|
نگاهی به فیلم «ساعت 5 عصر» نخستین اثر سینمایی مهران مدیری
غمنومه مدیری
محسن شهمیرزادی: اساسیترین اصل در نوشتن قصه، تغییراتی است که برای شخصیت اصلی داستان رخ میدهد. در واقع داستاننویس وقایع و قصهها را برای شخصیت اصلی مینویسد و سپس او را در مقابل ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی «بهشت» در میدان ولیعصر(عج) ارسال به دوستان
«شین بیشین»؛ فرجام سهگانه مزینانی
محمدکاظم مزینانی با اعلام نوشتن رمانی تازه درباره زندگی ناصرالدینشاه از تصمیم خود برای تغییر ناشر سهگانه داستانی مشهور خود گفت. به گزارش مهر، سومین مجلد از سهگانه داستانی محمدکاظم مزینانی که پیش از این قرار بود همزمان با نمایشگاه کتاب امسال منتشر شود، به گفته او احتمالا با تغییر ناشر همراه خواهد بود. مزینانی درباره این رمان عنوان کرد: رمان «شین بیشین» سومین مجلد از سهگانه داستانی من است که 2 رمان «آه باشین» و «شاه بیشین» را تکمیل میکند اما با حوزه هنری و انتشارات سوره مهر که ناشر 2 کتاب اول بود، برای انتشار آن به توافق نرسیدیم. در این رمان سعی کردم با نگاهی کودکانه پروسه انقلاب اسلامی، پیروزی آن و بعد از آن حوادث پس از پیروزی و از جمله دفاعمقدس را روایت کنم. وی افزود: در حال مذاکره هستم تا این رمان به همراه 2 جلد دیگر آن را توسط ناشر دیگری منتشر کنم تا سهگانه داستانی آن کامل شود. برگزیده جایزه ادبی جلال آلاحمد در ادامه افزود: بتازگی رمان دیگری را هم نوشتهام که موضوع آن زندگی ناصرالدینشاه قاجار است. برای نوشتن این رمان تمام زندگی او را زیر و رو کردم تا بتوانم شرحی داستانی از زندگی او را در قالب رمان تازهام خلق کنم. من برای نوشتن این رمان مقطع کودکی او از 3 سالگی تا زمان مرگش را مدنظر قرار دادهام. وی در پاسخ به این سوال که چرا درباره شخصیت ناصرالدینشاه دست به تألیف رمان زده، عنوان کرد: ناصرالدینشاه به لحاظ زمانی و تاریخی درجایی ایستاده که نخستین دریچه برای حضور جامعه ایرانی در غرب باز میشود. او خودش به غرب میرود و با فرهنگ غربی آشنا میشود. تا قبل از این رابطه با غرب خیلی شخصی بود اما او عمومیاش کرد. مزینانی افزود: از سوی دیگر او شخصیتی دارد که کودکی خودش را حفظ کرده و بسیار بسیط به دنیا نگاه میکند. او فرانسه یاد میگیرد و روزنامه میخواند. این شخصیت خیلی برای نوشتن رمان مناسب بوده و هست. این نویسنده همچنین گفت: از طرف دیگر حوادث تاریخی دوران وی از جمله واقعه تنباکو و رشد و توسعه نظام روحانیت در این زمان رخ میدهد. جامعه ایرانی در این عصر در حال پوست انداختن است و اتفاقات تازه و شگفتی رخ میدهد که جزو نوادر تاریخ ایران است. به نظر من حوادثی که در این دوران رخ میدهد در دوران پهلوی و انقلاب به بار مینشیند. ارسال به دوستان
رسول و حبیب مزرعه پدری!
