|
گزارش «وطن امروز» از آخر هفته پرخبر سینما، از سرپرست سازمان سینمایی تا مدیران فیلم فجر در سیما
وقتی همه از شفافسازی گفتند
پاسخهای دبیر جشنواره فجر به حواشی انتخاب یک داور و حضور سرمایههای مشکوک در سینما
گروه فرهنگ و هنر: نزدیک شدن به ایام برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر، همه مدیران و دستاندرکاران عرصه سینمای ایران را به تکاپو انداخته است. موضوعی که باعث شد در آخر هفتهای که گذشت، 2 تن از مدیران اصلی سینمای ایران با حضور در 2 برنامه تلویزیونی تخصصی حوزه سینما، به سوالاتی در ارتباط برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری پاسخ دهند. به گزارش «وطن امروز»، حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی نخستین مسؤولی بود که پنجشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی «شهر فرنگ» روبهروی حمیدرضا مدقق نشست تا به سوالات او درباره چشمانداز سینمای ایران و تازهترین خبرها در ارتباط با برگزاری سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر پاسخ بدهد.
لزوم انتشار صورت هزینههای جشنوارههای سینمایی کشور
انتظامی در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با لزوم شفافیت در سینمای ایران، با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۷ در مجلس و سال ۸۸ در مجمع تشخیص مصلت نظام تصویب شده است، گفت: «مطابق این قانون اگر شهروند ایرانی تقاضای اطلاعات و اسنادی را داشته باشد، البته جز مساله حریم خصوصی و اسناد طبقهبندی شده، دستگاه مربوط باید اسناد خواستهشده را در اختیار شهروند قرار دهد. شفافیت با بگم بگم میسر نمیشود و اوج آن، پیشبینیپذیری را در پی دارد». انتظامی همچنین با تاکید بر اینکه درآمد، هزینه و... در سازمان سینمایی باید مشخص باشد، گفت: «سازمان سینمایی از زمان آقای حیدریان شفافسازی را آغاز کرده است، همه شوراهایی که در سازمان داریم باید اطلاعات آن برای مخاطب مشخص باشد، صورت هزینههای رویدادهای سینمایی مانند جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینما حقیقت باید منتشر شود. این نوع عملکرد باعث میشود در کارمان دقیقتر باشیم و آمادگی پذیرش نکات و انتقادها را داشته باشیم».
چرا 80 درصد مردم مخاطب سینمای ایران نبودند؟
مدقق در ادامه گریزی هم به آمارهای منتشر شده در ارتباط با میزان مخاطبان سینما در سال گذشته زد؛ آمارهایی که نشان میدهد تنها ۱۹ درصد مردم سال ۹۶ به سینما رفتند. انتظامی در پاسخ به سوال مدقق در ارتباط با دلایل استقبال کم مخاطبان از سینما در سال گذشته اظهار کرد: «متاسفانه مصرف فرهنگی در کشورمان پایین است، از قضا یکی از کارویژههای وزارت فرهنگ این است که با سیاستها، بستههای حمایتی و اولویتهایش کمک کند به مصرف فرهنگی افزوده شود. به عنوان مثال یکی از سیاستگذاریهای وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی این است که زیرساختهای سینمایی را گسترش دهیم و با توجه به آمایش سرزمین به آن بها دهیم. خیلی از شهرهای کشور حتی یک سینما ندارند. این سینما داشتن به کاهش آسیبهای اجتماعی و مصرف فرهنگی کمک میکند».
دلایل ادغام زیرمجموعههای سازمان سینمایی
انتظامی همچنین در سخنانی با اشاره به حکم اخیر خود درباره ادغام چند زیرمجموعه از سازمان سینمایی نیز گفت: «با کوچکسازی، چابکسازی اتفاق میافتد. وقتی یک سازمان در هر سطحی حجیم باشد، نمیتواند نسبت به تحولات روز واکنشهای سریع و هدفمند داشته باشد، حوزه سینما سرعت تحولات بالایی دارد و باید متناسب با نیازهای روز برای آن برنامهریزی کرد». او درباره واگذاری موسسه رسانههای تصویری به فارابی، گفت: «بخشی از ماموریتهای لازم موسسه رسانههای تصویری در قالب زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی انجام میشود. درباره گروه هنروتجربه نیز باید با حفظ رویکرد، روشهای کاری متفاوتی را در پیش بگیریم».
