|
استقبال جهانی از انیمیشن ایرانی ادامه دارد
«رهایی از بهشت» و مدیران فرهنگی
گروه فرهنگ و هنر: انیمیشن «رهایی از بهشت» به جرأت یکی از برجستهترین آثار انیمیشن ایران و منطقه است که در سال جاری با بیمهری مدیران جشنوارهای کشور از نگاه مخاطبان، منتقدان و اهالی رسانه دور ماند. این درحالی است که رهایی از بهشت بعد از اتفاقات ناگواری که در عرصه داخلی فرهنگ رخ داد، توانست موفقیتهای چشمگیری در عرصه بینالمللی جلب کند و مدیرانی که تاکنون هیچ توجهی به آن نداشتند، بتدریج نسبت به قدرت انیمیشن ایرانی در عرصه جهانی آگاه شدند. به گزارش «وطن امروز»، انیمیشن «رهایی از بهشت» اثری تلفیقی از داستانهای تاریخی و معاصر به معرفی شخصیت شهید مصطفی چمران به عنوان یک قهرمان میپردازد. محصولی حرفهای در ترازهای برتر جهانی که تولید آن با سرمایهگذاری بنیاد روایت چیزی قریب به 5 سال طول کشیده است و برخلاف حجم انبوه انیمیشنهای گرافیک بالای ایرانی که از نعمت قصهپردازی بیبهرهاند، بخش عمده تولید در خدمت سناریونویسی قرار گرفته است به گونهای که فیلمنامه این انیمیشن بارها بازنویسی شده تا به نسخه نهایی برسد. داستان این فیلم از مستندنمایی و خاطرهگویی فاصله گرفته و بنا بر اقتضای انیمیشن روایتی خلاقانه و البته معماگون را برعهده دارد. بخش زیادی از داستان در زمان تخیلی سپری میشود و در انتها بتدریج شاهد کنار هم قرار گرفتن تکههای پازل داستان هستیم تا به ماجرای اصلی داستان پی ببریم و با شخصیت واقعی قهرمان آشنا شویم. مشکل داستان در همین قسمت نمایان میشود. راوی ماجرا زنی است که از خارج کشور با شنیدن داستان تصمیم عجیب قهرمان، از طریق دوستش علاقهمند به کشف انگیزه او برای ترک آمریکا و پشت سر گذاشتن تمام موقعیتهای شغلی، مالی و تحصیلی خویش شده و سفر خود را آغاز میکند؛ پس از این شاهد سفر مرحله به مرحله او در تعقیب قهرمان هستیم. در این قسمت نیز ماجرا خیلی سرراست روایت میشود تا به ایران برسد. تنها شاهد یک توقف او در لبنان هستیم. فرم گرافیکی رهایی از بهشت، منحصر به فرد بوده و گفته میشود دانش فنی تولید این انیمیشن نزد افراد معدودی بوده و انتخاب عوامل حرفهای این اثر از دشواریهای کار محسوب میشده است. علاوه بر حضور 100 نفر در تولید این مجموعه، نزدیک به 2 هزار بکگراند در این رهایی از بهشت وجود دارد که روزانه حداکثر یک یا 2 فریم گرفته میشده و شاید یکی از علتهای صرف زمان طولانی برای تولید «رهایی از بهشت» به همین جهت بوده باشد. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز اکران «رگ خواب» ارسال به دوستان
به بهانه درگذشت آدام وست، بازیگر نقش بتمن
موعود کاذب یا قهرمان سینما؟
علی کرمی: «آدام وست»، نخستین هنرپیشه فیلم مشهور «بتمن» در دهه ۶۰ میلادی، هفته گذشته در ۸۸سالگی به علت بیماری سرطان خون درگذشت. «آدام وست» نخستینبار در سال ۱۹۶۶ نقش بتمن را بازی کرد. وست در مصاحبهای که در سال ۲۰۱۰ انجام داد میگوید: موفقیت این شخصیت ناشی از نویسندگان خوبی بوده که برای آن کار میکردند. شخصیت بتمن توسط «باب کین» (طراح) و «بیل فینگر» (نویسنده) خلق شد و نخستینبار در شماره ۲۷ مجموعه کمیکهای کارآگاهی (سال ۱۹۳۹) حضور یافت. به این شخصیت با القابی مانند مبارز شنلپوش، شوالیه تاریکی و بزرگترین کارآگاه دنیا نیز اشاره میشود. «بروس وین» که نام اصلی بتمن در قصههای اوست، در زندگی روزانه خود، یک