|
گزارش «وطنامروز» درباره جریان تحول موسیقی تیتراژ فیلمها و سریالهای تلویزیونی
آواز نو قصهها
محسن شهمیرزادی: سریالهای تلویزیونی جزو ماندگارترین مجموعههای نمایشی برای مردم هستند. مخاطب فیلم را میبیند اما با سریال زندگی میکند و کاراکترها و قصهها برای او مفهومی بیشتر از یک نقش و داستان دارند. با این حال هر قصه و کاراکتری یک عمری دارد؛ عمری که دیر یا زود به سرانجام میرسد. اما عمر قصهها و کاراکترها هم کمتر از تیتراژهای ماندگاری است که از این مجموعهها در خاطر مانده است. به سختی میتوان سریال ماندگاری را یافت که موسیقی تیتراژش از خاطر رفته باشد؛ حتی میتوانیم پا را از این هم فراتر بگذاریم و ماندگاری بسیاری از سریالها را مدیون موسیقی تیتراژ آنها بدانیم که البته قضاوتی چندان گزاف هم نیست. با این حال، وقتی از آثاری مثل سریالهای «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «شب دهم»، «معصومیت از دست رفته»، «دلنوازان»، «هزاردستان»، «خط قرمز» و... صحبت میکنیم، امکان ندارد در وهله اول موسیقی تیتراژ آنها از ذهنمان گذر نکند. تیتراژها یا همان «کارت دعوتهای فیلم» خودشان جدا از فیلمهایی که به آن تعلق دارند، ماجرایی مخصوص به خود دارند. تحولات تیتراژ آثار تلویزیونی نشان میدهد این محصولات در تمام این سالها روندی یکسان نداشتهاند. بویژه در یک دهه اخیر که شعرهایی از شاعرانی معدود با صدای خوانندگانی «عمدتا تکراری» پخش میشود و همین مساله موجب شده است مدتها تیتراژها در رکود به سر ببرند و از آنها کمتر یادی در ذهن بماند. این رکود با پشت پردههای اقتصادی و فروش تیتراژ به خوانندگان جویای نام نیز همراه شد که حتی برخی مخاطبان را هم نسبت به تیتراژها بدبین کرد. اما به نظر میرسد در دوران جدید تلویزیون، رویهای متفاوت از قبل شکل گرفته است تا اسامی جدیدی به شاعران تیتراژها اضافه شود و خوانندگان برجسته دیگری نیز صدایشان را در تیتراژ سریالها ماندگار کنند. ارسال به دوستان
یادداشتی بر کتاب «کت ولیعهدی» نوشته رفیع افتخار
نوجوانی در هوای انقلاب
احسان سالمی: هر چقدر که مخاطب بزرگسال و امروزی کتاب به دلیل گسترش شبکههای اجتماعی و کپسولی شدن همه ابعاد زندگی، حوصله کمتری برای مطالعه کتاب و شنیدن قصه دارد، مخاطب نوجوان امروز که از اساس زندگیاش را با این دستاوردهای مدرنیته و زندگی ماشینی آغاز کرده، علاقه کمتری برای مطالعه کتاب و وقت گذاشتن برای خواندن صفحات کاغذی کتابها از خود نشان میدهد؛ موضوعی که باعث میشود کتاب نوشتن برای مخاطب نوجوان و کودک نسبت به مخاطب بزرگسال دشوارتر باشد. با این همه آنچه این مسیر سخت را برای نویسندگان کتابهای کودکان و نوجوانان هموارتر میکند، آشنایی آنها با روحیات نوجوانان امروز و راههای بهتر روایت کردن قصهها برای آنهاست؛ نکتهای که «رفیع افتخار» آن را بخوبی درک کرده تا در قالب یک مجموعه داستان کوتاه و جمع و جور روایتگر قصههایی از حال و هوای روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی باشد، روزهایی که در آن اتفاقا نوجوانان نیز همپای بزرگسالان در مبارزه با استبداد طاغوت فعال بودند و این موضوع را میتوان از تعداد چشمگیر شهدای جوان و نوجوان آن سالها دریافت. رفیع افتخار در مجموعه داستان خود که نام آن را «کت ولیعهدی» گذاشته، سراغ قصههایی از تاریخ انقلاب رفته که شاید همه ما بارها آنها را شنیدهایم با این تفاوت که این بار قهرمان همه این قصهها نوجوانان هستند؛ نوجوانانی که یک روز همپای بزرگترها در خیابان علیه حکومت دستنشانده آمریکا شعار میدهند و روزی دیگر در زندانهای ساواک همناله با بزرگسالان، رنج شکنجههای ظالمانه ساواک را تحمل میکنند. افتخار، در این کتاب به شکلی زیرکانه سراغ نقد نقاط ضعف حکومت پهلوی به عنوان یک حکومت خودباخته و غربزده برای مخاطبان نوجوان خود رفته است؛ آنجا که با روایت قصه روبهرو شدن 2 نوجوان ایرانی و آمریکایی، اوج نگاه تحقیرآمیز آمریکاییها را نسبت به مردم ایران به نمایش میگذارد. یا در موردی دیگر نقد او در ارتباط با ظلم ناشی از فاصله طبقاتی در دوران پیش از انقلاب که در قصه «انتخاب نوجوان برتر کلاس» خود را نشان میدهد، شاهد مثالی برای انتخاب درست و زیرکانه نویسنده در انتخاب و روایت سوژههایی است که میتواند در عین همراه کردن مخاطب نوجوان با خود، اطلاعاتی در ارتباط با دلایل شکلگیری انقلاب اسلامی و قیام مردم ایران علیه حکومت استبدادی پهلوی را در اختیار او قرار دهد؛ مخاطبی که ضمیر پاکش این روزها آماج دروغپردازی کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرامی است و میخواهند با بزک کردن کلاغ سیاهی به نام «پهلوی»، او را به عنوان یک قناری رنگی زیبا و جذاب به این مخاطب نوجوان قالب کنند. بدون شک در مسیر مقابله با این تبلیغات منفی بویژه برای نوجوانان هیچچیز بهتر از کمک گرفتن از ظرفیت قصه و روایت نیست. «کت ولیعهدی» یکی از مجموعه کتابهایی است که انتشارات بهنشر وابسته به آستان قدس رضوی در قالب پویش مطالعاتی «در هوای انقلاب» روانه بازار نشر کرده است. علاوه بر قلم روان رفیع افتخار، تصویرگری مجید صابرینژاد نیز نقش موثری در خواندنیتر شدن این کتاب برای مخاطب نوجوان آن دارد. ارسال به دوستان
