|
گزارش «وطنامروز» از نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار
از جشنواره فیلم تا جریان فرهنگی و اجتماعی
گروه فرهنگ و هنر: نخستین نشست خبری هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی برگزار شد که در آن حرفهای مهمی در ارتباط با توجه جشنواره عمار به تحقق عدالت رسانهای، لزوم فعال شدن جریان انقلابی در عرصه ساخت برنامههای تلویزیونی و نکاتی پیرامون عملکرد این جشنواره در 7 دوره اخیر آن مطرح شد. به گزارش «وطنامروز»، وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در این نشست خبری با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته از سوی جشنواره عمار برای گسترش اکرانهای مردمی آثار حاضر در این جشنواره طی سالهای گذشته اظهار کرد: محلهایی که برنامههای اکران مردمی فیلمهای عمار در آنجا برگزار میشود شامل دانشگاه، مدرسه، هیات، حسینیه، نمازجمعه، محل کار، نمازخانه، باشگاه ورزشی، گیمنت، کانون فرهنگی، خانه سالمندان، کمپ ترک اعتیاد، زندان، موزهها و سینماها میشود و از جمله این اماکن میتوان به سینما آفریقا در مشهد، آموزشگاه زبان در کرج، سالن مسجد شهید محلاتی، اردوی جهادی در بوشهر، خوابگاه دانشجویی در سیرجان، اتوبوس سیار در شهرکرد، حسینیهای در فارس، تماشاخانهای در دانشگاه ارسال به دوستان
اخبار
«شکوه یک زندگی» روایت دیگری از مادران شهدا ارسال به دوستان
درباره فعالیت شبکههای برونمرزی صدا و سیما
پرستیوی و شکستن انحصار رسانهای غرب
دکتر حمیده مولایی*: هدف از تاسیس شبکههای برونمرزی ایران، خروج از انحصار رسانهای و تک صدایی است که رسانههای بزرگ غربی ایجاد کردهاند و اخبار را آنگونه که خود میخواهند منتشر میکنند. این شبکهها برآنند تا با به وجود آوردن صدایی جایگزین، اخبار را به شکل واقعیتری بازتاب دهند. در این میان پرستیوی یکی از مهمترین شبکههایی است که مسؤولیت این مهم را برعهده دارد و سانسورهایی را که رسانههای غربی در عرصه خبررسانی دارند، به مخاطبان خود نشان میدهد که نمونه بارز آن فاجعه منا بود که بخوبی واقعیتها و ابعاد آن را به تصویر کشید. از همه این موارد مهمتر، مطلبی که نباید مغفول بماند معرفی و گسترش پیام انقلاب اسلامی است. بیطرفی در خبر بحث مهمی است که شبکه پرستیوی بخوبی توانسته با سبک و سیاق خاص خود به این مهم دست یابد. این شبکه با بهکارگیری افرادی با جایگاه اجتماعی و تحصیلات مختلف و کارشناسان حرفهای خبر، آگاهسازی بیطرفانه مخاطبان از واقعیتهای روز جهان را در دستور کار خود قرار داده است. نگاهی به سابقه پرستیوی نشان میدهد شاید نتوانسته باشد انحصار رسانههای غربی را به طور کامل خنثی کند اما توانسته این انحصار را بشکند؛ زمان زیادی لازم است برای شکست کامل این انحصار. وجود منابع مالی و بودجه مناسب و نیروهای انسانی کارآمد شروع خوبی برای این مهم است. از دیگر کارکردهای شبکههای برونمرزی، تبیین و توسعه مذهب تشیع است و همچنین معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی که به طور مشخص شبکه آیفیلم به خوبی توانسته از عهده این مهم سربلند بیرون بیاید و موفق عمل کند. این شبکه توانسته با چینش مناسب، تولید مستند، میانبرنامههای جذاب، مسابقه و سرگرمی، فیلم و سریالهایی که محصول فرهنگی کشور هستند به نوعی بازتابدهنده سبک زندگی ایرانی - اسلامی باشد و در نهایت، مخاطبان فراوانی را جذب کند. شبکه آیفیلم نیز میتواند با پخش فیلمها و آثار نمایشی جذاب و فاخر نقش بسزایی در کاهش ایرانهراسی داشته باشد. در واقع عملکرد شبکههایی چون آی فیلم، پرستیوی و هیسپانتیوی باید از چند منظر بررسی شود. اول، میزان تاثیر بر مخاطب است؛ دوم، استفاده از کادر مجرب و استفاده تخصصی از فضای رسانهای است که این شبکهها توانستهاند با حضور و استفاده نیروهای کارآمد، تولید محتوای مناسب، زیرنویس در شبکهها و استفاده از همگرایی رسانهای شبکههای اجتماعی موفق عمل کنند و سوم، موضعگیری رقباست که در این باره به سال ۹۴ میتوان اشاره کرد که کانال یوتیوب پرستیوی مسدود شد. خبر این شبکه درباره کمک به مردم یمن بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر بازدیدکننده داشت که خود نشاندهنده شکست سلطه دموکراسی غربی و رسانههای آن است. آنان که دم از آزادی میزنند، اخبار منتشر شده توسط پرستیوی را برنمیتابند و این رسانه را در یوتیوب مسدود میکنند و همین دلیلی است بر موفقیت این شبکه. شبکه پرستیوی در نشر اخبار میانمار هم بخوبی عمل و اطلاعرسانی کرده است. از طرف دیگر سانسور شدید رسانههای غربی باعث شده تا مخاطبان به سمت رسانههای صادق و بیطرف گرایش پیدا کنند. شبکههای برونمرزی جمهوری اسلامی با وجود سابقه کم نسبت به رسانههای غربی بسیار قوی و موفق عمل کردهاند و موضعگیریهای خصمانه رقبا گواه این ادعاست. ارسال به دوستان
هنگامه قاضیانی:
سینمای ما حقیقت را به کما میبرد!
