|
کلنگزنی گازرسانی به روستاهای نور
عملیات گازرسانی به 13 روستای بخش میانبند شهرستان نور با حضور جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی آغاز شد. محمداسماعیل ابراهیمزاده، مدیرعامل شرکت گاز استان در آیین عملیات اجرایی این طرح گفت: برای اجرای این طرح که 71 کیلومتر مسیر لولهگذاری میشود، 50 میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد. ابراهیمزاده با بیان اینکه برای اجرای این طرح 450 روز زمان پیشبینی شده است، افزود: با بهرهبرداری از این طرح 2هزار خانوار این بخش از نعمت گاز طبیعی بهرهمند میشوند. وی با بیان اینکه 99 درصد مردم شهرهای استان مازندران از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، گفت: تنها 3 شهر کجور، رینه و کیاسر در استان مازندران گازرسانی نشده است که امسال گازرسانی به شهرهای رینه و کیاسر انجام میشود. ارسال به دوستان
حج با کدام تدبیر؟- 2
حسین قدیانی: خداوند منان بیفزاید بر درجات امام راحل که امثال مرا، هم در برابر آنچه مینویسند مسؤول میدانست و هم البته در برابر آنچه نمینویسند! و با آنکه نوشتن متن دیروز، برایم واقعا سخت بود و به قولی دردسرساز لیکن در مواجهه الهی، هرگز جوابی در ازای ننوشتنش نداشتم! لذا «حج با کدام تدبیر؟» را نوشتم تا فردا و فرداها، اگر پرسشی گریبان این قلم و البته این روزنامه را گرفت، هنگام پاسخ، سری بالا داشته باشیم! که ما نوشتیم! که ما گفتیم! که ما بررسی «حکم تدبیر» را از حضرات خواستیم! که ما سوالات لازمالطرح را به امید شنیدن جوابی مطرح کردیم! همین جا بگویم که ما هرگز غافل از زحمات دستاندرکاران امر حج نبوده و نیستیم! بلاشک رتق و فتق امور حج و سازماندهی این همه زائر، در وهله اول، تشکر ما را از عزیزان مخلص سازمان حج و زیارت و بعثه و دیگر نهادهای مربوط میطلبد که همین جا دست همت همهشان را به گرمی میفشاریم! و دعا میکنیم از صدر تا ذیل، بابت خدمتی که در راه فریضه حج ارائه میدهند، اجر وافر ببینند! و اما مخاطبی که متن راقم این سطور در شماره دیروز «وطن امروز» را نخوانده، دعوت میکنم به خواندن آن و مخاطبان همیشه همراه را دعوت میکنم به بازخوانی آن! حرف حساب آن یادداشت چه بود؟! الحمدلله مطلب هست و الحمدلله واضح هم نوشته شده است! در آن متن، اگر چه مصلحت را بهزعم خودم و البته ناظر بر شرایط واقعا بحرانی با همسایه شرور جنوبی، در این تشخیص دادم که اعزامی صورت نگیرد، لیکن کلیت متن و حجم بیشتر مطلب، استمداد از حضرات مسؤول بود جهت رسیدن به «حکم تدبیر» و نه لزوما تعطیل یا تعلیق حج! و هرگز اینگونه نبود که از موظفان بخواهم دقیقا مثل من فکر کنند، لذا کاملا حسابشده از آقایان خواستم «حکم تدبیر» را بجویند، نه اینکه لزوما حج را موقتا متوقف کنند! القصه! روابط ما با سعودی، ناشی از توهمات پایانناپذیر سران همسایه جنوبی، به حدی از بحران و وخامت رسیده که مخاطب، چرایی انتشار آن یادداشت را بخوبی دریابد! طرف حساب آن یادداشت هم البته «دولت» بود بیشتر! حال برای فهم بیشتر متن دیروز، مثالی میزنم! فرض کنید حین جنگ ما با صدام، امکانی فراهم میشد برای زیارت عتبات! آیا آن روز، تصمیم و تدبیر و مصلحت و چارهجویی، تنها با عزیزان خدوم سازمان حج و زیارت میبود؟! قطعا