|
لیلا حاتمی و بازی دوسر باخت در سرزمین بمبهای شیمیایی
فروخت و باخت!
محسن شهمیرزادی: «میخواهم از این فرصت استفاده کرده و عمیقاً ناراحتی و عصبانیت خودم را از برخوردی که اخیراً با معترضان در ایران شد ابراز نمایم. بله و این شرمآور است که در کشور من، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنندگان تمام میشود. برای نخستینبار است که من در مصاحبهای سیاسی حرف میزنم». اینها عباراتی بود که لیلا حاتمی با لکنت و دهها اشتباه لفظی و گرامری سعی داشت به زبان انگلیسی در جشنواره برلین مطرح کند. کلمات در هم و شکستهای که بیش از هر چیز استرس و نابلدی حاتمی را برجسته کرد. او در حالی نخستین مصاحبه سیاسی خود را در کشور هیتلر و فروشگاه بمب شیمیایی عراق رقم زد که حتی مخاطبان بهطور مشخص متوجه نشدند او به چه حادثهای اشاره دارد. مقصود حاتمی آشوبی بود که در آن پرچم ایران آتش زده شد و نردههای خیابان انقلاب شاهد توحش- و نه اعتراض- چند صد نفره بود یا جنایت دراویش که در برابر پلیس بیتفنگ، اتوبوس را به میدان نبرد آوردند. صحبتهای عجیب حاتمی از آنجایی بود که همین جملات متناقض و بیسند، در داخل کشور خریدار بیشتری داشت اما او در نشست خبری جشنواره برلین- جشنواره ویژه اظهارنظرهای سیاسی و ضدمیهنی- چنین اتفاق عجیبی را رقم زد. اتفاقی که بیشتر از حاتمی، انتظار میرفت به واسطه بازیگران و کارگردانهای جشنوارهپرست رقم بخورد تا با دیده شدن سهمی از جوایز به آنها اختصاص پیدا کند اما عملکرد عجیب او راه را برای تحلیلهای گوناگون گشود. از سویی برخی این اقدام را تلاش- و نوعی التماس- برای گرفتن جایزه خرس نقرهای میدانستند تا حاتمی بعد از جدایی نادر از سیمین بتواند بار دیگر طعم این جایزه را بچشد. از سوی دیگر برخی این اقدام حاتمی را ناشی از کمسوادی یک سلبریتی در عرصه سیاست میدانند که شهرت برای آنها مجوزی جهت ورود به تمام حوزههای تخصصی دیگر است؛ سلبریتیای که معتقد است این واکنش نخستین صحبتهای سیاسی او است، واکنشی که در بدنامترین جشنواره سینمایی، تنها فایدهاش تهیه خوراک رسانهای برای شبکههای ضدایرانی است اما این اظهارات نیز از او سوژهای ساخت که هنرمند لژیونر(!) مملکت هنوز در تفاوت پروپوست و پروپوز و پروتست درمانده است. به هر ترتیب لیلا حاتمی با هر نیتی که دست به چنین رفتاری زد، بازنده اصلی میدان بود. فیلم خوک مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت و هیچ عایدیای از جشنواره برلین –جز همان خوراک رسانهای- برای این فیلم نماند. حاتمی نیز با واکنش منفی مردم در ایران مواجه شد که از او بابت سخن خانه به اغیار گفتن، گلایه کردند. ارسال به دوستان
نگاهی به مجموعه داستان کوتاه «ننهکاراته»
شوخی با معضلات اجتماعی
فاطمه افتخاری: یکی از مزایای کتابهای قطع جیبی این است که میتوان بدون نگرانی درباره سنگین شدن کیف دستی در طول روز کتاب را با خود همراه کرد تا وقتهایی که جزء زمانهای از دست رفته هستند، به مطالعه کتاب اختصاص داد. کتاب «ننه کاراته» نیز از آن کتابهای جمع وجوری است که میتواند این زمانهای از دست رفته را زنده کند. این کتاب مجموعهای از 8 داستان کوتاه است که در هر یک از داستانها مسائلی همچون سوءتفاهمهای خانوادگی، تفاوتهای بین فرهنگی، زود قضاوت کردن و... مطرح میشود. این کتاب مسائل اجتماعی را در قالب طنز بیان میکند. برای مثال، داستان آخر این مجموعه به نام «کفش» به موضوع فیشهای نجومی پرداخته یا در داستان آوا به مسائل زنان در ایران اشاره شده است. سیروس همتی، نویسنده این کتاب پیش از آنکه به عنوان نویسنده شناخته شده باشد به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر معروف است. وی با بهرهگیری از تجربههای پیشین خود در زمینه تئاتر و نمایشنامهنویسی به خلق موقعیتهای طنز میپردازد؛ به جای اینکه