|
نابودی رژیم صهیونیستی قطعی است
فراتر از یک بشارت
نوید مؤمن : اخیرا حضرت آیتالله العظمی خامنهای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی به نکته اساسی و مهمی در دیدار «زیاد النخاله» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین اشاره فرمودند: پیروزی مردم فلسطین در سالهای اخیر، به معنای توانایی تشکیل حکومت در تلآویو نبوده است که البته این موضوع نیز به فضل پروردگار محقق خواهد شد، بلکه پیروزی اصلی این بوده است که رژیم صهیونیستی که ارتشهای عربی نتوانستند آن را شکست دهند، به وسیله مردم فلسطین و گروههای مقاومت به زانو درآمد و به اذن الهی پیروزیهای بزرگتری نیز خواهید داشت.... ارسال به دوستان
تأملی کوتاه بر لزوم ساخت مرکز اداری جدید برای کشور
حسینرضا تاجیک: 240 سال از زمانی که آقا محمدخان پس از برانداختن مخالفان خود در نوروز ۱۲۰۰ هجری قمری که مصادف با یازدهم جمادیالاخر بود، تهران را به پایتختی برگزید و در همین شهر پادشاهی خود را اعلام کرد، میگذرد. از آن زمان است که تهران که تا پیش از این شهری کوچک و گمنام بوده است، به مهمترین شهر ایران تبدیل میشود. شهری نه چندان ریشهدار و با اصالت، به مرکزیت یکی از کهنترین و با اصالتترین تمدنهای جهان بدل میشود. شاید در میان کشورهای باستانی جهان، ایران تنها کشوری باشد که پایتختی در شأن فرهنگ و تمدن خود ندارد. برای مثال، کشور کهن چین، با پایتخت باسابقهاش، پکن، نامبردار است یا کشوری چون هند با پایتختش دهلی شهره آفاق است. همچنین است کشور مصر و مرکز کهنش قاهره یا ایتالیا، وارث امپراتوری روم، با شهر رم، یا یونان و پایتخت بسیار بااصالتش آتن و... در این میان تنها ایران است که پایتختی در خور نام بزرگش ندارد و متاسفانه قدیمیترین آثار تاریخی پایتختش، تهران، حداکثر قدمتی چند صد ساله دارد. البته در تاریخ، ایران چون دیگر کشورهای کهن، پایتختی ثابت نداشته است؛ از بامداد تاریخ ایران شهرهای متعددی عهدهدار پایتختی آن بودهاند؛ از فارس در زمان هخامنشیان و تیسفون در زمان ساسانیان گرفته تا عصر صفوی که خود به تنهایی 3 پایتخت اختیار کرد: تبریز، قزوین و اصفهان. ارسال به دوستان
ضرورت ایجاد اصلاحات اساسی در پارلمان بخش خصوصی
هادی محمودی*: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که به اختصار به آن اتاق بازرگانی گفته میشود، دارای تاریخچهای بیش از یکصد ساله بوده و بیشک یکی از قدیمیترین تشکیلات اقتصادی کشور است. برای نخستینبار حاج امینالضرب، درخواست تاسیس شورایی با مشارکت بازرگانان را مطرح کرد که در 12 شوال 1301 هجری قمری (1262 شمسی ) ناصرالدینشاه قاجار با درخواست او موافقت و فرمان تشکیل این شوراها را در تهران و شهرهای بزرگ صادر کرد. 16 مهرماه 1305 اولین اتاق تجارت در ایران، به نام «اتاق تجارت تهران» در وزارت بازرگانی تشکیل شد و پس از فراز و فرودهای فراوان در طول سالیان متمادی، سرانجام اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در اسفندماه سال 1348 از ادغام 2 اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن ایران بهوجود آمد. بیشک امروز یکی از نهادهای پرنفوذ و ثروتمند بخش خصوصی، اتاق بازرگانی است که بهواسطه امتیازات و اختیاراتی که حاکمیت به آن داده است، نماینده بخش خصوصی بوده و به همین دلیل آن را پارلمان بخش خصوصی مینامند. اما بخش عظیمی از صاحبنظران بخش خصوصی با عنایت به ساختار، ترکیب و قوانین فعلی اتاق بازرگانی، معتقدند اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، نماینده