|
گزارش «وطنامروز» از پیوستهای فرهنگی انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس»
به دنبال جاودانه کردن قهرمانها
گفتوگو با علی جاودانی، معاون تجاریسازی مرکز اوج کودک و نوجوان
محسن شهمیرزادی: آمارهای پژوهش بسیار جالبند. در ژاپن از 10 قهرمان کودکان همگی ژاپنی هستند. در چین 5 قهرمان آمریکایی، 3 ژاپنی و 2 چینی حضور دارند. اما هر 10 قهرمان کودکان ایرانی، آمریکایی هستند. این قبیل آمارها و گزارشها سالهاست مساله دغدغهمندان فرهنگی شده است اما همواره «تاسف خوردن» را میتوان برجستهترین عملکرد در برابر این بحران دانست. تجربه شکستخورده دارا و سارا در برابر رشد بنتن و بتمن موجب شد تا بازار کالاهای فرهنگی در ایران به صورت کامل به دست قهرمانهای غربی بیفتد و تولیدکنندههای ایرانی نیز برای بقا در بازار مجبور به استفاده از برندهای هالیوودی شوند. اما در سال اخیر تحولاتی جدی صنعت برند ایرانی را دگرگون کرد. تولید انیمیشنهای باکیفیت بهرغم بیمهری سینماداران توانست اقبال تماشاگران ایرانی را به خود جلب کند و پیوستهای فرهنگی این انیمیشنها نظیر نوشتافزار، لیوان، تیشرت، کیف و کفش و... توانستند در بازار مدعیان فرنگی خودنمایی کنند. اما این بار «فهرست مقدس» با درخشش در جشنوارهها و جهشی بزرگ در انیمیشن، تمام نگاهها را خیره به اکران عمومی خود کرد. اکرانی که با بیمهری هر چه تمامتر نهادهای دولتی در ارائه مجوز و سپس سینماداران در اختصاص سانس 2 سال به تعویق افتاد و هماکنون به صورت محدود و در گروه آزاد روی پرده رفته است. هرچند فهرست مقدس بزودی خود را به مخاطبان نشان خواهد داد، اما این انیمیشن تنها در فرم و محتوا حرفهای عمل نکرده بلکه با ارائه پیوست فرهنگی قدرتمندی به صورت جدی قصد ورود به بازار محصولات فرهنگی را دارد. «بازی رومیزی»، «بازی تلفن همراه»،«کمیک بوک»،«تیشرت»، «نوشتافزار» و... تنها بخشی از زنجیره پیوست فرهنگی فهرست مقدس است که این انیمیشن را احتمالا جزو متفاوتترین و ماندگارترینهای سینمای ایران خواهد ساخت. با علی جاودانی، معاون تجاریسازی مرکز اوج کودک و نوجوان به گفتوگو نشستیم و از روند تجاریسازی برند فهرست مقدس صحبت کردیم. ارسال به دوستان
پس از رفتن مرادخانی از ارشاد
تغییر و تحولات در ارشاد ادامه دارد؟
در حالی چند روز پیش سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدمجتبی حسینی را به جای علی مرادخانی به معاونت هنری وزارت ارشاد منصوب کرد که به نظر میرسد تغییر و تحولات در این وزارتخانه همچنان ادامه خواهد داشت. به گزارش «وطن امروز» براساس آنچه خبرگزاری فارس بتازگی منتشر کرده، محمد سلگی، رئیس فعلی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب) معاونت فرهنگی به ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منصوب خواهد شد و به نظر میرسد علی فریدونی مدیر کل اداره مجامع و فعالیتهای فرهنگی جایگزین وی خواهد شد. فریدونی فارغالتحصیل دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دارای تحصیلات حوزوی تا سطح خارج از حوزه علمیه قم است. وی از کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بوده است. فریدونی در سال 93 به عنوان مدیر کل مجامع تشکلها و فعالیتهای فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین محمدرضا وصفی شد. باید منتظر بود و دید این تغییرات در آینده به چه شکل خواهد بود و آیا گمانهزنی رسانهها همچون ماجرای تغییر علی مرادخانی تبدیل به واقعیت خواهد شد یا نه. ارسال به دوستان
رحیم نوروزی:
تئاتر امروز کممایه شده است!
رحیم نوروزی، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: من چیزی ندارم که به مخاطبم یاد بدهم یا پیامی برسانم و نصیحت کنم، این کار تئاتر نیست. تئاتر کارش خردورزی است و شعور مخاطب را هدف قرار میدهد و سعی میکند اندیشهاش را تحریک کند. به گزارش فارس، رحیم نوروزی که این روزها نمایش «ما تا ابد در قطب میمانیم» را به صحنه میبرد، در ارتباط با وضعیت فعلی تئاتر گفت: وضعیت تئاتر که خراب است، هرچند نگاه من خوب است. اینکه میگویند تئاتر رونق گرفته، من این کثرت را به معنای رونق نمیبینم که تماشاگر میآید و میرود اما تئاتر تبدیل به یک جور مد شده و در حال رقابت با سینما است. دیگر تئاتر دیدن و کار کردن مد شده است، سلبریتیها به تئاتر میآیند تا تستی کنند و بگویند من هم آمدم و تواناییاش را داشتم. نمیخواهم بگویم آنها شأن تئاتر را پایین آوردهاند بلکه کثرت و زیاد شدن آدمهای نیممایه بیجهانبینی که فقط میخواهند روی صحنه بروند و تئاتر بازی کنند، کیفیت تئاتر را پایین آورده و باعث شده شأنش کم شود. دیگر تئاتر شکل فاخر و خردورزانه ندارد. لوسبازی و خالهبازی است. ارسال به دوستان
اخبار
«نامزدی» در کتابفروشیها ارسال به دوستان
اخبار
جشنواره عمار سراغ کارگر ایرانی رفت ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|