نه! پس آن روز، حتما نهادها و سازمانهای دیگری به ماجرا ورود میکردند؛ وزارت امور خارجه! وزارت اطلاعات! شورایعالی امنیت ملی! و رئیس آن که رئیسجمهور باشد! یا فرض کنید همین الان، بخواهد امکانی برای فرستادن زائر به «زینبیه دمشق» فراهم شود! آیا سنجیدن جوانب امور این مساله، با سازمان حج و زیارت است؟! طبعا نه! چرا؟! چون یک وقت شرایط عادی است و یک وقت نه! و وقتی که شرایط عادی نیست، زیبنده نیست نهادهای موظف و عمدتا دولتی، شانه از بار مسؤولیت خالی کنند و همه بارها را و همه فشارها را متوجه سازمان حج و زیارت کنند! و انتقاد من از سکوت مقامات دولتی در متن دیروز، از همین منظر بود! آیا واضحتر از این هم مسالهای هست که رابطه سعودی با ما، از فرط وخامت، به هیچوجه حالت عادی ندارد؟! میخواهم بدانم ناظر بر اوضاعی که وخامتش و بحرانی بودنش بر صغیر و کبیر روشن است، آیا توقع 2 کلام موضعگیری شفاف، از رئیس شورایعالی امنیت ملی، دبیر این شورا، وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات و الباقی حضرات محترم، تمنایی اضافه بر سازمان است؟! اگر از «حکم تدبیر»تان، در جلسات خصوصی رونمایی کردهاید، چرا آن را علنی نمیکنید؟! و اگر نه، جای این پرسش اساسی است که «رئیس شورایعالی امنیت ملی» یعنی شخص آقای «حسن روحانی» دیگر کجا میخواهد در راستای این ریاست، موضع محکم و شفاف بگیرد مهمتر از اینجا، که همه مباحث در جهت حفظ کرامت، عزت و صدالبته جان شهروند ایرانی است؟! اصلا و اساسا نهادی چون «شورایعالی امنیت ملی» پایهگذاری شده برای همین امور! و درباره این امور، البته که وزارتخانههایی چون «اطلاعات» و «امور خارجه» مکلف به تکالیف بسیارند! باورم هست ذیل سکوت معنیدار و گوشخراش حضرات دولتی، ظلم مضاعفی دارد بر گرده «بعثه» و«سازمان حج و زیارت» تحمیل میشود. آقایانی فشار آوردهاند اما حالا سکوت اختیار کردهاند و دیگرانی جلو افتادهاند! اگر این تصمیم ناشی از یک سلسله فشارها، مصالح دیپلماتیک یا مسائل دیگر بوده، چرا بعثه و سازمان حج خود را جلو بیندازند؟ کسانی که خود مصلحت دیدهاند و موثر بودهاند بیایند دفاع کنند. لذا دعوت میکنم آقایان مسؤول را به اهتمام بیشتر در جهت صیانت از حقوق شهروند ایرانی! سعودی اگر با ما و با خودش شرایط عادی داشت، حتم کنید اصلا متن دیروز نوشته نمیشد که حالا این پانوشت را بخواهد اما واضح است که شرایط، آنقدر حساس و پر از مخاطره هست که ورود شورایعالی امنیت ملی را به ماجرا قطعی کند! دقت شود! من در این نوشته، نیز در متن دیروز، نه از آقایان خواستهام متقاضیان نوبترسیده را اعزام کنند و نه خواستهام اعزام نکنند، بلکه سخن واضحم این است؛ منبعث از شرایط خاصی که در آن قرار داریم، بفرمایند «تدبیر» خود را توضیح دهند! و دیگر اینگونه نباشد که آنجا که دقیقا محل موضعگیری شورایعالی امنیت ملی است، سخن را رئیس حج و زیارت بگوید! در نهایت، هم مرتبط با این متن و هم البته غیرمرتبط با این متن، اشاره کنم به نکتهای که گمانم بسیار مهم است! رهبر انقلاب در مواجهه با دولتها، قریب 30 سال است دیدهایم که حتیالمقدور مشیشان پیش رفتن امور طبق قوانین جاری کشور بوده و عدم ورود! اگر ما «قوه مقننه» داریم و اگر ما «قانون»، دأب حضرت آقا انجام امور از طریق همین مجاری