خوبی برای بخش خصوصی نیستند، چرا که آنها بر این باورند که بر اساس قانون تعداد سهمیه اعضای بخش خصوصی در هر یک از بخشهای بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی در هیأت نمایندگان اتاق تهران و شهرستانها به صورت یکسان نیست و حوزههای بازرگانی و صنعت، نمایندگان بیشتری در هیاترئیسه دارند. همچنین ساختار کنونی اتاق بازرگانی به گونهای طراحی شده که فقط افرادی ملزم به عضویت در اتاق هستند که به مبادلات تجاری با خارج از کشور نیازمندند و سایر تولیدکنندگان، معدنکاران و کشاورزان الزامی به عضویت ندارند و چهبسا بهخاطر حق عضویت سنگین و سایر موارد پرداختی، علاقهای نیز به عضویت در اتاق بازرگانی ندارند. اما این نهاد، تنها تشکل اقتصادی بخش خصوصی است که دولت اختیارات فراوانی به آن داده است و براساس قانون درباره مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به قوای سهگانه نظر مشورتی ارائه میدهد و نقش تاثیرگذاری را در اقتصاد ایران برعهده دارد. فلذا باید قوانین و آییننامههای مربوط به نحوی اصلاح شود که همه فعالان حوزههای اقتصادی در کشور، ملزم به حضور و نقشآفرینی در این تشکل اقتصادی بزرگ باشند و همچنین با تعدیل شرایط عضویت و افزایش کارایی و توانمندسازی اعضای اتاق، شرایط بهگونهای تغییر یابد که اقبال عمومی نیز برای عضویت در این نهاد تاثیرگذار افزایش یابد. بهرغم تلاشهای فراوان انجام شده توسط هیاترئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در بهبود فضای کسب و کار در کشور، متاسفانه شاهدیم این فعالیتها نتوانسته اعضای این تشکل اقتصادی بزرگ را راضی کند و همواره انتقاداتی به عملکرد اتاق بازرگانی وارد شده است، لذا ضروری است در مقطع حساس کنونی، اصلاحات اساسی در ساختار و قوانین اتاق اتفاق بیفتد و اتاق بازرگانی به جایگاه واقعی خود در نزد فعالان اقتصادی بازگردد. وجود رانت اطلاعاتی و اقتصادی، حضور پررنگ احزاب سیاسی در انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، نفوذ افراد شاخص دولتی یا وابستگان آنها در اتاق بازرگانی، مشارکت کم اعضا در انتخابات و... از جمله این انتقادات است که باید پاسخ داده شود و در اصلاح آن اقدام لازم شود. اما چیزی که بیشتر از اینها باید مورد توجه مسؤولان محترم و هیات نظارت بر اتاق بازرگانی قرار گیرد این است که متاسفانه در مواردی مشاهده میشود، افرادی که در رأس مسؤولیت اتاقهای بازرگانی ایران، تهران، شهرستانها و همچنین کمیسیونها و ارکان وابسته به آن حضور دارند، خود یا شرکت تحت مدیریت و مشارکت آنها، از بدهکاران بزرگ سیستم بانکی بوده یا بعضا دارای سوابق متعدد چک برگشتی هستند. لذا لازم است با عنایت به نزدیک شدن به انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور، در نخستین گام دستاندرکاران مربوط ترتیبی اتخاذ کنند که از داوطلب شدن اعضای دارای سوابق چک برگشتی، تسهیلات غیرجاری و همچنین بدهی مالیاتی، در هیات نمایندگان جلوگیری به عمل آید تا افرادی در رأس پارلمان بخش خصوصی، نمایندگی فعالان اقتصادی را عهدهدار شوند که خود، پاکدست باشند. امید است همچنان که مجلس محترم قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان را تصویب کرده و دولت محترم نیز به این قانون تمکین کرده است، شرایطی فراهم شود که این قانون منحصربهفرد، به نهادهای مهم بخش خصوصی، نظیر اتاقهای بازرگانی نیز تعمیم یابد تا شاهد حضور جوانان موفق و با انگیزه در رأس پارلمان بخش خصوصی باشیم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|