|
پیشنهادهای «وطنامروز» برای آنها که به دنبال تماشای مستندهای شاخص جشنواره «سینماحقیقت» امسال هستند
حقیقت در آینه مستند
محسن شهمیرزادی: جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین جشنواره مستند در ایران است که میتوان آن را جشنواره فیلم فجرِ مستندسازان ایرانی دانست. این جشنواره که از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار میشود امسال نیز از روز گذشته یعنی 18 آذر آغاز شده و تا 25 آذر در پردیس چارسو میزبان علاقهمندان دنیای مستند است. هر چند این بار نیز همچون سالهای گذشته برخی انتخابهای سلیقهای و ارسال به دوستان
یادداشتی بر رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» اثر زهره یزدانپناه
صفای پرواز کبوتر در غبار فتنه
مرتضی شمسآبادی: زهره یزدانپناهقرهتپه، داستان یک خانواده را میگوید در روستایی در میان کوههای سبلان. از زمانی پیش از انقلاب تا روزهای سال 88. خانوادهای که هرکدام از اعضای آن به نحوی درگیر وقایع این سالها میشوند تا به فتنههای سال 88 میرسند. درباره سال 88 و آنچه رخ داد، تاکنون هرچه فیلم و کتاب نوشته شده، نتوانسته بهدرستی حق مطلب را ادا کند. این کتاب هم اگر نمونه اعلایی نباشد، خالی از حُسن نیست. شخصیتها، داستان و روایت «نشانی روی آب و رد کبوترها» پاک و صادقانه نوشته و پرداخته شدهاند. بیآلایشی آدمهای روستایی، محبت و دوستی، احساس وظیفه، وابستگی و علقهای که به هم دارند، رمان را شیرین و فضایی باصفا خلق میکند. هرچند در این فضا، هستند شخصیتهایی که با حسادتها و تکبرشان، کارها را به ویرانی میکشانند. رمان، روایتگر زندگی این خانواده است؛ از ابتدای کودکی و نوجوانی خواهران و برادران، تاکنون که بزرگ و پیر شدهاند، ازدواج کردهاند و فرزندان خود را دارند. روایتگر مشکلاتی است که در زندگی برایشان پیش میآید و دست آخر، مظلومانه اسیر حوادث و آشوبهای سال 88 میشوند. این «نشانی» البته بینقص نیست؛ اوایل رمان آنقدر بازگشت داستانی و روایی دارد که تا صفحاتی چند من خواننده نمیتوانستم بخوبی شخصیتها و جایگاهشان را تشخیص دهم. تعداد بازگشتها و شخصیتپردازی کمرمق ابتدای رمان علت این سرگردانی بود تا جایی که خط روایت داستان به حالت عادی و کلاسیک بازگردد و آرامآرام بتوان کنار شخصیتهای داستان نشست. کاش بنای نویسنده در فرم رمان، خط روایتی ساده و خطی میبود و درنهایت در هر فصل، یک یا 2 بازگشت کوتاه داشت. سخن دیگر اینکه، در بعضی قسمتهای کتاب، تکرار صحنهها و توصیفهایی را داشتیم که بیش از آنکه تداعیکننده و پیشبرنده تکرار یک حس و موضوع باشند، نشانگر خالی بودن قلم از توصیف و پردازش وضعیت و رخدادهای جدید بود. یزدانپناه در این رمان بخوبی توانسته روابط بین افراد یک خانواده روستایی و تعامل روستاییان با یکدیگر، اتمسفر حاکم بر روستا و شرایطی که آدمهایش خواسته و ناخواسته در آن قرار میگیرند را به قلم آورد و این موضوع ارزشمندی است. هرچند درباره این رمان کمتر صحبت شده است اما الساعه میتوانم رمانهایی را نام ببرم که با وجود سروصدایی که داشتهاند و حرفهایی که دربارهشان زده شده، «نشانی روی آب و رد کبوترها» یک سروگردن از آنها بالاتر و دلنشینتر است یا تقریباً در تراز هم هستند و بعضاً حتی قابل مقایسه با این اثر نیستند. لذا رمان را دوست دارم و خواندن آن را برای مخاطب خالی از لذت نمیدانم... . ارسال به دوستان
«کیوسک» دلایل افزایش شوخی جنسی در فیلمهای سینمایی را بررسی کرد
وقتی عبور از خطوط قرمز تضمین فروش کمدیها میشود!
گروه فرهنگ و هنر: برنامه «کیوسک» شبکه سوم سیما در تازهترین قسمت خود میزگردی را با حضور علی عطشانی، کاظم راستگفتار و محمدتقی فهیم در ارتباط با وضعیت امروز سینمای کمدی در ایران برگزار کرد. به گزارش «وطن امروز»، کاظم راستگفتار، کارگردان سینما درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است که سینمای کمدی با این فرمول میتواند با خیال آسوده از اینکه سرمایهاش با درصدی سود بازمیگردد، فیلمسازی کند. اصلیترین عنصر این فرمول عبور از خطوط قرمز وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه است. اساسا ملاک و معیار موفقیت و فروش یک فیلم، نه مسائل هنری، بلکه بازیگری در خط قرمز است! اگر بتوان خطوط قرمز را ماهرانه و زیرکانه زیر پا گذاشت و مواردی را مطرح کرد که مردم از آن خطوط قرمز خوششان بیاید، فروش فیلم تضمین میشود! راستگفتار در ادامه با اشاره به دلایل گسترش و رواج این نوع نگاه به سینما گفت: مشکل اصلی سینمای ما 2 موضوع است؛ اول بحث سالن نمایش فیلم و دوم گران شدن تصنعی تولید فیلم. اگر ما بتوانیم این دو مشکل را به نحو مطلوبی حل کنیم، بقیه مشکلات به خودی خود حل خواهد شد. علی عطشانی، دیگر کارگردان سینما که اخیرا کمدی اجتماعی «کاتیوشا» را روانه پرده سینماها کرده بود، درباره تورم تولید در سینما گفت: «کاتیوشا» را بهمن سال گذشته با هزینهای نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون تومان ساختیم. این روزها در پیشتولید فیلم جدیدی هستم که برآورد آن 4 میلیارد تومان است. در واقع 60درصد این بودجهها صرف دستمزد بازیگران میشود. عطشانی در ادامه خاطرنشان کرد: میشود فیلمی ساخت و در آن شوخی جنسی نکرد و اسباب خجالت کسانی که با فرزندانشان به سینما میروند، نشد. باید به آن موضوع پرداخت که چرا هر چه شوخی جنسی در فیلمها بیشتر میشود فروشش بالاتر میرود. محمدتقی فهیم، منتقد پیشکسوت سینما نیز که یکی دیگر از میهمانان این برنامه بود، ابتذال را واقعیت حاکم بر سینمای کمدی دانست و گفت: باید از وزارت ارشاد پرسید که چرا کسانی که برای خود رسالتی قائل هستند، نتوانند ارسال به دوستان
اخبار
فراخوان جبهه انقلاب برای تیتر «امضای کری تضمین است»! ارسال به دوستان
اخبار
قصه دلبری چاپ ششمی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|