قانونی است و دوباره مینویسم عدم ورود! با این همه، آنجا که خدمتی باشد، حتما ایشان حمایت میکنند؛ آنجا که «حمایت با هدایت» لازم باشد، حتما همین کار را میکنند؛ آنجا که ورود را لازم نبینند، قطعا ورود نمیکنند و آنجا هم که خطری احساس کنند، حتما به میدان میآیند و حتما تذکر میدهند! مساله اینجاست که ما کجا میتوانیم مدعی شویم فلان کار یا بهمان تصمیم، مورد تایید رهبر انقلاب بوده؟! فرض کنید درباره موضوعی، حضرت آقا ضمن احساس خطر، خطوط قرمزی ترسیم کردهاند و آن خطوط قرمز هم کاملا رعایت شده! من حتی باورم هست این را هم نمیتوان کاری مورد رضایت ایشان دانست، چرا که ورود رهبر انقلاب برای دفع یک خطری بوده و حالا با دفع آن خطر، اتفاقی که افتاده، همین «دفع خطر» است و دفع خطر، لزوما به معنای مهر تایید حضرت آقا پای فلان کار نیست! که ما چه میدانیم ایدهآل ایشان برای آن کار، دقیقا چه بوده و چیست! وای به حال آن کارهایی که یک تذکر را گوش دادهاند و تذکر دیگر را بنا به هر دلیل، نه! اینجا که اصلا نمیتوان از رضایت رهبری نظام خرج کرد! لذا هم دولت و هم سازمانهای دولتی و هم نهادهای حکومتی و هم من نویسنده و هم توی خواننده باید بسی مراقب سخن خود باشیم! و کلمات را مثل خود حضرت آقا، دقیق به کار ببریم! بسمالله الرحمن الرحیم! عدم ورود رهبر انقلاب به یک موضوع، لزوما به معنای همراهی ایشان با آن موضوع نیست! ورود حضرت آقا به یک موضوع، حتی با فرض عمل به نواهی ایشان هم، باز به منزله رضایت ایشان از آن کار نیست! ارسال به دوستان
محورهای تاریخی شهر قم و اطراف حرم با طرح بهسازی و زیباسازی احیا میشود
وجود ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در قم
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم از تدوین طرحی برای بهسازی و احیای محورهای تاریخی در شهر قم خبر داد. به گزارش مهر، علیرضا خاکی در جلسه شامگاه سهشنبه بنیاد قم پژوهی با اشاره به گذشت یک سال و نیم از تأسیس دوباره سازمان بهسازی اطراف حرم اظهار کرد: سازمان بهسازی اطراف حرم به منظور احیا و بهسازی فضاهای اطراف حرم، شکل گرفته بود که مدتی با یک سازمان دیگر در شهرداری قم ادغام شده بود و دوباره تفکیک شد. وی افزود: موضوع این سازمان بسیار بومی و اجتماعی است و به همین دلیل در مأموریتهای این سازمان تلاش کردیم از مشاوران بومی استفاده کنیم که این موضوع هم مشکلات بسیاری داشت چرا که هیچ مشاور شهرسازی ثبت شده در شهر قم نداریم. مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم اظهار کرد: تجربه نشان داده این موضوعات را وقتی با مشاوران خارج از استان کار میکنیم هم بسیار زمانبر میشود و هم در نهایت اتفاقی که باید نمیافتد. وی گفت: ابتدا تلاش کردیم مشاوران بومی را شناسایی کرده و آتلیهای در سازمان احداث کنیم که طرحها را در همین آتلیه تهیه میکنیم. خاکی ادامه داد: مسائل بومی را باید متخصصهای بومی یا کسانی که در آن شهر بویژه زندگی کردهاند هدایت کنند و به همین دلیل آمادگی همفکری را در محلات قدیمی شهر قم داریم. وی با اشاره به اجرای طرحهایی مانند فاز 4 عمار یاسر و خیابان شهید روحانی در بافت فرسوده، گفت: حدود 7 درصد در سطح محدوده بافت فرسوده در شهرداری قم مداخله داشتیم که اینها هدف