|
سهم جمعیت یکمیلیونی مرکز استان گیلان تنها 40 اتوبوس است
خط ویژه بیتدبیری در اتوبوسرانی رشت
شهر رشت بهرغم جمعیتی قریب به یکمیلیون نفر از ضعف جدی در ناوگان اتوبوسرانی برخوردار بوده و تنها ۴۰ اتوبوس در 5 منطقه این شهر مشغول فعالیت است. بعدازظهر گرم یک روز بهاری در رشت اگر قصد داشته باشی وسیله نقلیه اتوبوس را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنی، اگر در نیمه راه از تصمیمی که گرفتهای پشیمان نشوی، حداقل زمانی را که باید برای رفتن به محلاتی همچون سیمکو، گلشهر یا لاکانشهر روی نیمکتهای داغ و آهنی ایستگاه اتوبوس سپری کنی، زمانی بیش از ۷۵ دقیقه است. شهر رشت پرجمعیتترین شهر شمال و از جمله کلانشهرهای غیررسمی کشور است که با معضلی به نام ترافیک روبهرو بوده اما برخلاف همتایان خود که این معضل را با توسعه ناوگان حملونقل عمومی بویژه اتوبوسرانی تا حد زیادی کنترل کردهاند، از ضعف جدی در این زمینه برخوردار است. هرچند در زمان مدیریت شهردار سابق شهر، اندک توجهی آن هم نه در خور و لازم به بحث توسعه ناوگان اتوبوسرانی شد- نمونهاش افتتاح نصفه و نیمه بیآرتی- ولی این شهر با جمعیت شناور بالغ بر یکمیلیون و ۲۰۰ هزار نفری، نیازمند توجه جدی مجموعه مدیریت شهری به حوزه ناوگان اتوبوسرانی است. اگرچه مدیران شهری بارها بر ضرورت استفاده از ناوگان حملونقل عمومی بویژه اتوبوسرانی برای کم کردن بار ترافیک شهر تأکید کردهاند اما نظر شهروندان درباره دلایل بیرغبتی به استفاده از این ناوگان، روایتی خواندنی است. بانویی که گرما طاقتش را طاق کرده و از لبان خشکیدهاش پیداست که روزهدار است، با ناراحتی به خبرنگار مهر میگوید: بیشتر از یک ساعت است که اینجا نشستهام و منتظر اتوبوس برای مسیر سیمکو هستم اما متأسفانه هنوز خبری از اتوبوس نیست. او دلیل استفادهاش از اتوبوس را از سر ناچاری میداند و ادامه میدهد: اگر مجبور نبودم تحت هیچ شرایطی از اتوبوس استفاده نمیکردم چون واقعا هیچ نتیجهای جز اتلاف وقت ندارد. این شهروند رشتی با بیان اینکه تردد در برخی مسیرها همچون سیمکو، لاکانشهر و گلشهر به کندی و تنها با یک یا 2 دستگاه اتوبوس صورت میگیرد، میافزاید: متأسفانه مدیران تحت هیچ شرایطی به فکر شهروندان نیستند، چرا که اگر دلسوز مردم بودند، فکری میکردند تا مجبور نباشیم برای عبور و مرور در شهر، بیش از یک ساعت منتظر اتوبوس بمانیم. یکی دیگر از شهروندان میگوید: آخر در کدام شهر دیدهاید که مردم برای سوار شدن به اتوبوس ۴۵ دقیقه یا حتی یک ساعت منتظر بمانند؟ این شهروند ادامه میدهد: مدیران مدام نسبت به استفاده مردم از ماشینهای تکسرنشین اعتراض دارند ولی آیا خودشان حاضرند با این شرایط از اتوبوس استفاده کنند؟ این بانوی ۴۰ ساله میافزاید: مسیر بانک ملی تا لاکانشهر یا مسکنمهر بسیار پرجمعیت و پرتردد است اما تعداد اتوبوسهایی که در این مسیرها تردد میکنند بسیار اندک است. برای مثال، برای رفت و آمد به شهرک لاکانشهر که تنها یک اتوبوس دارد، بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم باید معطل بشوی و این در حالی است که خودروهای ون که در این مسیر تردد میکنند، به دلیل پرتعداد بودن، هر 5 دقیقه یکبار مسافرها را جابهجا میکنند. وی اظهار میکند: بیتدبیری مدیران دلیل اصلی بیرغبتی شهروندان برای استفاده از اتوبوس است. با اینکه اعتراضات شهروندان به وضعیت اتوبوسرانی رشت سالهاست مطرح میشود اما هنوز هم ناوگان اتوبوسرانی در این شهر با استاندارد ۱۵۶ عددی تعداد اتوبوسها که متناسب با جمعیت رشت در نظر گرفته شده فاصله قابل توجهی دارد و رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای این شهر دلیل آن را بیتوجهی و غفلت مسؤولان از جمله شهرداری درباره خرید اتوبوس و تجهیز این ناوگان میداند. رضا رسولی در این باره به مهر میگوید: سالها بیتوجهی به ناوگان اتوبوسرانی رشت و نبودن این تفکر که شهر با توجه به توسعه یافتن، بزرگتر شدن و افزایش جمعیت آن به ناوگان حملونقل عمومی تجهیز شده و پرتعداد نیاز دارد، باعث شده شهر رشت در این شاخص نسبت به شهرهای دیگر دچار عقبماندگی باشد. وی ادامه میدهد: به نوعی از سال ۸۷ تا ۹۵ عملا اتوبوسی از سوی شهرداری رشت خریداری نشد که مطمئنا نشاندهنده نبود اعتقاد به سیستم حملونقل همگانی است. رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر رشت به تلاش شورا و شهرداری رشت طی 4 سال گذشته برای خرید اتوبوس اشاره میکند و میافزاید: با اینکه شهرداری رشت سالیان سال با خرید اتوبوس و پیگیری مطالبات نوسازی ناوگان حملونقل عمومی از دولت بیگانه بوده است اما از 4 سال پیش طبق طرح جامع حملونقل خود موظف شده برای خرید اتوبوس اقدام کند. رسولی میافزاید: با اینکه این اتوبوسها وارد ناوگان شده است اما همچنان با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. وی ادامه میدهد: به همین منظور در مجموع ۴۰ اتوبوس دیگر نیز خریداری شده که در آینده نزدیک به جمع اتوبوسهای شهر افزوده و باعث میشود تا حدودی کم و کسریهای این ناوگان حل شود. رسولی معتقد است با اینکه تلاش مدیریت شهری رشت بر این موضوع تاکید دارد که کمبود اتوبوسها را پس از سالها بیتوجهی به ناوگان حملونقل همگانی جبران کند اما مطمئنا دوای درد ناوگان حملونقل عمومی رشت با این اقدامات بزودی درمان نمیشود.
