|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
ولادت «حضرت معصومه(س)» دختر گرامی «امام موسیکاظم(ع)»- 173 ق ارسال به دوستان
اخبار
مرغ گرانتر شد ارسال به دوستان
در نامه 71 اقتصاددان حامی دولت به رئیسجمهور مطرح شد
نگرانی اقتصاددانان از تیم اقتصادی دولت دوازدهم
گروه اقتصادی: ۷۱ اقتصاددان حامی دولت در نامه به رئیسجمهور چالشهای بزرگ اقتصادی آینده را برشمردند و با ابراز نگرانی اعلام کردند: متاسفانه برخی نامزدهای پستهای کلیدی اقتصادی که این روزها نامشان در رسانهها مطرح است، واجد شرایط نیستند. به گزارش تسنیم، متن نامه 71 اقتصاددان به رئیسجمهور به این شرح است: «انتخاب مجدد جنابعالی به عنوان رئیسجمهوری اسلامی ایران را تبریک میگوییم. اقتصاد ایران اکنون با چالشهای جدی مواجه است. بحران بدهی دولت و بانکها بسیار جدی است. بحران عدم کارآمدی ساختار اداری، کمبود و تخصیص نامناسب منابع آب، یارانههای سنگین و ناکارآمد، تداوم نظام چندنرخی قیمت ارز، نرخ بالای بیکاری در بین جوانان و تحصیلکردگان، کاهش بهرهوری بنگاههای صنعتی، مداخله نهادهای عمومی در تصدیگری، بودجهریزی غیرعملیاتی، فساد اداری، تضعیف بدنه کارشناسی دولت و لایحهها و تصویبنامههای روزمره و متناقض، هر یک چالشهایی بشدت نگرانکننده هستند. امضاکنندگان این نامه به عنوان دانشآموختگان اقتصاد، مدرسان دانشگاه و مهمتر از آن، ایرانیان نگران سرنوشت کشور در این برهه حساس تاریخی بیم آن دارند که فشارهای سیاسی و چانهزنیهای مختلف در نهایت منجر به انتخابی شود که موجب عملکرد ناموفق اقتصاد کشور گردد. بر این باوریم که یکی از ضرورتهای دستیابی به رشد اقتصادی بالای غیرتورمی تعیین تیم اقتصادی کارآمد و متخصص است. امیدواریم در نظر گرفتن ملاحظات زیر در این تصمیمگیری خطیر مدنظر باشد: سیاستگذاری پولی و بودجهای شغلی تخصصی و حرفهای است. در عمل، رئیسکل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به اتکای دانش اقتصادی خود تصمیماتی بگیرند که مسیر اقتصادی آینده کشور را تعیین میکند. لذا یکی از شرایط لازم احراز این دو پست تخصص در امور اقتصادی است. همانند دیگر علوم، جایگاه تخصصی و علمی، اظهار نظرهای اقتصادی و سابقه تحقیق و پژوهش ایشان بهترین نشانه برای شناسایی متخصصان خبره است. با عنایت به آنکه سیاستگذاری یکی از وظایف این دو شغل حساس است، ضروری است این دو مقام مسؤول علاوه بر تجربه مدیریت دولتی، با اصول علم سیاستگذاری نیز آشنا بوده و سوابق روشنی در زمینه پیشنهاد سیاستهای مشخص، سازنده و موثر اقتصادی داشته باشند. بهترین ابزار برای محک کارآمدی یک مدیر، سابقه عملکردی ایشان است. همچنین ضروری است مسؤولیت سخنگویی دولت که باید از مواضع دولت در کلیه بخشها دفاع کند از مناصب متولی امر سیاستگذاری اقتصادی جدا باشد. سیاستگذاران اقتصادی دولت باید در محافل علمی اقتصاد خوشنام باشند تا فرصت داشته باشند سیاستهای اقتصادی دولت را به وضوح برای اقتصاددانان تشریح نمایند. رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیسکل بانک مرکزی باید بتوانند سیاستهای صحیح در سطح کل دولت اعمال کنند؛ به این منظور لازم است قادر باشند تا در مقابل درخواستهای دستگاههای اجرایی که در راستای سیاستهای کلان اقتصادی تدوینشده در سطح دولت نیست از جمله اعطای اعتبارات، اضافه برداشت و تخصیص بودجه، مقاومت کنند. و در نهایت آنکه لازم است اعضای تیم اقتصادی دولت قادر باشند سیاستهای پولی، ارزی، تجاری، مالی و مالیاتی هماهنگ و منطبق بر یک الگوی فکری منسجم را ساماندهی و اجرا کنند. متاسفانه برخی نامزدهای پستهای کلیدی اقتصادی که این روزها نامشان در رسانهها مطرح است، واجد این شرایط نیستند. امضاکنندگان این نامه بدون هرگونه حمایت از گروه یا فرد خاصی، درخواست دارند تیم اقتصادی کارآمد و هماهنگی در دولت دوازدهم، برای مقابله با چالشهای اقتصادی سهمگین موجود و آتی و کسب دستاوردهای درخور ملت بزرگ ایران و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی شکل گیرد». ارسال به دوستان
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس:
تبعات حذف کارت سوخت گریبان دولت را گرفت
