوید: امروز مهمترین اولویت خانه مستند کشف استعدادها و حمایت از آنهاست بویژه آنکه خانه مستند بشدت روی نیروهای شهرستانی و فیلم اولی حساب باز کرده و عمده تولیدات خانه مستند با دوستان فیلم اولی است. ارسال به دوستان
«ابوجهاد» منتشر شد
کتاب «ابوجهاد» شامل 100 خاطره از زندگی فرمانده نظامی حزبالله لبنان، شهید عماد مغنیه توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد و به بازار کتاب آمد. شهید عماد مغنیه برای 25 سال در صدر لیست سیاه موساد و سازمان سیا و سرویسهای جاسوسی چندین کشور دیگر قرار داشت. طراحی عملیات استشهادی علیه مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت که باعث کشته شدن بیش از 250 سرباز متجاوز آمریکایی و عقبنشینی آمریکا شد، به او منتسب است. عماد مغنیه برای سالها فرمانده نظامی حزبالله لبنان بود و در سالهای فرماندهی او بود که ارتش رژیم اشغالگر قدس بزرگترین شکستهای تاریخ خود را تجربه کرد؛ عقبنشینی ذلتبار از جنوب لبنان در سال 2000 و شکست در جنگ 33 روزه. با تلاشهای او بود که تعداد زیادی از اسرای فلسطینی و لبنانی در بند در زندانهای صهیونیستها بار دیگر طعم شیرین آزادی را چشیدند. حتی شهید سمیر قنطار که صهیونیستها او را به 5 بار حبس ابد محکوم کرده بودند نیز آزادی خود را مدیون زحمات عماد مغنیه و یارانش میداند. زمستان 1386 بود که در عملیاتی اسرائیلی- آمریکایی به زندگی دنیوی عماد پایان داده شد. چند سال بعد، زمستان 2015 فرزندش، جهاد، در حادثه حمله هلیکوپترهای ارتش اسرائیل به کاروان نظامی حزبالله به شهادت رسید. قبل از آن نیز تنها برادران عماد، جهاد و فؤاد در سالهای 1984 و 1993 به شهادت رسیده بودند و با همه اینها، مادرشان با شجاعت میگوید: «ایکاش پسران بیشتری میداشتم تا آنان را فدای مقاومت میکردم». در بخشی از این کتاب میخوانیم: «رسیدیم نزدیک مرز لبنان و فلسطین. روی یک ارتفاع ایستاده بودیم و مناطق اشغالی را نگاه میکردیم که من یک بیت شعر از محمود درویش برایش خواندم. میگفت «سنطردهم من إناء الزهور وحبل الغسیل..سنطردهم عن حجاره هذا الطریق الطویل» خلاصهاش میشود اینکه ما یک روز اسرائیلیها را از خاکمان بیرون میکنیم. این بیت را که خواندم، دستش را زد روی سینهاش، انگار میخواهد شعار بدهد. با احساس گفت «مطمئن باش همین کار را میکنیم. یک روز از این خاک بیرونشان میکنیم». چاپ اول این کتاب با قیمت 6500 تومان و در 112 صفحه به بازار نشر آمده است. ارسال به دوستان
درباره این روزهای نویسندهای که از «درد» مینویسد
ایستاده بر «برج 110»
فرزند فیروز زنوزیجلالی میگوید این نویسنده برای ادامه مراحل درمانی خود و از سوی پزشکان بیهوش شده است. به گزارش مهر، مراحل درمان فیروز زنوزیجلالی که طی روزهای اخیر در بیمارستان مسیحدانشوری تهران بستری است، با تشخیص تیم پزشکی ادامه یافته و به منظور درمان بهتر وی دیروز از سوی پزشکان بیهوش شده است. فرزند زنوزیجلالی در این زمینه به مهر گفت: پدرم امروز برای ادامه مراحل درمان به تشخیص پزشکان بیهوش شد و پس از آن لوله اکسیژن به ایشان متصل شد تا مراحل درمانی ایشان ادامه پیدا کند. وی افزود: پدر از سوی پزشکان برای انجام امور پزشکی