|
وقتی حنای سینمای اجتماعی جشنوارهزده رنگ میبازد
ترفند تیزرهای شاد برای فیلمهای تلخ
گروه فرهنگ و هنر: تیزر یا همان تریلر امروز یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی آثار سینمایی در سطح جهان محسوب میشود. ابزاری که در گذشته بیشتر برای آگاهسازی مخاطبان از اکران عمومی یک اثر سینمایی بود ولی امروز از آن به عنوان روشی برای جذب مخاطب به هر طریق ممکن استفاده میشود. اتفاقی که در سالهای اخیر در فرآیند ساخت تیزر برای برخی آثار سینمای ایران نیز بشدت به چشم میخورد؛ تیزرهایی که قرار است مخاطب را به سینما بکشاند، حتی اگر محتوای قابل برداشت از آن کاملا متفاوت از آنچه چیزی باشد که در فیلم نمایش داده میشود! فیلم «سارا و آیدا» یکی از نمونههای عینی این موضوع است. فیلمی به تهیهکنندگی و کارگردانی مازیار میری که به سیاق اغلب آثار پیشین این فیلمساز در فضایی اجتماعی و البته تلخ روایت میشود اما نکته جالب توجه در ارتباط با آن، تیزر تبلیغاتی آماده شده برای این اثر است. تیزری شاد و پرانرژی که با محوریت 2 شخصیت اصلی قصه یعنی سارا (با بازی غزل شاکری) و آیدا (با بازی پگاه آهنگرانی) تولید شده و در آن تنها از چند بخش شاد و عاشقانه اثر استفاده شده به شکلی که مخاطب غیرمطلع از قصه اصلی فیلم در نگاه اول تصور میکند قرار است با یک فیلم عاشقانه و پرانرژی و شاید دخترانه روبهرو شود، غافل از اینکه فضای کلی فیلم اساسا تلخ است و با آنچه در این تیزر نمایش داده میشود، تفاوت دارد؛ نکتهای که در ارتباط با تیزرهای ساخته شده برای برخی دیگر از فیلمهای در حال اکران سینمای ایران نیز به وضوح دیده میشود. ارسال به دوستان
اخبار
آغاز فصل جدید برنامه جنجالی «به اضافه مستند» ارسال به دوستان
رویدادها
حضور اقلیتهای مذهبی در اجلاس تقدیر از پیرغلامان ارسال به دوستان
در میزگرد بررسی برنامه تلویزیونی «عصرانه» مطرح شد
مجریان عصرانه شومن نیستند
میزگرد برنامه «عصرانه» شبکه افق با حضور «محمدرضا باقری» تهیهکننده و سردبیر، «مهدی خانعلیزاده» دبیر تحریریه، «مهدی شیخصراف» و «مهدی آقاموسی طهرانی» کارشناس و مجری و «محمدرضا شهبازی» طنزپرداز این برنامه برگزار شد. بهگزارش تسنیم، باقری با اشاره به سختیهای کار در تلویزیون و برنامه عصرانه اظهار داشت: یکی از دلایل سختی کار ما این بود که میخواستیم برنامه ما شبیه برنامههای دیگر نباشد. نکته دیگر هم این بود که مردم مخاطب این برنامه باشند، نه گروهها و جریانهای سیاسی. در نتیجه ما در برنامه خود یک مبنایی گذاشتیم. مبنای ما این بود که علاوه بر استفاده از اخباری که در مطبوعات، خبرگزاریها و سایتهای خبری وجود دارد از اخباری هم که در شبکههای اجتماعی هست و در تلویزیون هم اصلا به آنها پرداخته نمیشود، استفاده کنیم. این روش، رویکرد فعلی برنامه است که ما از خودمان خبری را تولید نمیکنیم فقط آنچه را که رسانهها تولید میکنند، بازتاب میدهیم. وی افزود: این کار، کار بسیار پر زحمتی است، چرا که مقید هستیم روزانه بالغ بر 20 روزنامه را که حدود 320 صفحه میشود، بخوانیم. همچنین صفحات 10 الی 12 سایت خبری و خبرگزاری را نگاه کرده و شبکههای اجتماعی را هم به صورت شبانهروزی بررسی میکنیم تا مطالب مورد نیاز برنامه را پیدا کنیم. این امور به صورت روزانه انجام میشود که همین روزانه بودنش کار را سخت میکند. هدف ما این است که مخاطب با دیدن عصرانه از پیگیری اخبار روزنامهها و فضای مجازی بینیاز شود. سردبیر برنامه عصرانه با اشاره به توجه این برنامه به شبکه مجازی توئیتر بیان داشت: ما توجه کردیم که محتوای شبکههای اجتماعی از توئیتر است و مغز متفکر شبکههای اجتماعی در تمام دنیا توئیتر است. یکی از کارهایی که برنامه عصرانه انجام داد این بود که جای توئیتر را در تلویزیون باز کرد و بعد از ما شبکههای دیگر هم استفاده کردند و این باعث شد مردم به صداوسیما اطمینان بیشتری پیدا کنند. باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر تلخترین خبر اعلام شده در برنامه، گفت: تلخترین خبری که در عصرانه خواندیم، از لحاظ شرمآور بودنش، گرفتن عکس سلفی نمایندگان با خانم موگرینی بود. برنامه تلخ دیگر هم موضوع شهادت شهید حججی بود، البته جنس غم این خبر با خبر قبلی متفاوت بود. این یک موضوع حماسی بود اما خبر سلفی تراژدی بود. همچنین خبر شهادت مرزبانان و خبر مرگ دختر سیستان و بلوچستانی بر اثر نیش زنبور، حادثه معدن یورت و قحطی و وبا در یمن نیز از دیگر برنامههای تلخ عصرانه برای من بود. ارسال به دوستان