سیاستهایی که با تغییر مدیران، تغییر میکنند
اما حسین انتظامی تنها چهرهای نبود که در این آخر هفته برای پاسخ به سوالاتی درباره روند برگزاری جشنواره فیلم فجر و همچنین وضعیت کلی سینمای ایران به تلویزیون آمده بود. ابراهیم داروغهزاده، دبیر جشنواره فیلم فجر و معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز دیگر چهرهای بود که با حضور در برنامه تلویزیونی «سینماگرام» شبکه چهارم سیما روبهروی سیدامیر جاوید نشست و به سوالات او پاسخ داد. در قسمت ابتدایی این گفتوگو سیدامیر جاوید با اشاره به واحد نبودن پروتکلهای جشنواره فیلم فجر، از داروغهزاده در ارتباط با دلایل تنظیم نشدن سیاستهایی مشخص و مدون برای این رویداد فرهنگی و هنری پرسید. سوالی که داروغهزاده اینگونه به آن پاسخ داد: «سیاستهای جشنواره فیلم فجر تابع سیاستهای سازمان سینمایی و معاونت سینمایی بوده و خواهد بود چون این جشنواره را سازمان سینمایی برگزار میکند. هر چقدر ثبات در حوزه مدیریتی کلان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بیشتر باشد، این ثبات در سیاستهای جشنواره و آییننامهها بیشتر خواهد بود. در طول این سالها، هر رئیس سازمان سینمایی یا وزیری که آمده با نگاه و رویکردش تغییراتی را ایجاد کرده است. بخشی از تغییرات به ماهیت پویای سینما و نیازهای سینما برمیگردد. مثلا ما یک زمانی در جشنواره، بخش فیلم کوتاه یا مستند به این شکل مستقل نداشتیم یا بخش مستند و بخش بینالملل در جشنواره فجر ادغام بودند ولی هرکدام از این بخشها که قدرت پیدا کردند، مستقل شدند، بنابراین برخی تغییرات اجتنابناپذیر است. یا مثلا منتقدان الان پیشنهاد میدهند پروانه ساخت سینمایی ملاک فیلم اول نباشد که این ناشی از تغییر در تکنولوژی است، بنابراین برخی تغییرات اجتنابناپذیر است اما در کل اصل حرف شما درست است که باید هر چقدر میتوانیم ثبات در آییننامه و سیاستگذاری داشته باشیم».
جشنواره یکی از مراحل کمک به سینمای ایران است
اما این بحث در ادامه به کارکردهای جشنواره فیلم فجر در تاثیرگذاری بر جریان فیلمسازی سینمای ایران رسید. جایی که مجری برنامه از داروغهزاده پرسید: «آیا جشنواره فیلم فجر یک شوی تبلیغاتی است؟» و داروغهزاده پاسخ داد: «یک بخشی از جشنواره شوی تبلیغاتی است یعنی ما بتوانیم سینماگران را تشویق کنیم و سیاستگذاری فرهنگی را سمت و سو بدهیم. هر سال هم بسته به سیاست سازمان سینمایی این سمت و سوی فرهنگی را جهت میدهد و همیشه جهت داده است». مجری برنامه در ادامه سوالش را اینگونه بسط داد: «پس یعنی جنس کمدیها و جنس آثاری که با آن مواجه هستیم، حاصل جشنواره فیلم فجر است؟» که داروغهزاده در پاسخ به این سوال اظهار داشت: «در سینمای آمریکا سالی نزدیک به ۱۰۰۰ فیلم ساخته میشود، چند فیلم آن شاخص است؟ کمتر از ۱۰ درصد. یعنی این نیست که توقع داشته باشید تمام سینما همسو با سیاستهای فرهنگی باشد. یا همسو با نظرات منتقدان باشد. یکسری آثار هستند که صرفا برای مخاطب ساخته میشوند و همه جاهای دنیا هم به همین شکل است اما یکسری آثار هستند که در همه جاهای دنیا آثار پیشرو سینماها هستند که در ایران در جشنواره فجر یا دیگر جشنواره نمایش داده میشوند. فیلمهای موثر درصد خیلی کمی هستند و درصد بالایی از فیلمها جنبه سرگرمی دارند. این نشانه عدم کارکرد جشنواره فجر نیست. اگر ۱۰ فیلم اول پرفروش امسال را مرور کنید، در جشنواره فجر ۹۶ مورد تقدیر قرار گرفتند. جشنواره یکی از مراحل کمک به سینمای ایران است نه محل زایش. جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است. سیاستهایی که در طول سالهای گذشته در سینمای ایران تدوین، اجرا و پیاده شده است، در جشنواره خود را نشان میدهند».