از گفتوگوها یا عبارات طنز استفاده کند. در بخشی از داستان ننه کاراته میخوانیم: «جوونیاش دان 5 کاراته داشت. هر کسی میدیدش باورش نمیشد هفتاد و اندی سالشه. توی محل معروف بود به ننه کاراته. وقتی بهش میگفتی ننه کاراته، بهش برمی خورد. میگفت: «ننه، ننه ته!» یکی از دلایل سر به زیری پدرم و همه پدرای کوچه، کاراته کا بودن مادرم و تمام مادرای کوچه بود.» یکی از موضوعات برجسته در بین داستانهای این مجموعه پرداختن به موضوعات مربوط به مسائل جنسی است که هر چند به طور زننده و با ورود به خط قرمزها بیان نمیشود اما تکرار این قبیل موضوعات در چند داستان این مجموعه باعث میشود که مخاطب احساس کند نویسنده عمدی در پرداختن به این موضوعات دارد. همچنین خواننده این مجموعه داستان، با روایتهایی همچون فاجعه منا، مدافعان حرم و جنگ تحمیلی ارتباط برقرار میکند، بدون آنکه نویسنده از کلیشهها استفاده کند. بیان این ارزشها توسط نویسندهای که به عنوان بازیگر و بخشی از گروه مرجع در بین عامه مردم شناخته شده است میتواند در نهادینه شدن این ارزشها موثر واقع شود. این مجموعه داستان توسط انتشارات نیستان در قطع جیبی با قیمت 4500 تومان به چاپ رسیده است. ارسال به دوستان
نیلی در نشست مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی:
گفتمان پهلویها اباحهگری، اشرافیگری و بهائیت است
نشست هماندیشی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی با حضور نویسندگان، ناشران و اساتید دانشگاه در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست گفت: سال گذشته از حدود تیرماه حرکتی در مجمع ناشران انقلاب اسلامی با همفکری و هماهنگی هیاتمدیره با موضوع بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی شکل گرفت و به مرور توسعه پیدا کرد و این جریان به صورت دغدغهای جدی بین ناشرهای جبهه انقلاب تشدید شد. هیأت علمی این حرکت از آذرماه سال قبل شکل گرفت و ماده خام این کار ذرهذره به وجود آمد. نخستین نشست و همایش ما با مشارکت ناشران و نویسندگان و نهادهای انقلابی در اسفند سال قبل برگزار شد. علت پرداختن به بحث مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی و تولید اثر در این حوزه این است که جامعه ما جامعه جوانی است و درک مستقیمی از واقعیات رخ داده در دوره پهلوی ندارد. و از آنجا که در حال حاضر یک وارونگی در روایت در حال رخ دادن است لذا ما ناگزیریم کتابهای سندی، تحلیلی و اندیشهورزانه خودمان را در سطوح عامهپسندتر در بخشهای رمان و ادبیات و تاریخ شفاهی ارائه دهیم. امسال که سال چهلم انقلاب است هر روزش میتواند یک تیر از سوی ناشران و نویسندگان ما به قلب مرکز گفتمان پهلوی شلیک شود. گفتمان پهلویها گفتمان تکنوکراسی، لیبرالیسم، اباحهگری، اشرافیگری و بهائیت است و ما باید با این گفتمانها مقابله کنیم. امسال نخستین دوره جایزه شهیدسیدعلی اندرزگو همزمان با همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی برگزار میشود. بعد از بررسی بین کتابهای تولیدشده در سالهای 95 و 96 با موضوعات مرتبط با همایش مقابله با تحریف و تطهیر، در 4 بخش داستان، تاریخ شفاهی، پژوهش و رسانه و تعهد از برخی آثار تولیدشده تقدیر میشود. در بخش دیگری از این نشست حجتالاسلام سعید فخرزاده، تاریخنگار انقلاب اسلامی و دفاعمقدس درباره مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی گفت: ما درباره واقعیتهای موجود در رژیم پهلوی آثار زیادی تولید کردیم اما چون آمار دقیقی از آنچه در زمان پهلوی رخ داده و کارکرد و توانمندی آن رژیم در اختیار مردم قرار نگرفته است با طرح کوچکترین موضوعاتی ممکن است مردم ذهنیت مثبتی به رژیم پهلوی پیدا کنند. ارسال به دوستان
هنر و تجربه به جای دفاع از خود افشاگری کرد
جایزه فیلم همجنسگرایانه در موزه سینمای ایران!