محسن مقصودی، تهیهکننده مستند آتش به اختیار:
«آتش به اختیار» برای شهید محسن حججی ساخته شد
محسن مقصودی، تهیهکننده مستند «آتش به اختیار» که در قالب بسته فیلم جشنواره «عمار» در حال اکران در نقاط مختلف است، گفت: شهادت محسن حججی یک رویداد عجیب فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در کشور بود و هیچکس باور نمیکرد چنین موجی را در ایران و حتی دنیا ایجاد کند. به گزارش مهر، وی افزود: با گذشت کمتر از یک ماه از شهادت محسن حججی اما آنگونه که باید در تمام ابعاد به او پرداخته نشده است، چرا که باید موج شهادت او در سطح جامعه و افتخاری که حضرت حق در شهادت به او اعطا کرد، بررسی شود. ما در مستند «آتش به اختیار» سعی کردیم زوایای ناگفتهای از زندگی شهید حججی را به تصویر بکشیم. مقصودی اظهار کرد: شهید حججی فعال خودجوش فرهنگی بود و همیشه دغدغه مردم محروم را داشت و به همین دلیل بعد فرهنگی و جهادی فعالیتهای این شهید بزرگوار با کمک دوستان او در این مستند به تصویر کشیده شده است. این تهیهکننده عنوان کرد: شهادت و نحوه زندگی شهید حججی خط بطلانی روی تمام تبلیغات و شبهات مطرحشده توسط رسانههای بیگانه است. شهادت او نشان داد افرادی که دغدغه مردم و درد محروم را دارند، آنهایی نیستند که در خانهها و ماشینهای مجلل نشستهاند و دم از محرومان میزنند بلکه آنها افرادی هستند که در زمان مناسب برای محرومان و مستضعفان کشور دست به اقدام آتش به اختیار میزنند. وی اضافه کرد: این مستند توسط بچههای برنامه «ثریا» و به صورت شبانه روزی ساخته شده است. دوستان شهید حججی هم کمک فراوانی در تهیه عکسها و خاطرات او برای ساخت اثر کردند به همین ترتیب در مستند «آتش به اختیار» نگاه و واکنش روستاییان و مردم ساکن مناطق محروم به شهادت محسن حججی نشان داده شده است. ارسال به دوستان
در میزگرد بررسی برنامه تلویزیونی «عصرانه» مطرح شد
مجریان عصرانه شومن نیستند
میزگرد برنامه «عصرانه» شبکه افق با حضور «محمدرضا باقری» تهیهکننده و سردبیر، «مهدی خانعلیزاده» دبیر تحریریه، «مهدی شیخصراف» و «مهدی آقاموسی طهرانی» کارشناس و مجری و «محمدرضا شهبازی» طنزپرداز این برنامه برگزار شد. بهگزارش تسنیم، باقری با اشاره به سختیهای کار در تلویزیون و برنامه عصرانه اظهار داشت: یکی از دلایل سختی کار ما این بود که میخواستیم برنامه ما شبیه برنامههای دیگر نباشد. نکته دیگر هم این بود که مردم مخاطب این برنامه باشند، نه گروهها و جریانهای سیاسی. در نتیجه ما در برنامه خود یک مبنایی گذاشتیم. مبنای ما این بود که علاوه بر استفاده از اخباری که در مطبوعات، خبرگزاریها و سایتهای خبری وجود دارد از اخباری هم که در شبکههای اجتماعی هست و در تلویزیون هم اصلا به آنها پرداخته نمیشود، استفاده کنیم. این روش، رویکرد فعلی برنامه است که ما از خودمان خبری را تولید نمیکنیم فقط آنچه را که رسانهها تولید میکنند، بازتاب میدهیم. وی افزود: این کار، کار بسیار پر زحمتی است، چرا که مقید هستیم روزانه بالغ بر 20 روزنامه را که حدود 320 صفحه میشود، بخوانیم. همچنین صفحات 10 الی 12 سایت خبری و خبرگزاری را نگاه کرده و شبکههای اجتماعی را هم به صورت شبانهروزی بررسی میکنیم تا مطالب مورد نیاز برنامه را پیدا کنیم. این امور به صورت روزانه انجام میشود که همین روزانه بودنش کار را سخت میکند. هدف ما این است که مخاطب با دیدن عصرانه از پیگیری اخبار روزنامهها و فضای مجازی بینیاز شود. سردبیر برنامه عصرانه با اشاره به توجه این برنامه به شبکه مجازی توئیتر بیان داشت: ما توجه کردیم که محتوای شبکههای اجتماعی از توئیتر است و مغز متفکر شبکههای اجتماعی در تمام دنیا توئیتر است. یکی از کارهایی که برنامه عصرانه انجام داد این بود که جای توئیتر را در تلویزیون باز کرد و بعد از ما شبکههای دیگر هم استفاده کردند و این باعث شد مردم به صداوسیما اطمینان بیشتری پیدا کنند. باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر تلخترین خبر اعلام شده در برنامه، گفت: تلخترین خبری که در عصرانه خواندیم، از لحاظ شرمآور بودنش، گرفتن عکس سلفی نمایندگان با خانم موگرینی بود. برنامه تلخ دیگر هم موضوع شهادت شهید حججی بود، البته جنس غم این خبر با خبر قبلی متفاوت بود. این یک موضوع حماسی بود اما خبر سلفی تراژدی بود. همچنین خبر شهادت مرزبانان و خبر مرگ دختر سیستان و بلوچستانی بر اثر نیش زنبور، حادثه معدن یورت و قحطی و وبا در یمن نیز از دیگر برنامههای تلخ عصرانه برای من بود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|