|
پس از مجلس نمایندگان، سناتورهای آمریکا نیز با 98 رأی موافق در برابر 2 رأی مخالف طرح تحریمهای جدید علیه ایران، روسیه و کرهشمالی را تصویب کردند
سنا تکرار کرد
گروه سیاسی: پس از مجلس نمایندگان آمریکا، سنای آمریکا نیز طرح تحریمهای جدید علیه ایران، روسیه و کرهشمالی را تصویب کرد. این اقدام سنا پس از آن صورت گرفت که روز سهشنبه هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق و 3 رای مخالف طرح تحریمی علیه ایران، روسیه و سوریه را به تصویب رساند. این طرح تحریمی که توسط سناتورها در مجلس سنا تدوین و پیشتر با 98 رای مثبت و 2 رای مخالف به تصویب رسید، به جهت افزودن بندهاى مربوط به تحریم کرهشمالى و تبدیل آن به طرح تازهای جدا از مصوبه سنا، باید مجددا در سنا نیز به تصویب میرسید. بر همین اساس و پس از تصویب آن در کنگره، سناتورهای سنای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به بررسی مجدد این طرح پرداختند. سناتورهای آمریکا که پیشتر از حمایت 2 حزب حاکم از این طرح گفته بودند، در نهایت با 98 رای موافق و 2 رای مخالف نسخه اصلاح و تکمیلشده مصوبه خود برای تحریم ایران و روسیه (S722) را به بهانه فعالیتهای موشکی، حمایت از گروههای مقاومت و مسائل حقوقبشری به تصویب رساندند تا این طرح از مجموع 2 مجلس قانونگذار آمریکا 517 رای موافق و تنها 5 رای مخالف کسب کند و خط بطلانی بر ادعاهایی همچون وجود قانونگذاران تندرو و معتدل در آمریکا بکشد. بر اساس این گزارش، طرح جامع تحریمهای ایران، روسیه و کرهشمالی که چند روز پیش در قالب طرح واحد در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود، در سنای این کشور هم بررسی و تصویب شد. به گزارش فارس، روز پنجشنبه به وقت آمریکا رایگیری برای طرح تحریمی ایران با حضور تمام سناتورهای آمریکایی در محل صحن سنای آمریکا برگزار شد و جز سناتور «برنی سندرز» و سناتور «رند پاول» که به آن رأی منفی دادند، مابقی 98 سناتور به طرح تحریمهای جامع ایران «بله» گفتند. سناتور «بن کاردین» پیش از شروع رأیگیری گفت بخش ایرانی این تحریمها، غیرهستهای است و بهخاطر حمایت از تروریسم و عملکرد حقوقبشری بر این کشور اعمال میشود و به همین خاطر هیچ تناقضی با برجام ندارد. گام بعدی برای تبدیل شدن این طرح به یک قانون لازمالاجرا، اخذ امضای «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکاست که البته «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود ترامپ مخالفتی با تحریم این 3 کشور ندارد. با این حال، با توجه به وجود تحریمهای روسیه در داخل متن این طرح و محدود شدن اختیارات رئیسجمهور آمریکا برای کاهش تحریمهای روسیه، پیش از این منابع مطلع از بیمیلی ترامپ به امضای آن خبر داده بودند. اگر ترامپ از امضاى طرح خوددارى و آن را وتو کند، مصوبه به کنگره بازگشته، دوباره به راى گذاشته میشود و در صورت کسب راى مثبت دوسوم نمایندگان هریک از مجلسها لازمالاجرا مىشود. با توجه به رای بسیار بالای این طرح در سنا و کنگره، احتمال اینکه وتوی ترامپ هم تاثیری در روند اجرایی شدن این تحریمها بگذارد، نزدیک به صفر است.