پس از آنکه انتشار خبرهایی در ارتباط با نامزد شدن فیلم سینمایی «هجوم» ساخته شهرام مکری در جایزه همجنسگرایانه «تدی» جشنواره فیلم برلین، با موجی از واکنشهای منفی روبهرو شد، مسؤولان گروه دولتی هنر و تجربه که این فیلم این روزها در سالنهای آن در حال نمایش است و همچنین شهرام مکری سازنده آن یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این گروه محسوب میشود، با انتشار بیانیهای که بیشتر شبیه یک عذر بدتر از گناه است، به تکذیب این موضوع پرداختند. به گزارش «وطنامروز»، مسؤولان گروه دولتی هنر و تجربه در حالی مدعی شدهاند این جایزه به فیلمهایی داده میشود که حاوی مفاهیمی همچون مدارا، پذیرش، همبستگی و برابری در جامعه باشند و یک سوءتفاهم یا سوءاستفاده باعث برداشتهایی نادرست از محتوای این جایزه شده است که تنها نگاهی ساده به پوستر طراحی شده برای این جایزه به وضوح نشاندهنده محتوای همجنسگرایانه است و معلوم نیست مسؤولان دولتی گروه هنر و تجربه که مدعی هستند عدم تسلط منتقدانشان به زبان انگلیسی و ابعاد مختلف این زبان باعث سوءبرداشت شده است، چگونه محتوای این پوستر (که اساسا ارتباطی به آشنایی یا عدم آشنایی با زبان انگلیسی ندارد) را تکذیب خواهند کرد؟! جالب اینکه در بخش دیگری از بیانیه منتشر شده از جانب این گروه دولتی یک افشاگری بیسابقه در ارتباط با سینمای ایران صورت گرفت: «سینمای ایران پیش از این حداقل 2 بار جایزه تدی را گرفته است؛ یک بار برای فیلم «زهره و منوچهر» (میترا فراهانی) و «شرایط» (مریم کشاورز) که اتفاقا هر دو درباره مفاهیم جنسی بودند و هر دو جایزه اکنون در موزه سینما هستند، اما خوشبختانه این بار «هجوم» جایزه نگرفت. آن 2 بار مناقشهای ضرورت پیدا نکرده بود یا کسی حواسش نبود.» گذشته از اینکه اهدای جایزه «تدی» به فیلم غیراخلاقی و همجنسگرایانه «شرایط» خود دلیلی بر اثبات تعلق جایزه «تدی» به آثاری با این محتوا و نفیکننده بیانیه گروه هنر و تجربه در دفاع از فیلم «هجوم» است، طرح این موضوع که جایزه فیلم کثیفی همچون «شرایط» در حال حاضر در موزه سینمای ایران است، به خودی خود میتواند تبدیل به یک رسوایی بزرگ برای مسؤولان وزارت ارشاد شود. ارسال به دوستان
اخبار
محمدرضا بایرامی «باد و کاه» را روایت کرد ارسال به دوستان
چهارگوشه
بازگشت جنابخان به «خندوانه» قطعی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|