حاشیههای ناتمام آفریده
صحبتهای داروغهزاده با سیدامیر جاوید در ادامه به بحث حضور محمد آفریده، تهیهکننده فیلم موهن «یک خانواده محترم» در جمع داوران بخش نگاه نو جشنواره امسال رسید؛ جایی که داروغهزاده در پاسخ به انتقاد جاوید از این ماجرا در پاسخی که بیشتر شبیه به نوعی توجیه بود، گفت: «خوب بود انتقاداتی که از آقای آفریده در این برنامه شد، در حضور خود ایشان مطرح میشد اما درباره اینکه گفتید ایشان چه نقشی در ورود برخی کارگردانان به سینمای ایران داشتند، خاطرم هست آقای بهرام توکلی یکی از این افراد است که سال گذشته فیلم درخشان «تنگه ابوقریب» را ساخت. راجع به بقیه مسائلی که مطرح کردید، خودشان باید پاسخگو باشند».
درباره سرمایهگذار فیلمها شفافسازی میکنیم
مجری در ادامه برنامه «سینماگرام» از دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شعار شفافسازی پرسید و اینکه آیا فهرست اسامی سرمایهگذاران و میزان سرمایههای فیلمهایی که امسال در جشنواره هستند، منتشر میشود که داروغهزاده گفت: «حتما بعد از جشنواره این کار را خواهیم کرد. حتما منتشر خواهیم کرد. این سیاست سرپرست سازمان سینمایی درباره شفافسازی یک سیاست موقت نیست و بر اساس قانون است که خیلی اجرای آن به تاخیر افتاده است. سازمان سینمایی فقط درباره خبرنگاران شفافیت نداشته است، بلکه راجع به موسسات خودش و کمکهایی که به فیلمسازان کرده است هم شفافسازی داشته است». جاوید به اظهارات دادستان درباره سرمایهگذاران یکی از فیلمهای جشنواره اشاره کرد که داروغهزاده در پاسخ به این اظهارات گفت: «دادستان محترم کشور اگر حکم بکنند و نامه بزنند که فیلم مورد نظر توسط سرمایهگذار مورد نظر به شکل غیرقانونی تولید شده است، حتما طبق حکم دادستان عمل میکنیم ولی غیر از این نمیتوانیم عمل کنیم، چون ما دادگاه نیستیم».
