|
ارسال به دوستان
تقویم امروز
روز عرفه- روز نیایش ارسال به دوستان
اخبار
قیمت 17 تا 18 هزار تومانی دام عشایر برای عید قربان ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از علل منفی شدن تراز تجاری کشور
چرخ تولید با واردات سنگ پا و چوب بستنی نمیچرخد
اسدالله خسروی: تراز تجاری کشور در حالی منفی شده است که کارشناسان اقتصادی بروز چنین اتفاق نامطلوبی را ناشی از بیبرنامگی مسؤولان در واردات کالاهای غیرضروری و آماده مصرف میدانند. دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتوگو با «وطن امروز»، درباره علت منفی شدن تراز تجاری کشور گفت: وقتی حجم عظیمی از کالاهای وارداتی کشور را کالاها و محصولاتی تشکیل میدهد که ضرورتی برای مصرف آن در کشور نیست، باید هم شاهد کاهش تراز تجاری کشور باشیم. مسعود دانشمند با بیان اینکه میزان صادرات کشور اکنون از لحاظ ارزشی حدود 20 درصد و از حیث وزنی نیز 2 تا 3 درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: اگرچه بخشی از این کاهش حاصل سیر نزولی قیمت جهانی کالاها در دنیاست اما متاسفانه رویکرد واردات سری «کالاهای آماده به مصرف» که به وفور وارد کشور میشود تاثیر بسزایی بر کاهش تراز تجاری کشور به جا گذاشته است. وی خاطرنشان کرد: اگر کالاها به صورت مواد اولیه کارخانههای تولیدی و مراکز صنعتی وارد کشور شود، این اقدام چون تحرک تولید، اشتغالزایی و توسعه را در پی دارد، نمیتواند تهدیدی برای اقتصاد کشور باشد، در حالی که اکنون واردات انبوه سنگ پا، چوب بستنی، ذرت بوداده و... را که نیاز آنچنانی به آنها نیست در لیست محمولههای وارداتی شاهدیم. ارسال به دوستان
ترانزیت ریلی و جادهای با کاهش 32 درصدی روبهرو شد
حذف ایران از ترانزیت منطقهای کالا تا سال ۲۰۳۰
با توجه به پروژههای عمرانی کشورهای منطقه، نقش ایران از ترانزیت کالا در منطقه تا سال ۲۰۳۰ کمرنگ خواهد شد. به گزارش مهر، مهدی اشرفی، مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و تشکلهای معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی ترانزیت ریلی و جادهای کشور از سال ۹۴ تا به حال اظهار داشت: اگر وضعیت ترانزیت کشور در سالهای آینده با همین شیوه نزولی ادامه یابد، ترانزیت با بحران روبهرو میشود. وی علت ریشهای آن را کاهش بهای نفت و تحولات سیاسی دانست و افزود: بهرغم اینکه ارزش جابهجایی کالا به دلار در جهان کاهش یافته که به دلیل کاهش ارزش دلار در جهان است اما از نظر تناژ و فیزیکی، حجم جابهجایی این کالاها افزایش یافته است. وی ادامه داد: حجم کل جابهجایی بار بینالمللی در ایران اعم از صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته 6/29 میلیون تن بود که سهم ترانزیت از این جابهجایی در بهترین حالت ۱۲ میلیون تن و سهم ترانزیت جادهای ۴۴ درصد بوده است. وی با اشاره به امضای موافقتنامه لاجورد از سوی افغانستان تصریح کرد: با امضای این توافقنامه، افغانستان از طریق خط ریلی ترکمنستان و سپس خط دریایی ترکمنباشی ـ باکو در دریای خزر، در عمل ایران را دور زده و از طریق ترکیه به اروپا وصل میشود. در نتیجه ساخت خط ریلی خواف ـ هرات که ایران در حال ساخت آن است، بیاثر خواهد شد. وی تاکید کرد: ترکمنستان در حال خرید ۱۴ فروند شناور باری جدید برای افزایش تردد خط دریایی ترکمنباشی ـ باکو است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ حجم بنادر 2 کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد. اشرفی افزود: در غرب دریای خزر نیز اتصال ریلی باکو ـ تفلیس ـ کارس که جمهوری آذربایجان را از طریق گرجستان به ترکیه وصل میکند، به پایان رسیده و این مسیر، خط ریلی پرظرفیتی برای پشتیبانی از