همزمان با نخستین سالگرد پخش «چشم شب روشن»، هنگامه قاضیانی بازیگر سینما میهمان این برنامه شد و با اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی به گفتوگو پرداخت. به گزارش تسنیم، بازیگر فیلم «به آهستگی» در این برنامه اظهار داشت: عصر امروز حقیقت را کم دارد و هنر فقط میتواند این حقیقت را بازگرداند. من بهعنوان یک هنرمند سعی کردم چوب حراج به هنر نزنم و هنر ملی را نفروشم و این نفروختن یعنی یکقدم به هنر و سینما کمک کردم. وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت بازیگری را در سینمای ایران چطور میبینید، بیان کرد: از نظر من دهه 70 دوران طلایی سینمایی ایران است که من را عاشق سینما کرد. من تأسف میخورم که چه اتفاقی برای فیلمنامههای دهه 70 و بازیگران مهم دهه 70 که تقریبا تا 80 ادامه داشت افتاد و یکدفعه تعاریف دیگری به سینمای ایران اضافه شد. وی در تکمیل حرفهایش گفت: مردم را در این امر مقصر نمیدانم و این اتفاقی زیربنایی و از بزرگان ما است. سینما دارد حقیقت را به کما میبرد، من حرفم این نیست که چرا از نیروهای جوان استفاده میکنیم. من مشوق این نسل و نسلهای بعدی هستم، حرفم این است که ما شجاعتمان را بهطور کل از دست دادهایم. ما زمانی میگفتیم مجلههایمان زرد شده ولی در حال حاضر سینمایمان زرد شده است و این شجاعت من شاید باعث شود برخی بشنوند و از فردا فیلمنامههایشان را نفرستند و بگویند کار نکن، باشد کار نمیکنم؛ اصلاً مهم نیست و به نظر من مسائل مهمتر در این دنیا هست. ارسال به دوستان
جایگاه مستندسازی در حل مشکلات اساسی کشور کجاست؟
ایجاد حرکتهای مردمی با کمک سینمای مستند
مدیر شبکه مستند تاکید کرد: میتوان با کمک مستندسازان روی موضوعات مبتلا به جامعه کار و با پخش این آثار بسیج مردمی برای رفع مشکلات ایجاد کرد. به گزارش مهر، سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند درباره پیگیری مدیران دستگاهها و مسؤولان برای دیدن مستندهای اجتماعی گفت: خود فیلمسازان رایزنی میکنند تا مستندهایی که به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میپردازند توسط مسؤولان دیده شوند و ما هم پیگیری میکنیم و بعضی آثار را میفرستیم و گاهی مسؤول مربوط مستندها را روی آنتن میبیند و خواستار پیگیری مساله میشود. ما زمانی مستند «بیشناسنامهها» از فرهاد ورهرام را پخش کردیم و مسؤولان مربوط تماس گرفتند تا پیگیری کنند. در دوره جدید برنامه «به اضافه مستند» هم کمک زیادی به این مساله کرده است، خیلی وقتها مدیران دستگاهها به برنامه میآیند و گاهی فیلمسازان هم رایزنیهایی دارند و در تعامل با هم به یک اتفاق یا معضل میپردازند. یکی از کارکردهای مستندهای مسالهمحور، طرح موضوع و کمک به حل شدن آن است و این ارتباط میتواند کمککننده باشد. مستند میتواند نوعی بسیج عمومی باشد. به طور مثال ما اکنون با بحران آب مواجهیم و طبیعتا مستندهایی که به این موضوع میپردازند و شکلگیری فضای رسانهای میتواند یک بسیج و توجه عمومی را بیافریند. بحران آب موضوعی نیست که با متولیگری یک نهاد خاص حل شود و اگر قرار است رفع شود نیازمند توجه همه دستگاهها و عموم مردم است. ارسال به دوستان
اخبار
طرح دعوت شهید حججی از زائران اربعین حسینی(ع) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|