آمادهسازی سینماها و زیرساختها برای میزبانی از فجر
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ۳۷ هم از چهرههایی بود که در این آخر هفته به تلویزیون آمد و درباره آخرین اخبار مربوط به جشنواره فیلم فجر اطلاعرسانی کرد. او با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای جشنواره در سال گذشته پارکینگ پردیس ملت بود، اظهار داشت: «آمادهسازی پارکینگ آغاز شده و امسال همزمان با شروع جشنواره فیلم فجر ۳۷ به بهرهبرداری خواهد رسید». نجفی با بیان اینکه ۱۴ سینما در تهران میزبان جشنواره فیلم فجر ۳۷ خواهند بود، گفت: امسال 2 مجموعه پردیس ایران مال در غرب تهران و سینما آستارا که بازسازی شده است همزمان با جشنواره رسما افتتاح میشوند. در مجموع در همه نقاط تهران سینماهای جشنواره قابل دسترسی خواهد بود. در استانها هم برنامه نمایش فیلمها از ۱۲ بهمن آغاز میشود و تقریبا در همه استانها جشنواره برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
محمد خزاعی اعلام کرد
جزئیاتی تازه از «سند ملی سینما»
محمد خزاعی با اشاره به نهایی شدن روند بازبینی سند ملی سینما، از ارسال این سند طی این هفته به کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، بحث تعیین سند ملی سینمای ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله موضوعاتی است که این روزها مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. محمد خزاعی از اعضای کمیته 3 نفره بررسی سند ملی سینمای ایران در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه این سند بزودی به کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود، گفت: سند ملی سینمای ایران، در حقیقت بر مبنای اسناد بالادستی شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در آن وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده است، اصول و سیاستهای فرهنگی، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد برنامههای توسعه ۵ ساله جمهوری اسلامی ایران، تهیه و تنظیم شده است. در همین راستا و در این سند، تولید محتوا، مشارکتهای عمومی، فناوریهای روز، کارآمدی نظام نظارتی و بویژه رکن اساسی سند ملی سینما یعنی مردم، صنوف و دولت سرلوحه این سند قرار گرفته است. سند ملی سینمای ایران در ۳ بخش تنظیم شده که شامل بخش چشمانداز، سیاستها، نظارت و اجراست که توسط کارگروهی که در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، تنظیم شده است. پیش از این پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون هنر و معماری و حتی صنوف سینمایی جمعبندی شده بود و با بررسی این نظرها و پیشنهادها در نهایت این سند آماده شد. هفته گذشته آخرین جلسه تنظیم سند در کمیسیون هنر و معماری برگزار شد و سند مورد نظر به این کمیسیون ارائه تا در جلسه آینده نظرات اعضای کمیسیون هنر و معماری گرفته شود و در گام بعدی برای آمادهسازی مقدمات آن برای ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شویم. خزاعی با اشاره به اینکه سند ملی سینمای ایران، کلیات سینما را در برمیگیرد و تمام اجزا، مصوبات و قانونهای آن در آینده بهعنوان ضمایم به این سند اضافه میشود، گفت: به این معنا که در حال حاضر سند ملی سینمای ایران مصوب میشود و در مراحل بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است قوانین و آییننامههای داخلی یا آییننامههای کلی را که میخواهد مصوب کند، براساس این سند مدون کرده و در اختیار اهالی سینما بگذارد. فکر میکنم در خرداد ماه سال ۹۸ مصوبه شورا درباره سند ملی سینمای ایران را داشته باشیم، البته این امر و تاریخ آن کاملا به شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد.
ارسال به دوستان
پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» کار خود را آغاز کرد
کار سفارشی داریم اما فرمایشی نه!
پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» عصر روز پنجشنبه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش «وطنامروز»، پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ۱۰ بخش مرتبط با هنرهای تجسمی، با حضور مسعود نجابتی دبیر این دوره جشنواره، محمد حبیبی سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، احسان محمدحسنی مدیر مؤسسه فرهنگی و رسانهای اوج و چند تن از شخصیتهای هنری و فرهنگی دیگر آغاز به کار کرد. نجابتی، دبیرکل این رویداد هنری در حاشیه اولین روز برگزاری این رویداد با اشاره به تفاوتهای این دوره با دورههای پیش به مهر گفت: امسال از نقاشی رنگ روغن فاصله گرفتیم و به نقاشی دیجیتال بیشتر توجه داشتیم. همچنین از هنرمندان رشته پرچم و کتیبه، طراحی صنعتی و موشن گرافیک دعوت کردیم میزبان آثارشان شویم. نیتمان این بود که تولیدکننده محصولات کاربردی باشیم و آثاری به نمایش درآوریم که در جامعه قابل استفاده باشد. ما موضوعمحور کار میکنیم و نگاه کاربردی به این حوزه داریم. یعنی از هنرمندان دعوت به همکاری میکنیم تا آثاری تولید کنند که علاوه بر الزامات هنری، برای مردم قابل استفاده باشد و این کار ما را سختتر میکند؛ راضی کردن هنرمندان برای اینکه سفارشی و کاربردی کار کنند دشوار است. ارسال به دوستان
طباطبایینژاد چگونه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ماندنی شد؟
تمدید یکساله حضور طباطبایینژاد در ارشاد
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد پس از چند هفته حرف و حدیث درباره جداییاش از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، درباره این حواشی و استمرار حضورش در این مرکز توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «وطنامروز»، چند هفته قبل بود که اخباری در ارتباط با پایان ماموریت سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد، رئیس فعلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این نهاد و بازگشت او به رسانه ملی به عنوان سازمان اصلی فعالیتش در رسانهها مطرح شد؛ بحثهایی که منجر به طرح گزینههایی جایگزین برای او از سوی رسانهها نیز شد اما در نهایت این تغییر اتفاق نیفتاد تا طباطبایینژاد فعلا در این نهاد ماندنی شود. مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتوگو با مهر درباره برخی شنیدههای غیررسمی درباره خداحافظیاش با مجموعه مدیران و کارمندان مرکز گسترش هم گفت: بله، خداحافظی هم کرده بودم. از نظر خودم قطعی بود که باید به صداوسیما بازگردم اما در آخرین دقایق خداحافظی، شرایط تغییر کرد. در صحبتی که با دکتر حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی داشتم، از من خواستند تا یک هفته بعد از جشنواره هم صبر کنم تا پیگیریهای مجددی انجام شود. بعد از این پیگیریها بود که سازمان صداوسیما سرانجام موافقت کرد به مدت یک سال دیگر در خدمت دوستان مرکز گسترش باشم و این کل ماجرا بود.
ارسال به دوستان
اخبار
از هنرمندان تا سیاسیون در افتتاحیه یک فیلم
اولین اکران مردمی فیلم سینمایی «ترانه» با حضور جمعی از هنرمندان و چهرههای سیاسی و فرهنگی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، اولین اکران مردمی فیلم سینمایی «ترانه» به کارگردانی مهدی صاحبی به همراه عوامل فیلم، شامگاه چهارشنبه ۳ بهمنماه، در پردیس کورش در 2 سانس با استقبال مخاطبان برگزار شد. اکران مردمی اولین فیلم سینمایی مهدی صاحبی، علاوه بر هنرمندان و علاقهمندان سینما، پای چهرههای سیاسی و فرهنگی را هم به این جمع باز کرد؛ سیدمحمد حسینی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد امیرآبادیفراهانی (عضو هیأترئیسه مجلس)، عدل هاشمیپور (نماینده مجلس)، احمد انارکیمحمدی (نماینده مجلس)، سیدفرزاد نجاتنیا (دستیار ویژه وزیر ارتباطات) و سیدمحمدرحیم فاضلینژاد (مدیرکل بهزیستی استان تهران) از جمله چهرههای سیاسی حاضر در اکران مردمی ترانه بودند. قصه اصلی این فیلم در ارتباط با موضوع مدلینگ و فشن است و اکران آن از چهارشنبه ۳ بهمنماه در سراسر کشور آغاز شده است.