عضو شورایعالی فضای مجازی و رئیس پیشین سازمان صدا و سیما با گذاشتن پستی با عنوان «رسول و حبیب مزرعه پدری!» در صفحه مجازی خود به روایت ماجرایی از رسول ملاقلیپور و حبیبالله کاسهساز پرداخت. ضرغامی نوشت: سالهای اول مسؤولیتم در صداوسیما بود. در یکی از خیابانهای شلوغ مرکز شهر در حال حرکت بودم که ناگهان یکی از پشت سر چشمان مرا با دست گرفت. چند لحظه طول کشید تا خودم را خلاص کنم و متوجه شوم قصدش شوخی است! صدای قهقههاش قطع نمیشد و از اینکه سربهسر من گذاشته بود خیلی خوشحال بود! رسول ملاقلیپور بود. اولش ناراحت بودم ولی به سرعت تحت تأثیر شادی او قرار گرفتم و پابهپای او خندیدم و قهقهه زدم. خودش یک سکانس کامل بود! رسول، قلب پاک و رفتاری صمیمی و خاکی داشت. پیچیده برخورد نمیکرد. به همین دلیل با او راحت بودیم. مثل همه آدمهای اینچنینی وقتی بدی میدید و عصبانی میشد، باید فوراً دور و برش را خالی میکردی! از این منظر، حبیب درست نقطه مقابل رسول بود. بچههای جنگ، در مزرعه پدری، همدیگر را پیدا کرده بودند. زیبایی این مزرعه به همینهاست. آدمها، مثل قوطی نوشابه، یک جور و یک اندازه و یک مزه از خط تولید درنمیآیند. فیلم سینمایی «مزرعه پدری» یادگار همکاری مشترک رسول ملاقلیپور و حبیبالله کاسهساز است. رفقای خوبی برای هم بودند. خداوند رحمتشان کند. «مزرعه پدری» میراث ارزشمند 8 سال دفاعمقدس است. متعلق به همه ماست. همه مردم ایران صاحبان این مزرعهاند. این مزرعه نماد سرزمین مادری است و همه ایرانیان حق دارند و باید نسبت به سرنوشت آن احساس مسؤولیت کنند و در آینده آن سهیم باشند. این مفهوم، کوچک و بزرگ، فقیر و غنی، عالم و عامی، انقلابی و غیرانقلابی و اقلیت و اکثریت نمیشناسد. همه هستند. مرحوم حبیبالله کاسهساز، تهیهکننده و کارگردان سینما، هفته قبل به دلیل سرطان معده درگذشت. از وی آثاری نظیر در چشم باد، اخراجیهای یک و 2، کارناوال مرگ، پروانهای در مه، مزرعه پدری و مستند ادواردو آنیلی به جا مانده است. ارسال به دوستان
استقبال بینظیر از آلبوم حسین علیزاده
در نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم «غمنومه فریدون» آخرین اثر حسین علیزاده نسخ محدود و ویژه این آلبوم نیز به مخاطبان عرضه شد. به گزارش فارس، «غمنومه فریدون»، روایتی محاوره و موزون به سبک و سیاق قصههای کوچه از یک آبادی است که در آن خندیدن ممنوع میشود. در پی این رویداد، فریدون جوان خندهروی آبادی به دلیل عشقش به لبخندهای معشوقه خود «هیچا» به اعتراض میایستد. نسخه محدود و خاص «غمنومه فریدون» با کارگردانی گفتارهای «نیما دهقانی» و طراحی گرافیک «فرهاد فزونی» شامل مواردی همچون لوح فشرده اثر شنیداری، لوح فشرده موسیقیهای مستقل اثر، دیویدی مستند پروژه و همچنین کتاب مصور، تابلوهای تایپوگرافی و تصویرسازی اثر است و در بستهبندی نفیس به همراه شناسنامه اثر عرضه شده است. گفتنی است نسخ محدود ویژه آلبوم آخر علیزاده موفق به فروش 170 میلیونی در روز اول شده است. البته از رقم فروش نسخ معمولی این آلبوم تاکنون آماری منتشر نشده است. مخاطبان در روز اول فروش برای دریافت آخرین آلبوم علیزاده ساعتها در صف ایستادند و شاید بتوان این اتفاق و اقبال نسبت به یک آلبوم موسیقی را در سالهای اخیر کمنظیر دانست. جدیدترین ساخته موسیقایی حسین علیزاده از نظر همکاری سینماگران با اهالی موسیقی اثری منحصر به فرد بوده و به نوعی بازگشتی به ادبیات و موسیقی مغفول کوچه و آثار شنیداریای از این دست است. در این اثر بازیگران و هنرمندانی همچون صابر ابر، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، حبیب رضایی، آیدا شاملو، سیامک صفری، ژاله علو، فاطمه معتمدآریا و زندهیاد مرتضی احمدی به ایفای نقش پرداختهاند. پروژه چندرسانهای «فریدون» که آخرین ایفای نقش زندهیاد مرتضی احمدی نیز در این اثر بوده، پیشتر بنا بود همزمان با انتشار نسخه شنیداری «غمنومه فریدون» فاز اجرای صحنهای آن نیز آغاز شود اما بنا بر تصمیم گروه تهیه و تولید پروژه، ابتدا فاز شنیداری آن منتشر و اجرای نمایش «فریدون» به زمان دیگری که متعاقباً اعلام خواهد شد موکول شد. بنابراین فاز شنیداری «غمنومه فریدون» در قالب نسخه خاص و محدود در تیراژ مقطوع 2 هزار، از طریق سایت ایرانکنسرت پیشفروش میشود. ارسال به دوستان
رویدادها
«داستان همشهری» تابستانی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|