برگزاری آیین بزرگداشت علیرضا قزوه در آستانه40 سالگی انقلاب
پیش از شاعر بودن، انقلابی هستم
به بهانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، آیین بزرگداشت علیرضا قزوه در سمنان برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا قزوه در این مراسم با بیان اینکه من پیش از آنکه شاعر باشم یک شاعر انقلابی هستم، افزود: انقلاب اسلامی انقلاب بزرگی است که با انقلابهای بزرگ دنیا قابل مقایسه است، اما با وجود اینکه از بسیاری از انقلابهای بزرگ دنیا سرتر است، این انقلاب مظلوم واقع شده است. شاعر «از نخلستان تا خیابان» با بیان اینکه خود را بدهکار انقلاب میداند، گفت: اگر در این سالها منشأ کاری هم بودم آن را به پاس این انقلاب انجام دادم، چراکه همه ما به این انقلاب بدهی داریم. تنها دلیلی هم که سبب شد بپذیرم این آیین بزرگداشت در سمنان برگزار شود، 40 سالگی انقلاب بود و لذا این برنامه را بزرگداشت انقلاب و ادبیات انقلاب میدانم نه بزرگداشت علیرضا قزوه. خالق «صبح بنارس» با بیان اینکه انقلاب اسلامی پیش و بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی و ادبی بود، گفت: امام با طرح نظریه ولایتفقیه بیش از آنکه انقلابی سیاسی را بنیان بگذارند یک انقلاب فرهنگی و ادبی ایجاد کردند. وی ضمن تصریح این نکته که شاعر انقلاب نمیتواند محافظهکار باشد، اضافه کرد: یکی از ویژگیهای شعر انقلاب از منظر من خطرپذیری است. شعر انقلابی باید شجاعانه خطوط قرمز را بشکند و قدرتطلبان داخلی را به خطر بیندازد. علیرضا قزوه متولد اول بهمن ۴۲ در گرمسار است که علاوه بر شعر و تالیف دهها کتاب، مسؤولیتهای مدیریتی زیادی نیز داشته که رایزن فرهنگی ایران در شبهقاره (هند)، ریاست آفرینشهای ادبی حوزه هنری کشور، رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان و... از جمله آنهاست. ارسال به دوستان
افتتاح بزرگترین کتابخانه کشور طی هفته آتی
کتاب آثار دوسالانه «کارتونکتاب» رونمایی شد
کتاب «سومین دوسالانه بینالمللی کارتونکتاب» حاوی مجموعهای از آثار برتر سومین دوره جشنواره کارتونکتاب رونمایی شد. به گزارش فارس، نشست خبری چهارمین دوسالانه کارتونکتاب با حضور سیدمسعود شجاعیطباطبایی، دبیر این جشنواره و مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، در این نهاد برگزار شد. رمضانی در ابتدای این نشست درباره برنامههای نهاد متبوع خود گفت: نهاد کتابخانهها در کنار فعالیتهای مأموریتی خود که تأسیس کتابخانه است، برنامههای ترویجی هم در طول سال به صورت متمرکز و غیرمتمرکز اجرا میکند. یکی از این اقدامات، جشنواره کارتونکتاب است که این برنامه تبدیل به یک جریان پایدار شده و توقعساز است. هفته آینده همزمان با 40 سالگی انقلاب اسلامی، بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور در مشهدالرضا افتتاح میشود و کاملا تصادفی این چهلمین کتابخانه این نهاد است که به نام امام خمینی(ره) مزین میشود. پس از اتمام جشنواره به صورت منطقهای، سال آینده این رویداد به صورت ملی برگزار میشود. در ادامه این نشست، شجاعیطباطبایی به فراخوان چهارمین دوسالانه بینالمللی کارتونکتاب اشاره کرد و گفت: تعامل مستمری با هنرمندان سراسر دنیا داشتیم و تعداد شرکتکنندگان خارجی بیش از ایرانی است. علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور هم در این نشست گفت: کار ارزشمندی در جشنواره کارتونکتاب انجام و آثار خوبی دریافت شد. آثار دریافتی نشان داده برخی نگرانیهایی هم که درباره حوزه فرهنگ وجود دارد، دغدغههایی جهانی است. در پایان این نشست، کتاب «سومین دوسالانه بینالمللی کارتونکتاب» حاوی مجموعهای از آثار برتر سومین دوره این جشنواره رونمایی شد. ارسال به دوستان
اخبار
استعفای وزیر ارشاد تکذیب شد ارسال به دوستان
اخبار
مسجد جوادالائمه (ع)، میزبان هجدهمین دوره جایزه شهید غنیپور ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|