|
گفتوگوی «وطنامروز» با محمد حقی، مدیر انتشارات «کتابستان معرفت»
با نسل جدید باید به زبان قصه سخن گفت
فاطمه قرباننیا: «رویای نیمهشب»، «هفت جن»، «برکت»، «زایو»، «لوسیا» و... ازجمله رمانهای پرفروشی هستند که ژانرهای متفاوتی را به میان مخاطبان ادبیات داستانی برده و با اقبال آنها نیز مواجه شدند. وجه مشترک این کتابها، ناشر آن یعنی کتابستان معرفت است؛ انتشاراتی غیرتهرانی که در مدت بسیار کوتاه توانست میان علاقهمندان رمان جایگاه ویژهای پیدا کند و در انواع ژانرهای داستانی آثاری پرفروش و البته پرقوت را منتشر کند. ورود حرفهای کتابستان معرفت به حیطه ادبیات داستانی انقلاب اسلامی توانست خلأ بزرگی را در این حیطه پر کند و حالا این انتشارات که پیش از این میتوانستیم ناشر تخصصی ادبیات داستانی بخوانیمش، قصد دارد وارد حیطههای جدیدی از صنعت نشر شود. به همین بهانه سراغ محمد حقی، رئیس هیاتمدیره این انتشارات رفتیم و با وی به گفتوگو نشستیم. ارسال به دوستان
در اختتامیه جایزه سینمایی ققنوس مطرح شد
حاتمیکیا خطشکن شد تا فیلمساز انقلاب احساس حقارت نکند
گروه فرهنگ و هنر: اختتامیه هفتمین جایزه ققنوس در حالی برگزار شد که هنوز فضای سینما متاثر از سخنان ابراهیم حاتمیکیا در اختتامیه جشنواره فجر بود. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست اهالی فرهنگ و هنر از جمله محمد خزاعی، مرتضی شعبانی، رضا فرهمند، هوشنگ توکلی، هادی حجازیفر، جمال شورجه و علی رویینتن حضور داشتند. ارسال به دوستان
اخبار
چاپ ششم برای رمان جدید «رضا امیرخانی» ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «ماهورا»
سرنوشت دست کشیدن از مقاومت
زهرا شعبانشمیرانی: «ماهورا» دومین ساخته سینمایی حمید زرگرنژاد در حال و هوای «عروس آتش» خسرو سینایی است. پایبند به سنتهای بومی قبایل جنوب غرب کشور است و همین موضوع بعد از سوژه حقیقتا بکر و دلخراش، این فیلم را به یکی از آثار قابل تامل امسال جشنواره فیلم فجر تبدیل کرد که البته در نهایت مهجور واقع شد. داستان اصلی فیلم اقتباسی از یک قصه واقعی است که در پلان پایانی فیلم هم بخش کوتاهی از آن را میبینیم. فیلم در ژانر دفاع مقدس است اما نه در لوکیشن خاکریز و جبهه نظامی، بلکه در لوکیشنی متفاوت و ساختارشکن سعی موفقی دارد در به تصویر کشیدن روستای عربزبان مرزنشین. سوژه فیلم مقاومت مردمی روستای مرزی جنوب غرب کشور و هممرز با عراق است. موضوعی که برگرفته از یک تراژدی غمانگیز و هولناک سالهای جنگ است که البته به گفته فیلمساز، در فیلم بخشی از حجم سنگین داغ و حزن از قصه کم شده؛ برای مثال در واقعیت خلبانی که از ارتش بعث عراق به سوی مردم ایران پناه میآورد به طرز فجیعی کشته میشود که این پلان، در فیلم زرگرنژاد نیست. «ماهورا» سند تصویری از حماسهای است که با خطای انسانی- خطای استراتژیک و نابخشودنی و بازگشتناپذیر- به یک فاجعه انسانی ختم میشود. «ماهورا» تلاش کرده ماهیت دشمن را و بیرحمی جنگ را روایت کند. البته ماهورا برخلاف پایان درخشانش- هر چند بسیار متاثرکننده است- آغاز بدی دارد و گنگ است. اصلا انگار قصه شروع نمیشود. اگر چه اصولا فیلمها با بحران پایان یا جمعبندی مواجهند اما این فیلم و در کلیت فیلمهای امسال، اولا اینکه خوشبختانه پایان دارند و دوما پایانهای نسبتا خوبی هم دارند. فیلم ضعفهای جدی فیلمنامهای دارد و غیر از شروع بد و ناپختگی شخصیتهای اصلی برعکس شخصیتهای فرعی، ماجرای عاشقانه ماهورا هم اصلا خوب از آب درنیامده است. ای کاش در تدوین پس از جشنواره حذف شود یا کوتاهتر شود چون نه تنها کمکی به منطق و روایت داستان نمیکند، بلکه در بعضی صحنهها از فیلم بیرون میزند و همین امر به انسجام قصه ضربه میزند. یکی از ضربههایی که به روایت فیلم وارد میشود، موتیفهای خیالی است که در چند جا مادر شخصیت اصلی مدام در فضایی میان رویا و خیال به او یادآوری میکند که عروس تو وطنی است که در آن زیستهای و این تاکید بر خاک به این شکل سورئال با منطق فیلم ناهمگن است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|