بیهوش شده و به کما نرفته است. فیروز زنوزی جلالی در یکسال گذشته به دلیل مشکل ریوی مراحل متعدد درمانی را پشت سر گذاشته و در روزهای پایانی هفته گذشته به دلیل تشدید وضعیت سلامت، بار دیگر در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری شده است. زنوزی جلالی از نویسندگان و منتقدان ادبی مطرح ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توانسته جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه ادبی جلال آلاحمد را به دست آورد. فارس در مطلبی با عنوان گزارش «یک ملاقات» درباره وضعیت این روزهای زنوزیجلالی مینویسد: تخت شماره 23 بخش 4 بیمارستان مسیحدانشوری میزبان برگزیده جلال است، وی 8 روزی میشود حال خوبی ندارد و در منطقه دارآباد تهران تحت درمان است. بالا و پایین زندگی را با همسرش معنا میکرد، صبوریها و آرامش آن روزها را مدیون فرشته زندگیاش بود، همسرش را میگفت. زنوزی اغلب همسرش را با این واژه خطاب میکرد: «فرشته». بار قبل که به عیادتش رفته بودم فرشته زندگیاش بود، پذیرایی خوبی کرد، همکلام خوبی شد و از دردهای همسرش گفت اما این بار... پلههای بیمارستان مسیح دانشوری برای رسیدن به بخش 4 بیمارستان، چندان اندک هم نبود، پیچهای مختلف را که طی کردیم به بخش 4 بیمارستان رسیدیم. هر بار پیش از بستری شدنش در بیمارستان، تماس که میگرفتم اشک میریخت، برای نبود فرشتهای که همه چیزش بود و جای خالیاش حسابی ناراحتش میکرد. فکر کنم بعد از پر کشیدن فرشته، زنوزی هم بیشتر فروریخت. بالاخره به بخش 4 بیمارستان مسیح دانشوری رسیدیم، اتاق 6، تخت 23- ، پسرش کنار تخت نشسته بود، شاید 4 تخت این اتاق نمیدانستند او که روی تخت شماره 23 خوابیده کیست اما بدون تفاوتی او هم همانند دیگران پیراهن بیمارستان به رنگ آبی را پوشیده و خواب بود. با فرزندش همکلام شدم، از دردهای شدید پدرش میگفت، از تزریق زیاد مسکن برای التیام درد، میگفت مسکنها نباشد دردهای شدید سراغش میآید، مدام کنارش هستیم و دوستانش هم به عیادتش میآیند. کمی که ایستادیم دوستان دیگری از رسانه هم آمدند. زنوزی جلالی، این نویسندهای که هرگاه زنگ میزدم با حرارت احوالپرسی میکرد و حرف میزد این بار بدون کلامی خوابیده بود، آرام آرام؛ اما کمی که ایستادم بیدار شد ولی با درد... شاید نمیفهمیدم چه میکشید اما فرزندش میگفت درد شدیدی دارد و پزشکان بلافاصله مسکن تزریق میکنند. اما همچنان مقاومت میکرد، سلام که کردم متوجه نبود اما تعارفم کرد که روی صندلی بنشینم، فهمیده بود غریبهام. حالش خوب نیست مرد برگزیده جایزه جلال، ظاهرا مسؤولان هم به عیادتش نیامده بودند اما دوستانش جویای حالش بودهاند، معاون فرهنگی ارشاد عذرخواسته بود چرا که در غم پدر است، ولی سایرین چرا نمیآیند را نمیدانم! سرم تزریق میکنند و گاهی هم سوپ تجویز میشود اما لولهای که از پشت به ریه برای تخلیه آب ریه در نظر گرفته شده بود به تجویز پزشکان برای مدتی برداشته شده؛ اینها را پسرش میگفت، ولی خیلی خیلی نحیفتر از بار قبلی بود که دیده بودمش، خیلی لاغرتر. پسرش میگفت به دلیل مساعد بودن هوای شمال کشور عید چند روزی آنجا بودیم و حالش خوب بود اما تهران که آمدیم ورق برگشت، پزشکان براستی احیای مجددش کردند و حالا روی تخت بیمارستان است... یادم هست فیروز زنوزیجلالی آخرین باری که با هم تلفنی صحبت میکردیم میخواست دعایش کنم تا لکه تیره رنگ مشهود در آزمایشش عمیق نباشد اما بیماریاش عمیقتر از این حرفهاست ولی همچنان باید دعایش کنیم. مرد ناوهای دریایی روزهای جوانی این بار با لباس آبی رنگ بیمارستان همچنان با زندگی دست و پنجه نرم میکند... برایش دعا کنیم... . ارسال به دوستان
