|
ارسال به دوستان
ماه عسل دوباره توتال فرانسه در پارسجنوبی؛ قرارداد با خائن امضا شد!
توتالچای
گروه اقتصادی: اصرار وزارت نفت برای همکاری با شرکت خائن فرانسوی بالاخره منجر به امضای تفاهمنامه شد و توتال فرانسه چند سال پس از وارد کردن خسارت به کشور، بازگشت پیروزمندانهای به ایران داشت. اصرار وزارت نفت برای حضور دوباره توتال در پارسجنوبی و واگذاری توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی به این شرکت در حالی است که شرکت توتال کارنامه قابل قبولی از لحاظ فنی و مالی در پارسجنوبی ندارد. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت انی ایتالیا برای انجام مطالعات توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین در تاریخ 31 خردادماه درباره امضای قرارداد فاز 11 پارسجنوبی با شرکت توتال فرانسه گفت: «متن قرارداد نهایی شده و احتمالا تا 2 هفته دیگر امضا میشود». برهمین اساس دیروز شاهد امضای نخستین قرارداد با استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم بهIPC با شرکتهای خارجی در دولت یازدهم و بازگشت مجدد شرکت فرانسوی توتال به پارسجنوبی بودیم. مقدمات بازگشت این شرکت فرانسوی به پارسجنوبی با امضای موافقتنامه اصولی یا HOA طرح توسعه فاز 11 پارسجنوبی به ارزش 8/4 میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی بینالمللی به رهبری شرکت توتال با سهمی 1/50 درصدی در 18 آبانماه سال گذشته فراهم شده بود. البته توسعه این فاز پارسجنوبی هم مشابه سایر فازهای این میدان عظیم گازی توسط شرکتهای داخلی در حال انجام بود اما در ابتدای دولت یازدهم، این پروژه از دست شرکت پتروپارس گرفته شد و در 4 سال اخیر هم وزارت نفت پاسخ مثبتی به درخواست سایر شرکتهای داخلی برای توسعه این فاز نداد و در نهایت این وزارتخانه به دنبال واگذاری این پروژه به توتال است. زنگنه و برخی مدیران ارشد وزارت نفت، اشتیاق فراوانی برای امضای این قرارداد در آینده بسیار نزدیک دارند زیرا اعتقاد دارند در این صورت، توتال مانند دوران تحریم داماتو در اواسط دهه 70، «صفشکن تحریمها» در صنعت نفت و گاز ایران لقب میگیرد و موجب خواهد شد تا تردیدهای شرکتهای خارجی برای حضور در این صنایع کشورمان بشدت کاهش یابد. با این وجود، اصرار وزارت نفت برای حضور مجدد توتال در پارسجنوبی و واگذاری توسعه فاز 11 این میدان گازی به این شرکت، منطقی و قابل قبول نیست و به معنای«2 بار گزیده شدن از یک سوراخ» است، زیرا: الف- بیش از 3 دهه است که شرکت توتال در توسعه بخش قطری میدان مشترک گازی پارسجنوبی با استفاده از مدل قراردادی مشارکت در تولید که به مراتب جذابتر از مدل IPC است، حضور دارد و شریک آن کشور است. بنابراین منطقی است که این شرکت فرانسوی از اطلاعات کسب شده در طرف ایران، برای افزایش تولید گاز در سمت قطر استفاده کند تا اهداف مشترک توتال با این کشور محقق شود و سهم ایران از گاز این میدان مشترک را کاهش دهد. ب- شرکت توتال در پارسجنوبی کارنامه خوبی ندارد زیرا اولا توافقنامهای بین ایران و توتال برای توسعه فاز 11 پارسجنوبی که در سال 79 امضا شده بود با بهانهگیریهای مداوم این شرکت فرانسوی در موضوعاتی مانند رقم قرارداد هیچگاه تبدیل به قرارداد نشد و توسعه این فاز پارسجنوبی 8 سال به تاخیر افتاد زیرا توتال در سال 87، به بهانه ریسک بسیار زیاد سرمایهگذاری در ایران، از صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد. ثانیا انتقادهای مهمی درباره عملکرد فنی توتال در توسعه فازهای 2 و 3 پارسجنوبی مطرح است و این شرکت متهم است که به صورت آگاهانه و عمدی، پارسجنوبی را به شیوهای توسعه داده است که اولا ایران از لایههای غیرمشترک با قطر به جای لایههای مشترک با این کشور برداشت کند و ثانیا فازهای مرزی توسعه پیدا نکند و ایران به سمت توسعه بخشهای مرکزی پارسجنوبی حرکت کند. تاکنون مدیران این شرکت فرانسوی پاسخی به این انتقادها ندادهاند. به علاوه توتال با پرداخت رشوه به مقامات ایرانی موفق شده است