|
گفتوگوی «وطن امروز» با محسن توسلی خواننده قطعه «بتشکنها» که اثر مشترکی است با یک خواننده اهل سنت
به دید کاسبی نمیتوان موسیقی ارزشی ساخت
محسن شهمیرزادی: «محسن توسلی» از خوانندگان ارزشی ایرانی، این بار در کنار حامد سلیمان داوود، خواننده برجسته سوری و البته سنیمذهب، قطعهای را مشترکا پیرامون هفته وحدت تولید کردهاند که این اقدام تحسینبرانگیز توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. محسن توسلی سالهاست در فضای موسیقی ملی، حماسی و ارزشی خلق اثر میکند که به بهانه انتشار قطعه «بتشکنها» با وی به گفتوگو نشستیم. ارسال به دوستان
نگاهی به موسیقی نمایش «ترانههای قدیمی: پیکان جوانان» ساخته محمد رحمانیان
خاطرهبازی یا بهانهای برای ادای دین به حامیان منافقین؟!
احسان سالمی: «ترانههای قدیمی: پیکان جوانان» نسخه تازهای از نمایشی است که چند سال پیش محمد رحمانیان بعد از بازگشت از فرنگ آن را روی صحنه برد. نمایشی که قرار بود با محوریت چند ترانه محبوب قدیمی سراغ حس نوستالژیک مخاطبانش برود. ایدهای که این بار و در نسخه دیگری از این نمایش با محوریت بخشیدن به «پیکان جوانان» تلاش کرده حس نوستالژیک مخاطبانش را نسبت به سازههای قدیمی شهر تهران زنده کند اما نخستین مشکل «ترانههای قدیمی: پیکان جوانان» دقیقا از همین نقطه شروع میشود. یعنی جایی که قرار است مخاطبان این نمایش که عمدتا از نسل جوان هستند، با شنیدن چند ترانه قدیمی و تماشای داستانهای اپیزودیک، دلتنگ سازههایی شوند که چهبسا پیش از این هیچگاه حتی نام آنها را نیز نشنیدهاند! نکتهای بدیهی که عدم توجه به آن باعث شده اغلب تماشاگران جوان این نمایش به واسطه عدم برقراری ارتباط حسی با آنچه به عنوان یک نماد نوستالژیساز در پردههای مختلف نمایش به آنها معرفی میشود، ترجیح دهند با عبور سریع از بخشهای نمایشی اثر، دقایقی را با لذت شنیدن اجرای زنده برخی ترانههای قدیمی توسط چهرههایی چون رضا یزدانی، احسان کرمی و هانا کامکار پشت سر بگذارند. «ترانههای قدیمی: پیکان جوانان» مشتمل بر 6 اپیزود (پرده) است که حلقه ارتباطی همه پردهها هم پیکان جوانان است. پیکانی که علاوه بر اثرگذاری بر جریان قصه هر اپیزود، نقش «پرده نمایش» را نیز بازی میکند؛ به این شکل که در ابتدای هر بخش فیلمی کوتاه مربوط به آن سازه قدیمی روی کاپوت ماشین نمایش داده میشود و مخاطب قرار است به طور مقدماتی با این سازه قدیمی آشنا شود. این در حالی است که زاویه قرار گرفتن ماشین روی سن نمایش به قدری نامناسب است که به جرات میتوان گفت حدود 50 درصد حاضران در سالن اساسا تصویر واضحی از آنچه بر کاپوت ماشین نقش میبندد، ندارند و عملا باید این بخش را نیز جزو زوائد نمایش به حساب آورد که بودن یا نبودنش تفاوتی در بالاتر رفتن فهم مخاطب از حال و هوای موردنظر سازندگان آن ندارد اما تازهترین نمایش محمد رحمانیان در حوزه محتوایی نیز خالی از ایراد نیست. ارسال به دوستان
اخبار
«بهت میاد» در حوزه هنری رونمایی میشود ارسال به دوستان
اخبار
تازهترین خبرها از فیلم بهروز افخمی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|