«سینماگرام» زنده میشود
سری جدید «سینماگرام» به صورت زنده از شبکه 4 سیما روی آنتن رفت. به گزارش ایسنا، محمدحسین رضوی، تهیهکننده سینما گرام اعلام کرد «سینماگرام» به صورت ویژه و هر شب برای جشنواره فیلم فجر برنامهای ندارد. سری جدید این برنامه پنجشنبه هر هفته به صورت زنده روی آنتن میرود و پنجشنبههایی که مصادف با ایام جشنواره است به موضوعات آن پرداخته خواهد شد. این برنامه سینمایی که پیش از این پنجشنبهشبها به صورت تولیدی روی آنتن میرفت با ترکیب جدید از آخر هفته گذشته به صورت هفتگی روانه آنتن میشود. شاهرخ دولکو، امیرحسن ندایی و فرزاد موتمن، همچنان اجرای بخشهای مختلف برنامه را برعهده دارند و سیدامیر جاوید به عنوان مجری بخش مسأله هفته سینما و همچنین خسرو نقیبی و سعید مستغاثی به عنوان منتقدان برنامه به «سینماگرام» اضافه شدهاند.
جیم کری بار دیگر علیه ترامپ وارد میدان شد
جیم کری، کمدین مشهور در نقاشی جدیدش دونالد ترامپ را متهم به این کرد که با سیاستهای خودش، شماری از مردم آمریکا را به مشتی کینهجو بدل کرده است. به گزارش مهر به نقل از ددلاین، جیم کری بهتازگی با انتشار جدیدترین نقاشی خود از طریق حساب توئیتریاش وارد بحثی شد که طی روزهای اخیر واکنشهای بسیاری را در بر داشته و حتی باعث شده دونالد ترامپ هم نظرش را اعلام کند. چند روز پیش، برخوردی بین دانشجویان دبیرستان کاتولیک کاوینگتون واقع در کنتاکی و نیتن فیلیپس، یک ریشسفید بومی آمریکایی و عضو بازنشسته ارتش ایالات متحده صورت گرفت. در ویدئویی که از آنها در واشنگتن منتشر شد، فیلیپس در واشنگتن در راهپیمایی بومیهای آمریکایی شرکت کرده بود اما دانشآموزان این دبیرستان که بسیاری از آنها کلاههایی با شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کن» (شعار انتخاباتی ترامپ) را بر سر داشتند، دورش را گرفتند و به او میخندیدند. در نقاشی کری از آن لحظه، یک تفاوت کلیدی بین ویدئوها و نقاشی او وجود دارد که روی کلاه یکی از دانشجویان عبارت «دوباره نفرت بورز» دیده میشود که او به این ترتیب شعار ترامپ را تغییر داده است! کری در توصیف خود از این تصویر نوشت: «بچه مارها». بعد از اینکه ویدئوی این برخورد در رسانههای اجتماعی منتشر شد، بحثهای زیادی حول آن شکل گرفت. خیلیها گفتند آن دانشجویان داشتند آن ریشسفید بومی آمریکایی را مسخره میکردند. اما ترامپ نظری متفاوت داشت. او در توئیتر خود نوشت: «دانشجویان کاوینگتون تبدیل به نمادی از اخبار جعلی و اینکه میتواند چقدر بد باشد، شدهاند. آنها توجه جهان را به خود جلب کردهاند و میدانم که از آن بخوبی استفاده خواهند کرد؛ شاید حتی برای اینکه بتوانند افراد را متحد کنند. مسأله خوب شروع نشد اما میتواند با یک رویا به پایان برسد!»