کارخانهدار میلیاردر، ولخرج، خوشگذران و خیّر است. والدین او در کودکی جلوی چشمان او به قتل رسیدند و از آن زمان، وی قسم خورده از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند. او تمرینهای فکری و جسمی مختلفی را پشت سر میگذارد اما درمییابد اینها کافی نیست. او میداند که جنایتکاران خیلی خرافاتیاند، بنابراین باید با نمادی علیه آنها بجنگد که ترس را به قلبشان وارد کند. در همین لحظه یک خفاش از پنجره وارد میشود و الهامبخش بروس برای انتخاب شخصیت بتمن (مرد خفاشی) میشود. نکته جالب اینجاست که برخلاف اغلب ابرقهرمانان، او دارای تواناییهای ابرانسانی نیست. «فینگر» درباره رسیدن به نام «بروس وین» برای هویت اصلی بتمن گفته است: نام کوچک بروس وین از رابرت بروس گرفته شده است، که یک وطنپرست اسکاتلندی است. در مه ۲۰۱۱، بتمن بعد از سوپرمن در رتبه دوم فهرست «۱۰۰ شخصیت کمیکبوکی برتر تاریخ» که توسط آیجیان منتشر شد، قرار گرفت. همچنین امپایر (یک مجله انگلیسی درباره فیلمها و آثار سینمایی کلاسیک و به روز است که میتوان گفت بزرگترین و معروفترین مجله سینمایی جهان است) او را در رتبه دوم برترین شخصیتهای کمیکبوکی تاریخ قرار داده است. یکی از اهداف اصلی ساخت شخصیتهایی مانند بتمن ارائه الگوی انسان تراز به عنوان یک نماد فرهنگ آمریکایی است. تمدن کم سن و سال کشور آمریکا که در مؤلفههای فرهنگی و هویتی چیزی از خود ندارد و ترکیبی از فرهنگهای دیگر را سرقت کرده است، برای گسترش و بقا و هویت دادن به خود و مردمان خود چارهای جز خلق خیالی اسطورههای کاغذی و ویرچوال ندارد تا شاید از این راه بتواند برای خود مرزهای هویتی دست و پا کند. همچنین تولد ابرقهرمانها در هنر آمریکا برای القای ابرقدرتی کشور آمریکا است. برای القای روانی و تأثیرگذاری روانی بر ذهن و فکر مردم دنیا از سنین کودکی چه راهی بهتر از خلق ابرقهرمانها و ابر مردان و ابر زنان آمریکایی در قالب فیلم و سریال و انیمیشن و بازیهای رایانهای. یکی از مؤلفههای استعمار در دنیای کنونی استعمار روانی ارسال به دوستان
تجربه نبرد با داعش در گوشیهای تلفن همراه
بازی تلفن همراه «خاک» از سری بازیهایی است که با حمایت سازمان فضای مجازی سراج و توسط استودیوی بازی «گونای» اخیراً در فروشگاه «کافهبازار» عرضه و با استقبال مخاطبان روبهرو شده است. به گزارش حلقه وصل، فضای این بازی، در نبرد با تکفیریها میگذرد و کاربر باید با مهارت بتواند گلیم خود را در مبارزه با تروریستها از آب بیرون بکشد.کیوان ملکمحمدی، مدیر استودیوی گونای درباره نام این بازی میگوید: «خاک برای همه ملت ما تقدس خاصی دارد و از هر عقیده و طرز فکری که باشیم، هرگاه موضوع خاک بیان میشود، درباره آن یکصدا هستیم. به دلیل ارزشی که کلمه خاک برای من داشت، اسم آن را برای بازی انتخاب کردم». وی درباره بازخورد مخاطبان نسبت به این بازی گفت: «خوشبختانه بازخورد مخاطبان خیلی خوب بود و در 2 روز اول انتشار تعداد کاربران کافه بازار به بیش از ۲۰۰۰ رسید و در حال حاضر که حدود ۲۰ روز از انتشار بازی گذشته، تعداد کاربران به بیش از ۸۰ هزار نفر رسیده و میانگین امتیاز کاربران به بازی 7/4 از ۵ هست». ملکمحمدی با اشاره به محدودیتهای کار گفت: « از بابت زمان و بودجه محدودیتهایی وجود داشت و ما باید بازی را در 8-6 ماه تمام میکردیم. همین مساله باعث شد ما با کل تیم بهصورت تمام وقت روی بازی کار کنیم. با این