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف کارت سوخت دولت را به سمت افزایش قیمت بنزین سوق داده است، گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به ۱۰ سال پیش است. به گزارش تسنیم، هدایتالله خادمی در واکنش به افزایش قیمت بنزین گفت: این موضوع جدی است، چرا که در بحث سوخت از سالها قبل مشکل داشتیم و یارانه پرداخت میکردیم که این باعث قاچاق میشد. وی با بیان اینکه با پرداخت یارانه موضوع سوخت به بهشت قاچاقچیان تبدیل شده بود، تصریح کرد: این مساله مشکل داشت، نخست اینکه مصرف واقعی نشان داده نمیشد و مصرف غیرواقعی بود و دوم اینکه سال به سال ناچار به واردات مقدار زیادی از حاملهای انرژی بودیم. نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: سامانه کارت سوخت که قیمت آن را 2 نرخی کرد بهترین طرحی بود که ممکن بود ایجاد شود، چرا که با افزایش تولید سالانه خودرو نیز مصرف بنزین افزایش فاحشی پیدا نکرد و واردات کاهش یافت و اینکه سقف مصرف به 8 میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد. خادمی با اظهار تاسف از حذف کارت سوخت گفت: آن زمان که ما مخالف حذف کارت سوخت بودیم این روز را میدیدیم که حذف کارت سوخت باعث عدم شفافسازی میشود و در نتیجه منجر به واردات بیرویه و افزایش مصرف بنزین میشود تا اینکه اکنون دولت به ناچار به فکر افزایش قیمت بنزین افتاده است. البته دولتمردان آن را تکذیب میکردند و میگفتند با حذف کارت سوخت افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت اما برای ما بدیهی بود چنین اتفاقی غیرممکن است. وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین را برخی دولتمردان مطرح کردهاند، گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به 10 سال پیش است که با افزایش حاملهای انرژی مواد خام از لاستیک و قطعات یدکی گرفته تا مواد خوراکی شامل افزایش قیمت میشود و مجددا بحث پرداخت یارانه مطرح خواهد شد، در صورتی که با سامانه کارت سوخت چنین مشکلاتی ایجاد نمیشد. بنا به این گزارش، اخیراً در رسانهها به افزایش پرشتاب مصرف بنزین در سال جاری و رکوردهای جدیدی که به جا میگذارد اشاره شده است که دلیل اصلی آن را باید در اقدامات غیرکارشناسی وزارت نفت و لغو سهمیهبندی بنزین دانست. ارسال به دوستان
معاون وزیر راهوشهرسازی مطرح کرد
اختصاص منابع قانونی جرایم رانندگی به بهسازی راهها
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در تخلفهای اضافه بار از سوی کامیونها در سیستم توزین در حال حرکت سازمان راهداری نسبت به تعلیق و محدود کردن کارت هوشمند اقدام میکند. داوود کشاورزیان در نشستی خبری اظهار داشت: براساس آمار ترددشمار محورهای مواصلاتی در 4 ماه ابتدایی امسال هر ساعت به طور متوسط 365 خودرو در جادهها تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9/10 درصد افزایش داشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 1900 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جادههای کشور فعال است، افزود: قراردادی نیز برای نصب تعداد بیشتری دستگاه توزین در حال حرکت داریم و هماکنون 35 دستگاه در جادههای کشور فعال هستند؛ ضمن اینکه اواخر سال گذشته مناقصهای برگزار شد و یکی از شرکتهای دانشبنیان 65 دستگاه توزین در حال حرکت در جادههای کشور نصب میکند که با کمتر از 5 درصد خطا بارهای محوری را ثبت میکند. وی افزود: اخیرا فراخوان خرید 2 هزار کیلومتری گاردریل 3 موج برای نقاط پرتگاهی و پلها داشتیم و تأکید داریم که برنده مناقصه حتما باید سایت تست گاردریل در کشور نصب کرده و تحویل ما دهد. وی اظهار داشت: از 2 سال پیش ادارات کل مکلف شدند از شرکتها و کارخانههایی نیوجرسی تهیه کنند که دارای واحد صنعتی تولید قطعات بتن هستند و تضمین کیفیت دارند. کشاورزیان افزود: در زمینه کارخانه آسفالت نیز حتما باید آن کارخانه از مرکز تحقیقات راه و مسکن گواهینامه داشته باشد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعمال قانون در کامیونهایی که بار مجاز را رعایت نمیکنند، گفت: پلیس اعمال قانون میکند ضمن اینکه سازمان راهداری هم ابزارهای قانونی خود را دارد، مثلا اگر کامیون و راننده دارای کارت هوشمند باشد و از این قانون تخطی کند، کارت هوشمند آن محدود، تعلیق و لغو میشود. کشاورزیان در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره اختصاص درآمد حاصل از جرایم رانندگی جادههای برونشهری به سازمان راهداری برای بهسازی راهها، گفت: طبق قانون 60 درصد درآمد حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی برونشهری باید برای بهسازی راهها در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد. وی ادامه داد: تا پایان سال 93 میزان 100 درصد اعتبار پیشبینی شده شامل 350 میلیارد تومان را دریافت کردیم اما در سالهای 94 و 95 تخصیص منابع حاصل از جرایم مثل دیگر دریافتهای عمومی بود و 35 درصد شامل 170 میلیارد تومان در سال 95 به ما اختصاص یافت در حالیکه سازمان برنامه باید 100 درصد تخصیص را برای ما داشته باشد. وی گفت: از چالشهای ما در حوزه حملونقل جادهای، نرخ پایین سوخت است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|