ارسال به دوستان
اخبار
انتشار نخستین قسمت برنامه اندیشهمحور «چهارسو»
اولین قسمت از برنامه اندیشهمحور چهارسو با حضور مهدی نصیری در سایت آپارات منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، برنامه اینترنتی اندیشهمحور چهارسو تلاشی است در جهت توجه دادن نظریهپردازان حوزه علوم انسانی به حضور جدی اندیشههای جدید و مخالف و مهیا کردن فضایی برای نقد و بررسی این نظریات که در جهت ایجاد فضای پویای اندیشهای، رشد علمی، تشخیص نقاط ضعف و قوت نظریات مختلف توسط نخبگان و صاحبنظران و ضرورت توجه صاحبنظران به مباحث روز و کاربردی جامعه مفید خواهد بود. به علاوه، این برنامه تلاش دارد ضمن طرح مسائل اندیشهای، رسالت مطالبهگرانه خود را از نهادهای ذیربط مانند حوزه، دانشگاه و مسؤولان اجرایی و متولیان این حوزه فراموش نکند. اگرچه برنامه طوری طراحی شده است که اقشار مختلف جامعه قطعا میتوانند با آن ارتباط بگیرند اما نخستین جامعه هدف، حوزه، دانشگاه و متولیان حوزههای اندیشهای چه در مقام نظریهپرداز و چه در مقام اجرا خواهد بود. گفتوگوهای برنامه چهارسو که با اجرای آروین فرشینعیم دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و به سردبیری رضا اصغری آذر کارشناس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران تهیه شده است، از طریق آدرس @chaharsootv در سایت آپارات و فضاهای مجازی قابل دسترسی خواهد بود.
2 رمان «شرفیخبوشان» در مسیر نمایشگاه کتاب
محمدرضا شرفیخبوشان از سپردن 2 رمان ویژه نوجوانان و بزرگسالان به ناشر خبر داد. به گزارش فارس، محمدرضا شرفیخبوشان،نویسنده ایرانی درباره رمان «روایت دلخواه پسری شبیه سمیر» اظهار داشت: این اثر پیش از این در جشنواره داستان انقلاب به عنوان اثر برگزیده معرفی شده است، بنابراین قرار است بزودی از سوی انتشارات شهرستان ادب روانه بازار کتاب شود. شرفیخبوشان در ادامه سخنانش این اثر را برای گروه سنی بزرگسال دانست و در پاسخ به این سوال که آثار برگزیده داستان انقلاب از سوی حوزه هنری و سوره مهر منتشر میشوند؛ چرا این اثر را شهرستان ادب منتشر خواهد کرد، گفت: اختیار انتشار با نویسنده است و از آنجا که تمام کارهایم توسط شهرستان ادب منتشر شده بود تصمیم گرفتم این داستان را نیز به آنها بسپارم. به گفته وی، برای تالیف این رمان از مدتها قبل تحقیق و پژوهش را آغاز کردم، مطالعات گستردهای انجام شد، چرا که بخش اعظمی از کار در کشور عراق میگذرد. این نویسنده شخصیتهای کتاب را عراقی و بعضا از اعضای حزب بعث دانست و عنوان کرد: بخشی از داستان به سالهای تبعید حضرت امام در عراق و دوران تبعید میپردازد. بر همین اساس داستان در این کشور روایت میشود. این رمان حدودا 260 صفحه خواهد بود و تا فرا رسیدن زمان نمایشگاه کتاب منتشر میشود. وی اثر دیگر خود را رمان نوجوان دانست که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده و اضافه کرد: باز هم شهرستان ادب قرار است این کتاب را منتشر کند. محوریت اثر دفاعمقدس و انقلاب اسلامی است و نگاه ماجراجویانه به جریات دفاعمقدس دارد.
تازهترین آمار فروش سینمای ایران اعلام شد
آمار فروش فیلمهای سینمایی در هفتهای که گذشت اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، گیشه سینمای ایران این هفته فروش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت؛ هر چند برگزاری مسابقات جام ملتهای آسیا نیز تا حدودی بر تغییرات ایجاد شده در این فروش اثر منفی گذاشت. براین اساس، تاکنون و در مجموع فیلمهای «بمب، یک عاشقانه» ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، «مارموز» ۶ میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان، «قانون مورفی» ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، «پیشونی سفید(۲)» ۴ میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان، «کلمبوس» 4 میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، «میلیونر میامی» یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، «دزد و پری(۲)» یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «اتاق تاریک» یکمیلیارد و ۵۰ میلیون تومان، «تختهگاز» ۷۳۰ میلیون تومان، «درساژ» ۳۲۰ میلیون تومان و پارادایس ۲۱۰ میلیون تومان فروش داشتهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|