ترافیکی داشتند. مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم افزود: این روش در دنیا پاسخ نمیدهد، چرا که موجب میشود ساکنان اصلی از این محلات بروند و آن محله از بین خواهد رفت. در این روش ما در حال ساختن یک مرحله جدید خواهیم بود و مشخص نیست بتوانیم محله خوبی بسازیم. خاکی با اشاره به تغییر رویکرد از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه مسائل بافت فرسوده تصریح کرد: رویکرد جدید به این موضوعات اجتماعیتر، محلیتر و پایدارتر شده است. وی با اشاره به تعریف بافت فرسوده، افزود: در تعریف مشخصات بافت فرسوده شورایعالی شهرسازی به 3 عامل نفوذناپذیری، ناپایداری و ریزدانگی اشاره میکند؛ هر جایی که این سه ویژگی را داشته باشد بافت فرسوده است. ارسال به دوستان
تدوین برنامه جامع پیشگیری و مقابله با قاچاق در ارس
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری منطقه آزاد ارس گفت: برنامه جامع پیشگیری و مقابله هدفمند با قاچاق در منطقه آزاد ارس برای سال 96 تدوین و طراحی شده است. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس، ابراهیم باقرزاده در نشست تخصصی کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالای منطقه آزاد ارس عنوان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منطقه آزاد ارس، برنامهریزی جامعی را در حوزه پیشگیری و مقابله هدفمند با قاچاق برای سال 96 تدوین کرده است و این برنامه با رویکرد اهداف ابلاغی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، طراحی شده است. وی افزود: برنامههای پیشگیرانه ستاد شامل اصلاح و نوسازی فرآیندهای تجاری و گمرکی، ساماندهی تجارت مرزی و فرامرزی، ساماندهی نظام حملونقل و ترانزیت و اعمال نظارت هوشمند و سیستمی، رهگیری مالی و شفافسازی، مدیریت منابع و مصارف ارزی، تبلیغات هوشمندانه و فرهنگسازی با هدف اصلاح الگوی مصرف میشود. دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالای منطقه آزاد ارس با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برخورد با باندها و شبکههای اصلی قاچاق توسط دستگاههای مسؤول در کشور خاطرنشان کرد: ستاد مستقر در منطقه آزاد ارس نیز ضمن شناسایی کالاهایی که بیشترین میزان قاچاق را به خود اختصاص دادهاند، بستههایی را برای کاهش قاچاق این کالاها، تدوین و اجرایی کرده است. باقرزاده ضمن تقدیر از تعامل اعضای این کمیسیون گفت: در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، شاهد رونق تولید داخلی در سطح کشور و منطقه هستیم. گفتنی است، در این جلسه با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان منطقه آزاد ارس، برنامههای سه جانبه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور، ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک ایران در سال 96 بررسی و ابلاغ شد. همچنین هر یک از نمایندگان دستگاههای عضو کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز منطقه آزاد ارس، ضمن تشریح عملکرد، برنامههای حوزه کاری خود در سال 96 را دریافت کردند. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز جمعآوری لامپهای پرمصرف در تبریز ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|