حملونقل دریایی خزر است تا توسعه خط دریایی ترکمنباشی ـ باکو صرفه اقتصادی داشته باشد. وی یکی دیگر از سرمایهگذاریهای رقیب ترانزیت ایران را سرمایهگذاری ۸۵۰ میلیون دلاری روسها در ساخت خطوط ریلی شمال دریای خزر که چین را از این مسیر به اروپا وصل میکند، دانست و گفت: تا سال ۲۰۳۰ حجم جابهجایی بار از این مسیر ریلی، به یک میلیون TEU (۱۴ میلیون تن) میرسد؛ این کار عملاً به حذف ایران از توسعه منطقهای میانجامد. وی این خط ریلی که جاده ابریشم جدید نامیده میشود را یکی از مهمترین رقبای ترانزیت ایران معرفی و اضافه کرد: در صورت بهرهبرداری از این خط آهن، ۲۵ درصد مناسبات تجاری چین و اروپا تا ۱۳ سال آینده از این مسیر انجام خواهد شد. اشرفی، یکی دیگر از تهدیدهای توسعه ترانزیت ایران را سرمایهگذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین در توسعه بندر گوادر پاکستان دانست. ارسال به دوستان
هدرروی روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی در میادین کشور
وعده وزیر نفت درساماندهی گاز فلر عملی نشد
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز فلر در میادین مختلف میسوزد. علی بختیار در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به یکی از وعدههای وزیر نفت مبنی بر به صفر رسیدن گاز همراه با نفت طی 4 سال آینده، گفت: موضوع گازهای همراه از مهمترین و جدیترین موضوعات حوزه نفت کشور محسوب میشود، چرا که ایران عضو کنوانسیون کیوتو بوده و از سوی دیگر موضوعات زیستمحیطی به عنوان اولویتدارترین موضوعات جهانی مطرح است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز موضوع گازهای گلخانهای به صورت جدی در جهان مطرح است و از سال 2020 به بعد کشورهایی که CO2 تولید میکنند، مشمول جرایم سنگین از سوی سازمان GEF، کنوانسیون کیوتو و سایر کنوانسیونهای زیستمحیطی میشوند. وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای عضو اوپک دومین کشوری بوده که گاز همراه با نفت میسوزاند، ادامه داد: کشورهایی همانند عربستان از ابتدا برای توسعه میادین خود به جمعآوری گازهای همراه توجه ویژهای داشتهاند و سیستم زیروفلرینگ را اجرا کردهاند. وی با بیان اینکه اکنون حدود 30 تا 40 میلیون مترمکعب گازهای همراه در میادین مختلف بویژه میادین غرب کارون و میادین حوزه خلیج فارس میسوزد، یادآور شد: انجیال خارک حدود 15 سال است اجرایی نشده و اگر با این روند پیش برود انجیال خارک زمانی به نتیجه میرسد که دیگر گازی در خارک باقی نمانده است. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل کندی پیشرفت پروژه در انجیال سیری نیز وجود دارد، افزود: مرکز سیری اکنون با 40 درصد خوراک کار میکند و در انجیال خارک نیز تنها اسکله آن بزرگتر شده و حجم قرارداد آن افزایش مییابد اما نتوانسته اصل انجیال را به نتیجه برساند. وی ادامه داد: مقرر شده انجیال 3هزار و 200 در منطقه غرب کارون راهاندازی شود اما میادین آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران جنوبی و شمالی گاز زیادی میسوزانند، در حالی که از ابتدای بهرهبرداری قرار بود زیروفلرینگ اجرا شود اما به دلیل مشترک بودن این میادین بحث زیستمحیطی آن به فراموشی سپرده شد و چالشهای جدی در این بخشها به وجود آمد. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وضعیت اسفباری در عسلویه از گازهای سوزاندهشده ایجاد شده است، اظهار کرد: در تمام پالایشگاههای گازی در عسلویه از فازهای قدیمی یک تا 6 و فازهایی که اخیرا ساخته شده از فاز 15 تا 18 تماما گاز سوزانده میشود که باید هر چه سریعتر از سوزاندن این گازها جلوگیری شود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|