|
پروندهای برای اکبر عبدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون به بهانه پنجاهوهشتمین سالگرد تولد او
کمدین چهار فصل
محسن شهمیرزادی: «عمو اکبر» سینما و تلویزیون ایران، اگرچه مانند بسیاری از پا به سن گذاشتههای هنر، متولد دهه 30 است اما فعالیتهای هنری خود را پس از انقلاب و از سال 1360 آغاز کرد. هنرجوی مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما کار خود را با مجموعه تلویزیونی «مثلآباد» به کارگردانی مسعود فروتن شروع کرد و بعد از بازی در 4 مجموعه تلویزیونی دیگر، در یکی از ماندگارترین آثار خود یعنی «باز مدرسم دیر شد» درخشید. در همان سال اکبر عبدی پا به دنیای سینما گذاشت و با فیلم «جنجال بزرگ» در سال 1363 نخستین تجربه سینمایی خود را در نقش کمدی به ثبت رساند، البته این فیلم 6 سال بعد به نمایش گذاشته شد و در این فاصله او با فیلمهایی چون «مردی که موش شد» احمد بخشی، «اجارهنشینها» داریوش مهرجویی و «گراندسینما» حسن هدایت روی پرده سینما آمد. در سالهای پایانی دهه 60 فعالیتهای اکبر عبدی در سینما به اوج خود رسیده بود. سال 1368 او با بازی در فیلم «مادر» و دیالوگ مشهورش در نقش غلامحسین؛ «مادر مرد از بس که جان ندارد...» مورد توجه و تحسین بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. اکبر عبدی در سالهای بعد تجربه موفق خود را در نقشهای متفاوت تکرار و در آثاری چون «دزد عروسکها» محمدرضا هنرمند، «ای ایران» ناصر تقوایی و «سفر جادویی» ابوالحسن داوودی ایفای نقش کرد. او در همین مدت، فعالیتهای تلویزیونی خود را نیز متوقف نکرد و طی این 5 سال در بیش از 7 مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرد که در کنار 10 اثر سینمایی خود، تبدیل به یکی از پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران شده بود. ارسال به دوستان
چرا تازهترین فعالیت هنری اکبر عبدی در تلویزیون شکست خورد؟
وقتی فقط اکبر عبدی داری!
احسان سالمی: وقتی نخستینبار خبر ساخت یک جُنگ شبانه با محوریت اکبر عبدی در شبکه نسیم رسانهای شد، بسیاری گمان میکردند شبکه نسیم میخواهد با اکبر عبدی و برنامه او جای خالی «دورهمی» مهران مدیری را که از مدتی قبل از آن بحث اتمامش مطرح شده بود پر کند؛ اتفاقی که با پخش قسمت اول این مجموعه پس از یک مسیر طولانی انتشار تیزرهای تلویزیونی و جابهجا شدن زمان پخش آن، به چشم بسیاری از مخاطبان نیز آمد. چارچوب کلی برنامه «شبی با عبدی» یا همان «عبدیشو» به شکل کلی شباهت بسیاری با دورهمی مهران مدیری داشت و همین شباهت بسیار بود که باعث شد محمدحسین لطیفی، کارگردان هنری این برنامه در چند گفتوگوی مختلف به رد کپیبرداری این برنامه از دورهمی و ذکر تفاوتهای آن بپردازد. اما آنچه باعث شد تا «شبی با عبدی» نتواند آنگونه که انتظار میرفت جای خود را در میان مخاطبان باز کند، کپیبرداری این برنامه از دورهمی نبود، بلکه مشکل از اساس به ایده اولیه این مجموعه و عدم خلاقیت در آن بازمیگشت. ایده استفاده از یک چهره سرشناس به عنوان مجری برنامه و سپردن صفر تا صد اجرای بخشهای مختلف برنامه به او، مدتهاست که تبدیل به ایدهای نخنما شده در رسانه ملی شده است؛ ایدهای که البته هنوز هم در میان برنامهسازان رسانه ملی طرفداران زیادی دارد و تازهترین مصادیق آن را هم میتوان در مسابقههای جدید تولید شده برای شبکه سوم سیما دید، مسابقههایی که گویا فقط قرار است به واسطه حضور ستارههایی همچون محمدرضا گلزار و دانیال عبادی دیده شوند. «شبی با عبدی» نه در بخش اجرا که بر عهده اکبر عبدی بود موفق ظاهر شد و نه بخشهای نمایشی آن چنگی به دل میزد. نکته اینجاست که اصولا قرار نیست هر هنرمندی که در زمینه بازیگری موفق ظاهر شده لزوما در حوزه اجرا نیز بتواند موفق ظاهر شود، حتی اگر آن بازیگر اکبر عبدی باشد. گذشته از آن نباید از این نکته نیز غافل شد که موفقیت نسبی برنامههایی همچون دورهمی در میان مخاطبان صرفا به دلیل طنازیها و کنایههای نیشدار مهران مدیری به مسؤولان و مسائل اجتماعی نبود، بلکه تیم قوی نویسندگان این مجموعه در کنار بخش نمایش جذاب این برنامه نیز در موفقیت آن سهم بسزایی داشتند، هر چند همین ایده نیز اگر قرار بود در طولانیمدت به همین شکل ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد جذابیت خود را برای مخاطبان از دست میداد.
توجه ویژه رهبر انقلاب به کمدین مردم ارسال به دوستان
ماندگارترین نقشهای اکبر عبدی
آقای قندی/ اجارهنشینها ارسال به دوستان
اخبار
در کتاب «راه نشان» منتشر شد ارسال به دوستان
اخبار
اعتراض به یک سانسور بینالمللی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|