|
مجلس: وضعیت مؤسسات اعتباری همچنان نابسامان است
ارسال به دوستان
وزیر ارتباطات: تعرفههای اینترنت را ۱۰۰ روزه درست میکنیم
ارسال به دوستان
اجرای بخشنامه کاهش سود سپردهها، نظام بانکی را با چالشهای بزرگی مواجه میکند
سرکوب بانکهای کوچک
گروه اقتصادی: اما و اگرهای بخشنامه الزام بانکها به رعایت نرخ سود، نظام بانکی کشور را در آینده وارد چالش بزرگی خواهد کرد. به گزارش «وطنامروز»، بررسی میدانی از بانکهای خصوصی و کوچک نشان میدهد با توجه به ازدحام سپردهگذاران برای تعیینتکلیف سپردهها، آنها ساعت کاری خود را افزایش دادهاند. این موضوع میتواند در نگاه اول مثبت تلقی شود، چرا که افزایش مشتری، افزایش تراکنش را در پی خواهد داشت اما پشت پرده این ازدحامها آینده نهچندان خوب بانکهاست. یکی از مشتریان یک بانک خصوصی که در یکی از شلوغترین شعب حاضر شده اعتقاد دارد با بخشنامه بانک مرکزی، سپردهگذاری کوتاهمدت دیگر جذابیتی ندارد. وی در گفتوگو با «وطنامروز» گفت: وقتی قرار است برای 11 ماه سپردهگذاری فقط 10 درصد سود نصیبم شود ترجیح میدهم پولم را در جایی دیگر سرمایهگذاری کنم. به بانک آمدهام تا اگر قرار است طبق بخشنامه بانک مرکزی فقط 10 درصد سود به من داده شود، سپردهام را خارج کنم. البته همه مشتریها چنین نظری ندارند، چرا که بسیاری امیدوارند با افتتاح حساب یا افزایش آن تا قبل از 11 شهریور بتوانند از سودهای بالای 15 درصد بهره ببرند. یک مشتری در این باره گفت: تا پنجشنبه اگر سپردهگذاری کنم به من به صورت روزشمار بیش از 20 درصد سود تعلق میگیرد، چرا که طبق بخشنامه بانک مرکزی تمام تعهدات قبل از 11 شهریور به قوت خود باقی است. الان این بانک خصوصی بیش از 20 درصد سود میدهد و آمدهام در اینجا سپردهگذاری کنم. ارسال به دوستان
سازمان حمایت به خودروسازان برای کاهش سود 5 ماه فرصت داد
دور زدن تصمیمات بانک مرکزی رسماً آغاز شد
گروه اقتصادی: روز 31 مرداد امسال پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: از ابتدای روز ۱۱ شهریور همه بانکها، مؤسسات اعتباری و خودروسازان موظفند نرخ سود علیالحساب یکساله خود را براساس ضوابط اعلامی که ۱۵درصد بود بهصورت دقیق رعایت کنند و سود سپردههای کوتاهمدت ۱۰درصد سالانه خواهد بود. قربانی با تأکید بر اینکه خودروسازان هم باید از مصوبه نرخ سود 15درصد تبعیت کنند، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان از این مصوبه تخلف کنند، شورای پول و اعتبار تسهیلاتی را که برای آنها در نظر گرفته لغو یا محدود خواهد کرد. اما روز گذشته اظهار نظری از سوی شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان عنوان شد با این توضیح که «برای جلوگیری از پرداخت سودهای بالای خودروسازان به مردم مهلتی ۵ ماهه به آنها داده شده و خودروسازان تا بهمنماه امسال مهلت دارند نرخهای سود خود را کاهش دهند.» این گفته میرآخورلو در تضاد کامل با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود به 15 درصد است و به خودروسازان اجازه میدهد براحتی قانون نظام بانکی را دور بزنند. او در گفتوگو با تسنیم درباره پرداخت نرخهای بالای سود مشارکت خودروسازان به مردم اظهار داشت: براساس ماده 4 آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان، عرضهکنندگان خودرو اعم از تولیدکننده یا واردکننده باید در فروش محصولات خود میزان سود مشارکت را حداقل معادل سود سپرده سالانه نظام بانکی برابر 15 درصد قرار دهند. وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروساز در پرداخت حداکثر سود مشارکت به مشتریان مجاز به افزایش 3 درصدی نرخ سود یک ساله بانکی برابر 18درصد است، افزود: با این وجود خودروسازان در طرحهای فروش خود برای جذب مشتری نرخهای سود 24 تا 25 درصدی را اعلام میکنند. در این زمینه هشدارهایی توسط سازمان حمایت و سیستم بانکی به خودروسازان داده شده که عملیات شبهبانکی را متوقف کنند. وی اضافه کرد: قرار شده برای مدیریت این موضوع و جلوگیری از پرداخت سودهای بالای خودروسازان به مردم مهلتی 5 ماهه به آنها داده شود تا نرخهای سود خود را کاهش دهند. در این میان محمدحسن نعمتاللهی، مدیر روابط عمومی سازمان حمایت در توضیحی نسبت به اظهارات معاون بازرسی این سازمان گفت: موضوع مهلتدهی به خودروسازان برای کاهش نرخ سود مشارکت، هماهنگی با بانک مرکزی است. ارسال به دوستان
سرخط خبر
مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به نظارت ۳ هزار و ۳۱۸ نفر بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در عید قربان سال جاری گفت: افراد قبل از مصرف گوشت قرمز ذبح شده در عید قربان حتما به مدت ۲۴ ساعت عملیات پیشسرد انجام دهند. ارسال به دوستان
دبیرخانه مناطق آزاد به صور اسرافیل رفت
ارسال به دوستان
فراخوان فروش پراید با کد ملی
سایپا: روی هر پراید 4 میلیون ضرر میکنیم!
