|
درباره حاشیههای پررنگتر از متنی که جشنواره تلویزیونی «جام جم» را تبدیل به ضدتبلیغ تلویزیون کرد
خودزنی در جام جم!
احسان سالمی: شاید کمتر سازمانی در دنیا اینقدر متخصص «اقدام علیه خود» باشد که صداوسیمای ما هست؛ همچنین کمتر سازمانی در دنیا اینقدر «علیه خود» هزینه کند که صداوسیمای ما میکند و البته در دنیا سازمانی نداریم که بتواند هم برای اقدام علیه خود هزینه کند و هم از کسانی که برایشان هزینه میکند، طعنه و کنایه بشنود! سهشنبهشب پس از اختتامیه جشنواره جام جم که یکی از جدیترین اقدامات تلویزیون «علیه خود» در چند سال گذشته بود، انتقادها نسبت به نحوه داوری و ساختار این جشنواره از سوی تعدادی از مجریان و چهرههای تلویزیونی فضای رسانهای را از خود متاثر کرد. مثلا داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) اعتقاد داشت کسانی هستند که نمیخواهند او دیده شود، نجمالدین شریعتی هم درخواست اعلام آرا را داشت، پژمان بازغی هم گویا از ناراحتی مواجههای که جشنواره با او داشته از ادامه اجرای برنامه «کودک شو» انصراف داده است، پیشتر مهران مدیری و «دورهمی» نیز از این نظرسنجی انصراف داده بودند. اینها را بگذارید کنار دهها واکنش توئیتری و اینستاگرامی علیه تلویزیون از سوی مجریان و چهرههای تلویزیونی که طی 2 ماه گذشته در شبکههای اجتماعی و مطبوعات و رسانهها، در نقد نحوه داوری و عملکرد جشنواره منتشر شده است. از جایی به بعد هم ماجرای اخلالی که دست آخر هم مشخص نشد چه کسی و از کجا آن را کارگردانی میکرده، حواشی علیه جشنواره را بیشتر کرد. بعد هم که هر چه اتفاق افتاد «علیه تلویزیون» بود. حالا بیایید حساب کنیم اساسا چرا یک رسانه باید اینقدر علیه خود هزینه کند و برای هزینه کردن علیه خود اینقدر انگیزه داشته باشد و سازوکار درست کند و ستاره مربع راه بیندازد و با راه رفتن روی اعصاب ملت با زیرنویسهای مسابقه، هیچ عایدی از منظر ارتقای کیفیت و کمیت مخاطب عمومی نداشته باشد و دست آخر در کنار این همه فحش بخورد و عکس یادگاری بگیرد؟! ارسال به دوستان
بیش از یک دهه سیاستگذاری غلط در رسانه ملی؛ توسعه آنتن به جای توسعه کیفی
سه هیچ به نفع سلبریتیها!
میکائیل دیانی: اتفاقات 2 ماه اخیر در صداوسیما نشان میدهد مدیریت رسانه ملی مسأله را اشتباه فهمیده است، نسخه اشتباه میپیچد و توپخانه را به سمت خود گرفته است. رسانه ملی بهجای آنکه «توسعه کیفی آنتن» را مدنظر قرار دهد و به موجب تثبیت برندهای قابل قبول- آن هم در جهت سیاستگذاری کلان خود که تقویت فرهنگی ایرانی- اسلامی است- به مخاطبان بالا دست یابد، مسیر خود را به سمت «توسعه کمی آنتن» و «افزایش شبکه» برد؛ تصمیمی که 2 پیامد مهم برای سازمان داشت: اول آنکه سازمان مشمول هزینهکرد بالا برای پر کردن اژدهای آنتن شد و دوم فرصت فکر کردن روی تولید محتوای قابل قبول را از خود گرفت. این دو اتفاق ناگوار اما سازمان را به سمت تصمیم غلط دیگری برد و آن تقدیم کردن افسار مدیریت تلویزیون به دست «سلبریتی»ها و «اسپانسر»ها بود. سازمان برای آنکه پول جذب کند سراغ در اختیار قرار دادن همه امکاناتش به ستارهها رفت تا حضور آنها بتواند اسپانسرها را مجاب کند در ازای آنتنفروشی رسانه ملی، پول به سازمان تزریق کنند. صداوسیما ایده، خلاقیت و بداعت در تولید برنامه تلویزیونی را کنار گذاشته و نتایج این فرآیند نامیمون، در جشنواره جامجم نمایان شد. ناظر بیرونی دیگر به صداوسیما به دید دانشگاه عمومی نمینگرد، بلکه آن را یک بنگاه تبلیغاتی بزرگ میداند که در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار داده شده تا ستارهمربعهای خودشان را تبلیغ کنند، بدون توجه به اینکه مخاطبان سازمان از وضعیت موجود خسته شدهاند. سازمان با جشنواره جامجم صرفا به شهرت، اعتباربخشی و بازتولید قدرت ستارههایش کمک کرد یا اینکه افراد معمولی روی آنتن یا پشت آن را مشهور و پرتوقع کرد که بعد از آن با امکانات و قراردادهای فعلی برای صداوسیما کار کنند. این بدان معناست که این همه آنتنفروشی سازمان در یک چرخه منحط و غلط به بستن قراردادهای گرانقیمتتر با همین ستارهها منجر خواهد شد و صندوق ذخیره صداوسیما از آن بهرهای نخواهد برد. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلمهای سینمایی حاضر در اکران نوروز 98
ماراتن سینمایی نوروز، با کمی تعویق
گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته باید اکران فیلمهای نوروزی آغاز میشد اما وجود اختلاف بین اعضا برای انتخاب فیلمها باعث شد اکران نوروزی به تعویق بیفتد. با این وجود روز گذشته در جلسه شورای صنفی، اسامی قطعی فیلمهای اکران نوروزی مشخص شد و فیلمهای «متری شیش و نیم» در گروه سینمایی آستارا، «غلامرضا تختی» در گروه سینمایی استقلال، «چهار انگشت» در گروه سینمایی زندگی، «زندانیها» در گروه سینمایی آزادی، «رحمان ۱۴۰۰» در گروه سینمایی ایران، «ژن خوک» در گروه سینمایی باغ کتاب و «پیشونی سفید ۳» در گروه سینمایی فرهنگ روی پرده میروند. به این ترتیب 4 فیلم کمدی در اکران نوروزی قرار گرفتند و 3 فیلم نیز به ژانرهای دیگر از جمله ژانر کودک، بیوگرافی و اجتماعی اختصاص پیدا کرد. ارسال به دوستان
اخبار
تولید سری جدید «دورهمی» به کجا رسید؟ ارسال به دوستان
میشود سال نو خودت را به ما تحویل بدهی؟
ارسال به دوستان
اخبار
چاپ سوم برای «سنگی که نیفتاد» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|