برونسپاری، راهکار تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت ارسال به دوستان
اخبار
تقدیر از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی ارسال به دوستان
اخبار
تقدیر از مدیرعامل شرکت گاز استان ارسال به دوستان
باخت گازی
چندی است مساله صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه واکنشهای فراوانی را برانگیخته است. با این وجود هنوز دولت پاسخ شفافی به این شبهه نداده است. وزارت نفت با تکذیب مبهم صادرات مجانی گاز به همسایه شمال غربی، آن را تنها یک اختلاف تجاری قلمداد کرده است. بیژن زنگنه نیز با عادی تلقی کردن این اقدام دولت، آن را تنها اقدامی در جهت جبران جریمه 9/1 میلیارد دلاری عنوان کرده است. این نظر دولت البته مخالفان بسیاری دارد. «هدایتالله خادمی»، نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز» با تشریح این مساله، از ضعف مدیریتی و دیپلماتیک دولت و وزارت نفت پرده برداشته است. ارسال به دوستان
سفیدپوشان«آتش به اختیار»
محمدمهدی نوریه*: فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب در دیدار 17خردادماه برای خیلیها غریب بود. غریب از آن لحاظ که نزدیکترین نمود ذهنی آتش «ترقهبازی»های «نیمروز ترور» در تهران است. همین ایهام و کجتابی «آتش به اختیار» دلیلی شد تا «آتش به اختیار»ها در عرصه رصد و نگاه جدید رسانهها قرار بگیرند. برای شما هم سوال ایجاد شده که منظور چه کسانی هستند؟ پاسخ صریح و ساده است. گروههای جهادی و خیریههای دانشجویی که به قول یکی از سخنرانان در همان دیدار از وادی نق زدن خارج شده و وارد عرصه عمل شدهاند. سن «آتش به اختیاری» این گروهها بالغ بر یک دهه است اما فروتنی بچههای مخلص جهادی و کممهری رسانهها به این طیف دانشجویی دلیل اصلی به محاق رفتن آنها در تصویر فضای دانشگاه است. مدت طولانیای نیست که با جمعها و گروههای جهادی آشنا شده و همکاری میکنم اما همین نزدیکی و قرابت باعث شد مصمم رشته تخصصی تحصیلیام یعنی پزشکی را بهترین وادی برای فعالیتهای جهادی بدانم و تلاشم را معطوف به این حوزه از فعالیت دانشجویی کنم. نخستین حضور رسمی جهادیام به سال 94 و منطقه ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه و همراهی با قرارگاه جهادی امام رضا بازمیگردد. دانشجویان با افکار و تیپهای متفاوت از تهران به نقطهای از جغرافیای ایران اعزام شدند که محل تلاقی 3 نوع تفکر تشیع و تسنن و اهل حق بود. جمعبندیهای شخصی و گروهی ما را بر این امر مصمم کرد که ادامه جهاد پزشکی برای خدمترسانی نباید تنها به برهههای زمانی تعطیلات نوروزی و تابستانی خلاصه شود. عبور از قیود دست و پا گیر دلیلی شد تا تمام تلاش خود را برای جذب حداکثری و دفع حداقلی برای حوزه خدمت و سلامت به کار ببندیم و گروهی با نام ابتدایی «داوطلبان علوم پزشکی» که مدیریتش بر عهده دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای مختلف تهران بود را تشکیل دهیم. تجربه بزرگ ویزیت و غربالگری بالغ بر 5000 نفر در روزهای 14 و 15 خرداد 95 توسط بالغ بر 200 دانشجو و فارغالتحصیل رشتههای مختلف علوم پزشکی، قدم اثباتی و محکمی بود که ما را به عنوان تازهواردهای عرصه فعالیتهای خدمتی و جهادگونه به ادامه راه مصمم کرد. ارسال به دوستان
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از خانوادههای شهدای مدافع حرم و مرزبان با اشاره به گزافهگوییهای اخیر مقامات کاخسفید:
تازهکارند
گروه سیاسی: حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یکشنبه در دیدار جمعی از خانوادههای شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان، با تأکید بر اینکه شهدا حق حیات بر این کشور دارند و همه مردم و مسئولان باید خود را زیر بار منت شهدا و خانواده شهدا بدانند، به سخنان خصمانه و تهدیدآمیز اخیر مقامات آمریکایی اشاره کردند و با گزافه خواندن آن، گفتند: دولتمردان آمریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب همواره به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی بوده اند اما نخواهند توانست به ملت ایران سیلی بزنند بلکه این ملت است که به آنها سیلی خواهد زد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|