گروه اقتصادی: از امروز خریداران پراید میتوانند بر اساس شماره ملی خود، یک دستگاه خودروی پراید از گروه خودروسازی سایپا خریداری کنند و بیش از آن امکان ندارد. رضا تقیزاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه نمایندگیهای فروش تا آذرماه این خودرو را پیشخرید کردهاند، افزود: ما فروش پراید به نمایندگیهای فروش در سراسر کشور را متوقف کردهایم و طرح فروش مستقیم به مصرفکنندگان نهایی را اجرایی کردیم؛ این طرح از سهشنبه آغاز شده و بر اساس آن تنها مصرفکنندگان نهایی به ازای هر کد ملی امکان خرید یک دستگاه خودروی پراید را دارند تا این خودرو به دست دلالان و واسطهها نرسد. تقیزاده افزود: دانشجویان و طلاب، زوجهای جوان، بازنشستگان و افراد جویای کار در اولویت خرید این خودرو در این طرح هستند. بهگونهای که متقاضیان از طریق اینترنتی ثبتنام کرده و پس از استعلام از نهادهای مربوطه، خودروی تخفیفدار دریافت میکنند. وی با بیان اینکه تولید پراید زیانده است و هر دستگاه پراید تولیدی زیان 3 تا 4 میلیون تومانی دارد، اضافه کرد: به دنبال آن هستیم که هرچه زودتر تولید پراید را متوقف و تیبا و ساینا را جایگزین آن کنیم. وی ادامه داد: پراید ارزانترین خودروی تولیدی کشور است. تقیزاده افزود: پس از تولید آخرین دستگاه پراید تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی آن ارائه خواهد شد. نکته قابل تأمل در اظهارات تقیزاده، اعلام زیانده بودن تولید پراید است در حالیکه سایپا در همه این سالها بهدلیل سود سرشاری که از تولید، فروش و بازار پرمصرف آن برده است، برخلاف مصوبه سازمان ملی استاندارد و دستور صریح توقف تولید، باز هم آن را تولید میکند و اجازه دارد تا پایان امسال هم آن را بسازد. چندی پیش مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا به روزنامه ایران گفته بود: «در سال 94، کل فروش سایپا 9800 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 95 به 16 هزار و 800 میلیارد تومان رسید و در سال 96 باید به 25 هزار میلیارد تومان برسد». جمالی اضافه کرده بود: «سایپا به خروج پراید از خط تولید علاقهمند است. تنها دغدغه ما اقشار ضعیف جامعه هستند که همچنان مشتری این خودرو هستند. اگر خانوارها به این خودرو وابسته نبودند بهطور قطع این خودرو را زودتر کنار گذاشته بودیم. از آنجا که پراید مصرف بنزین کمی دارد، هزینه قطعات پایین است و خدمات پس از فروش خوبی دارد، خیلی از خانوادهها آن را ترجیح میدهند». ارسال به دوستان
رشد 2/6 درصدی قیمت خانه در تهران
ارسال به دوستان
شرکتهای کمفروش اینترنت در سال 96 هم معرفی شدند
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی فهرست شرکتهایی را که در حوزه اینترنت ثابت و همراه در 5 ماهه 1396 تخلف کردهاند، معرفی کرد. حسین فلاحجوشقانی، سرپرست سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در اینباره گفت: شکایتهای کاربران در 4 بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروختهشده درصورت اثبات مصداق کمفروشی است. گفتنی است براساس آمارهای ارائه شده درباره شکایت از اینترنت همراه، تعداد شکایات درج شده شامل اینترنت ثابت و همراه ارائه شده از سوی این اپراتورها به مردم است. بهعنوان نمونه تعداد شکایات دریافت شده برای شرکت ایرانسل، شامل اینترنت ثابت هم است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|