|
آیا سند 2030 واقعاً بایگانی شد؟
اجرای خزنده آموزش جنسی در مدارس
دکتر سیدکمیل حسینی*: اجرای سند 2030 در ایران با مشکلات مختلفی روبهرو شد و این مشکلات و معضلات تا جایی پیش رفت که رهبری وارد این موضوع شدند و علیه آن موضعگیری فرمودند. غیر از ایشان بسیاری از مسؤولان مختلف از وزرا و نمایندگان مجلس یا اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کرده و به اعلام نظر درباره آن پرداختند. این وضعیت تا آنجا پیش رفت که به لغو رسمی اجرای این سند در ایران ختم شد. سند 2030 به موضوعات مختلفی پرداخته بود و یکی از این موضوعات که به دلیل حساسیت مردمی درباره آن، واکنشهای فراوانی را در جامعه ایجاد کرد بحث «آموزشهای جنسی به کودکان در مدارس» بود. به هر حال با لغو اجرای 2030 عدهای گمان کردند این موضوع هم منتفی شده است اما طبق گزارشهای مختلف مردمی که از جایجای کشور میرسد، آموزشهای جنسی در قالبهای مختلف مانند: کلاسهای مشاوره، بهداشت فردی و... در بسیاری از مدارس رسوخ کرده و باعث نگرانی معلمان و والدین دانشآموزان شده است. آموزشهایی که نامتناسب با سن و جنسیت مخاطبان ارائه میشود و مشکلاتی را برای خود دانشآموزان و والدین و معلمان ایجاد میکند. به هر حال اجرای مخفیانه 2030 و افشای آن در رسانههای گوناگون به موضعگیری وزیر آموزشوپرورش در چند روز پیش انجامید که وی از مردم خواست در صورت برخورد با این مسائل آن را گزارش دهند تا با آن برخورد شود. در تحلیل این معضل باید به چند وجه توجه کرد که به صورت مختصر به آنها اشاره میشود. ارسال به دوستان
محمدرضاشاه چگونه ایده پدرش درباره اسکان عشایر را پیش برد؟
تخته قاپوی رضاخانی
سیدمرتضی حسینی: «شما ملاحظه کنید به اسم اینکه میخواهیم زراعت را، دهقانها را دهقان کنیم، تا حالا رعیت بودند و حالا ما میخواهیم دهقانشان کنیم، اصلاحات ارضی درست کردند. اصلاحات ارضیشان بعد از این مدت طولانی به اینجا منتهی شد که بهکلی دهقانی از بین رفت. بهکلی زراعت ما از بین رفت. و الآن شما در همهچیز محتاجید به خارج. یعنی محمدرضا این کار را کرد تا بازار درست کند از برای آمریکا و ما محتاج به او باشیم در اینکه از او گندم بیاوریم، برنج از او بیاوریم، همهچیز را. تخممرغ از او بیاوریم... کارهایی که این آدم کرده بهعنوان «اصلاح»، خودش افساد بوده است». (بخشی از بیانات امام خمینی(ره) در بهشتزهرا، 12 بهمن 57) طرح اسکان ایلات و عشایر که به موجب نظامنامه «تخته قاپوی ایلات» از سال 1312 اجرا شد، بخشی از سیاست نوسازی رضاشاه بود که چند هدف عمده را دنبال میکرد که مهمترین آن، به کنترل درآوردن عشایر کوچنشین بود. جمعیتی قابل توجه که در صورت کوچ مداوم از دایره کنترل دولت خارج میشدند. ایجاد علایق ملی بهجای پایبندیهای ایلی و سنتی در جهت تحقق یکپارچگی مدنظر شاه و اخذ مالیات بیشتر و در قالبی راحتتر، از اهداف دیگر این اقدام بود. در اندیشه تمامیتخواه دولت پهلوی اول که میل شدیدی به تمرکزگرایی داشت، هر نوع تحرک ایلات به خودسری و برپایی بساط ملوکالطوایفی تعبیر شده و محکوم به شکست بود. از سوی دیگر، ادامه سنن و و شیوههای تولیدی و زیستی که جامعه عشایری طی قرنها بدان خو گرفته بود، از دیدگاه دولتی که قصد مدرنسازی سریع جامعه در حال گذار ایران از سنت به مدرنیسم را داشت، ناپسند تلقی شده و با آن برخورد میشد. پس از برکناری رضاشاه، این فشار از دوش جامعه عشایری برداشته شد و تا اواخر دهه 1330 نیز حکومت با توجه به عدم ثبات و مشکلات داخلی، چندان با عشایری که دارای قدرت سیاسی و اجتماعی قابل توجهی بودند، برخورد نداشت اما با آغاز فرآیند توسعه پهلوی دوم که تبلور عینی آن در«انقلاب سفید» و طرح «اصلاحات ارضی» بود، رابطه متروکشده و خصمانه عشایر با حکومت مطلقه، اینبار بهشکلی دیگر و در قامت حریفی همچون دولت توسعهگرای پهلوی دوم، احیا شد. ارسال به دوستان
بررسی علل حضور داعش در افغانستان
مسأله چرایی شروع جنگ در دهههای اخیر افغانستان و تداوم آن توسط طالبان و وضعیت فعلی، بحث مبسوطی را میطلبد اما حوزه فعالیت و نفوذ داعش در این کشور با توجه به شکست اخیر آنها در عراق و سوریه، از مباحثی است که نکاتی را حائز اهمیت و توضیح میکند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|