پروژه توسعه فازهای 2 و 3 پارسجنوبی در دولت اصلاحات و در اواسط دهه 70 را بهدست بیاورد. این موضوع رسانهای شده است و حتی این شرکت فرانسوی ضمن پذیرش این اتهام، به پرداخت جریمه 400 میلیون دلاری محکوم شده است. در نامه احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس هیاتمدیره سازمان دیدهبان شفافیت و عدالت به سران 3 قوه در تاریخ 16 مردادماه 95 درباره این موضوع آمده است: «سیاهی کارنامه توتال با توجه به حقایق مربوط به پرداخت رشوه به یک مقام ایرانی بیشتر ثابت میشود. شرکتهایی که در بورس آمریکا سهام عرضه میکنند، تابع مقررات ضدفساد آن کشورند. شرکت فرانسوی توتال بهخاطر پرداخت رشوه به یک مقام ایرانی، در آمریکا به پرداخت نزدیک به 400 میلیون دلار جریمه محکوم شد. وزارت دادگستری آمریکا طی بیانیهای در تاریخ 29 مه 2013 (8 خرداد 1392) اعلام کرد شرکت فرانسوی نفت و گاز توتال برای حل و فصل موضوع پرداخت رشوه به یک مقام دولت ایران، با پرداخت بیش از 398 میلیون دلار جریمه موافقت کرده است. طبق این بیانیه، شرکت توتال بین سالهای 1995 تا 2004 میلادی (1373 تا 1383) از طریق واسطههایش، به مقام ایرانی حدود 60 میلیون دلار رشوه پرداخت کرده تا قرارداد توسعه چند میدان نفت و گاز را به دست آورد. توتال همچنین 44 میلیون دلار رشوه به همان مقام ایرانی که رئیس یک شرکت مهندسی دولتی بود، پرداخته است. همین کارنامه منفی و غیرقابل دفاع توتال است که بخوبی نشان میدهد این گزاره که «این شرکت فرانسوی حافظ منافع قطریهاست و حاضر نیست منافع بلندمدت و به مراتب جذابتر خود در بخش قطری این میدان مشترک گازی را به نفع ایران نادیده بگیرد»، نهتنها یک گزاره تحلیلی بر مبنای دلایل منطقی است بلکه یک تجربه تاریخی هم هست. بنابراین بازگشت مجدد توتال به پارسجنوبی نهتنها خبر خوبی برای صنعت نفت و گاز کشورمان و نقطه روشنی در کارنامه وزارت نفت دولت یازدهم محسوب نمیشود بلکه اتفاقی عجیب و تاسفآور است و باید منتظر عواقب آن باشیم. ارسال به دوستان
یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد
زد و بند، دلیل بیکیفیتی برخی خودروها
یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تکستاره از سوی شرکتهای داخلی اظهار کرد که یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعهسازان است. ابوالفضل خلخالی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بررسی گزارشهای ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان میدهد ایرانخودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماهها و بلکه سالها است برخی محصولاتشان را در پایینترین سطح کیفی تولید میکنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بیکیفیت بودن برخی خودروهای داخلی شاهد اتفاقات و سوانح دلخراش در تصادفات هستیم. وی با بیان اینکه یکی از دلایل بیکیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانتها و زدوبندهای پشتپرده است، خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهدیم برخی قطعهسازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بیکیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده میکنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در این زمینه در یک مورد خاص دیده شده در تصادفات شدید یک خودروی پرتیراژ داخلی، قربیلک فرمان خودرو از جا کنده شده و باعث بروز سوانح دلخراش شده است. وی افزود: برخلاف برخی گفتهها مبنی بر مشکل کمبود سرمایه در صنعت قطعهسازی، دلیل تولید قطعات بیکیفیت از سوی برخی قطعهسازان بزرگ داخلی کمبود منابع مالی نیست، بهگونهای که شاهدیم برخی قطعهسازان بزرگ حتی نسبت به خرید شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز اقدام کردهاند و از نظر منابع مالی مشکلی ندارند، بلکه مشکل در زدوبند و رانت بین برخی خودروسازان و قطعهسازان است. خلخالی تصریح کرد: انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری این محصولات باعث شده خودروسازان