نادر طالبزاده:
قدرت داعش از هواداری رسانههای غربی است
مستند «نبرد برای یک رویا» که روایتی کمتر دیده شده از آزادسازی پایتخت تروریسم در عراق را ارائه میدهد، در سالن نمایش دانشگاه صداوسیما رونمایی شد. به گزارش مهر، «نبرد برای یک رویا» به کارگردانی میثم پوررشیدی نخستین مستند ساختهشده از عملیات آزادسازی فلوجه است که حاوی تصاویری منحصر به فرد از نبرد تن به تن و از نمای نزدیک با جنگجویان داعش است. نادر طالبزاده، مستندساز در مراسم رونمایی از این مستند، رسانههای غربی را موثرترین سیستم تبلیغاتی داعش برای ایجاد رعب و وحشت از اسلام دانست و از ضرورت استفاده از استراتژی خاص برای آگاهسازی مخاطبان داخلی و جهانی سخن گفت. وی تاکید کرد: قدرت داعش از هواداری رسانههای غربی است و ترویج تفکر ضد شیعی در جهان مهمترین هدف آنهاست. طالبزاده بیان کرد: برای خنثیسازی اهداف شوم دشمنان باید آثار نمایشی بیشتری ساخته شود. حیدر معمور، تهیهکننده این مستند از حضور ارسال به دوستان
شب شعر شاعران طنزپرداز برگزار شد
انتخابات در حلقه رندان
شب شعر «حلقه رندان» با حضور تعدادی از شاعران طنزپرداز کشور برگزار شد. «انتخابات» از جمله موضوعاتی بود که شاعران در این مراسم به آن پرداختند. به گزارش تسنیم، داریوش کاردان، مجری سلسله برنامههای «در حلقه رندان» در ابتدای این برنامه با بیان اینکه در سال 95 بسیاری از شخصیتهای برجسته هنر و سیاست به دیار باقی شتافتند، اظهار کرد: سال جدید هم با وقوع سیل و کشته شدن هموطنانمان در آذربایجان و همچنین با درگذشت تعدادی از هنرمندان سینما و اهالی ادبیات آغاز شد و امیدواریم این اخبار را در ادامه سال، کمتر بشنویم. در ادامه مراسم، شاعران طنزپرداز کشور، تازهترین اشعار خود را برای حضار خواندند. این اشعار غالبا با موضوع انتخابات سروده شده بود. کاندیدا شدن جمع کثیری از مردم برای انتخابات ریاستجمهوری، حضور برخی چهرههای سیاسی سرشناس در انتخابات ریاستجمهوری و همچنین وعدهها و شعارهای انتخاباتی، دستمایه شوخی و طنازی طنزپردازان شده بود. مهدی فرجاللهی نیز به اجرای قطعه موسیقایی طنز پرداخت. شعر این اثر را ناصر فیض با مضمون انتخابات سروده بود. از دیگر شاعران حاضر در این مراسم میتوان به فرهاد ناجی، محمد رسولپور، سیامک روشن، مصطفی مشایخی، فرید فردوسی، محمدحسین صادقی، علیرضا لبش، فرامرز ریحانصفت، ناهید نوری، استاد بانی، امید روزبه، امید مهدینژاد و... اشاره کرد. اکبر کتابدار، محقق و پژوهشگر عرصه طنز نیز به بیان نکاتی درباره طنزنویسی پرداخت. ارسال به دوستان
اخبار
«من زندهام» در آمریکا و اروپا ارسال به دوستان
رویدادها
کارن همایونفر آهنگساز «سر دلبران» شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|