حال هدف ما این بود که بازی تقریباً روی تمام دستگاهها قابل اجرا باشد، یا بهرغم گرافیک بازی و روایت داستانی و تنوع گیمپلی، حجم خیلی پایینی داشته باشد؛ یا مثلاً در مواقعی که تعداد زیادی دشمن وجود دارد پرفورمنس بازی افت پیدا نکند و درکنار آن بتوانیم حس و حال فضاهای تخریب شده شهر را در بازی داشته باشیم.» وی درباره استودیوی «گونای» اظهار داشت: «سال ۸۴ به همراه یکی از دوستانم شرکتی را تأسیس کردیم که بعد از 2 سال به دلیل تجربهکم در نهایت بسته شد. سال ۸۸ استودیوی گونای را با تمرکز روی تولید انیمیشن شروع کردم و طی چند سال چندین پروژه انیمیشنی و بعضی پروژههای نرمافزاری را با تیمی که آموزش داده بودم انجام دادیم و در سال ۹۳ نخستین بازی موبایلیمان به اسم «جدل بر روی سرعت یک» را بهصورت آزمایشی و به تنهایی تولید کردم که خوشبختانه موفقیت نسبی خوبی بهدست آورد و من را به ادامه این راه امیدوار کرد». ارسال به دوستان
«یاران چه غریبانه» چگونه سروده شد
یکی از اشعار ماندگار دفاعمقدس شعر «یاران چه غریبانه/ رفتند از این خانه/ هم سوخته شمع ما/ هم سوخته پروانه» است که بارها توسط مداحان و خوانندههای متفاوت دوبارهخوانی شده است. تا جایی که تیتراژ فیلم سینمایی ویلاییها، اثر تحسین شده منیر قیدی در ژانر دفاعمقدس نیز برگرفته از همین شعر است. به گزارش تسنیم، نام «پرویز بیگیحبیبآبادی» شاعر این اثر، به اندازه قطعه یاران در ذهنها نمانده، این شاعر از چگونگی سرودن این شعر گفت: سال 60 که خرمشهر و آبادان در اختیار دشمن بود، با شاعران سفرهای متعددی به مناطق جنوب داشتیم. در این سفرها سعی داشتیم با حضور و شعرخوانیمان فضای جبههها را تغییر داده و به رزمندگان روحیه دهیم. حضور ما تأثیرات جالبی داشت. علاوه بر این، همین حضور باعث میشد بارقههای تولد یک شعر جدید در ذهن شاعران رقم بخورد. دوستان زیادی در این سفرها با بنده بودند، مانند قیصر امینپور، سیدحسن حسینی، حسین اسرافیلی و.... در این میان اتفاقات جالبی رخ میداد که همگی آنها به خاطره مبدل شده است. برخی از این خاطرات تلخ است، مانند حصر آبادان و سقوط خرمشهر. من تا 8 سالگی در آبادان بودم با خاطرههای بسیار؛ با خاطرههای بسیاری که گم نشدند، هنوز زندهاند، 20 سال بعد، 1360 به آبادان و خرمشهر میرفتم. خرمشهر در دست دشمن بود و از محله «کوت شیخ» به آن مینگریستم، میگریستم. این شعر همانجا جرقهاش خورد. خبر آزادسازی شهر را در تهران شنیدم. احساس کردم زیر پوستم هزاران منور روشن کردهاند. حس و حال عجیبی داشتم اما سرودن «غریبانه» قبل از اینها بود، بعد از برگشتن از خرمشهر و بعد از عارض شدن تبی شدید؛ در اوج تب به «یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه» رسیدم و در عرض چند ساعت، شعر کامل شد. یک هفته بعد بچهها عازم خرمشهر شدند و من هم سخت بیمار بودم. وحید امیری وقتی از جبهه خرمشهر برگشت، خبر آورد که این شعر در تمام جبهه دهان به دهان میگردد و همه جا را پر کرده است. نخستینبار آقای سلحشور آن را اجرا کرد. بعد حسامالدین سراج آن را همراه با موسیقی خواند. بعد آقای کویتیپور اجرایش کرد. بعد حاج صادق آهنگران خواند و همین طور بر تعداد این خوانندگان اضافه شد. در چند فیلم سینمایی خوانده شد. در چند نمایشنامه اجرا شد. ارسال به دوستان
رویدادها
رونمایی از «کجایند این سران» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|