انگیزهای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند. به گزارش ایسنا، بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (خرداد ۱۳۹۶) نشان میدهد همچون ماههای پیش از آن برخی خودروهای تولیدی از سوی ایرانخودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایینترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید میشوند. این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچبک، ساینا، امویام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و امویام ۵۵۰ هستند که تنها یک ستاره از 5 ستاره کیفی را کسب کردهاند. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا 5 ستاره کسب میکنند. یک ستاره پایینترین سطح کیفی و 5 ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان میدهد. ارسال به دوستان
بازار سرمایه در مدار نزول
بورس باز هم عقبنشینی کرد
معاملهگران بورس تهران دیروز در حالی معاملات کمحجم را شاهد بودند که تکسهمها میزبان سفتهبازان بودند و با نوسانی شدن دوباره بازار جهانی، قیمت سهام در گروه فلزات اساسی و معدنیها عمدتاً در محدوده صفر تابلو نوسان کرد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 12 خرداد ماه 96 با کاهش 106 واحدی روی رقم 78 هزار و 765 واحد ایستاد. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکتهای گروه مپنا با 20 واحد، گروه ملی صنایع مس ایران با 13 واحد و خدمات انفورماتیک با 8 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس با 48 واحد، پتروشیمی شیراز با 13 واحد و فولاد مبارکه با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 121 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 496 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 35 هزار و 356 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکتهای مهندسی فیروزان، تجارت الکترونیک پارسیان، حقتقدم خرید سهام سیمان شاهرود، سرمایهگذاری ساختمانی اعتمادگستر، سولیران، مجتمع معادن مس تکنار، سرمایهگذاری تدبیرگران فارس خوزستان و اوراق مشارکت شهرداری قم از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکتهای بهمن دیزل، کارتن ایران، گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو، واحدهای صندوق سرمایهگذاری گنجینه آینده روشن، ملی صنایع مس ایران و لیزینگ رایان سایپا بازگشایی شدند. در بانک تجارت اما کمتر از 25 میلیون سهم به ارزش حدود 5/1 میلیارد تومان کد به کد شد همچنین دیروز 20 میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیجفارس به ارزش کمتر از 9 میلیارد تومان به کدهای درونگروهی سهامدار عمده انتقال یافت. به گزارش فارس، دیروز بازار سهام در حالی معاملاتی کمحجم و بیرمق را به نظاره نشست که تکسهمهای بازار میزبان ورود و خروج بورسبازهای تالار شیشهای بودند؛ بازاری که هنوز برای فردای خود هم اطمینان چندانی ندارد اما همچنان به اندک بازدهیهای سهمهای کوچک بازار دلخوش کرده است. دیروز در بازارهای جهانی نیز با وجود افزایش قیمت جهانی نفت خام و نوسانی شدن بازارهای جهانی کالاهای اساسی، اغلب نمادهای معاملاتی گروه فلزات اساسی و معدنیهای بورس در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند. به گزارش فارس، دیروز بازار سهام بازاری کمحجم و کمفروغ بود که تحرک بورسبازها در تکسهمها تنها ویژگی این بازار بود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
تبعید دستهجمعی علمای بزرگ شیعه از عتبات عالیات عراق به ایران- 1302 ق ارسال به دوستان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
مسؤولان فقط درباره مبارزه با قاچاق سخنرانی میکنند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اعتمادی به آمار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره کاهش قاچاق از 25 به 5/12 میلیارد دلار نداریم، گفت: متأسفانه مسؤولان فقط سخنرانی میکنند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|