همسویی تیلرسون با ترامپ ارسال به دوستان
در پی شایعات و القائات اخیر منتشر شد
رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران
دولت دوازدهم به روزهای تشکیل نزدیک میشود؛ تا چند روز دیگر و پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، اعضای کابینه پیشنهادی آقای رئیسجمهور معرفی میشوند. با این حال، از حدود 2 هفته قبل، یک جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم رسانههای خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تکتک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) انتخاب میشوند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای، درباره منشأ و انگیزههای انتشار چنین شایعهای، میتوان حدسهایی زد اما مهمتر از آن، تبیین رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دولتها و مباشران ارشد رتق و فتق امور مردم در قوه مجریه است. رویکرد کلی رهبر انقلاب در قبال دولتها، رویکرد حمایتی است و ایشان بارها بر استمرار این رویکرد تأکید کردهاند از جمله در دیدار رمضانی با مسؤولان نظام و در شرایط پساانتخابات، مجددا و مؤکدا گفتند: «دأب بنده هم این است که همیشه از همه دولتها که بر سرکار هستند حمایت میکنم؛ امروز هم همینجور است، بعد از این هم انشاءالله تا زنده هستیم همینجور خواهد بود». (۲۲/۳/۹۶) غرض از رویکرد حمایتی چیست؟ غرض آن است دولتی که عهدهدار کار سنگین مدیریت اجرایی است، بتواند به وظایف خود عمل و از مشکلات کشور و مردم گرهگشایی کند. یک لازمه اساسی در تحقق این هدف، انتخاب مسؤولانی است که از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند. بیشترین تأکیدات رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر حل مشکلات معیشتی مردم و قوی کردن اقتصاد کشور بوده است؛ مغرضانی که جز بدخواهی برای ایران و مردم در سر ندارند، تلاش کردند این تأکیدات را به مخالفت رهبری با دولت ترجمه کنند، در حالی که این رویکرد رهبر انقلاب، بالاترین سطح از کمک و حمایت از دولت بود؛ نتیجه تلاش برای دور نگهداشتن دولت از حاشیهها و هدایت آن به میدان خدمت و اقدام و عمل، در صورتی که با همراهی دولت همراه شود، موفقیت دولت و اقبال عمومی به خدمات دولت خواهد بود و این چیزی نیست جز سرافرازی و موفقیت برای دولت و نظام. بنابراین حساسیت اصلی رهبر انقلاب اسلامی در انتخاب مسؤولان در همه دولتها معطوف به این منطق بوده که فلسفه وجودی مسؤولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است و باید مسؤولانی انتخاب شوند که به مسؤولیت بهعنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند نه آنکه مسؤولیت را همچون غنیمت و طعمهای بدانند و آن را وسیلهای برای بیشتر چنگ زدن به دنیا و جلب سخط خدا و خلق او کنند. با فهم این منطق، رویکرد رهبر انقلاب در قبال انتخاب وزیران نیز مشخص میشود؛ رویه ثابت در همه دولتها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و این هم حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است. درباره برخی وزارتخانهها مثل علوم، آموزشوپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیتهایی دارند، چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمانها میشود و نگهبانی و مراقبت درباره حرکت عمومی به سمت آرمانها وظیفه قطعی رهبری است اما در انتخاب مسؤولان این وزارتخانهها، ورود نمیکنند و درباره اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تا آنجا که از سوابق امر بر میآید، نظری ابراز نمیکنند لکن همواره تأکید دارند وزیران، افرادی کاری و به دور از حاشیه باشند، زیرا همانطور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته میشود. رهبر انقلاب در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند: «طبق قانوناساسی، رئیسجمهور از امکانات بسیار گستردهای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را میتوانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیتهای داخلی را بالفعل کنند، هیچ درنگی در عمل به وعدههایی که به مردم داده شده است صورت نگیرد. مسؤولان را، مسؤولان بخشهای مختلف را- حالا در دولت دوازدهم- جوری انتخاب بکنند که کارکن و فعال و پای کار و توانا باشند یعنی توانایی آنها بتواند کارها را انشاءالله پیش ببرد. اگر خدای نکرده در بخشهای مختلف- چه اقتصادی و چه غیراقتصادی- یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بیانصافی است؛ نظام کارآمد است؛ بخشهای مختلف باید بتوانند خودشان را پابهپای نظام پیش ببرند». بنابراین شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، بهطور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانهروزی و حل مشکلات مردم باشد. ارسال به دوستان
پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) با پرتاب آزمایشی و موفقیتآمیز ماهوارهبر سیمرغ افتتاح شد
پرواز سیمرغ از فرا بند برجام
یک روز پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم بزرگ ایران را تصویب کرد و در روز تصویب این طرح در سنای آمریکا، پایگاه ملی فضایی امامخمینی(ره) با پرتاب ماهوارهبر سیمرغ به شکل رسمی افتتاح شد. پایگاه ملی فضایی حضرت امامخمینی(ره) که نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود، مجموعه عظیمی است که همه مراحل آمادهسازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهوارهبرها را بر عهده دارد. این پایگاه در استان سمنان و در فاصله 240 کیلومتری تهران قرار دارد. پایگاه ملی فضایی امامخمینی(ره) از نظر فناوری مطابق استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و قادر است در فاز نهایی همه نیازهای کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد. به گزارش «وطن امروز»، مدار کمارتفاع زمین (Low Earth Orbit) ناحیهای است که در ارتفاع 2500 کیلومتری زمین قرار دارد. یکی از پرکاربردترین مقاصد مدار LEO، استفاده از آن در جریان سفرهای سرنشیندار فضایی است. ماهوارهبر سیمرغ (سفیر 2) نیز که نسل اول آن در سال 1388 رونمایی شده بود، قادر است ماهوارههایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد. ماهوارهبر سیمرغ قرار است ماهواره طلوع را که 100 کیلو وزن دارد و یک ماهواره تصویربرداری است در فضا قرار دهد. این ماهواره بزرگترین موشک ماهوارهبر ایران است که سازمان هوافضای وزارت دفاع آن را ساخته است. ارسال به دوستان
اخبار
برخی در داخل سیاست آمریکا در قبال سپاه را اجرا میکنند ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|